Werk & Studie alle pijlers

Vast contract opzeggen voor iets tijdelijks

23-04-2017 09:15 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe nu een jaar werk wat ver onder mn niveau ligt. (Mbo 2 en ben hbo afgestudeerd) Ik heb een vast contract en verdien t minimum. Ik vind t werk niet leuk, als ik eenmaal daar ben gaat t wel. Tis puur dat ik een inkomen heb.

Ik heb via een detacheringsbureau een aanbod gekregen als woonbegeleider. Dat is t werk wat me erg leuk lijkt. ( heb hulpverlening gestudeerd)

Alleen er zijn 2 nadelen. Het is maar een opdracht voor een half jaar en de werktijden zijn onregelmatig( avond en weekend)

Mijn gevoel zegt ja maar mijn verstand zegt nee.

Ik heb op de site van uwv gelezen dat als je een vastcontract opzegt voor iets tijdelijks(korter dan 26weken) je geen recht hebt op uitkering.

Het detacheringbureau verzekerde mij dat hij zeker iets anders vindt voordat t halfjaar voorbij is. Maargoed..dat is natuurlijk maar de vraag.

Het kan of heel goed uitpakken of juist niet goed. Het werk kan me misschien tegenvallen. Ik heb voorheen als ambulante begeleider gewerk. Functie als woonbegeleider heb ik nog geen ervaring in.

Ik woon alleen, heb wel een familielid die me geld zou kunnen lenen als me t financieel niet zou lukken.

Wat zouden jullie doen?
Ik denk dat het goed is om te kijken wat de doelgroep voor een hulpvragen heeft, hoe het team is en of dat bij je past. Ik heb op veel groepen gewerkt en kan je helpen gerichte vragen te stellen over de vacature. Je mag me pben voor meer info. Zijn er op je huidige plek nog mogelijkheden om een andere functie uit te voeren? Als het detacheringsbureau je graag wil hebben en verzekeren van meer werk, kunnen zij je misschien ook een jaarcontract aanbieden. Heeft het detacheringsbureau nog andere alternatieven?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer er geen zicht is op een verlenging of overname dan zou ik het niet doen. Je hebt kans dat je geen ww krijgt omdat je wist dat je na 6 maanden werkeloos zou worden terwijl je bij je oude werkgever niet met werkeloosheid wordt bedreigd.



Daarbij woon je in Limburg. Een provincie die bekend staat om slechte arbeidsmarkt en veel werkeloosheid.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleurr29 schreef op 23 april 2017 @ 09:54:

Wickivi daar heb je echt een goed punt! Zo leer ik inderdaad wat bij me past.

Ik heb t detacheringsbureau geappt dat ik erg geinteresseerd ben maar dat ik een aantal vragen heb. Wanneer de 6 maanden ingaan en dat ik ook een uitwerkperiode heb. En of t zeker 26 weken werk is (en of ze er geen 7maanden van kunnen maken) Dus het is nu even wachten op zn reactie en als ze t niet erg vinden dat ik pas 1 juni of 1 juli kan beginnen en t zeker 26 weken is dan zeg ik dat ik het ga doen!!Heel goed! ik ben benieuwd naar hun reactie, maar je hebt in ieder geval een stap gezet (en dat is altijd goed)
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleurr29 schreef op 23 april 2017 @ 09:25:

Ik moet ook echt zeker weten dat ik daadwerkelijk 26 weken aan t werk ben.

Ze hebben zo snel mogelijk iemand nodig en ik kan pas de maand nadat ik heb opgezegd. Dus als t voor 1 mei is dan tot 1 juni en anders zelfs tot 1 juli. T is maar de vraag of ze dan niet voor iemand anders kiezen.



Dan kan het niet

Ze hebben iemand zo snel mogelijk nodig en dan gaan ze iemand kiezen die bij wijze van spreken morgen al kan beginnen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Nou dat denk ik dus ook. Want de organisatie heeft het detacheringsbureau donderdag gebeld en de dag erna werd ik gebeld. Dus denk eerlijk gezegd ook dat ik een te lange uitwerkperiode heb :(
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleurr29 schreef op 23 april 2017 @ 10:19:

Nou dat denk ik dus ook. Want de organisatie heeft het detacheringsbureau donderdag gebeld en de dag erna werd ik gebeld. Dus denk eerlijk gezegd ook dat ik een te lange uitwerkperiode heb :(Dan niet meer hier over nadenken en verder kijken.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleurr29 schreef op 23 april 2017 @ 10:19:

Nou dat denk ik dus ook. Want de organisatie heeft het detacheringsbureau donderdag gebeld en de dag erna werd ik gebeld. Dus denk eerlijk gezegd ook dat ik een te lange uitwerkperiode heb :(



Dan wordt stap twee dus in overleg gaan met je huidige werkgever. Misschien zijn ze bereid mee te werken. Ze zullen neem ik aan ook weten dat ze iemand hebben aangenomen met andere opleiding/ ander niveau? Dan zullen ze niet verbaasd zijn dat er een moment komt dat je verder gaat kijken. Kun je inschatten of ze welwillend zullen zijn in meedenken in oplossingen? Misschien kun je nog een maand parttime uitwerken, en zo combineren met je nieuwe baan (die ook veel in het weekend is, begreep ik). Dat is even pittig, maar misschien wel een optie in plaats van al meteen denken dat iets niet kan. In goed overleg kan er vaak veel.

Succes!
Als het bedrijf waar je nu werkt in de fik vliegt heb je ook niks.
Alle reacties Link kopieren
Aapie87 ja dat zou ook goed kunnen! Maar ik moet natuurlijk eerst weten of ik wel word aangenomen voordat ik t bij mn huidige werk ga bespreken..maar van de andere kant moeten zij natuurlijk ook weten of eerder beginnen mogelijk is. Ik kreeg net een appje dat hij t morgen gaat bespreken met zn collega en de opdrachtgever en dat hij daarna contact met mij gaat opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Pin haha dat lijkt me sterk want ik werk in een ziekenhuis ;)
Alle reacties Link kopieren
Doen! Blijf nooit lang in een niet leuke baan hangen.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de situatie bij het detacheringsbureau uitleggen en vragen of je voor deze ene keer een contract kunt krijgen voor 27 weken.

Ik denk niet dat daar heel erg moeilijk over gedaan zal worden.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Doen ! Tijd dat je een job naar jouw niveau vindt en dus ook betaald wordt voor wat je gestudeerd hebt.

Anders blijf je je leven lang hangen in een job die je niet wilt...
Alle reacties Link kopieren
Waar in Limburg zoek je werk? Er zijn nl legio vacatures als woonbegeleider.
Wat een onzekere en afhankelijke houding als HBO' er. Dat lijkt me echt een ontwikkelpunt voor je.



Je moet echt zelf de regie over je leven nemen, dus ook over je werkzame leven. Niks wordt op een presenteerblaadje aangereikt precies zoals jij het graag wilt, dus je zal regelmatig stappen moeten zetten buiten je comfortzone, risico's moeten nemen en je op onbekend terrein moeten wagen, letterlijk en figuurlijk.



Maak er wat van, anders blijf je hangen in je niveau-2 baan waar je je ongelukkig voelt.
Alle reacties Link kopieren
Ze geven bijna geen jaar contracten meer. Het is tegenwoordig allemaal 7 maanden. (Vroeger was het 6 maanden) het voordeel van een 6 maanden contract is wel dat ze geen proeftijd mogen rekenen. Kan natuurlijk ook een nadeel zijn als jij het werk niet leuk vind.

Wordt je betaald door het bedrijf waarvoor je gaat werken of op een soort uitzend basis? Want dan is het vaak nog het geval dat ze je contract wekelijks mogen opzeggen.

Ik zou het doen als de voordelen opwegen tegen de nadelen. Blij naar je werk gaan is belangrijk!

Plus je hebt weer iets om je cv aan te vullen (zet er wel bii dat het een tijdelijk iets was anders denken ze dat je een jobhopper bent) en een referentie als je ooit ergens anders in de zorg solliciteerd
Alle reacties Link kopieren
Wanneer de nieuwe baan een positieverbetering is, ben je na die 6 maanden niet verwijtbaar werkloos. (maar vraag voor de zekerheid nog even bij het UWV na)
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Doen en via deze ervaring iets vast in de wacht slepen
Alle reacties Link kopieren
Heb je wat spaargeld achter de hand? Anders sowieso dit aanbod aannemen en wat geld achter de hand houden.

Soms moet je gewoon risicos nemen, ik zou het doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb t uwv gebeld. Ik krijg inderdaad uitkering omdat t een positieverbetering is. Nu nog afwachten of de organisatie er akkoord mee gaat dat ik pas 1juni of 1juli kan beginnen.

T detacheringsbureau wil dat ik 100procent zeker weet dat ik t aanneem. voordat ik een gesprek met de organisatie heb. Maar dat doe ik niet. Ik bedoel ik moet er toch minstens een goed gevoel over hebben en met hun hebben gesproken
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net gehoord dat er ook nachtsdiensten(dus geen slaapdiensten) 1 a 2 keer in de week bij zijn. Denk niet dat ik t dan moet doen. Ik ben namelijk een hele lichte slaper. En overdag kan ik zowiezo nooit slapen
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleurr29 schreef op 25 april 2017 @ 14:34:

Ik heb net gehoord dat er ook nachtsdiensten(dus geen slaapdiensten) 1 a 2 keer in de week bij zijn. Denk niet dat ik t dan moet doen. Ik ben namelijk een hele lichte slaper. En overdag kan ik zowiezo nooit slapen



heb je wel eens nachtdiensten gedraaid? Ik ben een heel slechte slaper, maar na een nachtdienst sliep ik als een malle!



Heb het idee dat je nu beren op de weg zoekt...
If you can dream it, you can do it.
Ik zou het denk doen.

Je bouwt werkervaring in je vakgebied op en over een halfjaar zie je wel verder.

Werk dat niet bij je past is ook niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al gezegd dat ik het niet doe. Ik zou dan zowiezo in mn 1tje zitten. En mn familie die hebben nachtdiensten gedraait en die raden t mij allemaal af.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleurr29 schreef op 25 april 2017 @ 15:39:

Ik heb al gezegd dat ik het niet doe. Ik zou dan zowiezo in mn 1tje zitten. En mn familie die hebben nachtdiensten gedraait en die raden t mij allemaal af.Maar je familie gaat daar toch niet werken? Onregelmatig werken is even wennen, maar dat komt vanzelf goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven