Werk & Studie alle pijlers

Vaststellingsovereenkomst / ww vragen

19-01-2017 06:31 43 berichten
Gisteren een gesprek gehad met mijn leidinggevende en personeelsfunctionaris. Het reintegreren gaat niet goed en ik heb een paar weken geleden al aangegeven dat ik op zoek ga naar ander werk. Hier ben ik volop mee bezig.

De vraag vanuit werkgever (en die ik ook graag beantwoord wil zien) is, hoe nu verder op mijn werk. Daarbij zijn twee opties besproken: 1. volledig reintegreren in mijn huidige baan, en dan zou ik ook kunnen blijven als dat goed gaat en ik het wil.

2. (grotendeels) vrijgesteld worden van werk zodat ik met volledig kan richten op het vinden van een andere baan. Ik kan dan ook gebruik maken van een loopbaancoach op het werk.

Bij deze tweede optie zit natuurlijk wel een einddatum. Mocht ik op die datum nog geen andere baan hebben krijg ik een vaststellingsovereenkomt. Deze zal zo geformuleerd worden dat ik nog wel recht op ww heb.



Ik voel het meeste voor de tweede optie, omdat terugkeer in mijn huidige functie, zeker op wat langere termijn, toch weer makkelijk zou kunnen leiden tot hernieuwde uitval.

Maar ik heb geen idee van de pro's / con's en gang van zaken rondom zo'n traject. Dus ik heb vragen voor jullie.



1. wat zou een redelijke termijn zijn voordat ik zo'n einddatum / vaststellingsovereenkomst krijg? Een paar maanden? Zijn daar richtlijnen voor? In mijn branche zijn er elk jaar tussen april en juni heel veel vacatures, dus voor mij is het het gunstigst als ik dan nog in dienst ben. Het is immers makkelijke om vanuit een baan ander werk te vinden dan vanuit werkloosheid.



2. Welke addertjes zitten er onder het gras bij zo'n afspraak? Waar moet ik op letten? Waar absoluut niet mee akkoord gaan?



3. Mocht het me niet lukken om voor het einde van die periode ander werk te vinden, dan moet ik ww aanvragen. Dit heb ik nog nooit gedaan. Ik weet dat je dan sollicitatieplicht hebt, maar hoe gaat dat praktisch gezien in zijn werk? Moet je je elke week melden? Alle sollicitaties doormailen? Andere belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden?



4. De personeelsfunctionaris heeft gezegd dat de optie "ander werk bij deze werkgever", die na 1 jaar ziekte op tafel ligt wat hun betreft van tafel is "want dat is maar lastig voor werkgever". Maar mag dat wel? Wat ik heb begrepen staat dat gewoon in de wet, dat er gekeken moet worden naar ander werk bij eigen werkgever.



Alle andere tips, informatie is welkom!



Ik ga dit soort dingen ook googelen natuurlijk, maar weet dat hier mensen rondlopen (Nummerzoveel bijv.) die hier veel vanaf weten. Vandaar toch mijn vragen ook hier gesteld.



Voordat er zure opmerkingen komen: ik hoop natuurlijk dat ik snel ander werk vind, ben ook heel actief bezig met zoeken en solliciteren, maar ja, je weet maar nooit, het kan wel even duren helaas.
Even 1 vraag. Denk je bij een ander bedrijf wel meteen volle bak aan de slag te kunnen gaan? Hoe zie je dat voor je als je voor optie 2 kiest?



Nouja 2 vragen dan
Sorry geen tips, ik lees even mee.
quote:post-it schreef op 19 januari 2017 @ 06:39:

Even 1 vraag. Denk je bij een ander bedrijf wel meteen volle bak aan de slag te kunnen gaan? Hoe zie je dat voor je als je voor optie 2 kiest?



Nouja 2 vragen dan Ja. Daar ga ik wel van uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:NieuwBegin2017 schreef op 19 januari 2017 @ 06:48:

[...]





Ja. Daar ga ik wel van uit.Zou je op zoek gaan naar een heel ander soort werk dan?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 19 januari 2017 @ 07:03:

[...]



Zou je op zoek gaan naar een heel ander soort werk dan?Ik solliciteer nu op banen die niet mijn "beroep" zijn, maar er wel zijdelings mee te maken hebben, zodat ik mijn expertise kan gebruiken. Eventueel, als ik niets kan vinden solliciteer ik ook op banen in mijn beroep. Mijn voorkeur gaat uit naar iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Dat is heel verschillend. Ben je geen lid van een vakbond? Die zou je kunnen bellen voor meer info.



Zelf zou ik gaan voor 3-6 maanden plus een ontslagvergoeding. Maar dat is omdat ik dat eerder heb gezien bij mijn werkgever.
Hoelang ben je al (deels) ziek nu?
Dank je Gamechanger.



Helaas ben ik geen lid van de vakbond en heb geen rechtsbijstandverzekering. Een ontslagvergoeding klinkt goed, maar ik weet niet of ik daar recht op heb als het contract met wederzijds goedvinden ontbonden wordt. Dat moet ik eens navragen.
Alle reacties Link kopieren
Beetje lastig meedenken met halve informatie: Wat is precies je rede dat het reintegreren niet lukt en waarom wil je niet meer terug in je huidige werk, waarom vind je dat de kans op terugval groot is?



En ziet je werkgever dat ook zo? Wat was het oorspronkelijke advies van de arbo. Je klinkt nl in je OP niet bepaald gemotiveerd om je huidige werkzaamheden weer te proberen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 19 januari 2017 @ 07:35:

Hoelang ben je al (deels) ziek nu?Vanaf april. Toen een tijdje ziek/beter/ziek. Sinds september weer 50% betergemeld en ga dat opbouwen.
quote:KennyBee schreef op 19 januari 2017 @ 07:36:

Beetje lastig meedenken met halve informatie: Wat is precies je rede dat het reintegreren niet lukt en waarom wil je niet meer terug in je huidige werk, waarom vind je dat de kans op terugval groot is?



En ziet je werkgever dat ook zo? Wat was het oorspronkelijke advies van de arbo. Je klinkt nl in je OP niet bepaald gemotiveerd om je huidige werkzaamheden weer te proberen.



Waarom is dit relevante informatie? Mijn vragen gaan over ww en vaststellingsovereenkomst, niet over reintegreren in mijn huidige functie en mijn motivatie.

Mijn werkgever en ik zitten op 1 lijn.
Je bent nu ziek? En tussen april en juni veel vacatures... gokje: onderwijs?



4) Reintegreren lukt niet, zeg je. En spoor 2 is maar lastig voor de baas. Dat laatste is een slecht excuus. Spoor 2 is een recht (en plicht) binnen de wet verbetering poortwachter (ziektewet), niet een moment om over vaststellingsovereenkomsten te onderhandelen.



Zeker als je totaal wat anders - passends, duurzaam vol te houden - wil gaan doen, zou je daar (oriëntatie op iets anders) het tweede spoor voor kunnen gebruiken. Als je twijfelt over of de reïntegratie die wordt aangeboden passend is zou ik een deskudigen oordeel aanvragen bij het UWV met de vraag of je voldoende wordt geholpen met reïntegratie.



Wat zegt je bedrijfsarts ervan, trouwens?



Verder zou ik nooit mijn rechten bij ziekte bij een werkgever opgeven voor een tijdelijke WW, en dan maar hopen dat ik er op tijd weer bovenop ben en wat nieuws vind...
Alle reacties Link kopieren
Er zijn inderdaad richtlijnen voor de opzegtermijn. Dit heeft te maken met het aantal dienstjaren. Daarnaast is er volgens mij ook sprake van een transitievergoeding.
Alle reacties Link kopieren
Als jij denkt bij een ander bedrijf meteen 100% inzetbaar te zijn, waarom dan niet vervroegd Tweede Spoor inzetten? Dan hou jij nog even de zekerheid van he eigen contract, de nieuwe werkgever loopt geen ziekterisico en bij je huidige werkgever ga je niet ziek uit dienst...

Ik zou me absoluut niet laten afschepen met een vaststellingsovereenkomst nu.
Alle reacties Link kopieren
In welke mate is je ziekte gerelateerd aan je werk? Als je niet volledig beter bent, is dat geen goed moment om van werkgever te wisselen. Bij een nieuwe werkgever heb je een nieuwe proeftijd en tijdelijke contracten. Een vaststellingsovereenkomst terwijl je ziek uit dienst gaat klinkt ook als een heel slecht idee.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
De werkgever is de eerste twee jaar verantwoordelijk voor jouw reïntegratie en loondoorbetaling. Als jij nu een vaststellingsovereenkomst accepteert, dan heb je geen recht op WW. Want waarom zou het UWV jouw loon gaan betalen als de werkgever dat nog zou moeten doen? Daar trappen ze uiteraard niet in!



Wat je wel kunt doen is met de werkgever om tafel over spoor 2 (reïntegratie bij een andere werkgever). Ze moeten eigenlijk eerst spoor 1 onderzoeken (reïntegratie bij eigen werkgever in eigen werk of aangepast werk), maar als dat niet lukt (bijv omdat er geen aangepast werk is) dan houdt het op.



Als je over spoor 2 praat, dan moeten ze jou begeleiden. Dus outplacement aanbieden en helpen zoeken bij ander werk. Eventueel (als nodig) moeten ze jou ook helpen bij omscholen ed.



Mijn advies is daarom: neem geen risico's met jouw inkomen tijdens de eerste twee jaar ziekte en maak geen afspraken die jouw rechten in gevaar brengen. Prima dat zij een einddatum willen aan dat traject, die datum ligt op eind tweede ziektejaar en niet eerder. (Tenzij je ander werk vindt waarvan je zeker weet dat je er 100% in aan de slag kunt).
Alle reacties Link kopieren
Even afgezien van het feit of het handig is om een vaststellingsovereenkomst te tekenen als je ziek bent (want dat is volgens mij niet zo verstandig)

Bij een vaststellingsovereenkomst moet rekening gehouden worden met de opzegtermijn die voor jou geld. En dat is weer afhankelijk van hoe lang je in dienst bent. In de overeenkomst moet ook duidelijk staan dat het initiatief van de werkgever komt. Verder is het wel gebruikelijk om in zo'n geval een ontslagvergoeding te krijgen. Dat soort dingen kun je gewoon onderhandelen.



Verder, als ze je de overeenkomst onder je neus drukken, NOOIT direct tekenen, altijd eerst mee naar huis nemen en goed doorlezen.



Qua WW, dat moet je tijdig aanvragen (binnen een week na einddatum contract). De sollicitatieplicht valt best mee. Je moet 1 keer per week (= 4 keer per maand) solliciteren. Dit geef je digitaal door aan het UWV. Een belletje met een uitzendbureau wordt al gezien als sollicitatieativiteit.



Maar zoek eerst goed uit hoe het zit, omdat je nu ziek bent.
quote:z-u-s schreef op 19 januari 2017 @ 07:43:

Je bent nu ziek? En tussen april en juni veel vacatures... gokje: onderwijs?



4) Reintegreren lukt niet, zeg je. En spoor 2 is maar lastig voor de baas. Dat laatste is een slecht excuus. Spoor 2 is een recht (en plicht) binnen de wet verbetering poortwachter (ziektewet), niet een moment om over vaststellingsovereenkomsten te onderhandelen.



Zeker als je totaal wat anders - passends, duurzaam vol te houden - wil gaan doen, zou je daar (oriëntatie op iets anders) het tweede spoor voor kunnen gebruiken. Als je twijfelt over of de reïntegratie die wordt aangeboden passend is zou ik een deskudigen oordeel aanvragen bij het UWV met de vraag of je voldoende wordt geholpen met reïntegratie.



Wat zegt je bedrijfsarts ervan, trouwens?



Verder zou ik nooit mijn rechten bij ziekte bij een werkgever opgeven voor een tijdelijke WW, en dan maar hopen dat ik er op tijd weer bovenop ben en wat nieuws vind...



Dat van spoor twee dacht ik al. Ik heb echt het idee dat de personeelsfunctionaris vooral bezig is met wat het beste is voor werkgever. Ze hebben met op zich wel geholpen met reintegreren, mijn lg heeft steeds goed geluisterd naar wat ik dacht aan te kunnen etc. Toen ik een tijd geleden aangaf dat ik me zorgen maakte over mijn reintegratie heb ik ook een traject gehad voor loopbaanorientatie. Daar zijn interessante dingen uitgekomen die ook richting geven aan welke vacatures voor mij interessant zijn.

Een eventueel oordeel van de UWV zou kunnen, dat is een goede tip.

De bedrijfsarts in het verleden is steeds uitgegaan van terugkeer in huidige functie omdat dat ook lang mijn wens is geweest. Deze bedrijfsarts is inmiddels weg, volgende week (na ruim twee maanden) zie ik de nieuwe.

Ik zal dit ook aan hem voorleggen.
quote:Max.Daffie schreef op 19 januari 2017 @ 07:44:

Er zijn inderdaad richtlijnen voor de opzegtermijn. Dit heeft te maken met het aantal dienstjaren. Daarnaast is er volgens mij ook sprake van een transitievergoeding.Dank je Daffie, weet jij waar ik deze richtlijn kan vinden?
quote:milena1 schreef op 19 januari 2017 @ 07:45:

Als jij denkt bij een ander bedrijf meteen 100% inzetbaar te zijn, waarom dan niet vervroegd Tweede Spoor inzetten? Dan hou jij nog even de zekerheid van he eigen contract, de nieuwe werkgever loopt geen ziekterisico en bij je huidige werkgever ga je niet ziek uit dienst...

Ik zou me absoluut niet laten afschepen met een vaststellingsovereenkomst nu.Dat is misschien ook een goede optie, die ga ik zeker onderzoeken!
quote:perzika schreef op 19 januari 2017 @ 07:46:

In welke mate is je ziekte gerelateerd aan je werk? Als je niet volledig beter bent, is dat geen goed moment om van werkgever te wisselen. Bij een nieuwe werkgever heb je een nieuwe proeftijd en tijdelijke contracten. Een vaststellingsovereenkomst terwijl je ziek uit dienst gaat klinkt ook als een heel slecht idee.Het idee van werkgever is om me dan voordat ik uit dienst ga 100% beter te melden.
Alle reacties Link kopieren
quote:NieuwBegin2017 schreef op 19 januari 2017 @ 07:51:

[...]





Het idee van werkgever is om me dan voordat ik uit dienst ga 100% beter te melden.

Haha ja dat geloof ik dat dat z'n idee is. Jouw werkgever is minder dom op dit gebied dan dat 'ie zich voordoet.

Trap er niet in...
quote:-NummerZoveel- schreef op 19 januari 2017 @ 07:47:

De werkgever is de eerste twee jaar verantwoordelijk voor jouw reïntegratie en loondoorbetaling. Als jij nu een vaststellingsovereenkomst accepteert, dan heb je geen recht op WW. Want waarom zou het UWV jouw loon gaan betalen als de werkgever dat nog zou moeten doen? Daar trappen ze uiteraard niet in!



Wat je wel kunt doen is met de werkgever om tafel over spoor 2 (reïntegratie bij een andere werkgever). Ze moeten eigenlijk eerst spoor 1 onderzoeken (reïntegratie bij eigen werkgever in eigen werk of aangepast werk), maar als dat niet lukt (bijv omdat er geen aangepast werk is) dan houdt het op.



Als je over spoor 2 praat, dan moeten ze jou begeleiden. Dus outplacement aanbieden en helpen zoeken bij ander werk. Eventueel (als nodig) moeten ze jou ook helpen bij omscholen ed.



Mijn advies is daarom: neem geen risico's met jouw inkomen tijdens de eerste twee jaar ziekte en maak geen afspraken die jouw rechten in gevaar brengen. Prima dat zij een einddatum willen aan dat traject, die datum ligt op eind tweede ziektejaar en niet eerder. (Tenzij je ander werk vindt waarvan je zeker weet dat je er 100% in aan de slag kunt).



DAnk je Nummerzoveel, het is ook mijn insteek om mezelf niet in de vingers te snijden. Een vervroegd spoor twee ingaan is dan een beter idee.

Ze vinden het prima als ik naar de loopbaancoach ga, maar verder bieden ze me niets aan buiten ruimte om te solliciteren. Maar als zij echt bij spoor twee meer begeleiding moeten bieden en ik dan mijn rechten niet verspeel dan is dat natuurlijk veel beter voor mij.
quote:milena1 schreef op 19 januari 2017 @ 07:53:

[...]



Haha ja dat geloof ik dat dat z'n idee is. Jouw werkgever is minder dom op dit gebied dan dat 'ie zich voordoet.

Trap er niet in...Dank je, ik ben ook van plan om volgende week, bij het volgende gesprek, me niet met een kluitje in het riet te laten sturen. Vandaar ook dat ik ook hier mijn vragen neerleg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven