Werk & Studie alle pijlers

Verdrietig... statistiekkneus

13-02-2013 19:44 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een enorme statistiek kneus... Ik voel me zo ontzettend dom.

Ik weet dat ik niet dom want ik haal al mijn vakken en krijg op stages altijd positieve feedback. Ik kan wel iets.. maar echt geen statistiek.

Dingen zijn totaal onlogisch voor mij en mensen die het goed bedoelen leggen het aan me uit maar niet makkelijk genoeg.

Ik ga erg aan mezelf twijfelen en ben nu al de hele dag aan het worstelen met mediatie. Ik heb een dik boek gekocht die me is aanbevolen maar daar staat mediatie weer niet in.

Ik ben eruit hoe ik de analyse moet doen in spss. Maar dan... Hoe interpreteer ik al die enge cijfertjes?

Ik ben er al uit dat er 4 paden zijn (a,b,c en c'). Maar wat betekenen die verschillende letters met bijbehorende cijfers dan. En van de bootstrap krijg ik helemaal rode vlekken...



Is er iemand die deze analyse kent en mij zou willen uitleggen hoe ik dit moet interpreteren? (In jip en janneke taal)
Mijn tips.

a) ga oefenen, alle sommetjes uit het boek

b) zoek bijles..



Statistiek is iets wat je moet doen, en je na veel oefening langzaam gaat begrijpen. Iemand die hier op het forum een verhaaltje neerplempt is leuk, maar gaat op lange termijn geen verandering brengen.



Waar woon je? Misschien hebben mensen hier tips voor geweldige bijlesvoorzieningen...
Alle reacties Link kopieren
Youtube is your friend.

Heeft me zo geholpen met ingewikkelde analyses in SPSS. Laptop aan met youtube instructiefilmpje, laptop of desktop met SPSS erop en stap voor stap nadoen wat de youtube instructie je vertelt. Werkt super
Alle reacties Link kopieren
Hier nog zo'n kneus hoor! Het enige wat ik kan zeggen is: oefenen oefenen oefenen! Heeft mij geholpen om uiteindelijk een zesje te halen. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de rest. Ik ben bij wijze van spreken duizend keer gezakt voordat ik eindelijk een zes haalde. Ik sprong een gat in de lucht. Als je genoeg doorzettingsvermogen hebt en jezelf kapot blijft oefenen ga jij dat gat op een dag ook springen, echt!!!
Alle reacties Link kopieren
Meidoorn, ik heb ook op youtube gekeken, helaas wordt daar niet (duidelijk genoeg voor mij) uitgelegd hoe ik moet interpreteren en rapporteren.

De analyse zelf is me al gelukt.
maar analyses horen niet te "lukken", dan lukken ze de volgende keer namelijk niet. Je moet gewoon weten wat ze doen.



Andy Field vind ik een fijn boek.



En hoeveel heb je geoefend? Echt, bij de meeste studenten die struikelen over statistiek ligt het gewoon aan een gebrek aan tijdsinvestering.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel geoefend maar deze analyse is nieuw voor mij. Ik weet welke stappen ik moet nemen, maar niet wat de output betekend. Ik wil daar best mee oefenen maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Deze analyse staat niet in Andy Field.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het boek 'Statistiek in woorden', dat wil nog wel eens helpen voor minder cijferachtige mensen. Ik wil straks wel even voor je kijken of mediatie daar in staat?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het boek 'Statistiek in woorden', dat wil nog wel eens helpen voor minder cijferachtige mensen. Ik wil straks wel even voor je kijken of mediatie daar in staat?
Alle reacties Link kopieren
Andy Field is fijn ja! En anders de Vocht.



Er is ook nog een soort van eerste hulp bij spss (moet je ff googlen) die je kan helpen met al je vragen. Is groepje studenten die graag dit soort vraagstukken doen, ermee helpen etc. Tegen een kleine vergoeding. Ben kwijt hoe ze heten.



Balen van de youtube filmpjes. Ik vond ze vrij duidelijk. Maar nooit gebruikt voor mediatie, misschien ligt het daaraan.
Ah, zonde, nou, dat moet andy de volgende keer even meenemen dan.. maar bootstrap is toch "gewoon" een willekeurige test maar dan pak een beet 1000 keer, met steeds een andere steekproef uit je data?
Alle reacties Link kopieren
Hoi, op deze site: http://www.academia.edu/1738112/Mediatie_Analyse



staat heel duidelijk uitgelegd wat de paden betekenen. De a,b,c, en c' zijn dus regressie coëfficienten (in SPSS output B-coefficients).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven