Werk & Studie alle pijlers

Uit eten werk, ik gratis of toch meebetalen?

09-01-2014 16:56 272 berichten
Weet niet of ik het topic hier goed post, maar het gaat over een etentje met mijn werk.



We gaan dus uit eten met het werk ivm afscheid van een collega. Deze collega hoeft zelf niet te betalen, de rest betaald voor zichzelf en dus voor die collega (bedrag voor collega word verdeeld over iedereen). Nu is er een restaurant geopperd om heen te gaan en daar mag je gratis eten als je op je verjaardag komt. Nu is de planning om te gaan eten dus precies op mijn verjaardag. Ik ga wel mee, vier het verder niet. Maar ik mag dus gratis uit eten daar ik zou dan in principe alleen de kosten voor de collega waar we allemaal voor betalen, hoeven te betalen. Maar nu vind een andere collega dat we dan maar die collega waar we gezamenlijk voor betalen gratis mag. En ik dus gewoon het volle bedrag voor het etentje moet betalen.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Het zou voor mij goed uitkomen als ik gratis mee kan. Zit momenteel niet zo breed en het gaat toch om 40 euro. En het is gewoon een leuke bijkomstigheid op mijn verjaardag als ik gratis mee kan Ik wil wel perce mee, het gaat om een goede collega van me en als ik zelf wel moet betalen ga ik ook gewoon mee hoor. Ik vind het lastig, want aan de ene kant is het collegiaal om die collega gratis te laten eten. Aan de andere kant is het wel ook mijn verjaardag en is het een kadootje voor mij van dat restaurant.



Maar hoe zien jullie dit? Moet ik toch gewoon alles betalen en idd dat gratis etentje afstaan aan die collega, zodat de rest van de groep dat bedrag bespaard op hun kosten. Of moet ik wel zelf gratis gaan, zodat ik alleen dat bedrag voor die collega kwijt ben?

Zelf gratis of collega gratis?

Totaal aantal stemmen: 138

Zelf gratis eten (46%)
Collega gratis laten eten (54%)
Alle reacties Link kopieren
Quina, dat is precies hoe het is: persoonlijke korting.



Net als korting op je bioscoopkaartje als je student bent, korting op je Efteling kaartje als je ANWB lid bent etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 09 januari 2014 @ 22:00:

[...]





Maakt het nou echt zoveel uit of de collega's iets betalen? Is dat een soort principiële kewestie of zo? Het moet per se geld kosten want anders telt het niet?



Het antwoord is natuurlijk: niets. Net als TO.

In zekere zin betaalt het restaurant dat etentje.



De hele groep heeft er baat bij dat er een etentje minder betaald hoeft te worden.



En ze doen nog een gewoon cadeau daarnaast.Iedereen betaald zijn eigen eten plus 5 euro voor de collega. Als TO haar korting aan die collega doet hoeft de rest dus niets bij te dragen voor het eten van die collega. TO moet dan echter 40 euro betalen en anders 5.
quote:nina1966 schreef op 09 januari 2014 @ 22:15:

[...]

Iedereen betaald zijn eigen eten plus 5 euro voor de collega. Als TO haar korting aan die collega doet hoeft de rest dus niets bij te dragen voor het eten van die collega. TO moet dan echter 40 euro betalen en anders 5.Nah, ik zou een ander restaurant voorstellen TO, echt wat een gedoe. Maar goed, als je die 40 euro niet kunt missen kun je niet mee natuurlijk.
quote:redhothead schreef op 09 januari 2014 @ 22:23:

[...]





Nah, ik zou een ander restaurant voorstellen TO, echt wat een gedoe. Maar goed, als je die 40 euro niet kunt missen kun je niet mee natuurlijk.Ik kan het wel missen, maar als jij 40 euro uit kan sparen zou je het niet doen? Maar ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik het gewoon volledig betaal of anders even overleg met de rest en het restaurant staat nog niet vast, dus ik kan altijd een andere opperen idd!
Alle reacties Link kopieren
Achja je kunt dit soort dingen altijd ook linksom en rechtsom redeneren.



Je kunt ook zeggen: je collega's betalen wel voor het cadeau, en jij ook, maar iedereen betaalt 5 euro minder voor zichzelf. Zo geeft iedereen 5 euro cadeau aan de afscheidnemer en geef jij iedereen een 'cadeau' dat ze zelf wat minder hoeven te betalen.



En uiteindelijk maakt dat niks uit, want iedereen betaalt dan dus of 40 voor zichzelf en niks voor de afscheidnemer, of 35 voor zichzefl en 5 voor de afscheidnemer... maar het klinkt wel gezellig.



Jeetje, zoveel geneuzel om weinig
Alle reacties Link kopieren
quote:loisnvt schreef op 09 januari 2014 @ 22:33:

Jeetje, zoveel geneuzel om weinig Is toch best leuk om over na te denken? Vind ik wel tenminste.
Alle reacties Link kopieren
Raar dat TO, de jarige, haar "kado" van het restaurant zou moeten weggeven aan haar collega's.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 09 januari 2014 @ 22:02:

[...]



Ze weten hoe mijn man is...die doet dit soort dingen niet dat weten ze haha!



Wat je ook kan doen, ipv op je werk trakteren voor je verjaardag, zeggen dat jouw (gratis) etentje de traktatie voor iedereen is .



Het blijft geen feest
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
En stel dat TO niet naar een restaurant ging, maar naar de bioscoop. Met het plan om de collega te trakteren en verder iedereen zijn eigen kaart te laten betalen. Heeft er eentje een bioscoopbon liggen. Moet die bon dan aan de collega die afscheid neemt gegeven worden? Of mag degene hem voor zichzelf gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Wie jarig is... Trakteert!
quote:NYC schreef op 09 januari 2014 @ 22:59:

En stel dat TO niet naar een restaurant ging, maar naar de bioscoop. Met het plan om de collega te trakteren en verder iedereen zijn eigen kaart te laten betalen. Heeft er eentje een bioscoopbon liggen. Moet die bon dan aan de collega die afscheid neemt gegeven worden? Of mag degene hem voor zichzelf gebruiken?stel dat jij voorstelt aan je vriendin om samen naar de efteling te gaan. Jij hebt een vrijkaart, laat je haar het volle pond betalen?
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 januari 2014 @ 23:05:

[...]



stel dat jij voorstelt aan je vriendin om samen naar de efteling te gaan. Jij hebt een vrijkaart, laat je haar het volle pond betalen?

Nou, een vriendin misschien niet, maar een collega zeker wel, zeker omdat het een uitje is ter ere van het afscheid van een collega, dat zie ik toch een beetje als werk.

Daar hoef ik financieel niet bij in te schieten, dus elke cent korting is dan meegenomen.

Een vriendin laten meedelen in een persoonlijk voordeeltje vind ik iets heel anders.
quote:yoshe schreef op 09 januari 2014 @ 22:52:

Raar dat TO, de jarige, haar "kado" van het restaurant zou moeten weggeven aan haar collega's.TO 'moet' niks, maar het kan wel zo gezellig zijn als je sàmen een leuk voordeeltje kan delen ipv als enige een gratis diner zitten wegkauwen. Met iets geven krijg je vaak veel meer terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gebruik maken van het gratis etentje en die maaltijd voor collega delen.

Anders betaal jij zijn hele cadeau en de rest niet. Je collega die dit voorstelde is de kniepert, jij niet.

Jou mazzel dat je jarig bent die dag, geniet ervan
Love the life you live
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 januari 2014 @ 23:05:

[...]



stel dat jij voorstelt aan je vriendin om samen naar de efteling te gaan. Jij hebt een vrijkaart, laat je haar het volle pond betalen?



1 vriendin zou ik laten meedelen.



Een volledig team met collega's niet dus.
quote:wendy7474 schreef op 09 januari 2014 @ 23:24:

[...]





1 vriendin zou ik laten meedelen.



Een volledig team met collega's niet dus.



Dit.

Voorbeeld gaat bovendien niet op met maar 2 personen. Als we met drie mensen zouden afspreken dat we persoon 4 willen trakteren, dan betalen we ieder 1/3 deel van de entreekaart van persoon 4 plus onze eigen entree. Als ik dan een vrijkaart heb gebruik ik de vrijkaart voor mijzelf maar nog steeds het 1/3 deel van degene die we willen trakteren. Dat anderen geen vrijkaart voor zichzelf hebben wil dan toch ook niet zeggen dat ik de vrijkaart dan maar aan persoon 4 moet afgeven "namens ons allen"? Wat is er dan nog getrakteerd aan?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen, het zijn maar collega's
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Misschien is dit al gezegd, ik zou zelf helemaal niet meegaan, jarig! Maar als ik toch mee zou gaan, dan zou ik zelf betalen en de collega waar je afscheid van neemt gratis laten eten.



Niet uitgegeven geld vind ik trouwens technisch gezien geen meevaller.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 09 januari 2014 @ 22:29:

[...]



Ik kan het wel missen, maar als jij 40 euro uit kan sparen zou je het niet doen? Maar ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik het gewoon volledig betaal of anders even overleg met de rest en het restaurant staat nog niet vast, dus ik kan altijd een andere opperen idd!Als je het kan missen. En je gaat toch gewoon. Waarom dan zo moeilijk en een hele heisa erom heen. Ik dacht to kan het niet betalen of zit erg erg omhoog. Maar wat ik vaker zie, dat het eigenlijk in kwestie allemaal wel meevalt. En men gewoon kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp nog steeds niet de redenatie van sommige mensen. Maar ieder zijn mening. Wel is het zo dat TO niet betaalt dat doet het restaurant. Een cadeaubon vind ik dan heel iets anders. Of TO nou voor de collega betaalt of ieder legt 5 euro extra op de tafel en de gratis maaltijd wordt van de gehele rekening afgetrokken. Het komt op hetzelfde neer. Eigenlijk laat je het restaurant betalen voor die collega dat is toch hartstikke mooi. Om nou te zeggen dat TO het cadeau betaalt? Mensen kunnen soms rare dingen doen als ze het woord gratis horen......en ik denk dat TO het prima op gaat lossen. Ze komt erg nuchter op me over.
Ik vind het niet zo netjes dat die collega meteen zei dat je dat gratis diner dan maar moest afstaan aan de vertrekkende collega. Maar aan de andere kant, als ik jou was, zou ik dat uiteindelijk toch wel doen. Gewoon omdat ik niet bekend zou willen staan als die knieperd die daar heel moeilijk over deed.
Alle reacties Link kopieren
TO,



ik kan ergens wel begrijpen dat je je er misschien niet lekker bij voelt om gratis mee te eten. Maar je bent jarig!!!



je betaalt alsnog mee voor de vertrekkende collega. zo ben je je andere collega's ook niet tot last. ik zou me niet gek laten maken en neem je voordeel zoals je het krijgt! laat je niet door een collega opleggen je kado weg te geven. afspraak was om als groep een gratis etentje voor je collega te regelen, niet om jou gratis etentje weg te geven zodat niemand meer mee hoeft te betalen voor de vertrekkende collega.



wie zegt dat het restaurant het accepteert dat jij je gratis etentje weggeeft aan een ander.....
Alle reacties Link kopieren
De collega die voorstelde te delen zal wel een uitzondering zijn.

Natuurlijk vinden je andere collega's het leuk voor je dat jij op je verjaardag een mazzeltje krijgt. Ik denk dat ze gezellig willen proosten, op het vertrek van de collega en natuurlijk ook op jou omdat je jarig bent!!

Of zijn het van die zure linkse rakkers die meteen een "potje" willen maken om te verdelen naar eigen inzicht (wat er altijd op neer komt dat een ander niks krijgt en zijzelf er leuk mee weg komen)??
Ik ben je 250e reactie........wat ga je doen?!?!



Beslissing maken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven