Werk & Studie alle pijlers

Vakantie en re-integratie

08-12-2016 18:36 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het kort: ik heb me ziek gemeld en ben inmiddels bezig met re-integreren. Mijn werkgever wil mijn reeds goedgekeurde vakantie intrekken omdat dit het re-integratieproces zou verstoren. Dit dreigt een conflict te worden, wat nu?



*Ik geef in de post hieronder meer informatie. Dit zodat ik mijn info eventueel kan wijzigen.*
Alle reacties Link kopieren
Zoals gezegd zit ik enige tijd thuis maar ben ik sinds een maand weer begonnen met re-integreren. Dit verloopt niet soepel. Uiteraard werk ik gewoon maar ik word volledig genegeerd. Hier was ik vooraf al bang voor. Ik heb al eerder collega’s meegemaakt die ziek waren en vervolgens zelf ontslag hebben genomen vanwege pestgedrag. Ik dacht, dit overkomt mij vast niet want ze zijn altijd blij met mij geweest en hebben het beste met me voor. Niet dus.

Het nieuwste trucje is dat ze dus mijn vakantie in willen trekken. Dit terwijl de bedrijfsarts toestemming heeft gegeven en ik ook al maanden goedkeuring heb van mijn leidinggevende. Los van dat ik het hier natuurlijk niet mee eens ben heb ik ondertussen al een reis geboekt. Wat nu? Ik weet dat ze mijn vakantie niet zomaar in kunnen trekken, maar dit dreigt een conflict te gaan worden zonder dat ik dit wil. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. De reden dat ik thuiszit is vanwege werk gerelateerde stressklachten en dit gedoe helpt natuurlijk niet echt. Heeft iemand advies?
Hou in ieder geval een dossier bij van dat pesten. Naar.
Het lijkt erop dat het bedrijf afstevent op een arbeidsconflict. Daar ben je mooi klaar mee. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt dan zou ik daar eens even informeren wat je rechten zijn.
Ondertussen solliciteren naar een andere baan. Heb je een vast contract?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vind het echt zo rot. Ik heb inderdaad een vast contract.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht de bedrijfsarts, huisarts, psycholoog laten bellen of iets op papier laten zetten, dat ontspanning juist belangrijk is in jou situatie.



Ik zou mijn voet stijf houden.



Echt balen, want dit levert inderdaad veel meer stress juist weer op terwijl je vakantie wou voor ontspanning. Domme werkgever.



Als je té veel stress hierdoor ervaart, je weer ziek melden. Het is beter de spanning bij jezelf niet te hoog te laten oplopen dan liever een stapje terug en tijdelijk niet of minder werken.
quote:Filodeeg schreef op 08 december 2016 @ 18:55:

Ja, ik vind het echt zo rot. Ik heb inderdaad een vast contract.



Dan vrees ik dat het bedrijf erop uit is om je weg te pesten. Laat je juridisch goed informeren en vraag welke stappen je moet ondernemen. Ik zou het ook bij de bedrijfsarts melden.



Ik voorspel dat de kans groot is dat het dienstverband eindigt met een gang naar de kantonrechter of met een schikking.
Alle reacties Link kopieren
De bedrijfsarts heeft inderdaad al bij hen aangegeven dat vakantie me juist goed zal doen. Ze zijn het hier echter niet mee eens. Ik heb over 1.5 week pas weer een gesprek met de bedrijfsarts en ga het er dan natuurlijk over hebben.



Het zorgt inderdaad voor veel stress en gevoelsmatig ben ik weer terug bij af. Ik ben alleen zo bang dat het tegen me werkt als ik me weer volledig ziek meld.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wellicht ook aangeven bij de bedrijfsarts dat de situatie onthoudbaar is, dat je een 2e spoor wilt, reïntegreren in een ander bedrijf.



Dit bedrijf is niet gezond voor jou en in de toekomst niet haalbaar om daar gezond te functioneren door de sfeer enzo.



Of zie jij zelf wel een toekomst in dit bedrijf?

Ik zou voor zo'n werkgever niet meer willen werken. En dat al meer collega's ziek zijn geworden zegt toch ook al genoeg?



Dan kan er een arbeidsdeskundige ingezet worden. Even informeren en overleggen met de bedrijfsarts (hopelijk is die van jou objectief...)



Blijf bij jezelf. Werkgevers gaan altijd schreeuwen. Jij bent de enige die weet hoe jij het snelst weer beter word
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 08 december 2016 @ 19:01:

[...]





Dan vrees ik dat het bedrijf erop uit is om je weg te pesten. Laat je juridisch goed informeren en vraag welke stappen je moet ondernemen. Ik zou het ook bij de bedrijfsarts melden.



Ik voorspel dat de kans groot is dat het dienstverband eindigt met een gang naar de kantonrechter of met een schikking. Ik ben er ook bang voor. Rechtsbijstand heb ik niet, maar ik heb morgen een gesprek met de vakbond.
quote:Filodeeg schreef op 08 december 2016 @ 19:08:

[...]





Ik ben er ook bang voor. Rechtsbijstand heb ik niet, maar ik heb morgen een gesprek met de vakbond.Die kunnen je zeker helpen. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Je weer ziek melden tijdens reïntegratie is heel normaal, kleine terugvallen horen helaas bij. Even een pas op de plaats voorkomt grotere ellende juist. Wat in het belang is van jou en ook de werkgever. Ook al snapt hij dit waarschijnlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Suikerspin, daar ga ik me eens in verdiepen! Je hebt gelijk hoor, voor zo'n bedrijf moet je eigenlijk ook niet willen werken. Het voelt alleen zo rot dat je zo vervangbaar bent terwijl het nou ook weer niet zo is dat ik maanden uit de roulatie ben (niet dat daar wat mis mee is trouwens, het is al vervelend zat als je je ziek moet melden).
Alle reacties Link kopieren
Geen tips maar ik wil je even sterkte wensen. Wat onzettend naar.
Alle reacties Link kopieren
Pesten valt ook aan te pakken, hoor. Zijn instanties voor en protocollen.

Als je Googlet krijg je heel veel info over waar te zijn, wat te doen, wat juist niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Werk je bij een grote of een kleine organisatie?



Is er een vertrouwenspersoon.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bij een kleine organisatie. Er is geen vertrouwenspersoon
Alle reacties Link kopieren
Dank je Flashy!

Jij ook Bgb, maar ik heb niet echt het gevoel dat het aan te pakken is als iedereen meedoet of zich afzijdig houdt
Alle reacties Link kopieren
quote:Filodeeg schreef op 08 december 2016 @ 18:37:

Zoals gezegd zit ik enige tijd thuis maar ben ik sinds een maand weer begonnen met re-integreren. Dit verloopt niet soepel. Uiteraard werk ik gewoon maar ik word volledig genegeerd. Hier was ik vooraf al bang voor. Ik heb al eerder collega’s meegemaakt die ziek waren en vervolgens zelf ontslag hebben genomen vanwege pestgedrag. Ik dacht, dit overkomt mij vast niet want ze zijn altijd blij met mij geweest en hebben het beste met me voor. Niet dus.

Het nieuwste trucje is dat ze dus mijn vakantie in willen trekken. Dit terwijl de bedrijfsarts toestemming heeft gegeven en ik ook al maanden goedkeuring heb van mijn leidinggevende. Los van dat ik het hier natuurlijk niet mee eens ben heb ik ondertussen al een reis geboekt. Wat nu? Ik weet dat ze mijn vakantie niet zomaar in kunnen trekken, maar dit dreigt een conflict te gaan worden zonder dat ik dit wil. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. De reden dat ik thuiszit is vanwege werk gerelateerde stressklachten en dit gedoe helpt natuurlijk niet echt. Heeft iemand advies?



Als eerste terugkoppelen naar de bedrijfsarts, die kan beoordelen of de vakantie je re-integratie in de weg staat, niet je werkgever.

Met dat advies een gesprek aangaan met je leidinggevende.



Wat iemand al zei, het lijkt er op dat ze er een arbeidsconflict van willen maken. Vraag advies aan een deskundige.
Karma is like 69, you get what you give
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het advies tijdelijk niet of minder te gaan werken niet opvolgen. Een arbeidsconflict is namelijk geen geldige reden voor ziekmelding. Ook niet als de stress uit arbeidsconflict ontstaat, dat zou anders aangepakt kunnen worden namelijk.
Karma is like 69, you get what you give
Alle reacties Link kopieren
Goed om met je bedrijfsarts te overleggen.

En omdat vakantie je reïntegratie niet in de weg mag staan (dan zou een werkgever idd kunnen weigeren) leg je leidinggevende goed uit dat je reïntegratie geen achterstand of vertraging oploopt vanwege je vakantie. Of loopt het wel vertraging op?
Alle reacties Link kopieren
TO is toch al ziek gemeld met geldige reden en is alweer aan het reïntegreren. De bedrijfsarts weet dus al lang de echte reden van de ziekmelding.



Ik zou dus totaal niet bang zijn dat de bedrijfsarts in eens gaat geloven dat het een arbeidsconflict is, na weken of maanden.



Na ziekmelding volgt wel vaker, eerder regel als uitzondering, een conflict omdat het om een contract gaat en geld.

Zie het als een huwelijk wat niet lekker loopt, daar krijg je ruzie van.



Ik zou als ik weer begin klachten had en me echt ziek voel me zeker wel ziek melden.

Ook tijdens ziekte en reïntegratie kun je zieker worden, van gewoon de griep tot andere lichamelijke klachten. Of doordat reïntegreren te snel gaat.

Of ook omdat er een onhoudbare situatie is ontstaan. Er kan dan mediation ingezet worden. Zodat het conflict wat is ontstaan tijdens ziekte opgelost kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Neem je vakantiedagen op, of zijn het ziekteverlof uren tijdens je vakantie?
Alle reacties Link kopieren
De re-integratie loopt inderdaad wel vertraging op door de vakantie, maar de bedrijfsarts ziet geen problemen. Werkgever wil echter pertinent niet dat ik ga.



Ik reageer morgenochtend verder hoor, ga vroeg m'n bed in vandaag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven