Werk & Studie alle pijlers

Van X naar Y ??

23-07-2007 12:46 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames, mag ik hier de deskundigen onder ons dit voorleggen:



Mijn moeder werkt voor een schoonmaakbedrijf X. op verschillende projecten. Op 1 van haar projecten (kantoorpand) hebben ze besloten dat ze van dit schoonmaak bedrijf afwillen en verder gaan met schoonmaakbedrijf Y.

X. verteld mijn moeder nu dat als een ander schoonmaakbedrijf verder de klus overneemt, dat ze dan ook het personeel horen over te nemen, X. wil haar overdragen. Mijn moeder heeft in haar contract 4 uren voor vast staan. Wie schoonmaakbedrijf Y. is, wil het kantoorpand niet vrijgeven. Mijn moeder zou dus per 1 augustus overgaan naar een nieuw schoonmaakbedrijf waar niemand iets vanaf weet. Y. heeft ook nog geen contact met haar opgenomen. Ze weet dus ook niet wat ze bij Y. betaald gaat krijgen, arbeidsvoorwaarden etc.



Klopt het dat als een project word overgenomen door een ander bedrijf, dat

men de werknemers ook moet overnemen? Gaat dit dan voor dezelfde voorwaarden als dat mijn moeder bij X. had? En wat gebeurt er met de andere projecten die ze ook nog bij X. wel had. Is ze straks helemaal niet meer bij X. in dienst en is dit eigenlijk een goedkope manier om haar bij Y. te lozen?  We hebben er in ieder geval wel een heel naar gevoel bij. Heeft mijn moeder ook nog ergens inspraak in?



Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig vorige week in de wandelgangen gehoord dat dit soort praktijken in 'schoonmaakland' veel voorkomt. Vooral omdat bedrijven vaak niet al te happig zijn op wisselingen in het schoonmaakpersoneel.



Maar volgens mij is het niet zo dat personeel 'automatisch' meegaat. Lijkt me dat je daar nog altijd een vrije keur in hebt, het betreft immers geen overname (fusie o.i.d.)



Ik hoop dat er iemand is die je verder kan helpen! Succes! Ik zou het wel even goed uit gaan zoeken als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij klopt het ook van geen kanten X. en Y. zijn concurenten van elkaar. Het kantoorpand vond X. te duur en gaat nu verder met Y. Dan kan X. toch niet zo maar beslissen dat mijn moeder met Y. verder moet gaan??

Het gaat hier beslist niet om overname of fusie. Wellicht denkt Y., we nemen haar in eerste instantie over om zo de eerste weken te dekken en ze kent de werkwijze binnen het kantoorpand. Maar zodra het kan knikkeren we haar er uit??



Uiteraard is X. gebelt om e.e.a. op te helderen, maar mensen zijn op vakantie en anderen weten weer van niks...Maar het zou wel op 1 augustus ingaan, dus we zijn met spoed opzoek naar helderheid.
Alle reacties Link kopieren
als het overgang van onderneming os, dus y neemt x over of x en y gaan fuseren dan heeft je moeder rechten. Ze blijft dan gewoon in dienst alleen heet de werkgever dan y ipv x of is x samen met y de werkgever geworden. Ze mogen dan niet zomaar eenzijdig verslechteringen aanbrengen in het arbeidscontract/arbeidsvoorwaarden.



Als y gewoon de opdracht krijgt omdat x niet meer bevalt (waarschijnlijk loopt hun contract af met het bedrijf) dan is je moeder gewoon nog steeds in dienst bij x en zullen ze haar moeten doorbetalen ook al is er geen werk. Dan moeten ze dan maar zoeken voor je moeder of haar ontslaan. Ze kan altijd alvast bij y polsen of ze iemand nodig hebben (pas op voor proeftijden en tijdelijke contracten)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven