Werk & Studie alle pijlers

stewardess klm

30-08-2007 15:24 569 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

heb onlangs gesolliciteerd naar de funktie van stewardess bij de KLM. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere stewardessen. Min- en pluspunten, reisverhalen, ervaringen. Hoe zwaar is het? En tips zijn natuurlijk altijd welkom! Benieuwd naar reakties...



groetjes Isa
Alle reacties Link kopieren
Hi Isa,



Je kunt heel veel informatie vinden op www.stewardess.startpagina.nl (en dan kijken op stewardessen prikbord). Zelf heb ik ook gesolliciteerd bij KLM en sta op de wachtlijst voor het 1e gesprek... Spannend he!!

Groetjes Fiorella
Alle reacties Link kopieren
Isa, was ik nog vergeten, er staan ook heel veel tips etc. op www.takeforum.com/stewardess ook een hele goeie!

Succes alvast! Gr, Fiorella
Alle reacties Link kopieren
Hoi Isa, leuk, KLM! Heb zelf de sollicitatieronde meegemaakt. Alles ging perfect, mocht door naar de laatste ronde maar daar is ergens iets misgegaan...ik was in die tijd een paar kilootjes te zwaar en daar spraken ze me op aan. Ik was nog erg jong en ik schoot meteen vol, fout natuurlijk, meteen exit. Als ik gewoon relaxt had gereageerd was er denk ik niks aan de hand geweest, je ziet zoveel stevige dames in blauwe pakjes.



Maar goed, uiteindelijk bij Transavia gaan vliegen, dat was leuk! Heb het een jaar gedaan, maar het viel me tegen dat je op 99% van de vluchten meteen weer omdraait, terug naar Schiphol. Niks geen avontuur, wat van de wereld zien, maar keihard werken en verkopen. Denk dat je bij KLM een stuk beter af bent wat dat betreft, daar heb je nog stopovers en echte service aan boord. Het is nou eenmaal leuker om maaltijden uit te delen dan koffie te verkopen. Succes en veel plezier!
.
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat leuk die snelle reacties! Dank je voor de tips Fiorella, helaas kende ik de sites al, maar toch bedankt! Misschien hebben anderen hier ook wat aan..Wanneer hebt je gesolliciteerd? Ik pas in juli en heb nog niks gehoord...

Zsa Zsa, wat jammer dat het bij de KLM niks is geworden. Ik denk dat je gelijk hebt over wat je schreef. Het ging ze waarschijnlijk om je reactie. Je punt brengt me eigenlijk bij de kern van mijn vraag. Waarom stewardess? Ik geloof dat ze je dit tijdens het sollicitatiegesprek ook vragen. En hoewel het de makkelijkste vraag zou moeten zijn, vind ik ém moeilijk te beantwoorden. Reizen, de wereld zien, mensen ontmoeten; dat zijn de aspecten die voor mij dit het mooiste beroep maken. Maar ik moet me hier natuurlijk niet op blind staren (doe ik ook niet). Het blijven natuurlijk bijzaken.. Het houdt ook in zorgen voor de veiligheid, service- en dienstverlenen etc.

Vandaar mijn vraag aan andere stewardessen; wat vinden jullie van het werk zelf? Als je de reisjes, het in het buitenland zijn los ziet van de werkzaamheden ziet. Voor mij erg belangrijk omdat je natuurlijk ook het werk interessant moet vinden. Anders kom je dalijk van een koude kermis thuis...Wil graag heel bewust voor deze baan kiezen. Fiorella, heel veel succes. En Zsa Zsa, ga je het nog een keer bij KLM proberen?

Groetjes Isa
Alle reacties Link kopieren
Hoi Isa!



Klinkt goed hoor, wat jij zegt over 'waarom'. Het reizen, stukjes van de wereld zien, internationaal bezig zijn (kun je nog talen in de strijd gooien?), servicegerichte instelling, mensen blij willen maken, flexibele werktijden. En vergeet inderdaad de flight safety niet. Voor passagiers zo op de achtergrond, maar bij je opleiding straks het allerbelangrijkst. Dat vond ik ook het een van de leukste dingen, die training. Uit rokende nepvliegtuigen springen, met een vlot in het water etc.



Ik ga het niet nog een keer proberen bij de KLM. Ik wilde het vliegen gewoon een keer van dichtbij meemaken, kreeg altijd de kriebels van Schiphol, heerlijk! Maar nu heb ik het gezien. Het was echt gaaf om mee te maken, maar ik ben nu iets gaan doen met m'n studie. Vooral de nachtvluchten vond ik ontzettend zwaar. Als die wekker weer eens om 2 uur ging (elke week) dan baalde ik als een stekker. Wat voor mij ook moeilijk was: elke dag weer een andere crew, mensen die je nooit gezien hebt. Dus je bouwt geen band op met collega's, elke dag weer dezelfde oppervlakkige gesprekken voeren ging me tegenstaan. Maar dat is persoonlijk natuurlijk, ik ben gewoon niet zo'n spontane kwebbel.



Heel veel succes en veel vliegplezier!
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze zomer bij de strandbieb het boek 'Dagboek van een steward' geleend, geschreven door een type homo (zegt zelf hetero te zijn, waar ik zo m'n twijfels over heb...). Te koop bij de Ako voor veels te duur, Marktplaats biedt 'm (het boek dus) aan voor 4,50 euro. Misschien wel weer een aanrader voor een aankomende stewardess :-)
Alle reacties Link kopieren
KLM is wel een beetje een ordinaire vliegmaatschappij, als je je talen goed spreekt kun je beter soliciteren bij Lufthansa of British Airways.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Sorry, even off-topic: Ik vraag me altijd af wat mensen zo ontzettend leuk lijkt aan stewardess worden.Klinkt misschien een beetje bot hoor, maar zo bedoel ik het absoluut niet! Misschien heb ik er wel een heel verkeerd beeld van hoor, maar heb altijd een beetje het idee dat je gewoon maaltijden en koffie moet delen, maar dan in de lucht.....(en ik snap dat jullie er ook zijn voor de veiligheid hoor!!!).

(Ben trouwens zelf verpleegkundige, en daarbij denken mensen namelijk ook altijd: Wat is daar nou leuk aan, een beetje wassen en mensen uit de poep en uit de kots halen....Mensen zien vaak niet wat een bepaald beroep precies inhoudt. En vandaar dus ook deze vraag aan jullie. Hoop dat er iemand antwoord wil geven!)



Oh en voor TO: succes met je sollicitatie!!



Groetjes Pien!
Hoi Pien, ik wilde ook stewardess worden omdat ik vliegen iets geweldigs vind, graag naar andere landen ga en het contact met mensen.

Ook ik was druk doende om bij KLM aan de slag te kunnen maar kwam toen mijn man tegen en toen liepen de dingen wat anders. Maar wat jij zegt, werd tegen mij ook veel gezegd. En misschien was het me ook heel erg tegengevallen. Ik werk ook in de zorg, alleen niet aan bed zoals jij, maar daar krijg ik idd ook zulke reacties op. Het is net wat je zegt, men ziet vaak niet wat een beroep precies inhoudt.

Enne TO ook namens mij veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Thanks ladies! Ik wacht geduldig af...
Alle reacties Link kopieren
Wat is er zo leuk aan stewardess zijn...

Zoals ik al in mijn 1e posting schrijf, het reizen lijkt me het allerleukst. Tuurlijk een randvoorwaarde maar wel een hele leuke. Kennen jullie dat gevoel, dat je in een andere stad, ander land bent en je ineens een geluksmomentje krijgt? Niet om degene met wie je er bent, of dat je geniet van je verdiende vakantie, maar gewoon een momentje tussen jou en de plaats waar je bent? Ik heb dat dus heel vaak. Ik kan uitkijken op een pittoresk straatje, een oerwoud of twee vreemde mensen die gewoon een praatje maken, en dan ben ik zo blij dat ik dat mag zien, daar mag zijn, daar deel uit van mag maken. Ook met mensen bezig zijn, ze blij maken, ze een goed gevoel geven vind ik fijn. Afwisseling ook; verschillende collega s, verschillende bestemmingen en verschillende passagiers. En tuurlijk zitten er ook minder leuke aspecten aan, maar heeft niet iedereen dat? Aan t eind van de rit zie ik de wereld en daar heb ik best wat voor over.. Ook schiphol heeft voor mij iets magisch. Snapt iemand wat ik bedoel? Het is een verzamelplek van zoveel. Culturen, mensen. Waar gaat iedereen heen? Waar komen ze vandaag? Wat komen ze hier doen? En onder welke omstandigheden bezoeken ze ons land. Och, ik draaf door. Maar is het misschien een beetje duidelijker?

x Isa
Alle reacties Link kopieren
Hoi Isa,



Werk zelf nu een jaar bij KLM, heb daarvoor bijna 4 jaar bij Martinair gewerkt.

Wilde eerst even melden dat het jammer is dat mensen zo over het werk van stewardess denken. Soms ook een beetje het idee dat het jaloezie is van bepaalde mensen. De voordelen van het zijn dat je inderdaad veel reist. Ben deze maand naar Japan geweest 5 dagen. Naar Afrika 3 dagen. Ik kom net terug van een 4 daagse Mexico reis en ga hierna 9 dagen naar Thailand. Je ontmoet inderdaad veel verschillende culturen wat vaak een uitdaging aan bord is, ik spreek zelf wel het een en ander maar het is ook veel hand en voeten werk. Je hebt bijna elke vlucht nieuwe collega's omdat de KLM zo groot is waardoor je jezelf goed leert kennen hoe je nou in een groep functioneert. De passagiers zijn vaak ook zakenlui die veel reizen en die je niks hoeft te vertellen hoe het werkt aan bord waardoor je wel je mannetje moet staan. Ik ben door dit werk positief veranderd. Ik voel me veel zekerder van mezelf en ben niet meer bang om een conflict aan te gaan. Ook ben ik zelfstandiger geworden omdat je op de stop ook wel eens alleen dingen gaat ondernemen als de rest van de crew even geen zin heeft om te gaan waar jij wilt gaan. door de armoede die je in bepaalde landen ziet ga je wat je thuis hebt veel meer waarderen en als je wilt kan je aan bepaalde projecten meewerken op de stop.

De nadelen zijn natuurlijk het tijdverschil al hoewel je wel lang vrij bent na een lange reis. Je kan heimwee krijgen maar meer in de zin van dat je zoveel van de wereld ziet en dat je het dan het liefst met een dierbare wilt delen. De foto's komen toch thuis niet zo over als hoe jij het meemaakt. Het werk aan boord kan zwaar zijn vooral als je door zo'n nacht heen moet. En omdat je elke keer andere collega's hebt kan je je ook eenzaam voelen, maar het voordeel daarvan is dat als een keer een voor jou niet zo leuke collega treft je die misschien niet meer tegen hoeft te komen. En last but not least, op verjaardagen kan je er donder op zeggen dat als iemand vraagt wat je voor werk doet dat je gelijk in het middelpunt van de belangstelling staat. Dat is in het begin misschien nog leuk maar je het is altijd zo vermoeiend om uit te leggen dat het werk meer inhoud dan serveerster in de lucht. En als de mensen dan horen waar je dan allemaal bent geweest en wat je allemaal meemaakt dat ze je dan de oren van je hoofd vragen.

Nog een waarschuwing als je er eenmaal aan begint is het moeilijk om weer iets anders te gaan doen. Je leven veranderd erg en dat is soms moeilijk om aan de mensen uit te leggen. Maar ik zou zeggen ga ervoor het werk is inderdaad super ik zou niks anders meer willen.
Alle reacties Link kopieren
maar wat vind je nou echt leuk aan het werk zelf? ik bedoel de taken die je aan boord hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook gesolliciteerd voor stewardess, bij KLM, Martinair en Arke Fly.

Kan iemand me vertellen waar je het beste verdient, de meeste rustdagen hebt en wat het onderscheidend vermogen is?

Ik hoor veel slechte verhalen over Martinair, en vraag me af wat daravan klopt.

KLM schijnt de beste maatschappij te zijn in verband met de rustdagen op verre bestemmingen, maar moet je daar niet eerst een half jaar lang europese op-en-neer vluchten doen?

Dank alvast!
Alle reacties Link kopieren
Hoi G-Lee,

thanks voor je uitgebreide antwoord! Hier heb ik wat aan...je kaart dingen aan waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Heb inmiddels mijn 1e gesprek gehad en ben door naar het laatste gesprek bij KLM. Hoop dat het niet zo lang duurt. Wachten is vervelend als je iets graag wilt, haha.

@ Femmie: startsalaris is ong 1800 bruto. Geen idee wat je hieraan overhoudt. Heb verhalen gehoord dat je netto nog meer overhoudt dan bruto ivm daggelden etc. Misschien dat G-Lee hier antwoord op weet?

Jongens, blijf uitkijken naar verhalen en ervaringen...

groetjes Isa
Alle reacties Link kopieren
Hoi! inmiddels door naar de 2e en laatste ronde bij KLM. Nog imand tips en/ of verhalen?

x Isa
Alle reacties Link kopieren
Hallo Dames...



Als man infiltreer ik heel stiekem even op jullie forum...



Ik zit momenteel met een enorm dubio..Ik studeer momenteel nog en zit in het derde jaar van mijn HBO opleiding. Ik zie hier echter nog weinig heil in, en ben klaar met het studeren. Ik kan het simpelweg niet meer opbrengen om mij voor mij studie in te gaan zitten.



De luchtvaart boeit mij al vanaf mijn kindertijd, wilde vroeger altijd piloot worden, maar toen bleek dat mijn wiskundetalent nou niet bepaald overhield ben ik me geen verdiepen in het steward(ess) wezen. Ik denk er nu serieus over na om te gaan solliciteren bij KLM voor de functie van steward. Mijn vraag aan jullie is; hoe ga ik dit aanpakken? Wat moet ik in mijn brief schrijven? Vertel, vertel, vertel, en mij dank zal groot zijn! Alvast vriendelijk bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat hier een topic over is. Ik heb altijd dit beroep in het achterhoofd gehouden maar eigenlijk nooit iets mee gedaan.

Ikzelf heb net 8 maanden in London gezeten en heb daar in het toerisme gewerkt. Totaal iets anders dan waar ik voor studeer. Ja studeer, ik ben namelijk voor het einde gewoon weg gegaan. Ik had er even geen zin meer in. Nu ben ik terug om mijn studie af te maken, staat toch altijd wat beter zo'n papiertje.



Maar daarna houd ik mijn opties open. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie vorderingen en ervaringen :) Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Een nichtje van mij is KLM stewardess op de cityhopper en das niet heel tof.

Ze vliegt `s ochtends vroeg van Amsterdam naar Hamburg en dan s middag weer terug en `s avond weer naar hamburg en dan daar slapen. En dan naar bijv. Munchen en dan Amsterdam en dan Brussel en dan Amsterdam en dan Parijs.... maar iets gezien... nee.

Dat doet ze echt om ervaring op te doen voor de langere vluchten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat eigenlijk niet meer dan normaal en verwachtte dat eigenlijk ook. Bij veel banen moet je eerst door de zure appel heen bijten.



Maar eh dames... nog nieuws?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Pjotr en broodtrommel,

heb zelf 3 jaar gestudeerd. Ben in jaar 4 opgehouden....niet slim, maar trok het even echt niet meer. Om steward(ess) te worden heb je in principe ook geen HBO diploma nodig (wat niet wil zeggen dat het niet verstandig is om te hebben of af te maken...) Een HAVO diploma is genoeg. Ik heb gesolliciteerd via Adecco. Lees even de site. Je wordt gevraagd je CV en motivatiebrief op te sturen. Daarna wordt je gebeld en vindt er een klein 'interview' plaats. Als dat ok is wordt je uitgenodigd voor een eerste gesprek bij Adecco Amsterdam. Dit gesprek duurt ong anderhalf uur en beslaat een gesprek met een mede sollicitant (in het Nederlands en Engels) en een gesprekje met alleen de selecteur. Hierna krijg je meteen te horen of je door bent naar het laatste gesprek met de KLM. Daar krijg je weer een gesprek en rollenspel van ong anderhalf uur. Daarna is het afwachten... Binnen 10 werkdagen krijg je schriftelijk de uitslag. Heb zelf deze week dat gesprek en begin nu een beetje zenuwachtig te worden.

Cityhopper zou voor mij nooit een optie zijn. De wereld zien is toch wel de slagroom op de taart voor mij. Bij de kleine blauwe gebeurt dit niet, dus ga maar meteen voor het 'grote'werk haha. Raad jullie wel aan zsm te solliciteren. De hele procedure beslaat namelijk een aantal maanden en zelfs bij aanname zal de daadwerkelijke cursus (ini) pas een half jaar later beginnen. Wens jullie veel succes!

gr Isa
Alle reacties Link kopieren
Isa, Ik hoop dat het gesprek goed verlopen is. Hoelang heeft het bij jou geduurd voor Adecco contact met je opnam? Ik heb mijn brief 3 weken geleden verstuurd, ben aan het twijfelen of ik zelf zou bellen of niet.



Ik zou ook niet voor KLC kiezen, ook al omdat je eens je er werkt, niet meer bij KLM kan solliciteren. Je moet dan eerst ontslag nemen, en dan bij KLM proberen, dat zie ik niet zo zitten.
Alle reacties Link kopieren
[quote]eileen schreef op 31 augustus 2007 @ 22:18:

Ik heb deze zomer bij de strandbieb het boek 'Dagboek van een steward' geleend, geschreven door een type homo (zegt zelf hetero te zijn, waar ik zo m'n twijfels over heb...). Te koop bij de Ako voor veels te duur, Marktplaats biedt 'm (het boek dus) aan voor 4,50 euro. Misschien wel weer een aanrader voor een aankomende stewardess :-)



KLM is wel een beetje een ordinaire vliegmaatschappij, als je je talen goed spreekt kun je beter soliciteren bij Lufthansa of British Airways.[/quote]




Pardon? Je bedoelt misschien dat jij KLM ordinair vindt? En die arme steward heeft ook al niets in te brengen over zijn eigen seksualiteit....wat een arrogantie hier in deze twee posts!
Alle reacties Link kopieren
Beste Isa (en alle andere geinteresseerden natuurlijk),

Ik ben inderdaad ook benieuwd wanneer je je brief naar Adecco hebt verstuurd.

Zelf heb ik begin juli gesolliciteerd bij Content. Eerst kreeg ik te horen dat ze rond 1 september contact met me zouden opnemen, nu is dit verschoven naar uiterlijk 30 oktober. Ik vind het allemaal wel lang duren, zeker als er via Adecco al gesprekken plaatsvinden. Ik heb zelf al contact met Content opgenomen en mij is gezegd dat ik echt nog even geduld moet hebben.

Zijn er meer dames/heren die via Content hebben gesolliciteerd en zo lang moeten wachten?



Groetjes,

Koosje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven