Werk & Studie alle pijlers

stewardess klm

30-08-2007 15:24 569 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

heb onlangs gesolliciteerd naar de funktie van stewardess bij de KLM. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere stewardessen. Min- en pluspunten, reisverhalen, ervaringen. Hoe zwaar is het? En tips zijn natuurlijk altijd welkom! Benieuwd naar reakties...



groetjes Isa
Alle reacties Link kopieren
Hoi Koosje en alle anderen,

heb in juli mijn sollicitatiebrief naar Adecco en content gemaild. Ben in september door Adecco gebeld en uitgenodigd voor het eerste gesprek, ongeveer 2 weken later. Weer twee weken na dit gesprek (je krijgt meteen te horen of je door bent of niet) werd ik door klm zelf gebeld. Toen werd er een afspraak gemaakt voor drie weken later. Van content heb ik zelfs nog niks gehoord..... Tip; stuur je sollicitatie (ook) naar Adecco! Gisteren dus mijn laatste gesprek gehad bij KLM en nu dus afwachten op DE brief..! Kan alleen maar zeggen dat ze bij de KLM ontzettend aardig waren.

succes allemaal!

Gr Isa
Alle reacties Link kopieren
Hoi Isa,

Dank je wel voor je reactie. Ik heb Adecco begin September ook gebeld om te vragen hoe of wat betreffende hun sollicitatieprocedure. Toen heb ik verteld dat ik ook bij Content had gesolliciteerd en verbaasd was dat ik bij hen iets voor 30 oktober a.s. zou horen terwijl zij op dat moment heel actief adverteerden op hun site.

Mij werd gezegd dat ik niet bij beide uitzendbureaus tegelijk kon solliciteren.

Achteraf missschien stom/naief geweest haha. Ik wacht nu nog maar even af tot de 30e en anders zal ik meteen solliciteren bij Adecco.

Ben ontzettend enthousiast en wil er helemaal voor gaan. Heel veel "sterkte" aankomende dagen, spannend!!!!! En mocht je worden aangenomen, heel veel plezier en succes in je nieuwe baan! (en mocht ik toch ook ooit op gesprek mogen komen, zal ik zeker nog bij je aankloppen voor wat tips....)

Groetjes,

Koosje
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk Koosje, geen probleem! Wat ik heb gedaan is mijn sollicitatie naar beide bureaus sturen. Gewoon dom doen; dat wist je toch niet!? Geloof eigenlijk ook niet dat er onderling gecommuniceerd wordt. In de eerste periode heb ik ook telefonisch contact opgenomen met content of ze al iets meer wisten over hoelang het eea nog ging duren. Ik kreeg daar zo n dom iemand en zo n dom antwoord dat ik eerlijk gezegd al meteen geen vertrouwen meer had in content. Maar ach, kan een uitzondering geweest zijn...

Keep you posted!

gr Isa
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



En Isa, weet je al meer?? Zelf ben ik vorige week op gesprek bij KLM geweeset en...... aangenomen!!! Yes!!

Ik hoop jij ook Isa!



Koosje: ik heb zelf de voorselectie bij Content gehad en vond ik erg prettig;

ze zijn echt heel aardig! Bij KLM trouwens ook!

Officieel mag je inderdaad niet bij Content en Adecco tegelijk solliciteren maar in de praktijk is er niemand die erachter komt of dit controleert ...



Groetjes, Fiorella
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

kreeg gisteren toevallig een mailtje van content; de procedure was weer gestart en of ik nog steeds geinteresseerd was in de funktie. Ehhh...neeee!



Ik ben namelijk al aangenomen!!!!! Vandaag de brief ontvangen!

Nu begint het grote afwachten pas echt. @Fiorella; gefeliciteerd, collega! Nu nog alle (gezondheids- en veiligheids) onderzoeken....

gr Isa
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren inderdaad bericht gehad van Content of ik nog steeds geinteresseerd ben. Natuurlijk...............................

Ik heb morgen een telefonisch interview. Spannend!!! Ik weet wel een beetje wat ik kan verwachten, maar tips zijn natuurlijk altijd nog welkom!!

Isa en Fiorella; gefeliciteerd met jullie nieuwe uitdaging...... Echt supergaaf voor jullie!

Groetjes,

Koosje
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd meiden! :)



Heel veel succes met jullie nieuwe baan.



@Isa, dat rollenspel, wat moest je zoal doen? En hoeveel mensen zijn daarbij ongeveer aanwezig? Ik ben zo slecht in die dingen, ik ga altijd stressen terwijl ik toch echt al heel wat jaren ervaring heb met klantenservice e.d.
Alle reacties Link kopieren
Isa, jij ook gefeliciteerd!! Super!

Hopelijk weten we snel wanneer we kunnen beginnen!



Tips voor Koosje en broodtrommel: bereid je een beetje voor op de vragen, je moet vooral veel kunnen putten uit werksituaties/ervaring, daar wordt veel naar gevraagd. Verder enthousiast zijn, vriendelijk, beleefd, blijven lachen en, heel cliché maar waar, vooral jezelf blijven!



Het rollenspel is een 1 op 1 situatie, waarbij de andere selecteur de situatie observeert en beoordeelt (hij/zij bemoeit zich niet met het spel). Het is vaak een situatie waarin je een lastige klant hebt en je dit moet zien op te lossen. Het is vooral belangrijk dat je je inleeft in de klant (SENSITIEF zijn, dit is echt heel belangrijk), laat de klant uitpraten, zeg hoe vervelend je het vindt en probeer daarna het probleem op te lossen.



Veel succes!!
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Hier ook weer even een berichtje vanuit mijn kant.

Ik heb inmiddels een gesprek gehad en mag nu door naar het gesprek bij de KLM zelf.

Superspannend allemaal, maar ik heb er heel veel zin in. Nu maar op naar het rollenspel ;-)

Fiorella: Bedankt voor de tips, daar heb ik zeker wat aan! Mocht je nog meer tips hebben, dan hoor ik het graag.

Groetjes,

Koosje
Alle reacties Link kopieren
LilliM schreef op 09 oktober 2007 @ 13:01:

Een nichtje van mij is KLM stewardess op de cityhopper en das niet heel tof.

Ze vliegt `s ochtends vroeg van Amsterdam naar Hamburg en dan s middag weer terug en `s avond weer naar hamburg en dan daar slapen. En dan naar bijv. Munchen en dan Amsterdam en dan Brussel en dan Amsterdam en dan Parijs.... maar iets gezien... nee.

Dat doet ze echt om ervaring op te doen voor de langere vluchten.




En daar zit ze dan 5 jaar aan vast om "ervaring op te doen". Ik zou m'n haar uit m'n hoofd trekken van spijt als ik bij KLC zou vliegen 8-P



G-Lee heeft het mooi verwoord. Pien vroeg daarna wat ze nou leuk vindt van het werk aan boord, maar G-Lee is hier niet meer geweest geloof ik... Dus ben ik zo vrij om de vraag te beantwoorden :)



Het is heel fijn om te werken met mensen die allemaal precies weten wat van hen verwacht wordt en dat ook werkelijk doen. Dat zorgt ervoor dat het hele proces makkelijk gaat. En daarboven zijn dat bijv. dingen als de locatie van trolleys weten die je nodig hebt, hoe ze (het snelst en meest efficiënt worden opgebouwd. De bereidwilligheid om even een handje mee t helpen om een drank/maaltijd service vlotter te doen laten lopen.



Als je op kantoor werkt en het papier in de kopieermachine is op, dan wacht 9 van de 10 collega's op elkaar... lekker gemakzuchtig, want die bak zal vandaag of morgen toch wel aangevuld worden.

Dat kan daarboven niet en die instelling is er dan ook niet. Het is meer 'hands on' dan in welke andere branche waar ik in heb gewerkt (horeca, detailhandel en bedrijfsleven).

En als je van A naar B bent gevlogen, zit het er echt op. Je wordt niet nog even gebeld met vragen over dossiers. Of waar ik zo'n hekel aan had toen ik nog in het bedrijfsleven zat: telefoon en post >-D



Verder is het simpelweg heel leuk om verhalen van passagiers te horen. Mevrouw X gaat naar Toronto om voor de eerste keer haar kleinkind te bezoeken die inmiddels al 10 is. Meneer Koekepeer gaat naar Tokio om daar een jaar te studeren. Dat soort verhalen - en dat gaat soms gepaard met veel emotie en dan heb ik het niet in het bijzonder over een hoop 'Wendy-van-Dijk-Hart-in-actie' tranen, maar dus ook enthousiasme.



Persoonlijk ben ik er ook nog erg blij mee dat ik iedereen maar 1x zie - of althans.... voor de duur van de vlucht. Ik heb niet zoveel met een vaste groep collega's, dus vind het heerlijk om steeds weer andere collega's te ontmoeten. Dat geldt ook voor passagiers. Beetje het idee 'eendagsvlieg' - ze komen en gaan en ik vind het allemaal wel best zo.



Maar eerlijk is eerlijk... als ik alleen op en neer zou vliegen zoals bij Trans of KLC, dan had ik dit geen 3 maanden volgehouden. Alles wat erbij komt maakt het een heerlijke baan. Als ik op Bonaire op het strand lig, of in Bangkok aan tafel zit, of aan het shoppen ben in Waardanook, kan ik niet anders dan heel tevreden glimlachen en realiseren dat de secudaire arbeidsvoorwaarden wel heel chill zijn bij dit bedrijf :D



Bij andere banen is het zo dat het werk de hoofdmoot is en dat is ook logisch. Maar als je vliegt, is het daadwerkelijk werk zooooo'n klein deel van het hele gebeuren. Dat is moeilijk uit te leggen aan iemand die geen positief beeld heeft van het beroep en ik waag me daar dan ook niet aan - waarom zou ik?



Voor de geïnteresseerden: een link naar een lijstje met weblogs van stessen: http://www.takeforum.com/...weblogs&mforum=stewardess :sigh:
Alle reacties Link kopieren
Fiorella2 schreef op 29 oktober 2007 @ 13:12:

Isa, jij ook gefeliciteerd!! Super!

Hopelijk weten we snel wanneer we kunnen beginnen!



Tips voor Koosje en broodtrommel: bereid je een beetje voor op de vragen, je moet vooral veel kunnen putten uit werksituaties/ervaring, daar wordt veel naar gevraagd. Verder enthousiast zijn, vriendelijk, beleefd, blijven lachen en, heel cliché maar waar, vooral jezelf blijven!



Het rollenspel is een 1 op 1 situatie, waarbij de andere selecteur de situatie observeert en beoordeelt (hij/zij bemoeit zich niet met het spel). Het is vaak een situatie waarin je een lastige klant hebt en je dit moet zien op te lossen. Het is vooral belangrijk dat je je inleeft in de klant (SENSITIEF zijn, dit is echt heel belangrijk), laat de klant uitpraten, zeg hoe vervelend je het vindt en probeer daarna het probleem op te lossen.



Veel succes!!




Bedankt voor de tip. Ik heb al erg veel ervaring met dit soort dingen, maar dat rollenspellengedoe...aaargh... ik kan daar gewoon niet goed tegen. Ik ga altijd overanalyseren. Wat zouden zij WILLEN zien?



Op dit moment zit ik weer even 3 maanden in Nederland. Ik moet nog twee vakken voor mijn studie en dan heb ik mijn diploma LVO Geschiedenis (lerarenopleiding) en bijvak Engels. Ik zal in Februari weer terug gaan naar Londen om daar voor een periode van 8 a 9 maanden te werken als gids en customer representative.



Daarna.... geen idee eigenlijk. Ik wilde altijd nog een jaartje op een cruiseschip werken om daarna een vaste baan te zoeken. Maar als ik dit zo lees wil ik eigenlijk zo snel mogelijk kijken of ik zou worden aangenomen bij de KLM.



Reizen, nieuwe ervaringen opdoen, nieuwe mensen ontmoeten... tis een grote passie van me.



@ Isa of Fiorella:



Als je je aan meld bij Adecco, moet je daarna perse in NL zijn? Aangezien het een proces van maanden is zou ik er al graag mee beginnen als ik volgend jaar in Londen zit. Hoeveel tijd zit er tussen het aanmelden en de gesprekken zelf?



Oh en Koosje, jij natuurlijk ook erg veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Koosje, heel veel succes hoop dat je word aangenomen!

laat het even weten :smile:
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

ben nu aan het wachten op een datum. (jij al iets gehoord Fiorella?). Heb begrepen dat de KLM begonnen is met bellen om cursusdata door te geven.

@broodtrommel: geen idee. Heb begrepen dat mensen die door het jaar heen solliciteerden vrij snel uitgenodigd werden. De huidige sollicitatieronde neemt redelijk veel tijd in beslag..Als ik jou was zou ik je verhaal duidelijk uiteen zetten in je brief. Er zal vast wel een mouw op te passen zijn...

Wat betreft het rollenspel; ik denk niet dat je uit moet gaan van wat ZI willen horen, maar geef gewoon je 1e (natuurlijke) reacie. Hoe gaan je om met iemand die boos of verdrietig is? Wat voor oplossing zou je aandragen als het één van je ouders of vrienden betrof die het probleem zou hebben? Luister, luister, luister, en vraag, vraag, vraag en ben empathisch. Draag een oplossing aan die realistisch is en denk mee met de klant. Het valt heus mee...Belangrijkste tip: ga mee met de klant, verbeeld je in hem en houd je niet vast aan jouw idee, oplossing.

Heel veel succes allemaal,

x Isa
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Dank jullie wel voor alle tips, aanwijzingen en steun/support. Zodra ik iets heb gehoord van de KLM, laat ik jullie dat weten en uiteraard horen jullie ook van me of ik wel/niet word aangenomen!

Fijn weekend!

Gr, Koosje!
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,



ik heb met veel interesse jullie berichtjes gelezen. Ik ben ook bezig met de sollicitatie van stewardess bij de KLM. en heb a.s. dinsdag mijn laatste gesprek bij de klm met het rollenspel.

Voor dat rollenspel ben ik ook erg bang. (zenuwachtig) wil wel proberen te oefenen, maar kan dit niet serieus met vrienden. Zit ook te bedenken wat voor soort case ik zou krijgen en denk dan aan een dronken passagier die perse nog een biertje wil of aan iemand met vliegangs die ik moet gerust stellen. Heeft iemand deze ronde al gehad? en zou die mij kunnen vertellen hoe het gaat en wat zijn/haar case was? is het echt zo eng als ik in mijn hoofd haal?

hopelijk kan iemand mij nog wat tips geven en haal ik deze laatste ronde, want dit is echt wat ik wil, mijn droombaan. Hopelijk lukt het.

en o ja krijg je weer die irritante vragen waarbij je voor elke competentie een practijkvoorbeeld moet geven? dit vond ik namelijk erg lastig bij mijn eerste gesprek. Vind het moeilijk om situaties weer voor de geest te halen. Maar heb het nu wel beter voorbereid.



voor degene die nog moeten solliciteren, heel veel succes toe gewenst!

groetjes sab
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Isa, nee ik zit ook met smart te wachten op een datum voor de cursus... Ben bang dat wij in maart niet meer ingedeeld worden, nu maar hopen dat het april wordt en we het snel horen...

Las ergens anders dat de cursusssen in april nog geen officieel akkoord hebben gekregen...

Gisteren heb ik medische keuring gehad. Heb jij die ook binnenkort?



Sab; heel veel succes volgende week! Nee, het is niet eng en de selecteurs zijn echt erg aardig! Je moet inderdaad veel voorbeelden uit werksituaties geven, daar kun je je wel een beetje op voorbereiden, verder staan er hier al veel tips van mij en Isa, denk niet dat het verstandig is om één bepaalde case uit je hoofd te gaan leren, laat het gewoon op je af komen en handel zoals je normaal ook zou handelen. Verwacht iemand die boos/verdrietig is, met een probleem zit, probeer dat te achterhalen, rustig blijven, klant laten uitpraten etc etc.



Ook voor de anderen heel veel succes!!
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Toevallig kom ik dit forum tegen. Kijk niet zo vaak op de viva site :sigh: ..



Maar goed, ik ben ook net door de selectieprocedure heen bij KLM en wacht op de uitnodiging voor de cursus. De kans is dus aanwezig dat we in dezelfde cursus terecht komen! Ik las iets over maart / april? Zelf niets over gehoord maar daar had ik wel ongeveer op gerekend. Spannend hoor allemaal. Ik ga van office manager naar stewardess... da's nogal wat anders. Heb er SUPER veel zin in!! En we slepen elkaar wel door de zware periode heen. Die instelling is er volgens mij ook bij KLM.



Ik houd het forum nu wel even in de gaten!
Alle reacties Link kopieren
bedankt fiorella2 voor je tips

ben nog erg zenuwachtig, maar ga gewoon mn best doen.

en je hebt gelijk in hte echte leven ben ik ook erg empathisch en kan ik goed luisteren. dus hopelijk overheersen de zenuwen niet en kan ik laten zien dat ik een perfecte kandidaat ben...

ik laat t jullie weten.



groetjes sab
Alle reacties Link kopieren
Hey Fiorella,

heb mijn medische keuring ook de 6e gehad! We zijn elkaar dus misgelopen, toevallig zeg.... Heb vandaag even met KLM gebeld. En inderdaad, geen nieuws over de cursussen in april. Half december weten ze meer te vertellen...duurt nog errug lang vind ik.. Laat even wat weten als je iets hoort.

groetjes Isa
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,



Het is al weer een tijdje geleden dat ik mijn laatste berichtje op het forum heb geplaatst. Toen had ik net het eerste gesprek gehad bij Content. Inmiddels ben ik bij de KLM op gesprek geweest en heb vandaag de brief ontvangen dat ik ben aangenomen!!! Ben zo ontzettend blij en kan het eigenlijk nog nauwelijks bevatten.

Over anderhalve week heb ik de medische keuring. Hopelijk vinden ze niets ernstigs haha.



Wat ik weet over de cursussen is dat deze in Maart al helemaal volzitten. Mij is verteld dat de KLM wacht op toestemming voor de cursussen in April. Als deze doorgaan is er een grote kans dat ik daar aan mag deelnemen.



Isa, Fiorella en Lonnetje: Hebben jullie al iets gehoord over een cursusdatum?

En Sabbas: Weet jij al iets meer?



Wellicht komen we elkaar allemaal nog wel eens tegen, alleen wordt het natuurlijk best wel lastig om elkaar te herkennen ;-)



Nou, als ik weer nieuws heb, laat ik zeker van me horen!



Groetjes Koosje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jullie reacties vol belangstelling gelezen en ik ben blij met alle tips die hier uitgewisseld zijn. Wat een geluk dat 3 (toch?) van jullie zijn aangenomen. Mijn felicitaties.



Ik heb ook gesolliciteerd en ik ben uitgenodigd voor het eerste gesprek bij het uzb. Alleen al aan dat moment denken bezorgd mij hartkloppingen.



Hoe zijn jullie je zenuwen de baas geworden?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Trish,



Leuk dat je op gesprek mag bij het uitzendbureau. Zelf ben ik op gesprek geweest bij Content.

Daar waren ze erg aardig. Degene met wie ik het gesprek had, probeerde me ook erg op mijn gemak te stellen.

Je kan het gesprek redelijk goed voorbereiden. Als je dat hebt gedaan, dan is er niets om zenuwachtig om te zijn en moet je gewoon proberen jezelf te zijn.

Dat klinkt misschien makkelijker gezegd, dan gedaan, maar zodoende kunnen ze wel beter bepalen of je geschikt bent voor de functie.

Vragen die je wellicht kan verwachten zijn:

- Waarom wil je stewardess worden?

- Over welke eigenschappen zou een stewardess moeten beschikken?

- Wat maakt jou een goede stewardess?

- Zijn er negatieve kanten aan het beroep te noemen, zo ja welke?

- Waaruit blijkt dat je servicegericht bent? Noem een voorbeeld?

-Heb je wel eens een situatie meegemaakt met een lastige klant? Zo ja, hoe heb je toen gereageerd?



Heel belangrijk is dat je kan putten uit situaties die je tijdens je werk hebt meegemaakt. Ze willen weten hoe je reageert en hoe je bepaalde zaken zou oplossen.



Heel veel succes en nogmaals: probeer echt jezelf te zijn. Als je dit wil en je weet van jezelf dat je een goede stewardess zou zijn, dan zal het uitzendbureau dat ook echt in zien!



Groetjes Koosje
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar uren te gaan. Ik kan niet slappen, geeg goed begin. Mijn hoofd is net een zeef. Probeerde de vragen van je te beantwoorden, maar het lukt niet echt op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
trish24 schreef op 19 december 2007 @ 23:42:

Nog een paar uren te gaan. Ik kan niet slappen, geeg goed begin. Mijn hoofd is net een zeef. Probeerde de vragen van je te beantwoorden, maar het lukt niet echt op dit moment.
Tja, dit zegt dus alles... Fly KLM :-)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Eileen,

Ik heb jouw berichtjes nog eens nagelezen, die je op dit forum hebt geplaatst, maar die zijn nou niet echt positief te noemen.

Niet dat het mij iets uitmaakt, maar als je zo negatief bent over het beroep van stewardess en de KLM, waarom kom je dan toch elke keer weer terug.....

Wat doe je zelf eigenlijk in het dagelijks leven?

Gr Koosje



En voor Trish: Heel veel succes vandaag, neem ik aan!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven