Werk & Studie alle pijlers

Van hobby naar onderneming?

30-09-2016 12:52 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Er zijn hier vast mensen die iets verstandigs kunnen roepen over een kwestie waarvan ik niet goed weet hoe ik die aan moet pakken. Momenteel werk ik 32 uur in loondienst. Daarnaast heb ik een hobby die behoorlijk uit de hand aan het lopen is in de zin dat ik wat producten verkoop. Aanvankelijk was dit slechts in klein verband (familie, vrienden) en berekende ik de kostprijs als vergoeding, maar nu is er ook zakelijke interesse ontstaan (B2B).



Ik moet het dus ook wat zakelijker aan gaan pakken (registratie onderneming enzo, tenminste dat denk ik) en onderdeel hiervan is een schatting van mijn omzet op jaarbasis. Maar hoe maak ik nou een enigszins realistische prognose? Het staat allemaal nog enorm in de kinderschoenen, ik weet niet eens of het gaat lukken andere klanten te vinden. Ik heb daar trouwens op dit moment wegens mijn dienstverband en gezin ook nauwelijks tijd voor, hoewel ik verwacht volgend kalenderjaar wel wat meer tijd te hebben. Dan wil ik ook kijken of ik uit kan breiden.



Maar zover is het dus nog niet. Dus hoe pak ik dit nou een beetje verantwoord aan? Waar moet ik op letten? Ik heb het idee dat het allemaal een beetje met me op de loop is gegaan en dat is enerzijds natuurlijk ontzettend leuk, maar anderzijds wordt het nu opeens ook wel heel serieus. Administratie, boekhouder, factureren enzo...
Alle reacties Link kopieren
Als je een onderneming gaat beginnen,gaat er een hele hoop meer tijd inzitten.Je moet alle uitgaven en inkomsten goed bij gaan houden en doorgeven aan de belasting.Ik heb altijd de boekhouding van ons eigen bedrijf gedaan,als je alles goed bijhoud is het prima te doen.

Je moet je registreren bij het KvK.Facturen zijn niet zo moeilijk,wel je btw e.d in de gaten houden.

Op internet is best veel te vinden over het beginnen van een bedrijf,ook op de site van de belastingdienst.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Toevallig zit ik met hetzelfde, verschil is dat ik geen baan ernaast heb. Ik ben eerst begonnen om mijn inkomsten onder overige inkomsten te zetten. Dat mag als het maar minimale inkomsten zijn. Je hoeft dan ook geen administratie bij te houden.

Maar ik kreeg steeds meer vraag, waardoor het wel op een onderneming begint te lijken en veel potentiële klanten vragen ook om een kvk-nummer.

Ik blijf denk ik wel onder de vrijstelling voor btw (1345 per jaar), maar ik heb toch maar een btw-nummer aan gevraagd. Ik heb namelijk echt een nieuwe laptop en telefoon nodig om mijn werkzaamheden te kunnen doen. Dat betekent dat ik vermoedelijk meer btw terug krijg dan ik betaal. Voor mijn inschatting heb ik 10000 euro omzet op gegeven en 6000 euro kosten. Volgens mij is die vraag vooral bedoeld om te kijken of ze je een voorheffing gaan sturen. Daar zit ik niet op te wachten, waar moet ik dat van betalen en misschien achteraf terug krijgen? Ik doe het liever andersom, dus als ik ineens gigantisch veel omzet ga genereren, dan zet ik wel wat apart.

Overigens zul jij al eerder inkomstenbelasting erover moeten gaan betalen dan ik natuurlijk, omdat je al een ander inkomen hebt. En je hebt ook geen zelfstandigen-aftrek omdat je al 32 uur werkt, dan is het wat lastig hard te maken dat je minimaal 24 uur (ongeveer) aan je eigen onderneming besteedt.
Alle reacties Link kopieren
startersdag KvK bezoeken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
O dat van die 24 uur wist ik niet. Staat dat los van een btw-nummer en de inschrijving bij de KvK?
Je mag nog best veel extra inkomsten hebben zonder dat daar een KVK enz voor moet zijn. Dan kan je de netto inkomsten gewoon op je normale aangifte invullen. Zou je ook wel een administratie voor moeten bijhouden.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou een hoop gedoe schelen Goede-Fee. Ik heb iemand die de belasting voor me doet, ik zal hem eens vragen wat de fiscale grenzen zijn. Maar ik heb wel een btw-nummer nodig toch, als ik ga factureren?
Alle reacties Link kopieren
Voor BTW nummer en KvK nummer hoef je geen omzetprognose op te geven. Ook voor de belasting is dat niet noodzakelijk. De eventuele winst kun je opgeven met je aangifte. Gezien je het urencriterium niet haalt, heb je geen recht op bijvoorbeeld startersaftrek en zelfstandige aftrek. Het voordeel van ondernemerschap zit mogelijk in de BTW teruggaaf.



Van het inkomen uit de onderneming kun je een gedeelte reserveren om achteraf inkomstenbelasting bij te betalen. Hoe hoog dit is, is afhankelijk van in welke schijf het inkomen valt.



Qua administratie valt ondernemerschap wel mee. In excel kun je eenvoudige in- en verkoopbestanden maken die je kunt gebruiken als basis voor BTW aangifte. Eens per jaar kun je een boekhouder de opdracht geven een jaarverslag te maken en de BTW aangiftes te controleren. BTW aangiftes kunnen achteraf worden gecorrigeerd. De boekhouder kan eventueel ook je belastingaangifte doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, BTW nummer is wel nodig, ook daar hoef je geen prognoses voor op te geven.



http://www.belastingdiens ... _u_ondernemer_voor_de_btw



http://www.mkbservicedesk ... n-ondernemer-voor-btw.htm



Voor de inkomstenbelasting geen ondernemer zijn, wil niet zegen dat je voor de BTW geen ondernemer bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 30 september 2016 @ 13:22:

Je mag nog best veel extra inkomsten hebben zonder dat daar een KVK enz voor moet zijn. Dan kan je de netto inkomsten gewoon op je normale aangifte invullen. Zou je ook wel een administratie voor moeten bijhouden.



Precies dit. Bij een inschrijving KvK komen ook allerlei verplichtingen, heffingen, reprorechten, sena etc. Gewoon opgeven als extra inkomsten als je onder de 15.000 euro omzet per jaar blijft.

BTW is pas nodig vanaf een bepaalde omzet, vraag even na bij de belastingdienst.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Dank je Dahlia! Ik vind het best lastig om door de bomen het bos te zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:poolparty schreef op 30 september 2016 @ 13:37:

Dat zou een hoop gedoe schelen Goede-Fee. Ik heb iemand die de belasting voor me doet, ik zal hem eens vragen wat de fiscale grenzen zijn. Maar ik heb wel een btw-nummer nodig toch, als ik ga factureren?Dat gedoe valt wel mee. Of je ondernemer bent of het opgeeft als overige inkomsten, je moet toch weten wat je inkoop en verkoop is bijvoorbeeld. En je winst wil je ook wel weten. Deze winst is is beide gevallen belangrijk. De uitkomst mbt het betalen van belasting is hetzelfde, gezien je niet voor zelfstandige aftrek en startersaftrek in aanmerking komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 30 september 2016 @ 13:42:

[...]





Precies dit. Bij een inschrijving KvK komen ook allerlei verplichtingen, heffingen, reprorechten, sena etc. Gewoon opgeven als extra inkomsten als je onder de 15.000 euro omzet per jaar blijft.

BTW is pas nodig vanaf een bepaalde omzet, vraag even na bij de belastingdienst.Doe ik, dank je!! Dat maakt het een stuk eenvoudiger.
Alle reacties Link kopieren
Dat urencriterium is 1225 uur per jaar, anders heb je geen recht op de zelfstandigenaftrek.

Je kunt vrijstelling van btw aanvragen als je minder dan €1345 btw zou moeten betalen. Dan factureer je dus ook geen btw en heb je ook geen btw-nummer nodig.

Op de site van kvk kun je zien wanneer zij je als ondernemer zien, bij het onderdeel inschrijven staat dat. Dan kun je voor jezelf bepalen of je daaronder valt of niet.

Enige dat ik dus merk dat opdrachtgevers wel om je kvk en btw-nummer vragen, denk dat ze je anders niet betrouwbaar vinden ofzo. Die zijn dan niet op de hoogte van de regels en krijg je niet uit gelegd waarom je die nummers niet hebt.

Maar als je al een opdracht hebt en daar blijft het bij is het misschien voor jou niet nodig om je in te schrijven.

Je geeft dat je inkomsten bij overige op. Je hoeft dan niet een hele boekhouding bij te houden, maar gewoon je bonnen in een schoenendoos is voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Inschrijven Kvk geeft helemaal geen verplichtingen, heffingen e.d.. Reprorecht hoef je niet te betalen, sena ook niet. Ligt er helemaal aan wat je doet.
Alle reacties Link kopieren
Maar bepaal eerst wat jezelf wilt. Omzetprognoses zijn niet belangrijk voor Kvk nummer en BTW nummer. Een administratie bijhouden is eenvoudig, dus zal ik mij niet druk om maken.



Maar wat wil je. Is dit een eenmalige opdracht? Of denk je dat de markt groter is? Heb je al over een verkoopprijs nagedacht? Weet je hoeveel het product jou kost aan inkoop en tijd? Welke winstmarge wil je aanhouden? Hou er rekening mee dat je bedrijven ook een marge geeft op jou verkoopprijs. Dat zijn voor nu belangrijke zaken en de basis van je toekomstige onderneming.



Voor dit jaar kun je het gewoon opgeven als overige inkomsten, het jaar duurt nog 3 maanden. De tussentijd kun je gebruiken om met je boekhouder te overleggen wat wijsheid is.



Ikzelf ben al heel wat jaren ondernemer en vindt het bijhouden van een goede administratie een peulenschil. Voor BTW aangifte en jaarverslag heb ik een accountant.
Alle reacties Link kopieren
De opdrachtgever heeft te kennen gegeven dat het zeer waarschijnlijk niet bij een enkele opdracht blijft. Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben op hoe en wat. De verkoopprijs heb ik al berekend.



Iedereen heel hartelijk dank voor jullie suggesties en goede raad! Ik kan weer verder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven