Werk & Studie alle pijlers

Terechte reden om af te melden voor 1 avond?

08-06-2007 15:09 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals sommigen van jullie misschien wel weten, werk ik 12 uur in de week in een callcenter.

Ik heb veel problemen op school, en vandaag is de laatste dag dat ik mijn herkansing van mijn propedeuse in moet leveren. Als ik dat niet doe, word ik van school af getrapt.

Nu vroeg ik maandag al aan een supervisor of ik me voor donderdagavond af mocht melden vanwege mijn P. Dat mocht niet, nouja balen dan ga ik gewoon werken.

Nu ben ik al vanaf vanmorgen vroeg bezig voor mijn P, ik ben nog nieteens op de helft, het is echt veel, dus ik bel naar mijn werk of ik me af kan melden met de uitleg erbij dat ik anders van school af moet als ik niet het haal. Nogal goede reden vind ik zelf, betere dan ziek zijn.

Nu krijg ik hem weer aan de telefoon, en hij was er niet blij mee. Hij zou liever nee zeggen maja school gaat voor he (sarcastische toon). Ik zo ja, ik wil het gerust een andere keer inhalen enzo. Hij zo tja.... Stilte, Ik zo ja... stilte. Hij zo: dus ik zie je vanavond? Ik zo eh nee, dan haal ik mijn school niet he. Nouja uiteindelijk opgehangen, maar nu moet ik volgende week (terwijl ik het nog steeds heel druk heb) 4 avonden werken!

Ik voel me hier echt niet goed over, en trek het me heel erg aan. Ik vind het stom dat hij zo heeft gereageerd, en voel me nu harstikke schuldig. Is dit terecht van hem dat hij zo reageert?

Ik heb nog zitten twijfelen om me gewoon ziek te melden, maar ik heb besloten gewoon heel eerlijk te zijn en dan krijg ik dit. Ik moet het even kwijt hoor, ik weet niet wat ik ermee aan moet.

Hmm, dan ga ik nu weer verder, lees straks de reacties wel.

In ieder geval alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik snap je baas wel... Jij meldt drie dagen van tevoren dat je het heel druk hebt met school en dat je daarom vrij wilt (of je wilt afmelden, zoals jij het zegt). Die man heeft ook een planning en het lijkt mij dat jij al een tijdje weet dat dit er aan zit te komen. Het komt nu echt over als een hele fout planning van jouw kant. Hoe kan het dat je een dag van tevoren nog zo hard bezig bent terwijl het hier wel om je propdeuse gaat? En ja, dat jij dan loopt te verkondigen dat je van school moet... daar kan die vent toch niks aan doen?



In ieder geval snap ik dus dat hij liever heeft dat je komt, al vind ik het ook wel onredelijk dat je dan volgende week ineens vier keer zou moeten komen werken.
Alle reacties Link kopieren
Wat me al met al dus tegenstaat aan je verhaal; je doet nu voorkomen alsof de baas de schuldige is en jij het slachtoffer. Terwijl het echt niet onredelijk is dat je baas niet blij is met deze mededeling en jij, mijns inziens, nog altijd degene bent die het veroorzaakt heeft.



Maar goed, ik hoop natuurlijk wel dat je het allemaal gaat halen!
Alle reacties Link kopieren
Jij plant niet goed en daardoor moet de planning van je werk er onder lijden. Ik ben het wel met je supervisor eens, ik zou ook niet blij zijn met je.

Inhalen vind ik ook heel normaal in dit geval. Het is wat anders als je gewoon op tijd vrij vraagt (en krijgt) maar nu is het een kwestie van eigen schuld dikke bult.



En ik snap echt niet dat je alles zo op het laatste moment moet doen.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Degene die mijn herkansing gaat beoordelen kon pas gisteren met mij een gesprek aan gaan omdat zij het zo druk heeft. Daarom moet ik alles in twee dagen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar dan nog had je er rekening mee kunnen houden. Ik neem de dagen voor herkansingen vaak ook vrij, terwijl ik dan nog niet eens weet of ik het tentamen misschien wel gewoon gehaald hebt.

Met sommige dingen moet je gewoon rekening houden en als je wist dat het nog beoordeeld moest worden en wanneer dat ongeveer zou gaan gebeuren, dan had je ook kunnen weten dat je er misschien nog wat aan moest doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is veel meer gebleken dan dat ik in eerste instantie dacht. Daarom heb ik eerst een gesprek gehad met 2 begeleiders, en naar aanleiding van hun feedback zou het wel mee gaan vallen. Nouja niet dus.

Maar zouden jullie dan dus ook echt gaan werken ipv aan school werken?

De planning is nu eenmaal gemaakt. Daar kan ik niks meer aan doen. Ik voel me nu super schuldig en zeker vond ik hem bot overkomen.



Krijg ik misschien als opmerking van jullie dat ik dat verdiend heb. Maar dat vind ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik echt niet snap is dat jij de zaken omdraait. Je weet toch dat je mss nog wat dingen aan moet passen? Waarom regel je dan niet op tijd vrij? Dan zat je nu niet te stressen.

Ik ben niet bij het gesprek tussen jou en je SV geweest, ik kan dus ook niet beoordelen of hij wel zo bot was. Ik kan me zijn frustratie wel voorstellen, maar ik vind ook dat hij dat netjes moet zeggen.

Tegelijkertijd weet ik ook dat als een leidinggevende niet het gewenste antwoord geeft dat heel vaak als bot wordt beschouwd, terwijl het simpelweg een kwestie is van je zin niet krijgen.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik de enige maar vind het zelf eigenlijk wel een argument om toch vrij te kunnen krijgen. Ik ben zelf student en ik weet uit ervaring dat een planning maken niet altijd even eenvoudig is, en dat ligt niet altijd aan de student zelf. Mijn school kan er soms ook zo'n gigantisch potje van maken. Toen ik mijn eigen propedeuse moest halen, hadden ze het enige tentamen wat ik moest maken verkeerd ingedeeld en vervolgens geannuleerd. Toen de school een week later toch eruit was dat het wel degelijk aan hun lag, belden ze dat er opnieuw een tentamen zou worden aangeboden. Ze belden een dag voordat het tentamen werd aangeboden...Zulke dingen daar kan je gewoon geen planning van maken...



Het is heel makkelijk om te oordelen dat het haar eigen schuld is. Maar haar baas zou best wat flexibeler kunnen zijn, zeker als ze al heeft aangeboden om de verloren tijd in te halen. Ik denk dat als ik haar was dat ik me gewoon ziek had gemeld, want eerlijkheid ben je niet altijd mee geholpen. Soms moet je gewoon je prioriteiten stellen en in dit geval is die propedeuse nou eenmaal belangrijker dan een baantje in een callcenter...
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger ook als bijbaantje op een call center gewerkt.Ik kon altijd vrij krijgen als ik wat bijzonders had maar ik zei dan ook gelijk wanneer ik het weer inhaalde.Ze deden nooit moeilijk.Ik moest minimaal 16 uur per week werken waarvan verplicht 8 uur op de avond.

Call centers zitten te springen om personeel,dus wat dat betreft kun je zo elders terecht als het je daar niet goed bevalt
Alle reacties Link kopieren
Ik weet trouwens wel een call center waar je ook thuis kunt werken en je kunt thuis ook altijd je rooster veranderen als je wilt,daar moet je ook minimaal 12 uur per week werken,zelfde call center soms;)
Alle reacties Link kopieren
Hey dropvetertjuh



ik begrijp je wel hoor!!!*; hoop dat het als nog helemaal goed gaat komen met je P. Is toch echt veel belangrijker dan zo´n bijbaantje! Dus zet hem op he meid!!



Jammer dat je baas zo onbegripvol reageerde! en het valt me eigenlijk ook wel tegen dat een aantal forummers zo de schuld bij jou in je schoenen schuift. 



Kijk tuurlijk had je bepaalde dingen eigenlijk wat eerder kunnen regelen maar ach, iedereen schat weleens dingen verkeerd in. JIj had vast niet zo´n hoeveelheid aan commentaar op je (werkstuk oid?????........) verwacht.

Want als je dat wel had verwacht had je ook vast de dingen anders ingedeeld kwa bijbaan (of niet soms??)



iig heel veel succes en ik hoop dat alles goed komt met je studie*;
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde al bijna niet meer in het topic gaan kijken, voelde me een beetje aangevallen en ik wist genoeg.

Ik ben blij dat er ook mensen zijn die mijn kant van het verhaal begrijpen.

Ik had een afspraak met twee begeleiders gehad, en daaruit kon ik opmaken dat ik aan een half dagje wel genoeg had om alles af te maken. Tot ik gisterochtend een afspraak had met degene die me gaat beoordelen. Het was echt nog heel veel wat ik moest verbeteren! Ik had de hele vrijdag vrijgepland om eraan te werken (behalve de avond). Dus ik dacht dat dat makkelijk zou passen. Nu is het zelfs nodig dat ik in het weekend doorwerk.

Ik vond het inderdaad vreemd dat mijn baas er zo'n probleem van maakte. Veel studenten komen vaak niet opdagen en sommigen kunnen weken vrij vragen in een drukke schoolperiode. Ik niet, ik ben er normaal altijd. Zelden ziek. Maar de bezetting was die vanavond te laag, ja wat kan ik daaraan doen? 1 meer of minder zal niet veel uitmaken.

Enne ElleMichelle? Wat is dat voor thuiswerk? Toch geen callgirl gedoe he ;) Want als dat het niet is, ben ik wel benieuwd! Haha.
Alle reacties Link kopieren
De werkelijkheid is toch dat je door een (bij)baan bepaalde verplichtingen hebt waar te maken waar je je niet zomaar aan kunt onttrekken als het om andere redenen in je eigen belang zo uitkomt.



Je kunt straks als je een "echte" baan hebt, ook niet altijd zomaar van de ene op de andere dag zeggen dat je er (binnen een paar dagen) niet gaat zijn omdat er ineens iets tussengekomen is wat in jouw belang is. Zo werkt het meestal niet, tenzij je mazzel hebt dat het toevallig geen probleem is op je werk wat vaak gebeurd als er geen dringende zaken liggen en men het ook wel aankan zonder dat je komt. Maar overal waar planningen zijn heb je gewoon een reeele kans dat het niet op korte termijn te regelen is tenzij er een royale bezetting is zodat 1 minder amper opgemerkt zal worden.



Ik werk zelf in een "echte" baan ook met planningen waarbij er gewoon altijd een bepaalde bezetting nodig is. Daarnaast studeer ik ook in deeltijd en als ik een keer niet ga uitkomen voor een tentamen qua tijd dan ben ik compleet afhankelijk van de bezetting en of het daarbinnen mogelijk is om op die korte termijn nog vrij te krijgen. En zal het vaak niet lukken en dan heb ik gewoonweg pech (en terecht alhoewel natuurlijk jammer).



Denk ook er eens aan als je werkgever je twee dagen van te voren opbelt of je een keer kunt invallen omdat hij heel erg hoog zit. Dan ga je uiteraard kijken of je kunt invallen op zo'n moment maar als het niet kan dan is dat het probleem van je werkgever en niet die van jou. Geldt andersom ook: als jij een paar dagen van te voren opbelt of je vrij kunt krijgen dan zal hij (hopelijk) zijn best doen om je vrij te geven ALS dat mogelijk is in de bezetting. Maar lukt dat gewoonweg niet, dan kan hij je dat op die termijn ook gewoon weigeren. Werkt beide kanten op.



Rot voor jou op zo'n moment dat het lullig uitkomt met school, maar het is ook hartstikke lullig voor je werkgever als hij nu met een bezettingsprobleem zit daardoor.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Kiks.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat een bijbaan een bepaalde verantwoordelijkheid geeft. In een callcenter is het nog te overzien dat je een avond niet komt, maar stel dat je een bijbaantje in een restaurantje had gehad, waar je de enige serveerster was? Dan had je dat nooit zomaar kunnen doen op het laatste moment. Jij hoort je tijd goed te plannen en hoe vervelend het ook is dat je zoveel meer tijd nodig hebt voor je school, je hebt ten opzichte van beide een verantwoordelijkheid. En als er zoveel studenten zijn die niet op komen dagen, kan ik me heel goed voorstellen dat het je supervisor behoorlijk zijn keel uithangt. Ik denk dat als er niet zo'n onderbezetting was geweest in callcenters je misschien wel naar je baantje had kunnen fluiten. En alle andere studenten die niet op komen dagen net zo goed. Zij doen dat ook alleen maar omdat ze weten dat ze er niet zo één, twee, drie uitgekickt worden. Maar wat dat betreft heb je een goede baan dus. :) Haal het volgende week gewoon in, probeer voortaan beter te plannen maar ga er ook niet van wakker liggen. Het is gebeurd, je supervisor zal ook gewoon slapen vannacht en hij had ook wel duidelijker kunnen zijn in plaats van sarcastisch zijn en vervolgens zeggen: 'maar ik zie je vanavond.' Je hebt tenminste afgebeld en volgens mij zijn er ook genoeg callcentermedewerkers die daar nog heel wat van kunnen leren (ik heb ooit ook met dat bijltje gehakt).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat de situatie waarin dropvetertjuh nu zit toch echt wel te rechtvaardigen. Als ze normaal een betrouwbare werknemer is, zou het toch geen probleem moeten zijn om haar een keer tegemoet te komen.

Aan het niet halen van je propedeuse zitten vergaande consequenties die van invloed zijn op je toekomst (negatief studieadvies, eventuele studieschulden etc.). Dat valt simpelweg niet te vergelijken met het niet halen van een 'gewoon' tentamen. Dit kan gewoon je hele toekomst veranderen.



Als je als werkgever blijkbaar zo'n personeelsprobleem hebt zou ik juist de personeelsleden die je wel hebt wat meer tegemoetkomen. M'n vriend heeft wel een 'echte baan' en kan werkelijk nooit vrij krijgen (hij kreeg welgeteld 1 uur vrij toen we in ondertrouw gingen). Helaas is hij ook nooit ziek, dus werkt hij continu (met een gigantisch overschot aan vakantiedagen) Als hij een opleiding moet volgen voor zijn baan dan vind z'n leidinggevende het doodnormaal dat hij daarvoor zijn vakantiedagen ook nog op zou offeren (daar heeft hij wel een stokje voor gestoken).



Natuurlijk heb je wederzijdse verplichtingen, maar wederzijds begrip zou ook een hoop schelen...Het is niet leuk als je afspraken niet na kan komen, maar soms heb je gewoon echt geen keus.



Dropvetertjuh ik wens je veel succes en ik hoop dat alles goed komt met je studie en je werk.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Dropvetertjuh heeft al in diverse topics aangegeven dat het niet goed giong met haar school,  dat ze mss moet stoppen en dat e.e.a afhing van een beoordeling. Als je weet dat ergens zoveel van afhangt, en dat weet je echt wel iets eerder dan twee dagen vantevoren, dan neem je die week gewoon vrij.<br /><br />dit is gewoon een kwestie van slechte planning. geeft niet, daar leer je van, maar als je nu ontsagen zou worden wegens werkweigering, dan stond je baas volkomen in zijn recht. <br /> Dus als je keuze is van school af op je bijbaan kwijt, wat is dan het belangrijkst voor je?<br />Je hebt idd een verplichting naar je baas toe, dat hoort bij werken. dat jij niet goed gepland hebt, is niet zijn probleem<br />
Alle reacties Link kopieren
Er is hier toch ook niemand die beweert dat studie niet belangrijker is dan je bijbaan? (Dat zei studiemiepmiep geloof ik) Sterker nog, zelfs dropvetertjuhs werkgever zegt dat! En ik denk dat iedereen hier het daar ook gewoon mee eens is. Maar er wordt wél gewezen op bepaalde verantwoordelijkheden die je hebt als je werkzaam bent. Ook onvoorziene omstandigheden had dropvetertjuh mee kunnen rekenen. Zoals kiks76 al zegt, dit is niet het eerste topic waarin dropvetertjuh vertelt over de problemen op school dus het kan er bij mij echt niet in dat deze situatie helemaal niet te voorzien was. Ik studeer nu vijf jaar aan de universiteit en ik heb daarnaast altijd gewerkt en nog nooit heb ik voor mijn studie af moeten zeggen. Het is echt gewoon een kwestie van plannen want ja, ook bij mijn studie worden tentamendata veranderd of zijn er andere onverwachte dingen. Om eerlijk te zijn zou ik m'n werkgever nooit willen opschepen met mijn foute planning... Desnoods zou ik na m'n werk dan weer verder gaan aan die opdracht (heb ik trouwens ook wel eens gedaan). Je bent echt niet de eerste student die in de nachtelijke uurtjes nog even iets afmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Er is hier toch ook niemand die beweert dat studie niet belangrijker is dan je bijbaan? (Dat zei studiemiepmiep geloof ik) Sterker nog, zelfs dropvetertjuhs werkgever zegt dat! En ik denk dat iedereen hier het daar ook gewoon mee eens is. Maar er wordt wél gewezen op bepaalde verantwoordelijkheden die je hebt als je werkzaam bent. Ook onvoorziene omstandigheden had dropvetertjuh mee kunnen rekenen. Zoals kiks76 sorry, het was kreng al zegt, dit is niet het eerste topic waarin dropvetertjuh vertelt over de problemen op school dus het kan er bij mij echt niet in dat deze situatie helemaal niet te voorzien was. Ik studeer nu vijf jaar aan de universiteit en ik heb daarnaast altijd gewerkt en nog nooit heb ik voor mijn studie af moeten zeggen. Het is echt gewoon een kwestie van plannen want ja, ook bij mijn studie worden tentamendata veranderd of zijn er andere onverwachte dingen. Om eerlijk te zijn zou ik m'n werkgever nooit willen opschepen met mijn foute planning... Desnoods zou ik na m'n werk dan weer verder gaan aan die opdracht (heb ik trouwens ook wel eens gedaan). Je bent echt niet de eerste student die in de nachtelijke uurtjes nog even iets afmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor,het is de postcodeloterij.

Mail me maar dan zal ik je hun site doorgeven.
Alle reacties Link kopieren
Zullen we het eens nuanceren:

Je had inderdaad misschien beter moeten weten, verder vooruit moeten kijken en beter plannen. Weer iets geleerd voor de volgende keer, niemand is perfect. Iedereen doet wel eens iets onhandigs.

Dat baas niet blij is begrijp ik, je mag niet van hem verwachten (hoe graag je dat ook wil) dat hij anders zou reageren. Het zou natuurlijk wel leuker zijn; N beetje begrip hebben voor je situatie zou ik wel op zijn plaats vinden.



Nu denk ik; he wat is erger; dat je je prop. niet haalt of dat je (als de situatie heel erg is) ontslagen wordt? M'n opa zei altijd: er zijn meer bazen dan kerken, dus een bijbaantje vindt je dan ook wel weer.



In de 'volwassen' wereld is het soms gewoon hard en lullig...

Maar blijf vooral dicht bij jezelf! En laat je niet gek maken (heeeeeeeeeeel makkelijk gezegd, want ik ben zelf iemand die regelmatig over dit soort zaken gaat flippen, maar als het niet over jezelf gaat is het altijd makkelijker!)
Alle reacties Link kopieren
Oh, lees net nog reacties van meisje85; heb je al vaker problemen dropvetertjuh? Ik zei al; iedereen doet wel eens iets ondhandigs, maar het is wel belangrijk dat je er alles aan doet om het de volgende keer te voorkomen. En inderdaad; is het geen optie om gewoon eens een nacht door te gaan? Dan wil ik je dit weekend best in de nacht nog even gedag zeggen; ik ga namelijk ook de komende dagen door tot een uur of 2 met school. En soms werk ik nog wel langer door. Dan ben je inderdaad brak, maar je moet er alles aan doen om anderen niet op te draaien voor jouw (plannings)vergissingen!

Ik had al gister een groepsopdracht moeten afronden, daar zit de groep nu op te wachten. Ik ga dus ook als een speer weer verder en er alles aan doen om het nu zsm af te hebben!
Alle reacties Link kopieren


vandaag is de laatste dag dat ik mijn herkansing van mijn propedeuse in

moet leveren. Als ik dat niet doe, word ik van school af getrapt.





Nu ben ik al vanaf vanmorgen vroeg bezig voor mijn P, ik ben nog

nieteens op de helft, het is echt veel, dus ik bel naar mijn werk of ik

me af kan melden









Ik moet me toch aansluiten bij de eerste posters; deze datum wist

je waarschijnlijk al lang. Wat ik begrijp uit je post, is dat je op de

ochtend zélf belt dat je 's avonds niet kan komen. Zoiets is

waarschijnlijk niet meer op te lossen door je supervisor, dus je brengt

hem in een bijzonder moeilijke positie. En als je op de dag van de

deadline erachter komt dat je het niet afkrijgt, ligt dat echt aan je

planning. Ik vraag me ook af wanneer je de afspraak met je begeleidster

hebt gemaakt, als dat alleen nog maar twee dagen voor de deadline kon.

Kan het zijn dat je daar ook laat mee was?





Ik wil je niet aanvallen, maar denk wel dat je supervisor moeilijk

anders had kunnen reageren. Je zadelt hem op met een enorm probleem

door een slechte planning. Ook al is het maar een bijbaan, toch moeten

ze van je op aan kunnen.


Is toch echt veel belangrijker dan zo´n bijbaantje!





Wel als je ouders alles voor je betalen, ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven