Werk & Studie alle pijlers

Van dorp naar Amsterdam

30-04-2017 09:58 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Vivalezers,



Voor mijn studie kan ik twee jaar in Amsterdam wonen. Ik woon nu in een vrij groot appartement in het noordelijkste puntje van Nederland. Het is hier alleen erg stil en er valt niet veel te beleven. Ik wil graag nieuwe mensen ontmoeten en avonturen beleven in Amsterdam. Het probleem is dat mijn omgeving erg negatief is. De stad is de druk, je bent een nobody daar en de contacten zijn oppervlakkig, en met mooi weer is het overal te druk..

Ik twijfel heel erg.. Vooral omdat ik twee uur rijden van familie en vrienden ben.



Heeft iemand hier ervaring mee??
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 30 april 2017 @ 10:24:

Het leuke aan Amsterdam vind ik, dat alles om de hoek is. Echt alles. Elke speciaalzaak die je wilt. Eten van over de hele wereld. Theater, muziek, dans. Alle exposities die je wilt zien. (Nou ja, bijna alle). Alle bandjes. Alle soorten yoga, elke dag. Water om te roeien zeilen surfen. Vanaf mijn huis op wandelafstand al 4 meditatiecentra van 4 verschillende boeddhistische stromingen. Als ik de fiets pak, zijn het er meer. Creatieve cursussen van heel goede docenten. Lezingen over welk onderwerp dan ook. Enzovoort.Ik werd daar ontiegelijk lui van. Alles verder dan loopafstand was ver (andere stad trouwens)
Ik zou kijken of je er eens twee weken heen kunt om de sfeer te proeven, dat geeft je een veel beter beeld of het bij je past of niet dan een middagje winkelen.



Ik was zelf gister in Amsterdam naar de kapper. Als ik dan vroeg in de morgen aankom en direct een parkeerplek vind op de grachten, in de stilte een leuk ontbijttentje op zoek om van een Latte te genieten, en daarna lekker bijklets met de kapper, dan vind ik het er echt heerlijk! Maar als ik dan 's middags bij de auto terug kom, klem gezet ben en tig keer moet steken tussen de buurman en het Amsterdammertje om uit de parkeerhaven te komen, en zo'n 30 fietsers en toeristen net niet dood rij terwijl ik een parcours van fout parkerende, achteruitrijdende en draaiende tourbussen en bierfietsen trotseer, dan ben ik ook altijd weer vreselijk blij dat ik weer lekker naar huis mag!
quote:Mevrouw75 schreef op 30 april 2017 @ 10:26:

[...]



Ik werd daar ontiegelijk lui van. Alles verder dan loopafstand was ver (andere stad trouwens)Ja, dat ken ik wel. Naar het theater? Mwah, er is morgen wel weer wat anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 30 april 2017 @ 10:27:

Ik zou kijken of je er eens twee weken heen kunt om de sfeer te proeven, dat geeft je een veel beter beeld of het bij je past of niet dan een middagje winkelen.



Ik was zelf gister in Amsterdam naar de kapper. Als ik dan vroeg in de morgen aankom en direct een parkeerplek vind op de grachten, in de stilte een leuk ontbijttentje op zoek om van een Latte te genieten, en daarna lekker bijklets met de kapper, dan vind ik het er echt heerlijk! Maar als ik dan 's middags bij de auto terug kom, klem gezet ben en tig keer moet steken tussen de buurman en het Amsterdammertje om uit de parkeerhaven te komen, en zo'n 30 fietsers en toeristen net niet dood rij terwijl ik een parcours van fout parkerende, achteruitrijdende en draaiende tourbussen en bierfietsen trotseer, dan ben ik ook altijd weer vreselijk blij dat ik weer lekker naar huis mag!Je moet dan ook niet met je auto de stad in. Dat scheelt een slok op een borrel.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, je gaat naar Amsterdam. Niet naar Sydney ofzo.

Je zit 2 uurtjes rijden van je familie. Twee luizige uurtjes. Wat is in hemelsnaam het probleem?
quote:Mevrouw75 schreef op 30 april 2017 @ 10:29:

[...]

Je moet dan ook niet met je auto de stad in. Dat scheelt een slok op een borrel.Het OV trek ik nog minder!
Alle reacties Link kopieren
Als je zelf wil zou ik het gewoon doen. Ik ben ooit van een dorpje in het buitenland naar een grote stad in Nederland verhuist en dat was wel even wennen maar dat gaat eigenlijk heel snel vond ik. Hoe druk het is ligt ook wel erg aan waar je in Amsterdam zit, een buitenwijk als Osdorp is niet drukker dan een flink dorp, op de Wallen kun je wel over de hoofden lopen. Ook het contact met de omgeving verschilt per wijk, bekende van mij wonen in zuid en Osdorp en daar kennen ze de buren gewoon, zeggen mensen gedag of maken een praatje over het weer en met goed weer samen barbecueën. Niet anders dan het dorp waar ik woon. Het ligt er ook aan wat je voor persoon bent, als je zelf makkelijk contact maakt scheelt dat natuurlijk een hoop. Als je dat moeilijk vindt dan kan het wel eenzaam zijn maar goed dat is ook zo als je een paar dorpen verderop in Groningen gaat wonen. Nou ja sommige dorpen zijn ook wel erg ons kent ons en daar kom je als buitenstaander niet zomaar tussen, in Amsterdam heb je dat dan weer veel minder aangezien er allerlei mensen van allerlei plekken wonen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 30 april 2017 @ 10:29:

[...]





Het OV trek ik nog minder!



De tram vind ik heel erg te hachelen en als je in Amsterdam woont doe je alles op de fiets, lijkt mij.



Mijn ervaring is trouwens wel dag stadsbewoners het centrum mijden op de drukke momenten.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 30 april 2017 @ 10:27:

Ik zou kijken of je er eens twee weken heen kunt om de sfeer te proeven, dat geeft je een veel beter beeld of het bij je past of niet dan een middagje winkelen.



Ik was zelf gister in Amsterdam naar de kapper. Als ik dan vroeg in de morgen aankom en direct een parkeerplek vind op de grachten, in de stilte een leuk ontbijttentje op zoek om van een Latte te genieten, en daarna lekker bijklets met de kapper, dan vind ik het er echt heerlijk! Maar als ik dan 's middags bij de auto terug kom, klem gezet ben en tig keer moet steken tussen de buurman en het Amsterdammertje om uit de parkeerhaven te komen, en zo'n 30 fietsers en toeristen net niet dood rij terwijl ik een parcours van fout parkerende, achteruitrijdende en draaiende tourbussen en bierfietsen trotseer, dan ben ik ook altijd weer vreselijk blij dat ik weer lekker naar huis mag!Het centrum.... Daar komen alleen toeristen ( en Nous als ze op het terras zit). Amsterdam is echt wel meer dan dat, gelukkig. Dat maakt ook dat Amsterdam een dorp is, de stadsdelen en de wijken daar weer in met alles wat je nodig hebt.
Je bent zelf een theepot
Oppervlakkige contacten kun je overal hebben. Ik ben dus andersom verhuisd en inderdaad, men loopt op kousenvoeten je bijkeuken in. Meer niet. Het contact kan net zo oppervlakkig zijn als wanneer men aanbelt.

Ik heb hier precies 1 vriendin gemaakt hier, na zoveel jaar. Op hoeveel sokken men ook binnenkomt en 'vólk' roept.



In Amsterdam hadden de onderburen de sleutel en liepen ze zo mijn huis binnen om Idols te komen kijken en mee te eten.

Die buurmeisjes zijn nog steeds als familie voor me.



Oppervlakkigheid is absoluut niet per se afhankelijk van de plaats waar je woont.

Bijna al mijn vrienden wonen in of rondom Amsterdam, en dat zijn geen mooi weer vrienden of kennisjes.
Ik moet er niet aan denken, maar beter spijt van wat je wel hebt gedaan, dan spijt van wat je niet hebt gedaan. Gaan dus!
quote:Hawkmoon269 schreef op 30 april 2017 @ 10:29:

Jeetje, je gaat naar Amsterdam. Niet naar Sydney ofzo.

Je zit 2 uurtjes rijden van je familie. Twee luizige uurtjes. Wat is in hemelsnaam het probleem?



Een Australiër rijdt twee uur om ergens een ijsje te gaan eten.

Zelfs in Duitsland lachen ze ons al uit wat afstanden afleggen betreft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou proberen niet teveel van je omgeving aan te trekken, Mensen zijn geneigd onbekend terrein compleet af te branden. Allemaal beren op de weg. Probeer voor jezelf uit te zoeken wat jij wil, zónder al die meningen.



Ik ben overigens (tegen alle adviezen en meningen in) van een dorp naar A'dam verhuisd, heerlijk was het! Ben inmiddels weer terug in het dorp (want liefde achterna) maar ik ga nog graag terug. Maar het was een mooie ervaring!
Jappeta jappeta jippie ja jee, joepeti joepeti jep jep jahoe
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 30 april 2017 @ 10:26:

[...]



Ik werd daar ontiegelijk lui van. Alles verder dan loopafstand was ver (andere stad trouwens)Oh, dat is zo herkenbaar. Toen ik hier kwam wonen was is 25-26 en fietste de hele stad door, nou ja, binnen de ring. Nu kom ik de Amstel zelden meer over
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 30 april 2017 @ 10:31:

[...]

Het centrum.... Daar komen alleen toeristen ( en Nous als ze op het terras zit). Amsterdam is echt wel meer dan dat, gelukkig. Dat maakt ook dat Amsterdam een dorp is, de stadsdelen en de wijken daar weer in met alles wat je nodig hebt.Het dorpse vind je ook terug in het centrum. Mensen die daar wonen en werken gaan ook heel "dorps" met elkaar om. In elk geval wel de mensen die ik daar ken.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me vreselijk om te wonen, maar voor een jaar of twee; waarom niet? Je kunt altijd terug.
Alle reacties Link kopieren
Gaan. Zelf ook van dorpje naar stad verhuisd. Heerlijk die vrijheid en de echte contacten ipv al die schijnheiligheid in zo'n klein dorp. Ook heerlijk alles in de buurt. En hoe het ook uit pakt het zal sowieso een hele ervaring zijn.
Alle reacties Link kopieren
Niet onbelangrijk: TO, heb je woonruimte in Amsterdam??
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 30 april 2017 @ 10:31:

[...]





Het centrum.... Daar komen alleen toeristen ( en Nous als ze op het terras zit). Amsterdam is echt wel meer dan dat, gelukkig. Dat maakt ook dat Amsterdam een dorp is, de stadsdelen en de wijken daar weer in met alles wat je nodig hebt.En Orkenflow want die woont er. En die kent de meeste van haar buren niet, want dat zijn voorbijgangers met rolkoffertjes die hun vuilnis buiten zetten als ze weer weggaan. (=Zeuren. Heel Amsterdams, je moet wel leren zeuren!)
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 30 april 2017 @ 10:40:

[...]



En Orkenflow want die woont er. En die kent de meeste van haar buren niet, want dat zijn voorbijgangers met rolkoffertjes die hun vuilnis buiten zetten als ze weer weggaan. (=Zeuren. Heel Amsterdams, je moet wel leren zeuren!)Wat mij betreft mag dat aan banden worden gelegd hoor, het komt hier ook op helaas
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 30 april 2017 @ 10:38:

Niet onbelangrijk: TO, heb je woonruimte in Amsterdam??



Heel erg belangrijk inderdaad ja.

quote:orkenflow schreef op 30 april 2017 @ 10:24:

Het leuke aan Amsterdam vind ik, dat alles om de hoek is. Echt alles. Elke speciaalzaak die je wilt. Eten van over de hele wereld. Theater, muziek, dans. Alle exposities die je wilt zien. (Nou ja, bijna alle). Alle bandjes. Alle soorten yoga, elke dag. Water om te roeien zeilen surfen. Vanaf mijn huis op wandelafstand al 4 meditatiecentra van 4 verschillende boeddhistische stromingen. Als ik de fiets pak, zijn het er meer. Creatieve cursussen van heel goede docenten. Lezingen over welk onderwerp dan ook. Enzovoort.Dit......er is alles in amsterdam en wat is nu twee uur rijden. Echte vrienden blijven is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 30 april 2017 @ 10:40:

[...]



En Orkenflow want die woont er. En die kent de meeste van haar buren niet, want dat zijn voorbijgangers met rolkoffertjes die hun vuilnis buiten zetten als ze weer weggaan. (=Zeuren. Heel Amsterdams, je moet wel leren zeuren!)Dat geeft maar weer aan dat dat hele airbnb model (en vergelijkbare anderen) niet werkt. Steden zijn daar helemaal niet op ingericht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora-1 schreef op 30 april 2017 @ 10:34:

[...]





Een Australiër rijdt twee uur om ergens een ijsje te gaan eten.

Zelfs in Duitsland lachen ze ons al uit wat afstanden afleggen betreft.Voor mijn Engelse collega's is dat de dagelijkse commute naar ons kantoor in Londen...
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 30 april 2017 @ 10:49:

[...]





Voor mijn Engelse collega's is dat de dagelijkse commute naar ons kantoor in Londen...Bizar vind ik dat altijd. In Wales wonen en dan in Londen werken..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven