Werk & Studie alle pijlers

Vakantie dagen en reïntegratie

20-01-2017 13:30 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar juni ben ik in de ziektewet beland.

Inmiddels ben ik al een tijd aan het reïntegreren en werk ik in februari weer zo'n 70 procent van mijn uren.

Nu heb ik van vorig jaar nog 4 weken aan vakantie staan.

Zoals ik heb gehoord moet ik deze voor 1 juli opmaken want anders komen ze te vervallen.



Ik zou graag mijn dagen op willen maken, alleen weet ik nu al dat het erg lastig zal gaan worden.

Ik ben straks de enige persoon die deze functie uitvoerd.

Graag zou ik willen weten of het inderdaad klopt of deze uren voor 1 juli moeten worden opgemaakt en of ze dan vervalen..of dat ik er geld voor krijg?

Het liefst zou ik deze dagen in juli en augustus opmaken....weten jullie of dit wettelijk gezien ook mag?

Ben bang dat ik moeilijk vrij kan krijgen op mijn werk en dat ik daardoor mijn dagen zal verliezen.

Ik werk nu op dinsdag alleen de ochtend, en ben voor de middag nog in de ziektewet.

Stel ik ga van mijn uren structureel de dinsdag vrij nemen....kost het mij dan alleen de uren van de ochtend of ook van de middag?

Ik werk in een erg klein bedrijf zonder hr, dus kan het daar niet vragen.
Je neemt ze naar rato op. Dus bij 70% werken op een dag en dan vrijnemen neem je een hele dag vrij.

Of is dat niet wat je bedoelt?
Volgens mij is het zo dat je werkgever in principe verplicht is jou de mogelijkheid te bieden je dagen op te maken. Als je geen vrij kan krijgen van je werkgever, dan moet daar een compensatie tegenover staan of mogen ze zelfs niet vervallen maar daar weet ik de details niet van. Kan je ongetwijfeld wel opzoeken of navragen bij HR.



Het is sowieso noodzakelijk dat jij daadwerkelijk vraagt om vrij te nemen. Als je niks doet vervallen je dagen op 1 juli (na 6 maanden).



Edit: ik zie dat je net wat extra zaken hebt toegevoegd. Je bent aan het integreren en daardoor nog de dinsdagmiddag vrij, begrijp ik dat goed? Normaal gesproken zou het je alleen de uren van de ochtend kosten als je de middag sowieso al vrij bent, maar dat lijkt me nu anders aangezien die dinsdagmiddag vrij een tijdelijk iets is en niet volgens je contract. Ik zou contact opnemen met een jurist om dit na te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Staat er niets over in je contract of je CAO? In mijn contract staat gewoon hoeveel uren in per jaar mee mag nemen en voor welke datum die opgenomen moeten worden. Bij mij worden ze anders uitbetaald maar daar betaal je dan wel meer belasting over. Ik zou dus even je contract erbij pakken en kijken wat erin staat en anders gewoon met je leidinggevende overleggen. Ik vermoed dat opnemen in juli en augustus niet zal gaan als je ze voor 1 juli op moet nemen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ik werk parttime, max 6 uur per dag. Als ik vrij vraag voor een van de dagen, is dat voor die 6 uur.



In een ander bedrijf weet ik dat er soms, in bijzondere omstandigheden, vakantiedagen meegenomen kunnen worden. Overleg met je werkgever hierover.
Alle reacties Link kopieren
Val je onder een CAO? Dan kun je dat daar nalezen.

hier vind je ook infomatie die voor jou van belang is. Omdat je ziek bent mag je uitstel vragen voor het vervallen van je wettelijke dagen. Omdat je nog 4 weken hebt staan denk ik dat er ook een aantal bovenwettelijke dagen zijn. Daarvan is de vervaltermijn langer.

Dus ik zou goed berekenen wat je nog hebt staan en wat je allemaal opgenomen hebt en dan in overleg met je werkgever.
quote:MwTheelepel schreef op 20 januari 2017 @ 13:38:

Staat er niets over in je contract of je CAO? In mijn contract staat gewoon hoeveel uren in per jaar mee mag nemen en voor welke datum die opgenomen moeten worden. Bij mij worden ze anders uitbetaald maar daar betaal je dan wel meer belasting over. Ik zou dus even je contract erbij pakken en kijken wat erin staat en anders gewoon met je leidinggevende overleggen. Ik vermoed dat opnemen in juli en augustus niet zal gaan als je ze voor 1 juli op moet nemen.Dit is een misverstand. Je betaalt niet meer belasting over uitbetaalde vakantiedagen. Je betaalt gewoon het tarief wat bij jouw salaris hoort, er is geen boete ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:MaryCrawley schreef op 20 januari 2017 @ 13:41:

[...]



Dit is een misverstand. Je betaalt niet meer belasting over uitbetaalde vakantiedagen. Je betaalt gewoon het tarief wat bij jouw salaris hoort, er is geen boete ofzo.

Dat was altijd zo, maar sinds er een afbouw van de heffingskortingen is ingevoerd, klopt wat jij zegt niet meer.



Is het overigens niet zo dat een werkgever de vakantiedagen na een half jaar KAN laten vervallen?
Oh dear, how sad, never mind.
Als je in de ziektewet zit ( heel of gedeeltelijk) bouw je tegenwoordig ook normaal dagen op. De opbouw is normaal en de aftrek dus ook.



Dus of je nu niet werkt of maar 2 of 6 uur op een dag en je neemt een dag vrij neem je een hele dag vrij.

Vroeger bouwde je niet op of naar rato en dat is niet meer zo. Dat betekend niet dat jij dan wel hele dagen op bouwt en dan dan in rato uren kan opnemen. Kost je gewoon 1 dag. Anders komen ze inderdaad nooit op.
quote:Hayek schreef op 20 januari 2017 @ 13:43:

[...]



Dat was altijd zo, maar sinds er een afbouw van de heffingskortingen is ingevoerd, klopt wat jij zegt niet meer.Door de afbouw is het zo dat er een soort tussenstapjes zijn, dat klopt. Dus je kan dan in een hoger tarief komen (indirect). Mijn punt was meer dat mensen vaak denken dat je 'beboet' wordt qua belasting op zaken als uitbetaalde vakantiedagen. Dat is niet zo. Als je eenzelfde bedrag verdeeld over 12 maanden in je maandelijks loon erbij had gekregen, betaal je uiteindelijk precies evenveel belasting.
quote:Hayek schreef op 20 januari 2017 @ 13:43:

[...]



Dat was altijd zo, maar sinds er een afbouw van de heffingskortingen is ingevoerd, klopt wat jij zegt niet meer.



Maar het maakt toch niet of je meer werkt of vakantiedagen laat uitbetalen? Iemand die 40 uur werkt, krijgt toch hetzelfde salaris als iemand die 24 uur werkt en 16 uur laat uitbetalen?



quote:Hayek schreef op 20 januari 2017 @ 13:43:

Is het overigens niet zo dat een werkgever de vakantiedagen na een half jaar KAN laten vervallen?De werkgever is er volgens mij vrij in hoe met de wettelijke regels kan worden omgegaan (zolang dat niet in het nadeel is van werknemer). Maar de werkgever kan na 1 juli 2017 zeggen: pech gehad, je verlofdagen vervallen en je krijgt ze niet uitbetaald. Dit kan trouwens alleen met de wettelijke verlofdagen. En de verlofdagen die het eerst vervallen, neem je ook het eerste op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 januari 2017 @ 13:45:

Als je in de ziektewet zit ( heel of gedeeltelijk) bouw je tegenwoordig ook normaal dagen op. De opbouw is normaal en de aftrek dus ook.



Dus of je nu niet werkt of maar 2 of 6 uur op een dag en je neemt een dag vrij neem je een hele dag vrij.

Vroeger bouwde je niet op of naar rato en dat is niet meer zo. Dat betekend niet dat jij dan wel hele dagen op bouwt en dan dan in rato uren kan opnemen. Kost je gewoon 1 dag. Anders komen ze inderdaad nooit op.Dit geldt alleen voor wettelijke vakantiedagen toch? En niet voor eventuele bovenwettellijke?
Alle reacties Link kopieren
quote:MaryCrawley schreef op 20 januari 2017 @ 13:58:

[...]



Door de afbouw is het zo dat er een soort tussenstapjes zijn, dat klopt. Dus je kan dan in een hoger tarief komen (indirect). Mijn punt was meer dat mensen vaak denken dat je 'beboet' wordt qua belasting op zaken als uitbetaalde vakantiedagen. Dat is niet zo. Als je eenzelfde bedrag verdeeld over 12 maanden in je maandelijks loon erbij had gekregen, betaal je uiteindelijk precies evenveel belasting.

Ja klopt, het "bijzonder tarief" leidt tot misverstanden.

Maar door de afbouw heffingskortingen is er wel degelijk een soort strafsysteem ontstaan.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 januari 2017 @ 13:34:

Je neemt ze naar rato op. Dus bij 70% werken op een dag en dan vrijnemen neem je een hele dag vrij.

Of is dat niet wat je bedoelt?Dat is bij ons niet zo. Als je 4 uur reintegreert neem je toch een hele vakantiedag van 8 uur op.
Het klopt inderdaad, dat ook al werk je deels ivm ziekte, je altijd je volledige werkdaguren moet opnemen voor verlof.



De wettelijke vakantiedagen vervallen inderdaad per 1 juli. De bovenwettelijke behoud je gewoon.



Als jouw werkgever jou geen verlof kan geven, dan zou je met de werkgever kunnen overleggen of het uitbetaald kan worden, of dat hij akkoord is dat je ze in juli opneemt. Dit zou ik dan wel zwart op wit zetten, aangezien officieel ze dus vervallen.
Wettelijke vakantiedagen vervallen inderdaad. Deze kun je niet laten uitebtalen. Cao maakt niet uit, dat gaat namelijk over bovenwettelijke uren. Die kun je wel laten uitbetalen afhankelijk van je werkgever, maar die blijven 5 jaar staan.

Ik zou dus overleggen hoe je die wettelijke uren nog kan opnemen voor 1 juli. Daar heb je namelijk recht op.

Later opnemen, in juli en augustus zal dus niet gaan met die uren want dan komen ze te vervallen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie info.

Ik zal dus echt voor 1 juli mijn uren op moeten maken. Ze moeten dan er maar voor zorgen dat dit ook inderdaad kan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven