Werk & Studie alle pijlers

Stomme keuze?

21-11-2014 13:17 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumlezers,



Ik ben vandaag eens mijn administratie gaan doen, en met het nieuwe duo voorstel in het verschiet, ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik toch wel moet gaan uitkijken voor mijn studieschuld.



Ik wil (te) veel uit mijn studie halen. Ik hoor van veel mensen dat zij een hoge studieschuld hebben, omdat ze ofwel hun studie hebben verzaakt of ze door ziekte een tijd vrij moesten nemen.



Zelf ben ik iemand die graag het onderste uit de kan haalt en mooie studententijd beleeft, maar wel altijd qua studie alles probeert te halen. Ik doe dan ook twee studies aan de uni en daarnaast doe ik een honoursprogramma. Ik heb gewoon 4 jaar nodig voor mijn bachelor om die twee studies (rechtsgeleerdheid en financiële economie) te doen en ik heb ook 2 jaar nodig voor mijn 2 masters. Dus tja dat is een langdurig traject van 6 jaar. En nee... de DUO wil geen rekening met mij houden, want ik



Maar nu heb ik uitgerekend dat ik toch waarschijnlijk op een studieschuld van een 35.000 euro uitkom. Is dit normaal? Ik ga niet klagen dat de ambitieuze student gepakt wordt hoor.. daar schiet je toch niks mee op... Maar welke ervaringen hebben jullie hiermee?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wat is het nieuwe Duo voorstel?
Goed dat je hierover nadenkt. Je bent vooral heel erg ambitieus. Bedenk ook dat je je hierdoor onderscheid tov de andere studenten. Maak je hiermee een betere kans op een baan?! Of op een hoger salaris?! Dan is die studieschuld toch niet onoverkomelijk?
Alle reacties Link kopieren
Maar je bent al begonnen dus?

Dan veranderd er voor jou toch niet zo heel veel? Alleen krijg je geen master beurs.



Anyways, nog steeds goed dat je bent gaan rekenen. Is belangrijk. Ik denk dat je studieschuld niet onoverkomelijk is en je hebt er goede redenen voor die allemaal hebben bijgedragen aan je scholing.

Ik heb zelfs straks ook een studieschuld omdat ik in het buitenland mijn master doe. Ik heb mij er bij neer gelegd (ondanks eerst 2.5 jaar schuldvrij). Ik vind dat het t waard is en kan het tegenover mijzelf verantwoorden.

Een tweede master zou ik wel meer over nadenken, wat dat echt toevoegt en of je je niet beter kunt focussen op werk ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ten 1e vraag ik me altijd af, Wat is/wordt je doel voor de rest van je leven?

Wil je altijd full-time gaan werken, Wil je mocht dat straks voorkomen minder gaan werken als je kinderen krijgt(hebt)etc.

Simple gezegt hoe zie jij je leven voor je 5 jaar vooruit 10 jaar vooruit 20 jaar vooruit

e.v.t. relatie samen wonen kinderwens?



(en dan kan je als 20tiger zeggen ja kinderen pfff dat duurt nog lang,

maar 6 jaar studeren, dan werk vinden en je studischuld een beetje wegwerken samenwonen etc. opwerken ben je zo ruim 10-15 jaar verder en ben je al een ruim de 30jaar gepasseerd als vrouw gaat de biologische klok ook tikken?)



Dat zijn allemaal dingen waar je vind ik meer rekening mee moet halen.

Waarom zo lang studie bachelor en daarna nog 2 jaar master? (wat is jouw toegevoegde waarde, hoe is het werk vooruitzicht over deze 6 jaar vooruit gezien etc?)



Even kritische zijnoot:

(Ik vind persoonlijk dat er veel te veel mensen te lang doorstuderen welke de samenleving heeeel veel geld kost en meer als de helft van deze studenten werkt nooit op het nivuea waar ze voor gestudeerd hebben, dus per saldo heeft de samen leving veel betaald waar niet altijd gebruik van wordt gemaakt. (waarom 6 jaar studeren en dan straks part time gaan werken als er kinderen zijn?)
Daar ga je toch hopelijk wel wat van merken in je salars? Lijkt me genoeg compensatie voor een evt studieschuld.
Ja Jur, want elke vrouw gaat parttime werken wanneer er kinderen komen . To geeft al aan een streber te zijn, dan zal ze dat met kinderen ook wel blijven, niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 3de jaars, het 4de jaar zou voor mij een jaar betekenen waarin ik mijn economie bachelor zal afronden. Dit jaar rond ik mijn rechtsgeleerdheid bachelor af. Tevens rond ik dit jaar mijn bachelor af met een honoursbul.



Of dit mij extra salaris oplevert? Ik heb werkelijk waar geen idee! Daar doe ik het ook niet om, ik vind het leuk om te doen. Studeren is voor mij persoonlijk niet alleen mij enkel "klaarstomen" voor de arbeidsmarkt. Ik ontwikkel mij ook als mens. Zo vind ik het belangrijk om naast een simpel juridisch vak ook rechtsfilosofie en ethiek te volgen. Ik ben niet zozeer een practicus maar een theoreticus. Echter of ik iets in de wetenschap ga doen, weet ik niet... Ik hoop van wel, maar het vereiste is dat ik cum laude moet slagen. Dat is voor 2 studies simpelweg niet mogelijk.



Wat betreft kinderwens... tja daar heb ik nog geen gedachten over. Ik ben overigens een man, maar die hebben daar ook vroeg of laat behoefte aan. Ik weet een aantal dingen: ik kom later hoogstwaarschijnlijk in de financiële praktijk. Mijn verwachte studieschuld is bovengemiddeld/ hoog (net opgezocht) en vanaf volgend jaar zal ik alles moeten lenen en komt de basis(prestatie)beurs te vervallen.



Ik ga er niet vanuit dat ik met een WO studie meer verdien dan met een HBO studie. Het enige waar ik dan nu op hoop is dat excellente resultaten en mijn breed kennisgebied mij wat extra "arbeidsmarkt-voordelen" brengt. Zijn er wellicht recruiters hier die weten of dit een plus is?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zit ik op dit forum? Het rechtenforum is inactief? Op het fokforum bevalt mij de sfeer geenszins... Andere fora, tja geen idee eigenlijk.. Na wat googlehits, kwam ik op hits van dit forum die mij toch wat constructiever ogen.. misschien het gebrek aan mannen/ jongens?
Alle reacties Link kopieren
35.000 is een zeer riante studieschuld. Ga maar eens uitrekenen wat dit geintje je gaat kosten.



Volgens mij is het veel slimmer om 1 studie af te maken en in je avond uren een tweede te gaan halen. Maar goed, dat ben ik.
Volgens mij is een bijbaan ook van positieve invloed op je latere baankansen. Dus win-win als je nu een bijbaan neemt? Geld + meer kans op een baan na je diploma's.
quote:cicero93 schreef op 21 november 2014 @ 14:12:

Ik ben overigens een man....



Ik denk dat de reacties tot nu toe geen rekening gehouden hebben dat je een man bent



Scheelt wel iets dat je een man bent, want als aan kinderen begint heb je niet het probleem dat je uit de running bent omdat je zwanger bent en/of thuis blijft de eerste jaren om voor je kinderen te zorgen. Je kan itt een vrouw beter aan je carrière werken.



Persoonlijk vind ik het bewonderenswaardig dat je zo ambitieus bent en dat het je lukt om een honoursprogramma te doen. Is niet weggelegd voor iedereen Ik vind het goed dat je het onderste uit de kan wilt halen en alleen maar mooi toch dat je het aan kan. Je wilt jezelf ontwikkelen, vind dit leuk. Dan is dit alleen toch al waard om een redelijke studieschuld aan te gaan? Dit betaalt zich ongetwijfeld zichzelf terug. Het is niet zo dat je Kunstgeschiedenis studeert of Griekse en Latijnse taal en cultuur, waar de baanperspectieven zeer schraal zijn.



Je toekomstperspectief/baanperspectief is sowieso beter dan wanneer je 1 bachelor en master heb afgerond. Dus dat voordeel heb je. Daarnaast sluiten je bachelors en masters goed bij elkaar aan. Ik denk dat je wel een gewilde kandidaat ben (op papier).



Rechtsgeleerdheid is een populaire opleiding en als je jezelf onvoldoende profileert, dan ben je 13 in een dozijn. Je moet vaak al veel extra curriculaire activiteiten (bestuursjaar, vrijwilligerswerk) gedaan hebben en mooie cijfers om op te vallen. Jij doet fiscale economie, bam! Mooi toch? Laatste opleiding is volgens mij een prima opleiding met prima baanperspectieven (zeker icm rechtsgeleerdheid). Alleen notarieel recht verzekerd je soort van een baan.



Beetje een suf, maar investeren in jezelf (op de wijze waarop jij dat doet zeker) is nooit weg gegooid geld
quote:cicero93 schreef op 21 november 2014 @ 14:14:

Waarom zit ik op dit forum? Het rechtenforum is inactief? Op het fokforum bevalt mij de sfeer geenszins... Andere fora, tja geen idee eigenlijk.. Na wat googlehits, kwam ik op hits van dit forum die mij toch wat constructiever ogen.. misschien het gebrek aan mannen/ jongens?



Praat er anders ook over met een studieadviseur. Die zijn hiervoor ten slotte. En elke rechtenfaculteit heeft eens studievereniging oid die misschien een alumni-avonden organiseert. Ga daarnaar toe om bevestiging te krijgen dat wat je doet, een meer dan prima keus is.



En bedankt dat je het Vivaforum (vrijwel alleen vrouwen op de sexpijler na) constructief vindt in vergelijking met Fok
quote:monsterpinguin schreef op 21 november 2014 @ 14:36:

35.000 is een zeer riante studieschuld. Ga maar eens uitrekenen wat dit geintje je gaat kosten.



Volgens mij is het veel slimmer om 1 studie af te maken en in je avond uren een tweede te gaan halen. Maar goed, dat ben ik.Geintje kost je volgens mij meer.....Soms kan je bij dezelfde faculteit (of universiteit) voor het wettelijk tarief een 2e master/bachelor doen. Maar als je pech hebt, kost het je 15.000 ofzo. Het loont juist om creatief te doen met wanneer je afstudeert ed.
35000 is geen raar bedrag. Het is heel veel geld, maar niet uitzonderlijk hoog voor een studielening.
quote:monsterpinguin schreef op 21 november 2014 @ 14:36:

Volgens mij is het veel slimmer om 1 studie af te maken en in je avond uren een tweede te gaan halen. Maar goed, dat ben ik.Maar lukt het dan nog qua tijd? Startende juristen bijvoorbeeld maken meestal geen 9-5 dagen. Daarbij betaal je na je afstuderen voor je tweede studie instellingsgeld.
Als je 2 studies na elkaar doet, moet je dan na je afstuderen van studie 1 trouwens ook al stufi terugbetalen voor die studie?
Het is veel geld, maar als jij dat ervoor over hebt en er goed over nadenkt dan is het niet wereldschokkend. Rentes bij de IB-Groep zijn gelukkig niet hoog.

Persoonlijk zou ik een beetje bang worden van zo'n hoog bedrag. Aangezien ik na mijn bachelor dit jaar waarschijnlijk eerst niet verder ga met een master (vanwege zwangerschap) en al een beetje heb moeten lenen paar jaar terug, zal ik in totaal om de nabij 9000 euro uitkomen (moet 1 jaar uitwonende beurs terugbetalen). Zelf vind ik dit best veel en kan daar wel eens van wakker liggen, terwijl een ander dit maar een klein bedrag vindt.

Bedenk goed dat je na je studies hard zal moeten werken om het terug te betalen, het is aan jou of je dat er voor over hebt.
Als je als beginnende werker de eerste twee jaar qua uitgaven doet alsof je nog student bent kun je die 35.000 toch makkelijk bij elkaar sparen? Of anders zeker in drie jaar. Met de DUO-voorwaarden zou ik me al helemaal geen zorgen maken. Je probeert het bij elkaar te sparen, en als je van de schuld af wilt kun je versneld aflossen, maar anders betaal je gewoon die paar stuivers die DUO van je verlangt.
quote:ikeaverslaafde schreef op 21 november 2014 @ 14:37:

Volgens mij is een bijbaan ook van positieve invloed op je latere baankansen. Dus win-win als je nu een bijbaan neemt? Geld + meer kans op een baan na je diploma's.Ik denk dat je je op je CV beter profileert met 2 masters in de richting van de vacature dan een bijbaan in de supermarkt of horeca.
quote:jusa schreef op 21 november 2014 @ 15:22:

[...]





Ik denk dat je je op je CV beter profileert met 2 masters in de richting van de vacature dan een bijbaan in de supermarkt of horeca.Ik dacht meer aan een bijbaan passend bij de studie.
quote:betjebig schreef op 21 november 2014 @ 15:22:

Als je als beginnende werker de eerste twee jaar qua uitgaven doet alsof je nog student bent kun je die 35.000 toch makkelijk bij elkaar sparen? Of anders zeker in drie jaar. Met de DUO-voorwaarden zou ik me al helemaal geen zorgen maken. Je probeert het bij elkaar te sparen, en als je van de schuld af wilt kun je versneld aflossen, maar anders betaal je gewoon die paar stuivers die DUO van je verlangt.Klopt wel hoor. Als je beetje goed verdient kun je het redelijk snel aflossen. Vriend van mij had iets van 20000 open staan en heeft dit binnen 4 jaar (zonder oud water en brood:)) kunnen aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het zo dat als jij je studies gewoon afrond en daarna een baan op niveau vind, die ¤35000 echt helemaal niets voor stellen!

Je mag eeuwig doen over terugbetalen, de rente is vaak onder de inflatie en je hoeft ook alleen maar af te lossen als je voldoende inkomen hebt.

De kans is enorm groot dat je later ruim het dubbele gaat verdienen, per jaar!



Kortom, volgens mij ben je heel goed bezig en zou je je geen zorgen hoeven te maken.
Alle reacties Link kopieren
Dag beste raadgevers!



Ik heb nu nagezocht dat ik wederom voor de tweede master hetzelfde betaal als de eerste master. Dit is niet de normale gang van zaken, maar de universiteit heeft deze overeenkomst met mij gesloten indien ik de beiden bachelors volledig afrond.



Wat betreft de bijbaan heb ik daar dit jaar in ieder geval geen tijd voor. Ik kan eigenlijk alleen maar één avondje sociaal doen met mn vrienden en één avond sociaal doen met mijn vriendin. En die twee avonden heb ik gevoelsmatig wel nodig, want anders dan barst ik uit elkaar van stress haha.



Wat betreft mijn baankansen: tja er gaan vele filosofieën in de omloop over wat nou goed CV bouwen. Het ene bedrijf streeft naar excellente studenten het andere bedrijf verwacht dat je een bestuursjaar hebt gedaan (zo weet ik dat er in Amsterdam een ziekenhuis is dat enkel geneeskundigen aanneemt die bij een bepaalde studentenvereniging hebben gezeten, of althans dat is de preferentie dan.)



Ik heb nu intussen geleerd dat je vooral moet doen wat goed voelt. Alleen het is zo jammer dat de overheid mij het lastig maakt. Ik hoor zo nu en dan geluiden inderdaad dat het maar eens afgelopen moet zijn met de eeuwige student.



Maar zo voel ik mij eigenlijk niet... Ik probeer daadwerkelijk zoveel mogelijk kennis op te doen. En luieren heb ik een hekel aan. Dit is geen zieligdoenerij hoor ;). Maar ik ben toch geneigd nu om maar gewoon te doen wat ik nu doe, ambities nastreven en de lat zeker niet te laag leggen.



Ik vond namelijk toen ik aan de studie begon één studie behoorlijk magertjes, zeker rechten... Jaarlijks een ruime 3 en een halve maand vakantie in totaal. Ook de tentamens leveren zelden problemen op, het is alleen heel veel lees werk. Economie daarintegen is een uitdaging en heel technisch, dus dat geeft mij veel voldoening.



Maar alle inzichten zijn welkom hoor! Ik kan me alleen moeilijk vinden in het geluid dat ik gekwalificeerd wordt als de eeuwige student.
35.000 is niks. Als dat je al zou moeten gegenhouden, heb je echt geen zicht op de verhoudingen. Dat is minder dan 100 euro per maand in de terugverdienperiode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven