Werk & Studie alle pijlers

Toekomst van de arbeidsmarkt

18-12-2014 22:03 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
De werkloosheid stijgt nog steeds. En ik vrees dat, dat nog wel gaat doorzetten. Zelf werk ik in de zorg, en wat daar staat te gebeuren is echt rampzalig. Vele duizenden mensen gaan daar hun baan verliezen. Ondertussen staan we ook aan de vooravond van de robotrevolutie. Steeds hogere werkloosheid denk ik. En voorlopig zie ik dat niet goedkomen. Vriendinnen van me die in de commerciële sector werken, vinden me negatief en zijn optimistisch: de economie is aan het herstellen. Ik merk er weinig van, sterker nog: ik denk dat t ergste nog moet komen voor veel mensen.

Hoe zou het er over tien jaar uitzien? Mensen die overbodig zijn geworden door de techniek? Blijft er werk voor iedereen? Grote groepen mensen in de bijstand? Ik maak me best zorgen.

Ben ik de enige? Ben ik nou zo negatief? Of zijn anderen te optimistisch/naïef?



Erg benieuwd hoe anderen hier over denken.
Over 10 à 20 jaar is er een hele grote groep mensen met pensioenen/of hulpbehoevend. Dan is er zelfs een personeelstekort.
quote:theamuts schreef op 18 december 2014 @ 22:07:

Over 10 à 20 jaar is er een hele grote groep mensen met pensioenen/of hulpbehoevend. Dan is er zelfs een personeelstekort.En ik zit me dus af te vragen waar dan de grootste tekorten gaan komen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind bezuinigen op personeel in de zorg getuigen van ongelooflijke domheid. We hebben te maken met vergrijzing, de vraag naar zorg neemt toe. Het is kennis/capaciteitvernietiging om zorgpersoneel de laan uit te sturen.
Waar veel mensen met pensioen gaan dus. En in de zorg, ivm hulpbehoevenden.
Alle reacties Link kopieren
Tja, toen de eerste machines op de markt kwamen begonnen de werknemers ook te staken omdat zij het werk overnamen van de mensen. Ondertussen hebben machines ons leven een stuk makkelijker gemaakt en is het het oude werk vervangen door nieuw (minder zwaar) werk. Ik denk wel dat met name laagopgeleiden het zwaar gaan krijgen op de arbeidsmarkt, voor hoogopgeleiden en creatieve mensen blijft altijd wel werk.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:theamuts schreef op 18 december 2014 @ 22:07:

Over 10 à 20 jaar is er een hele grote groep mensen met pensioenen/of hulpbehoevend. Dan is er zelfs een personeelstekort.Waar baseer je dat op?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mensen die overbodig zijn geworden door de techniek?



Mag jij 3x raden waarom ik iedereen adviseer om in de techniek te gaan werken.



Eén van de weinige sectoren waarin nog werk genoeg is en waar, door gebrek aan vakmensen, de salarissen sterk zullen gaan groeien.
Niet geschoten is altijd mis
quote:mick87 schreef op 18 december 2014 @ 22:13:

[...]





Waar baseer je dat op?Op de vergrijzing.
Alle reacties Link kopieren
quote:theamuts schreef op 18 december 2014 @ 22:12:

Waar veel mensen met pensioen gaan dus. En in de zorg, ivm hulpbehoevenden.Ja dat zal wel weer enigzins gaan aantrekken. Maar met de ontwikkelingen nu is er minder geld voor personeel in de zorg.
quote:mick87 schreef op 18 december 2014 @ 22:15:

[...]





Ja dat zal wel weer enigzins gaan aantrekken. Maar met de ontwikkelingen nu is er minder geld voor personeel in de zorg.Ja nu wel, maar over 10 tot 20 jaar niet meer. Ik denk dat er in alle beroepsgroepen weer veel mensen nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 18 december 2014 @ 22:14:

[...]





Mag jij 3x raden waarom ik iedereen adviseer om in de techniek te gaan werken.



Eén van de weinige sectoren waarin nog werk genoeg is en waar, door gebrek aan vakmensen, de salarissen sterk zullen gaan groeien.Techniek heeft veel toekomst. Vooral daar zijn en komen vacatures. Maar voldoende om de hele bevolking van een baan te voorzien?
quote:Bitje93 schreef op 18 december 2014 @ 22:14:

[...]





Mag jij 3x raden waarom ik iedereen adviseer om in de techniek te gaan werken.



Eén van de weinige sectoren waarin nog werk genoeg is en waar, door gebrek aan vakmensen, de salarissen sterk zullen gaan groeien.En heb je dan ook een tip over hoe je van buiten de techniek in de techniek komt?
Alle reacties Link kopieren
Uitvaartverzorging lijkt me ook wel iets met toekomst.
quote:mick87 schreef op 18 december 2014 @ 22:18:

Uitvaartverzorging lijkt me ook wel iets met toekomst.Lijkt me sowieso wel een "leuk" beroep. En iets wat niet zo heel snel door machines overgenomen zal worden haha.
Het lijkt me niet verstandig als in één keer iedereen de techniek in gaat. In andere sectoren blijven er ook mensen nodig. Mijn advies: kies de richting waar je goed in bent en leuk vindt. Dan kun je er ook goed in worden en vergroot dat je kans op een baan.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 18 december 2014 @ 22:21:

[...]



Lijkt me sowieso wel een "leuk" beroep. En iets wat niet zo heel snel door machines overgenomen zal worden haha.Mij ook, heb daar zelfs wel eens gesolliciteerd!
quote:theamuts schreef op 18 december 2014 @ 22:21:

Het lijkt me niet verstandig als in één keer iedereen de techniek in gaat. In andere sectoren blijven er ook mensen nodig. Mijn advies: kies de richting waar je goed in bent en leuk vindt. Dan kun je er ook goed in worden en vergroot dat je kans op een baan.Tja ehm...dat was het advies dat ik 6 jaar geleden ook kreeg toen ik ging studeren
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 18 december 2014 @ 22:21:

[...]



Lijkt me sowieso wel een "leuk" beroep. En iets wat niet zo heel snel door machines overgenomen zal worden haha.Misschien niet door machines, maar mensen maken een uitvaart steeds persoonlijker, willen zelf de regie hebben en denken vooraf na hoe ze het willen. Zijn prijsbewuster, willen de prijs van een kist weten voordat ze er een in het boek aanwijzen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik mag hopen dat wanneer ik oud ben mijn eigen zorgrobot heb. Lijkt me niets vreselijkers dan door mensen te moeten worden verzorgd. Met alle respect hoor, maar ik word een grumpy old lady (voor zover ik dat al niet ben) en heb geen behoefte aan kordate verzorgers om me heen.
Ik zit in de zorg, ik raak mijn baan kwijt, maar ik zie het echt niet somber in.
Alle reacties Link kopieren
Thordis, ga jij je op iets anders richten?
Alle reacties Link kopieren
Ik sprak vandaag een manager van een uitzendbureau, en daar merken ze dat de economie wat aantrekt. Helaas niet voor de lager geschoolde werknemers, wel voor veelzijdige (wat) hoger opgeleide mensen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 18 december 2014 @ 22:31:

Ik sprak vandaag een manager van een uitzendbureau, en daar merken ze dat de economie wat aantrekt. Helaas niet voor de lager geschoolde werknemers, wel voor veelzijdige (wat) hoger opgeleide mensen.Aan de andere kant zie ik in mijn werk (ik ben zelf ook uitzendkracht in een bepaalde sector) dat veel vaste werknemers er uit gegooid worden en vervangen worden door tijdelijke krachten. Dus hoe blij we nou moeten zijn met zo'n uitspraak
quote:bollinger schreef op 18 december 2014 @ 22:29:

Thordis, ga jij je op iets anders richten?

Nope. Ik ga hoogstens zoeken of het loont om iets voor mezelf te beginnen. Maar ik werk met mensen aan de onderkant van de samenleving, daar ligt mijn passie, dat is waar ik goed in ben en dat is wat ik wil blijven doen. Ik ga niet mee met allerlei economische toestanden. Zelfs zonder diploma had ik altijd werk. Ik hou van wat ik doe, heb inmiddels een diploma en ben er ook nog eens goed in, en ik heb nooit langer dan een maand of 2/3 zonder werk gezeten ondanks een aantal reorganisaties en baanwisselingen daardoor.



Dus nee. Ik wil wel graag wat meer lange termijnperspectief, die wisselingen zijn naar, en ik ga misschien wel wat verbreden om mijn kansen te vergroten, maar ik blijf in deze hoek. Ik heb mijn ervaring, mijn leeftijd en mijn kennis mee, dus ik red het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven