Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met opleiding?

25-07-2016 22:22 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste vivaleden,



Sinds een jaar doe ik een opleiding in de zorg. Vanwege de opleiding moet ik rouleren door het bedrijf heen. Nou heb ik net mijn eerste periode gehad, en ondanks dat het soort bedrijf niet helemaal bij past ( andere omgeving dan waar ik woon , andere normen en waarden, ander type mensen als in collega"s) had ik het wel redelijk naar mijn zin in die eerste periode.



Echter ben ik nu gerouleerd en vind ik deze afdeling verschrikkelijk. Slecht ingewerkt, werkbegeleiders die zich geen eens voorstellen als werkbegeleider, en gewoon als leerling echt aan je lot over gelaten worden. In deze weken heb ik geen 1 keer een collega horen vragen van joh goh lukt alles een beetje? Ook niet diegene die die dag aan mijn gekoppeld staat en dus ook verantwoordelijk is.



Als ik dingen vraag wordt ik afgesnauwd, of krijg ik halve vluchtige antwoorden. Als ik ergens hulp bij nodig heb bv. zware clienten , onbekende casus dan is er geen tijd om te helpen.



Ik heb al het 1 en ander aangesneden bij collega waar ik een paar dagen mee werkte en het elke keer zo verliep en dit was na het gesprek wel iets verbeterd , maar ongeveer 75% van het team is zo en om nou iedereen daar 1 op 1 op aan te spreken gaat me beetje ver.



Daarnaast moet je als leerling natuurlijk wekelijks feedback vragen maar voel ik me hier op deze afdeling helemaal niet veilig bij.



Op mijn vorige afdeling heb ik veel feedback mogen ontvangen en dat was allen alleen maar positief.



Ik zal het heel zonde vinden om met de opleiding te stoppen omdat ik de opleiding zelf leuk vind en ook echt graag verder kom , maar op deze manier ga ik met lood in mijn schoenen naar mijn werk :( .



Heeft er iemand tips, ervaringen hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
Alle reacties Link kopieren
Bedenk: ook dit is tijdelijk en hier komt een eind aan.

En daarna kom je misschien weer op een hele leuk afdeling met leuke collega's.

Klinkt makkelijk maar het is zonde om je opleiding te stoppen voor een paar niet-leuke collega's als je het werk verder wel leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
Ook dit is een leermoment. Maak er het beste van, blijf vragen, en doe je best tot je weer naar een andere afdeling mag.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet van stage wisselen dan? Dat lijkt me logischer dan stoppen met de opleiding.

Of eens met iemand van school in gesprek gaan met je stageplek.

Je grenzen aan gaan geven op je stageplek.

Of gewoon doorzetten ondanks dat dit niet leuk is doe je wel ervaring op.



Er zijn echt wel meer mogelijkheden dan degene die je nu ziet.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Sowieso niet stoppen. Wel is er een mogelijkheid om te wisselen van stage, dus ik zou dat eens bespreekbaar maken op je school.
Alle reacties Link kopieren
Wisselen van stage is lastig het is een BBL plek, ga wel in gesprek met mij praktijkbegeleider. Vervelende is dat je als leerling in een zwakkere positie zit, je moet toetsen maken op de afdeling en als er geen klik is met je collega's is dit heel lastig ( althans voor mij dan) . Ik heb ook het idee dat ze vooral beoordelen op karakter en niet op kunnen ( ik kreeg feedback op iets wat kant noch wal raakt en wat ik nog nooit terug gehoord heb in negatieve zin )
Alle reacties Link kopieren
Aangeven bij de school/begeleiders. Zorg ervoor dat je feedback op papier verzameld als bewijs (mochten ze later gaan klagen). Vraag dan om één positief en één negatief punt, zo krijg je een mooi rond beeld. Helaas zijn niet alle stages even leuk...zelf ook hele vervelende mee gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:meissie22 schreef op 25 juli 2016 @ 22:35:

Wisselen van stage is lastig het is een BBL plek, ga wel in gesprek met mij praktijkbegeleider. Vervelende is dat je als leerling in een zwakkere positie zit, je moet toetsen maken op de afdeling en als er geen klik is met je collega's is dit heel lastig ( althans voor mij dan) . Ik heb ook het idee dat ze vooral beoordelen op karakter en niet op kunnen ( ik kreeg feedback op iets wat kant noch wal raakt en wat ik nog nooit terug gehoord heb in negatieve zin )Hoe lang moet je daar nog lopen? En ik zou alsnog wel proberen om een andere plek te krijgen. Daar kan je praktijkbegeleider je eventueel bij helpen.
Alle reacties Link kopieren
Doorzetten meissie22! Niet opgeven vanwege deze plek. Zeker niet als de opleiding je goed bevalt. Leerling-medewerkers hebben het nu eenmaal vaak moeilijk, maar blijft niet zo. Succes!
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg
Alle reacties Link kopieren
Nog tien maanden , tip van 1 sterke en 1 mindere is een goede dankje !



Gelukkig heb ik een hele stapel positieve feedbacks van me vorige afdeling dus als alles nu negatief zal zijn dan ligt dat niet alleen aan mij. Moet wel toegeven dat ik me totaal niet in het team vind passen , dus ligt vast ook wel een stukje aan mijzelf helaas.
Alle reacties Link kopieren
Even doorbikkelen niet stoppen .
Alle reacties Link kopieren
quote:meissie22 schreef op 25 juli 2016 @ 22:44:

Nog tien maanden , tip van 1 sterke en 1 mindere is een goede dankje !



Gelukkig heb ik een hele stapel positieve feedbacks van me vorige afdeling dus als alles nu negatief zal zijn dan ligt dat niet alleen aan mij. Moet wel toegeven dat ik me totaal niet in het team vind passen , dus ligt vast ook wel een stukje aan mijzelf helaas.Da's lang, maar wel te doen. Zorg dat je iemand hebt waar je aan het eind van de dag even lekker tegenaan kunt zeiken over je collega's. Dat lucht vast op
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met de opleiding door 1 stageplek is echt zonde ( makkelijker gezegt dat gedaan ik weer het....)



Ik zou het bij school aangeven maar ook zeker om een gesprek vragen op stage.

Staat er niet ergens hoeveel uur begeleiding je moet krijgen per week? Dan kun je hier om vragen.

Ook zou ik bv iedere week een moment afspreken voor een gesprekje.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je gevoel, maar zeker niet opgeven hoor! Ook aan deze stage komt een einde! Laat ze maar zien dat jij het wel kan.
Zeker niet stoppen met je opleiding door 1 werkplek die niet fijn is! Ik snap dat het echt vervelend is dat je collega's totaal geen interesse in je tonen en geen moeite voor je doen.

Ik zal in gesprek gaan met school en je begeleider, het in ieder geval aangeven hoe je je voelt!

En laat inderdaad zien dat je het wel kan! Zelf werk ik ook in de zorg, en tijdens mijn 2e stage werd ik zo onzeker omdat mijn opdrachten en verslagen steeds niet goedgekeurd werden, dat ik van niveau 4 naar niveau 3 ben gegaan. Enkel omdat de stage mij niet mee zat, op school ging het wel goed. Nu heb ik niveau 3 met gemak gehaald en werk ik ondertussen alweer een paar jaar. Maar achteraf vind ik het nog steeds zonde dat ik een niveau ben 'gezakt'. Laat je dus vooral niet op je kop zitten, jij weet wel beter!
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor de reacties tot nu toe!



Caledoniaxx dat is precies waar ik een beetje bang voor bent. Ik heb al wat klasgenoten om me heen gehad die maar stopte met de opleiding omdat ze niet lekker in het team lagen en daardoor elke keer opdrachten terug gekregen en onvoldoende's haalde en hierdoor gedwongen moesten stoppen. Eigenlijk wil ik het niet zover laten komen, misschien ook bang dat het solliciteren vanuit zo positie dan evt alleen maar moeilijker wordt...



Wat heb jij verder gedaan caledoniaxx ? Ben je tijdens die periode regelmatig in gesprek gegaan? En hielp dat?
-
anoniem_300341 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:48
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mail om afspraken met je werkbegeleider, laat zien wat je er voor doet door verslag te leggen.

Dan sta je later sterker bij het evt switchen naar een andere plek.

zoek anders iemand op waar je je wel prettig bij voelt, en probeer eens door te vragen, komt het door de vakantietijd, komt het vaker voor dat leerlingen niet goed begeleid worden ed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven