Werk & Studie alle pijlers

Uit eten werk, ik gratis of toch meebetalen?

09-01-2014 16:56 272 berichten
Weet niet of ik het topic hier goed post, maar het gaat over een etentje met mijn werk.



We gaan dus uit eten met het werk ivm afscheid van een collega. Deze collega hoeft zelf niet te betalen, de rest betaald voor zichzelf en dus voor die collega (bedrag voor collega word verdeeld over iedereen). Nu is er een restaurant geopperd om heen te gaan en daar mag je gratis eten als je op je verjaardag komt. Nu is de planning om te gaan eten dus precies op mijn verjaardag. Ik ga wel mee, vier het verder niet. Maar ik mag dus gratis uit eten daar ik zou dan in principe alleen de kosten voor de collega waar we allemaal voor betalen, hoeven te betalen. Maar nu vind een andere collega dat we dan maar die collega waar we gezamenlijk voor betalen gratis mag. En ik dus gewoon het volle bedrag voor het etentje moet betalen.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Het zou voor mij goed uitkomen als ik gratis mee kan. Zit momenteel niet zo breed en het gaat toch om 40 euro. En het is gewoon een leuke bijkomstigheid op mijn verjaardag als ik gratis mee kan Ik wil wel perce mee, het gaat om een goede collega van me en als ik zelf wel moet betalen ga ik ook gewoon mee hoor. Ik vind het lastig, want aan de ene kant is het collegiaal om die collega gratis te laten eten. Aan de andere kant is het wel ook mijn verjaardag en is het een kadootje voor mij van dat restaurant.



Maar hoe zien jullie dit? Moet ik toch gewoon alles betalen en idd dat gratis etentje afstaan aan die collega, zodat de rest van de groep dat bedrag bespaard op hun kosten. Of moet ik wel zelf gratis gaan, zodat ik alleen dat bedrag voor die collega kwijt ben?

Zelf gratis of collega gratis?

Totaal aantal stemmen: 138

Zelf gratis eten (46%)
Collega gratis laten eten (54%)
quote:yajes schreef op 09 januari 2014 @ 17:09:

Misschien kan jij voorstellen dat jij gratis eet maar de helft van de kosten van jouw collega, om wie het gaat, betaalt. En de andere helft de overige collega's. Zo heeft iedereen een mazzeltje.Dit is wel een idee! Daar had ik zelf nog niet over nagedacht
Alle reacties Link kopieren
Die collega die dan dat voor jou besluit vind ik ook een beetje voortvarend (and not in a good way). Jij hoort dat zelf aan te bieden.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, als collega zijnde, zou ik het jou best gunnen dat jij gratis zou eten (er even vanuit gaande dat je een leuk persoon bent natuurlijk ), ook al gaan jullie niet eten ter ere van jouw verjaardag, je bént toevallig wel jarig, een klein beetje verjaardagsgevoel mag dan toch best?



Aan de andere kant, als ik jou was, zou ik me er wel wat ongemakkelijk bij voelen. Dan zou ik idd wat broedkippetje zegt doen: totale kosten delen door totale aantal eters (- diegene die afscheid neemt natuurlijk), jammer maar helaas dan maar.



Het komt dus een beetje op je eigen gevoel aan, en dat weet je zelf het beste. En natuurlijk op hoe slecht je het geld kan missen op het moment. Overigens vind ik het wel een beetje lomp van jouw collega dat hij/zij aan jou voorstelt dat jij niet gratis gaat. Vind eigenlijk dat zoiets vanuit jouzelf hoort te komen dan...
Ik zou het gebruiken als voordeel voor de groep en niet als voordeel voor jezelf. Ik zou dat uit mezelf al hebben aangeboden en er niet eens over nadenken dat ik het in die situatie ook voor mezelf zou kunnen gebruiken.



Kan je het niet betalen, dan kan je altijd in de groep gooien om te overleggen wat dan een passende oplossing is.
Alle reacties Link kopieren
Bel even met het restaurant. Misschien hebben ze daar een goede oplossing voor. Zodat je ook aan tafel geen vervelende situaties krijgt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:chloe_lb schreef op 09 januari 2014 @ 17:13:

Ik vind het een beetje raar van die collega dat hij/zij voorstelt om het gratis etentje voor 1 persoon voor de vertrekkende collega te laten zijn.

Ik weet niet met hoeveel collega's jullie gaan eten maar zoals al eerder gezegd stel je gaat met 10 man dan merk je het extra te betalen bedrag amper.

TO is toevallig jarig, dan zou ik als collega zijne het haar wel gunnen om gratis te kunnen eten, gewoon omdat het leuk is.Het precieze aantal weet ik nog niet, maar het zal een man of 10 zijn ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet zo goed waarom je het niet zou kunnen maken.. Als collega zijnde wordt je toch niet benadeeld ofzo? Je hoeft immers niet meer te betalen dan het oorspronkelijke bedrag. Klinkt een beetje alsof je iemand een voordeeltje niet gunt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als de collega nooit voorstellen dat TO haar korting moet weggeven. Vind ik zelfs behoorlijk brutaal.



Voor mij is het te vergelijken met betalen met een cadeaucheque of kortingsbon. Als jouw deel van de rekening maar betaald wordt, daar heeft de rest niks mee te maken vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Nu ik erover nadenk ben ik behoorlijk inconsequent in wat ik zou doen.



Als ik TO was zou ik -denk ik- dus gewoon de totale overgebleven kosten gelijkelijk delen.



Als ik TO's collega was en TO gaf aan dat zij graag gratis zou eten, zou ik daar niks van zeggen maar het heel stiekem een klein beetje mieperig vinden.



Als ik TO's collega was en TO bood aan om haar gratis etentje aan de vertrekkende collega te schenken of de restkosten gezamenlijk te delen (mijn eigen voorstel dus), dan zou ik zeggen: 'Nee joh, jij bent jarig, jouw mazzeltje, geniet ervan'.



Denk ik
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:hamerhaai schreef op 09 januari 2014 @ 17:16:

Bel even met het restaurant. Misschien hebben ze daar een goede oplossing voor. Zodat je ook aan tafel geen vervelende situaties krijgt.

Ik weet nog niet zeker of het dit restaurant word maar is misschien ook nog een optie. Al denk ik niet dat ze veel verder komen dan hun gewone aanbieding van gratis als je jarig bent.

Qua kosten doen we vooraf al een x bedrag per persoon op 1 hoop, zodat we niet daar aan tafel nog moeten gaan zitten puzzelen met geld.
quote:Broedkippetje schreef op 09 januari 2014 @ 17:18:

Nu ik erover nadenk ben ik behoorlijk inconsequent in wat ik zou doen.



Als ik TO was zou ik -denk ik- dus gewoon de totale overgebleven kosten gelijkelijk delen.



Als ik TO's collega was en TO gaf aan dat zij graag gratis zou eten, zou ik daar niks van zeggen maar het heel stiekem een klein beetje mieperig vinden.



Als ik TO's collega was en TO bood aan om haar gratis etentje aan de vertrekkende collega te schenken of de restkosten gezamenlijk te delen (mijn eigen voorstel dus), dan zou ik zeggen: 'Nee joh, jij bent jarig, jouw mazzeltje, geniet ervan'.



Denk ik heel handig antwoord dit! Ik hoop niet dat jij 1 van mijn collega's bent haha! *grapje*
Die pol helpt ook niet meer mee nu
Alle reacties Link kopieren
Ja lastig voor beide kanten is iets te zeggen maar ik zou denk ik toch gewoon betalen. Je wilt geen gezeur en scheve gezichten over drie tientjes toch? Over dit soort dingen kunnen zulle rare verhalen ontstaan



En hoe gaan ze dat doen dan als jij gratis eet maar wel wilt bijdragen aan het eten van die collega? Dat gaan ze dan dus door het aantal collega's delen en dan mag jij nog 5 euro neerleggen of zo... ? Dat voelt toch ook een beetje vrekkerig?



Ik zon het gewoo zo zien: je wist niet dat je daar gratis kon eten tot je het op die site zag. Had je het niet gezien dan had je het ook niet geweten
Is het bij de beren?
Ik vind deze collega ook niet erg collegiaal naar jou toe. Het zou niet in mij opkomen als collega zijnde, om voor jou te bepalen dat je jouw gratis 'deel' maar moet weggeven.
quote:rianne323 schreef op 09 januari 2014 @ 17:28:

Is het bij de beren?Nee, ik ken de beren niet eens maar waar het is maakt verder ook niet zoveel uit
quote:reizende schreef op 09 januari 2014 @ 17:30:

Ik vind deze collega ook niet erg collegiaal naar jou toe. Het zou niet in mij opkomen als collega zijnde, om voor jou te bepalen dat je jouw gratis 'deel' maar moet weggeven.Dit. Sterker nog, het zou niet in me opkomen om een dergelijk etentje te plannen op de verjaardag van een ander, er zijn vast wel andere avonden te prikken toch?
quote:reizende schreef op 09 januari 2014 @ 17:30:

Ik vind deze collega ook niet erg collegiaal naar jou toe. Het zou niet in mij opkomen als collega zijnde, om voor jou te bepalen dat je jouw gratis 'deel' maar moet weggeven.Dat was ook wel een beetje wat bij mij irritatie opwekte en ik dacht "ik gooi mijn kont tegen de krib" ik las het alleen op de site en riep enthousiast dat ik dan gratis mocht. Meer niet eigenlijk, had er verder nog niet over nagedacht ofzo en die reactie van collega kwam meteen daarop al. Maar ik ben ook weer niet iemand die het een ruzie waard vind ofzo hoor.
Alle reacties Link kopieren
En op zich zouden jouw collega's, als jullie uit eten gaan op jouw verjaardag met nog een bijzondere leeftijd bovendien, ook nog kunnen aanbieden om jou óók vrij te houden.



Ik ben het er dus helemaal mee eens dat het erg brutaal is van je collega om voor jou te bedenken dat jij je gratis etentje moet afstaan.

Hoewel ik dat zelf dus wel had aangeboden, vanwege eerder genoemde inconsequentie.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:dymo9 schreef op 09 januari 2014 @ 17:31:

[...]



Dit. Sterker nog, het zou niet in me opkomen om een dergelijk etentje te plannen op de verjaardag van een ander, er zijn vast wel andere avonden te prikken toch?ik zag het briefje voor het etentje op het bord hangen. Was eigenlijk de planning de week ervoor, maar kwam de vertrekkende collega niet uit. Ze hebben toen de week erop genomen zonder verder te kijken. Pas een paar dagen later kwamen ze erachter dat het mijn verjaardag was. Maar ik heb zelf aangegeven het niet zo'n probleem te vinden omdat ik het toch niet vier op de dag zelf.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch niet zo'n restaurant waar het bedienend personeel gaat zingen voor de jarige?
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat wanneer je met een groep er komt eten en er toevallig 1 jarig is die kosten van die ene persoon van de rekening worden gehaald?

En dan de totale rekening delen door het aantal personen minus de vertrekkende collega.



Dat lijkt mij het meest logische denk ik..
Alle reacties Link kopieren
Vaak wordt de jarige dan ook nog in het zonnetje gezet met een feestelijk toetje enzo. Vind je dat passend in dit geval?



Ik vond het compromisvoorstel van jij de helft van je collega en de anderen de andere helft een goede trouwens ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
In jouw geval zou ik niet over het geld miepen en gewoon de boel delen. Voor die paar tientjes wil je niet bekend komen te staan als iemand die moeilijk doet over geld, en dat is het enige dat er blijft hangen bij zoiets.

Bovendien is de korting bedoeld om verjaardagsfeestjes te lokken, en niet voor vertrekkende collega's, dus je gebruikt hem ook oneigenlijk. De bedoeling van het restaurant is om het feestvarken een gratis maal te geven, en dat ben jij niet in dit geval.



Als collega zou ik voorstellen om jou ook vrij te houden, maar ik zou dan wel verwachten dat je een rondje of zoiets zou geven. Dus misschien was je dan wel nog duurder uit
Alle reacties Link kopieren
Eens dat die collega nogal voor zijn beurt praat!

Maar ik zou zelf aanbieden om iedereen voordeel te laten hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven