Werk & Studie alle pijlers

Tijdelijk contract wordt uitbetaald in gewerkte uren?

23-02-2015 14:21 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb een vraag.



Ik heb sinds een aantal maanden een nieuwe baan in ieder geval voor een half jaar.



Nu heb ik zojuist mijn tweede salaris gekregen en deze is ineens 150 euro netto minder dan het eerste salaris.ik heb gelijk mijn contract erbij gepakt of ik iets over het hoofd heb gezien. Ik kom erachter dat ze mij betalen per gewerkte dagen/ uren in de betreffende maand. Dus als ik geluk heb vallen mijn werkdagen gunstig en krijg ik meer en als het ongunstig is minder.



Dit klopt toch niet?? Bij een afgesproken bruto salaris per maand behoor ik toch een vast salaris per maand te krijgen. Ongeacht de maand lang, kort oid is?



Draai echt al een tijdje mee en heb dit nog nooit mee gemaakt dus misschien maak ik ergens een denk fout??



Groeten, Jolijn
Alle reacties Link kopieren
Hoe staat je brutosalaris in je contract aangegeven? Dit is bepalend voor wat je per maand krijgt.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Voor hoeveel uur heb jij een contract? min-max? Of vast aantal uren? Of een 0 uren contract, waarbij het normaal is dat je per uur uitbetaald krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in het contract dat je tekende?
Alle reacties Link kopieren
TO heeft het over een vast brutosalaris per maand. Dan is er mijns inziens geen sprake van een min/max of nul-uren contract.............
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 23 februari 2015 @ 14:29:

TO heeft het over een vast brutosalaris per maand. Dan is er mijns inziens geen sprake van een min/max of nul-uren contract.............Daarom moeten we weten, wat er in het contract staat
Alle reacties Link kopieren
Vandaar mijn vraag daarover aan TO............
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:tallyho schreef op 23 februari 2015 @ 14:32:

Vandaar mijn vraag daarover aan TO............En je bent daarin een van de mensen die het unaniem vragen
Alle reacties Link kopieren
wat jij wil
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Bedrag van xxxx euro is gebaseerd op 24 uur.



Dus mijnsziens ook gewoon vast bedrag per maand..



Bedankt alvast voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat is dus een bedrag voor 24 gewerkte uren. Gewoon wat er staat. Dat het een vast brutomaandbedrag is heb je er zelf bij bedacht? Of staat dat letterlijk in je contract?



Normaliter staat er in je arbeidsovereenkomst een bepaling onder het kopje "salaris" een tekst als "je bruto salaris bedraagt xxxx,xx gebaseerd op een arbeidsomvang van xx uur per week/maand". Dan heb je een vast brutomaandsalaris, anders niet.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Nee, het salaris gebaseerd op 24 uur. Als je meer werkt krijg je meer, werk je minder.. Juist.



Wat staat er bij de arbeidsduur per week of maand?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Dit zou in Cao anders kunnen zijn bepaald. Maar als in jouw contract staat "salaris is EUR xxx per maand op basis van 24 uur per week", dan moet dit inderdaad als vast salaris aan je worden uitgekeerd. Tenzij je vakantiedagen of onbetaald verlof opneemt. Eventuele uren die je meer of minder werkt, worden gecompenseerd in tijd.
Alle reacties Link kopieren
hoeveel uur heb je dan gewerkt? Want als je maar 12 uur hebt gewerkt ( bijvoorbeeld) zou het natuurlijk wel een beetje gek zijn om dat 24 uur betaald te krijgen.



Ik heb een vast salaris.. maar ik heb dan ook geen dienstrooster maar werk gewoon standaard iedere week dezelfde dagen/uren.

Werk ik minder dan die uren dan heb ik dus een vrije (halve) dag.

in veel branches werk je op basis van werkelijk gemaakte uren.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Sorry was niet helemaal volledig..



Er staat: de werknemer ontvangt een brutosalaris van xxx per maand, dit is gebaseerd op een 24 urige werkweek....



Groeten
Alle reacties Link kopieren
Dan is het wel een vast brutomaandsalaris. Op naar de salarisadministratie om tekst en uitleg te vragen.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal,
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, dat is een vast salaris. Heb je misschien andere inhouden gehad?
Alle reacties Link kopieren
Je bruto maandsalaris is dat bedrag X alleen als je gedurende die maand ook elke week dat aantal uren hebt gewerkt.

Nu heeft een maand geen vast aantal weken/dagen, waardoor een maandafrekening in gewerkte dagen kan varieren.



Over het algemeen staat er ook een "uurloon" op je salaris overzicht.

En er staat een hoeveelheid daadwerkelijk gewerkte dagen op je salaris strook.



Ook is er de regel voor het bepalen of een week nog bij een maand hoort: Als de woensdag in die week bij die maand hoort, dan hoort die week bij die maand. Dat wil zeggen, Valt 1 april op een woensdag, dan valt die week (14) dus bij de maand April, zou 1 april op een donderdag gevallen zijn, dan zou die week onder maart zijn gevallen qua berekening/facturering en uitbetalen van salaris voor die maand.



Vrije dagen die je opneemt (ten koste van vakantie dagen) zijn vaak tegen een lager tarief omdat dan een heleboel toeslagen niet meer gelden.

Ziekte dagen gaan ook tegen een gereduceert tarief.



En als je meer uren maakt dan die 24, kan het zijn dat deze in een compensatie regeling gaan die je verplicht moet opnemen. Of je krijgt meer uitbetaald. Overuren werken weer anders omdat dat CAO afhankelijk kan zijn, ook gezien het al gemaakte aantal uren die dag, gebruik in de branche, werktijden regelingen (percentuele toeslagen voor uren na 6 uur 's avonds, op Zaterdag of op Zondag). Dit alles kan invloed hebben op uitbetalingen.

En dan kan er nog gecompenseerd worden voor toegekende uren van de vorige maand welke uiteindelijk niet zijn gemaakt omdat de salaris uitbetaling plaatsvindt voor het einde van de maand en men dan nog een week heeft voordat de maand officieel voorbij is.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Ben je wel op de eerste van de maand begonnen? Heb je niet vorige keer voor meer dan 1 maand uitbetaald gekregen?
Alle reacties Link kopieren
JAW, jouw uitleg is alleen van toepassing als iemand per gedeclareerd werkuur wordt uitbetaald. Het wezen van een vast brutomaandsalaris is juist dat ongeacht het aantal dagen van de maand hetzelfde salaris per maand wordt betaald en per week hetzelfde aantal uren wordt gewerkt.

(even technisch: het aantal te werken uren per jaar wordt in 12 porties gedurende het jaar uitbetaald. Dus in geval van TO is dat 24 X 52 : 12 = brutomaandsalaris).

De urenomvang per week spreek je met werkgever af en daarvan kun je alleen afwijken middels het opnemen van vakantieuren. Op een vast brutomaandsalaris zijn vakantiedagen niet van invloed op de betaling. Ook al heb je de hele maand vakantie je ontvangt toch gewoon je reguliere vaste maandsalaris als bedrag op je bankrekening.



Ik vermoed dus dat bij TO over het hoofd is gezien dat zij niet per uur wordt betaald maar per maand.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Als je bruto salaris er op die manier geformuleerd staat in je contract, dan hoor je dat inderdaad elke maand minimaal te ontvangen. Dat je werkgever je voor minder uren nodig heeft gehad de afgelopen maand, is niet jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wordt helaas gevalletje rechtsbijstand. Werkgever houdt vast aan uitbetaling nav gewerkte uren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven