Werk & Studie alle pijlers

van excel naar spss zetten. Wie weet dit?

07-02-2013 10:41 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een rund met statistiek. Ik heb nu een excel bestand en dat moet in spss komen te staan anders kan ik er niet mee analyseren. Ik heb alleen geen idee hoe. Wie kan me helpen?
Alle reacties Link kopieren
Je moet SPSS open en dan het bestand importeren.
Alle reacties Link kopieren
ik heb spss nu open, waar kan ik het bestand importeren? Welke knop?
Alle reacties Link kopieren
Ah, ik zie dat het nog veel makkelijker is. Klik gewoon op open file, kies excel in het extentie venster en het wijst zich vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Als deze imo zeer simpele handeling al niet lukt wens ik je veel succes..



Heb je het basisboek SPSS nodig? Ligt hier niks te doen in de kast. Ben inmiddels afgestudeerd.
Alle reacties Link kopieren
En, is het al gelukt?
Alle reacties Link kopieren
Ah ik zie het! Te gek! Dank jewel!
Alle reacties Link kopieren
Gaat de rest wat je moet doen in SPSS wel lukken? Dit was inderdaad niet een van de meest ingewikkelde handelingen.
Alle reacties Link kopieren
Sophiaaaaa, je slaat de spijker op zijn kop.



Nee het gaat niet lukken, ik zit nu al met mijn handen in het haar. Ik moet een totaalscore van een schaal berekenen.

UItgezocht dat dat via transform compute moet. Maar moet ik dan kiezen voor sum of gemiddelde?
Alle reacties Link kopieren
Gebruik sum



Heb je wel basisboek SPSS of enige kennis van statistieek?
Alle reacties Link kopieren
Totaalscore...klinkt dat als het Engelse woord Sum?
Alle reacties Link kopieren
En is je bestand al in schalen ingedeeld of moet je dat nog doen?

Dat kan via percentielen.. Maar niet zonder enige kennis en boek.
Je kunt dit trouwens ook gewoon in Excel berekenen hoor, is veel flexibeler dan wordt gedacht
Alle reacties Link kopieren
Behalve als je bepaalde statistische toetsen op je data wil loslaten dan is SPSS handiger dan excel
Alle reacties Link kopieren
Ik ging ervanuit dat het een schoolopdracht was om met SPSS te leren werken. Dan is berekenen in excel misschien niet de bedoeling. Maar dat is enkel een aanname van mijn kant.
Alle reacties Link kopieren
quote:betoverend schreef op 07 februari 2013 @ 11:15:

Behalve als je bepaalde statistische toetsen op je data wil loslaten dan is SPSS handiger dan excelAl denk ik niet dat je moet willen vertrouwen op de uitkomsten van TO
Alle reacties Link kopieren
Onlangs moest ik voor een opdracht SPSS gebruiken, terwijl al een jaar niet had gebruikt. Ik wist nog meest simpele dingen nog wel. Ik moest voor mijn opleiding (4 jaar geleden) het basisboek voor versie 14 aanschaffen en nu werken ze met versie 19 al en in principe is er niks veranderd. Ik kan nog steeds gebruik maken van het oude basisboek wat bij mij in de boekenkast staat
Alle reacties Link kopieren
Probeer dit handboek eens. Heeft me door mijn scriptie gesleept.



http://www.bol.com/nl/p/d ... ng-spss/1001004006384756/
Alle reacties Link kopieren
ik ben er uit ! Een beetje pielen en proberen en het is gelukt

Blijkbaar maakt het voor mijn analyses dadelijk niet uit of het sum of gemiddelde is.



bedankt voor het meedenkenn



Hebben jullie toevallig ook kennis van mediatieanalyses?
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 07 februari 2013 @ 11:25:

ik ben er uit ! Een beetje pielen en proberen en het is gelukt

Blijkbaar maakt het voor mijn analyses dadelijk niet uit of het sum of gemiddelde is.





Heb je missing data? Dan is SUM dus niet handig.



Voor je analyses maakt het inderdaad niks uit...
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb missing data, maar die laat SPSS er toch automatisch uit?
Alle reacties Link kopieren
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 07 februari 2013 @ 11:44:

Ja ik heb missing data, maar die laat SPSS er toch automatisch uit?





Ja... maar met die totaalscores is dat onhandig... Stel je hebt een schaaltje (likert vijfpunts), 5 items. Op vier items scoort de persoon 5uit5, de vijfde heeft de persoon niet ingevuld.



Als je SUM gebruikt heb je een totale score van 20, gebruik je MEAN heb je een gemiddelde van 5.



iemand die alle items invult maar overal 4 op scoort, heeft een SUM van ook 20, maar een MEAN van 4 .



Wat wil je liever?
quote:Sophiaaaaa schreef op 07 februari 2013 @ 11:46:





Ja... en dat inderdaad.



TO, waarschijnlijk doe je iets van een universitaire of HBO opleiding, en ben je dus best wel slim. Maar ga even nadenken voordat je random dingen met spss gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet je ook afvragen of je deelnemers met missings uberhaupt in je analyse wilt/kunt meenemen bij het sum/mean gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven