Werk & Studie alle pijlers

Van dorp naar Amsterdam

30-04-2017 09:58 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Vivalezers,



Voor mijn studie kan ik twee jaar in Amsterdam wonen. Ik woon nu in een vrij groot appartement in het noordelijkste puntje van Nederland. Het is hier alleen erg stil en er valt niet veel te beleven. Ik wil graag nieuwe mensen ontmoeten en avonturen beleven in Amsterdam. Het probleem is dat mijn omgeving erg negatief is. De stad is de druk, je bent een nobody daar en de contacten zijn oppervlakkig, en met mooi weer is het overal te druk..

Ik twijfel heel erg.. Vooral omdat ik twee uur rijden van familie en vrienden ben.



Heeft iemand hier ervaring mee??
Gewoon doen als je het zelf graag wilt. Je moet er zelf wat van maken, of dat nou in Amsterdam of ergens in de polder is.
Alle reacties Link kopieren
Vréselijk, Amsterdam. Zeker als je dan nog zo ver bij je familie vandaan gaat.

Ik werk in Amsterdam maar ben zo blij als ik weer thuis ben in m'n eigen stad daarna.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij vreselijk zo ver van familie en ook in Amsterdam. Vind het heerlijk in het noorden. Maar goed als het voor 2 jaar is zou je het kunnen doen.
Doe het! Als geboren Amsterdammer weet ik niet hoe het is om vanuit een dorp hier naartoe te komen, maar veel vrienden die ik tijdens mijn studie ontmoette hadden precies hetzelfde als jij gedaan.

Als dit iets is wat jij wil, als je het gevoel hebt dat je je vleugels uit moet slaan, doe dat alsjeblieft. Je wil toch niet je hele leven in je dorp blijven zitten omdat dat veiliger is?

Oh, en na een tijd zul je merken dat Amsterdam net zo goed een dorp is :-)
Tja, ik ben ook voor mijn studie verhuisd, nooit meer weggegaan en vind het hier juist geweldig. Zoveel mensen zoveel smaken.



Het lijkt me vooral belangrijk om te doen wat jij leuk en belangrijk vind, niet wat je omgeving roept.
Haha Syvon, Amsterdam is inderdaad een dorp.
1x is wel genoeg
Alle reacties Link kopieren
Niet met verhuizen naar Amsterdam. Wel met verhuizen naar een andere grote stad.



Wat je familie zegt is helemaal waar. Deze negatieve punten kloppen ook gewoon.



Maar toch zou ik het gewoon doen als je er zin in hebt. Amsterdam heeft ook gewoon heel veel leuke kanten die je waar je nu woont niet hebt.



Het is nooit verkeerd om je horizon wat te verbreden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van een dorp verhuisd naar Rotterdam. Het was wennen ja. Maar het duurde niet lang of ik vond/vind het er heerlijk. Geen geroddel over elkaar dat je hebt in dorpen, als je in een tigerprintlegging over straat wilt, kan dat,... Het vrije spreekt me erg aan. Zou ook beslist niet meer terug willen.
Heerlijk!

Ik ben jaloers!

Ik woon nu acht jaar in een klein dorpje, twee uur bij mijn geliefde stad Amsterdam vandaan en ik mis het iedere dag. Kan niet wachten tot ik terug kan.



Ga vooral dingen doen, meld je aan als vrijwilliger bij een festival of zo, zoek een bijbaantje in de horeca en je hebt zo je draai gevonden.

Amsterdam is een heerlijke stad en twee uur bij je familie vandaan is te doen hoor, als je zin hebt ga je lekker een weekend naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Dat moet je zelf ondervinden of je het wat vindt. Gewoon doen dus! Wie weet vind je het geweldig! En zo niet, dan is dat jammer maar weet je dat ook weer.
Alle reacties Link kopieren
Joh, Amsterdam is net een dorp hoor



Voor 2 jaar is het toch leuk? Je hebt weinig te verlezen lijkt me, wel veel te winnen, gewoon iets nieuws.



En ja, het is druk en helaas is het tegenwoordig 365 dagen per jaar toeristenseizoen. Neem niet je mooiste fiets mee, koop een goed zwaar slot en gaan met de banaan
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Meteen doen!
Het is ook nog maar eens voor twee jaar, dus als je het niet zo swingend vindt ben je binnen een vooraf bepaalde tijd weer thuis.

Heel overzichtelijk allemaal.
Kun je woonruimte krijgen in Amsterdam? En hoe belangrijk is woonruimte voor je? Ik ben zelf de eerste twee jaar van het ene hok naar het andere verhuisd; dat was wel een overgang na mijn mooie huisje in 't Oosten.



Ben je goed in het leren kennen van nieuwe mensen? Ik niet zo erg, dus ik heb het de eerste tijd in A'dam best moeilijk gehad. Maar jij zult natuurlijk mensen tegenkomen via de studie. En er is heel veel te doen aan cursussen en activiteiten, dus dat maakt het makkelijker.



Met mooi weer is het vooral in het centrum veel te druk met toeristen. Maar Amsterdam is groter dan het centrum en de wijken eromheen worden steeds leuker en gevarieerder.



Oppervlakkige contacten... Tsja, je loopt niet bij elkaar binnen via de achterdeur, want je hebt geen achterdeur. Mensen zijn wel geneigd elkaar met rust te laten. Dus als je dat niet wilt, moet je er wel wat voor doen.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook heel druk. Zelfs als het regent. En er is, afhankelijk van in welke buurt je woont, weinig sociale controle. Wat als groot voordeel heeft dat niemand zo op elkaar zit te letten.

Dat de contacten oppervlakkig zouden zijn vind ik onzin, dat heb je zelf ook in de hand en er wonen zoveel verschillende mensen...



Aan de andere kant is er ontzettend veel te doen en vind ik de binnenstad echt de mooiste stad die ik ken. Maar je moet wel tegen weinig ruimte en de drukte kunnen.
Je zult het pas ontdekken, of je omgeving gelijk heeft, wanneer je het gaat beleven. En dus doen.



Ik ken tal van studenten en niet-studenten die nooit meer uit een stad willen verhuizen. De drukte, de activiteit, de mensen.....het kan je tegenstaan en het kan je imponeren. Net wat bij jou past.



Overigens is het verbreden van je horizon nu het nog kan geen slecht idee.

Ik denk nu wel eens dat ik dingen anders zou hebben gedaan "vroeger", wanneer ik toen had geweten wat ik nu weet. En daar hoort het ontdekken van de wereld en zelfstandigheid ook bij voor mij.



Overigens.....wat let je om terug te verhuizen als het toch niet is wat je leuk vind?
Alle reacties Link kopieren
Wat Suus zegt. Ik zat gisteren te lunchen op de Elandsgracht, zonnetje, lekker eten, kutbediening, héérlijk!!

Zo'n mooi stukje A'dam!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Doen. Bovendien..tis 2 jaar.

Das toch te overzien.

Je schrijft over avonturen en nieuwe mensen.

Harstikke leuk.

Laat je niet te veel beinvloeden door jouw omgeving. Dat kan angst/jaloezie/onwetendheid/weet-ik-veel-wat zijn.

Ga t lekker zelf ontdekken.
Ik ben 17 jaar geleden van dorp naar Amsterdam verhuist. En ik kan me nu niet voorstellen dat ik hier ooit wegga (maar wie weet wat de toekomst gaat brengen..).



Er is in die jaren wel veel veranderd qua sfeer/drukte in de binnenstad. Ik kom daar bijna nooit meer, en als ik er ben voel ik me toerist in eigen stad. Maar die ene keer dat ik er ben, kan ik er wel van genieten. Bijv met zoon naar de poppenkast op de dam, door de stad fietsen en je verwonderen om de verschillende mensen, heerlijk .



Er zijn zoveel leuke wijken, waarvan een aantal ook echt wat rustiger. Dus ik zou zeggen ga gewoon eens een paar dagen naar Amsterdam voordat je beslist. En bekijk dan meer dan de binnenstad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 30 april 2017 @ 10:12:

Wat Suus zegt. Ik zat gisteren te lunchen op de Elandsgracht, zonnetje, lekker eten, kutbediening, héérlijk!!

Zo'n mooi stukje A'dam!
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanuit het Noorden naar Amsterdam gegaan. Eerst erg wennen en de eerste maanden bestond mijn leven ook vooral uit werken en slapen. Maar via internet en door toch dingen te gaan ondernemen heb ik hier een sociaal leven opgebouwd. Inmiddels wil ik niet meer terug naar het noorden. De vrijheid die je hier hebt om van alles te kunnen ondernemen vind ik heerlijk.

Ene en wat is twee uur rijden, opvallend is vaak wel dat jij vaker die kant op komt dan zij jouw kant, tja zo leer je ook meteen wie nou je echte vrienden zijn.
Het leuke aan Amsterdam vind ik, dat alles om de hoek is. Echt alles. Elke speciaalzaak die je wilt. Eten van over de hele wereld. Theater, muziek, dans. Alle exposities die je wilt zien. (Nou ja, bijna alle). Alle bandjes. Alle soorten yoga, elke dag. Water om te roeien zeilen surfen. Vanaf mijn huis op wandelafstand al 4 meditatiecentra van 4 verschillende boeddhistische stromingen. Als ik de fiets pak, zijn het er meer. Creatieve cursussen van heel goede docenten. Lezingen over welk onderwerp dan ook. Enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
Nou, het is voor maar 2 jaar. Ga lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven