Werk & Studie alle pijlers

Stress

21-01-2017 21:16 27 berichten
Ruim een half jaar is het heel rommelig op mijn werk. Ik kan niet teveel in detail treden maar het komt erop neer dat diverse mensen al dan niet vrijwillig zijn weggevallen en er nu veel interim mensen rondlopen.



Ik ben zelf leidinggevende en hoewel dat af en toe met stress gepaard gaat, vind ik mijn werk erg leuk.



Door het wegvallen van een aantal mensen heb ik zelfs een tijdelijke ophoging van mijn functie gehad. Dat heb ik een aantal maanden gedaan maar het bleek echt teveel te zijn. Ik deed het werk in mijn eentje dat voorheen door drie mensen werd gedaan.



Qua tijd en qua druk ging het niet meer. Tijdens mijn week vakantie kwam al mijn stress eruit (veel huilen en slapeloze nachten). Het lukte me niet om mijn werk los te laten.



Na de vakantie dit op mijn werk (huilend) toe moeten geven dat ik de extra taken er niet meer bij kon doen. Gelukkig alle begrip dus ik heb de meeste extra taken los kunnen laten.



De eerste twee weken gaf me dat echt lucht! Iedereen reageerde er ook goed op, vonden het sterk dat ik er zelf mee was gekomen, dus dat hielp mij ook.



Ondertussen is er een nieuwe interim manager gekomen en die heeft ook als taak te kijken hoe afdelingen en functies anders ingericht kunnen worden. Op zich ben ik niet bang voor mijn functie maar toch merk ik de laatste twee weken weet veel stress bij mezelf.

En daar baal ik van! Ik wil er niet aan toe geven. Ik wil sterk zijn en niet ook 1 van de medewerkers zijn die het ook niet redt. En iedereen is op dit moment erg druk en we moeten allemaal hard er aan trekken.



Ik slaap nu weer slecht, kan me slecht ontspannen in mijn vrije tijd en ben al een week duizelig.



Wat ik eraan doe:

Ik sport, eet gezond, ga voor het slapengaan in bad, blijf leuke dingen ondernemen.



De nieuwe manager "kent" mij niet en ik voel de druk dat ik niet mijn stress mag laten zien omdat het dan misschien tegen mij gebruikt kan worden (zij is niet sterk genoeg).



Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil blijven werken maar zoals ik me nu weer voel, weet ik dat dat niet goed is.
anoniem_128190 wijzigde dit bericht op 21-01-2017 21:19
Reden: Foutjes
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga naar je huisarts, regel een psycholoog. Je hebt de laatste tijd veel van jezelf gevraagd en je moet nu goed voor jezelf gaan zorgen.

Jij kunt een luisterend oor gebruiken en die zal je helpen sterker in je schoenen tr staan. heel veel sterkte,
You're a diamond dear, they can't break you
quote:Shine_bright1 schreef op 21 januari 2017 @ 21:23:

Ga naar je huisarts, regel een psycholoog. Je hebt de laatste tijd veel van jezelf gevraagd en je moet nu goed voor jezelf gaan zorgen.

Jij kunt een luisterend oor gebruiken en die zal je helpen sterker in je schoenen tr staan. heel veel sterkte,Zou dat inderdaad de oplossing zijn? Praten? Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt het zelf al.... Het is niet goed voor je. Luister naar jezelf, je moet nog langer mee!

Je klinkt overspannen als ik je symptomen zo lees, te lang teveel van jezelf geëist. Rust opzoeken nu dus is erg belangrijk. Sterkte.

Oja en dat je nu laat zien dat je 'zwak' bent dat mag, want dat laat zien dat je mens bent. .. geen machine. Je accu is leeg, moet nodig opgeladen worden.
quote:minameut schreef op 21 januari 2017 @ 21:31:

Je zegt het zelf al.... Het is niet goed voor je. Luister naar jezelf, je moet nog langer mee!

Je klinkt overspannen als ik je symptomen zo lees, te lang teveel van jezelf geëist. Rust opzoeken nu dus is erg belangrijk. Sterkte.

Oja en dat je nu laat zien dat je 'zwak' bent dat mag, want dat laat zien dat je mens bent. .. geen machine. Je accu is leeg, moet nodig opgeladen worden.

Ik vind het zo lastig om dit toe te geven. Ik baal dat ik het niet meer red. Heb altijd goed met drukte en stress om kunnen gaan. Erg stabiel. En wat ik ook lastig vind, er lopen meerdere mensen met stress en druk rond en zij houden ook vol.

Daar voel ik me dan ook slecht over.
Het is maar werk. Onthoud dat.

Je bent loyaal uit angst dat je er anders uitvliegt. Maar zo te lezen vlieg je er op deze manier uit met een burn out.

Vertrouw op jezelf. Doe de dingen die je wél kan doen gewoon goed. Leer 'nee' zeggen op verzoeken voor extra werk en taken en doe die dingen die je wél moet/kunt doen. Bescherm jezelf en laat het niet ten koste gaan van jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Nee zij LIJKEN het vol te houden. Zo denken ze vast ook over jou. Op een gegeven moment zullen ook zij zich moeten aanpassen.

En al houden ze het wel lang vol.... Jij bent hun niet. Dat maakt jou niet minder hoor. Je neemt jezelf dan juist serieus voordat het nog erger wordt!
quote:yajes schreef op 21 januari 2017 @ 21:36:

[...]



Ik vind het zo lastig om dit toe te geven. Ik baal dat ik het niet meer red. Heb altijd goed met drukte en stress om kunnen gaan. Erg stabiel. En wat ik ook lastig vind, er lopen meerdere mensen met stress en druk rond en zij houden ook vol.

Daar voel ik me dan ook slecht over.

Maar nu is het rommelig op het werk. Mensen (kennis) is vertrokken, nieuwe mensen die moeten worden ingewerkt komen erbij. Er wordt flink gerommeld en gewoeld en dat geeft een verkeerd soort stress en drukte. Geen overzicht.

Hou je overzicht. Hou vast aan die prioriteiten die jij in je werk hebt. Wees voor jezelf een oase in deze rommelige periode.
quote:Doreia schreef op 21 januari 2017 @ 21:41:

[...]



Maar nu is het rommelig op het werk. Mensen (kennis) is vertrokken, nieuwe mensen die moeten worden ingewerkt komen erbij. Er wordt flink gerommeld en gewoeld en dat geeft een verkeerd soort stress en drukte. Geen overzicht.

Hou je overzicht. Hou vast aan die prioriteiten die jij in je werk hebt. Wees voor jezelf een oase in deze rommelige periode.

Dit is het exact!

Maar het overzicht behouden gaat me steeds slechter af nu. Ik voel me geleefd worden. Controle verdwijnt.



Hoe kan ik mezelf weer hervatten als ik op een aantal dingen geen invloed (meer) heb door diverse veranderingen?
quote:minameut schreef op 21 januari 2017 @ 21:39:

Nee zij LIJKEN het vol te houden. Zo denken ze vast ook over jou. Op een gegeven moment zullen ook zij zich moeten aanpassen.

En al houden ze het wel lang vol.... Jij bent hun niet. Dat maakt jou niet minder hoor. Je neemt jezelf dan juist serieus voordat het nog erger wordt!

Daarom voelde het ook goed dat ik zelf aangaf de extra functie niet meer te kunnen. Dat werd echt als sterk bevonden.

Maar moet ik nu weer gaan piepen? Daar heb ik nu zoveel moeite mee. Dat ik het nog steeds niet red.
Dan begin je bij het begin. Waar heb je nog wel wat invloed op. Wat is vandaag belangrijk en wat ga ik vandaag doen? En wat moet er worden voorbereid zodat komende week de deadline wordt gehaald? Dingen die niet per sé vandaag afgehandeld hoeven worden, parkeer je voor later. Pak dus datgene op waar je nog wel invloed op hebt en laat los waar je dat niet hebt.
quote:yajes schreef op 21 januari 2017 @ 21:56:

[...]



Daarom voelde het ook goed dat ik zelf aangaf de extra functie niet meer te kunnen. Dat werd echt als sterk bevonden.

Maar moet ik nu weer gaan piepen? Daar heb ik nu zoveel moeite mee. Dat ik het nog steeds niet red.Het is sterk dat je zegt: jongens, op deze manier valt straks de hele afdeling om! Op deze manier is het niet langer werkbaar. Voor niemand niet. Het moet nu anders. Het is te rommelig en gaat ten koste van productiviteit en personeel. Ik doe niet meer zo mee aan deze idioterie en ga doen waar ik voor gevraagd ben. En niet langer door de waan van de dag.
Weet je Doreia, wat je zegt klopt als een bus. Zo denk ik er ook over en ik zou dit ook zo tegen een vriendin zeggen.

ik moet echt de kracht vinden om het voor mezelf op te nemen.



Dank je wel!
En dat hoeft niet met veel bombarie. Gewoon je werk doen, je aandacht even bij de taak houden die voor je ligt. En voorbereiden op taken in de nabije toekomst die je moet doen. En als mensen je om meer vragen zeg je: Ik zou wel willen, maar ik ben ook maar een mens en ik kan niet meer doen dan ik nu doe.

Als jij geen directe invloed hebt op het rustiger krijgen van het personeel gewissel, laat het dan los en richt je op je eigen werk.



Graag gedaan! Welterusten!
Alle reacties Link kopieren
Zoek een coach. Dan kun je van je afpraten plus met een objectief iemand een plan de campagne voor jezelf opstellen.
Ik herken wat je zegt. Bij mij op het werk is het ook een zooitje. Ik zit in een vreselijke positie waarbij ik zicht heb op ontslag zonder dat de juiste wegen worden bewandeld en word ik onder druk gezet. Ik heb al een paar dagen vreselijke paniekaanvallen hyperventilatie. Slecht slapen.



Ik denk echter: ik moet hier doorheen. Ik weet waarom ik in de stress schiet. Ik ben een planner dus kan er niet goed tegen als er onzekerheid heerst. Ik zie niet in hoe een psycholoog bijvoorbeeld kan helpen. De situatie moet gewoon veranderen.



Ik solliciteer, praat met vrienden en man. En verder solliciteren.
quote:tvandattum schreef op 21 januari 2017 @ 22:35:

Zoek een coach. Dan kun je van je afpraten plus met een objectief iemand een plan de campagne voor jezelf opstellen.

Ja, zoiets heb ik wel nodig. Iemand die samen met mij een plan gaat opstellen om weer grip op mijn eigen werkzaamheden te krijgen.



Dit ga ik van de week met HRM bespreken.
quote:Damselindistress schreef op 21 januari 2017 @ 22:51:

Ik herken wat je zegt. Bij mij op het werk is het ook een zooitje. Ik zit in een vreselijke positie waarbij ik zicht heb op ontslag zonder dat de juiste wegen worden bewandeld en word ik onder druk gezet. Ik heb al een paar dagen vreselijke paniekaanvallen hyperventilatie. Slecht slapen.



Ik denk echter: ik moet hier doorheen. Ik weet waarom ik in de stress schiet. Ik ben een planner dus kan er niet goed tegen als er onzekerheid heerst. Ik zie niet in hoe een psycholoog bijvoorbeeld kan helpen. De situatie moet gewoon veranderen.



Ik solliciteer, praat met vrienden en man. En verder solliciteren.

Lastig he?

Ik ben zelf een alleenstaande moeder dus ik kan tegen niemand mijn beklag doen als ik thuis kom. Natuurlijk heb ik wel vriendinnen maar die bel ik ook niet steeds hierom.



Ik maak de laatste tijd weleens de grap dat ik voor een hele simpele baan ga solliciteren waar geen stress aan te pas kom. Maar een beetje uitdaging heb ik nog steeds wel nodig.



Echt solliciteren ben ik nog niet aan toe. Mijn werk kan namelijk ook echt heel leuk zijn.



Jij ook sterkte ermee!
quote:yajes schreef op 21 januari 2017 @ 22:58:

[...]



Lastig he?

Ik ben zelf een alleenstaande moeder dus ik kan tegen niemand mijn beklag doen als ik thuis kom. Natuurlijk heb ik wel vriendinnen maar die bel ik ook niet steeds hierom.



Ik maak de laatste tijd weleens de grap dat ik voor een hele simpele baan ga solliciteren waar geen stress aan te pas kom. Maar een beetje uitdaging heb ik nog steeds wel nodig.



Echt solliciteren ben ik nog niet aan toe. Mijn werk kan namelijk ook echt heel leuk zijn.



Jij ook sterkte ermee!Alleenstaand is wel lastig. Mijn man heeft mij laatst zo ongeveer van de grond geraapt. Ik hoop dat je met de tips verder kunt in hopelijk je eigen functie. Succes!
Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat men uiteindelijk meer respect heeft voor iemand die af en toe nee zegt of dit kan niet dan iemand die blijFt doen alsof er niets aan de hand is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 22 januari 2017 @ 07:09:

Ik denk dat men uiteindelijk meer respect heeft voor iemand die af en toe nee zegt of dit kan niet dan iemand die blijFt doen alsof er niets aan de hand is.Heb je ook gelijk in maar ik vind het lastig om daar de balans in te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een andere baan!
quote:yajes schreef op 21 januari 2017 @ 22:54:

[...]



Ja, zoiets heb ik wel nodig. Iemand die samen met mij een plan gaat opstellen om weer grip op mijn eigen werkzaamheden te krijgen.



Dit ga ik van de week met HRM bespreken.Ik denk eigenlijk dat je dit bij je leidinggevende neer moet leggen. 'Hee baas, het is een rommeltje op onze afdeling en ik weet niet meer wat er precies van mij verwacht wordt. Ik heb behoefte aan prioriteiten stellen, aan duidelijkheid en helderheid. Ik heb daarom een lijstje gemaakt met mijn werkzaamheden. Zie ik hierbij nog iets over het hoofd, anders ga ik dit de komende tijd doen en daar de focus op leggen. Ik kan dan geen extra werk op mij nemen, want ik merk dat de chaotische situatie mijn werk beïnvloed en ik daarom nu terugpak naar de basis."
quote:daan6 schreef op 22 januari 2017 @ 12:02:

Zoek een andere baan!Vind ik voor nu geen oplossing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven