Werk & Studie alle pijlers

Verkoopadvies gevraagd

07-09-2007 10:53 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve meiden,



IK WEET HET NIET MEER.



Sinds een jaar heb ik een speciaalzaak op het gebied van woninginrichting, gordijnen, tapijt, raamdecoratie, behang etc.

Hardstikke leuk om te doen, we hebben ook een hele mooie winkel, maar wat is verkopen moeilijk!!!



Ik zie mezelf niet als verkoopster, maar als adviseur. Ik vind het heel belangrijk dat mensen goed advies krijgen en aan de hand daarvan hun keuze maken. En niet hun keuze maken door producten die ik hun aansmeer. Vraagt iemand naar een groen gordijn en dat heb ik niet, dan ga ik niet zeggen, maar ik heb hier ook een mooie rode voor maar zoveel.



Toch weet ik niet wat zo goed wat klanten nu graag willen. Misschien ben ik ook wat ongeduldig, we zitten hier pas een jaar.



Onze winkel is ruim en overzichtelijk. Wij zijn netjes maar niet stijf gekleed. We werken maar met zijn tweetjes, dus je hebt altijd met een van ons te maken en niet met jantje, pietje, klaasje en dan weer marietje.

We geven advies, komen gratis aan huis en ons prijzen liggen gelijk met andere speciaalzaken.



Mijn vraag aan jullie. Wat vinden jullie belangrijk aan een winkel en het personeel?
Alle reacties Link kopieren
Heeeeeeee, heb je die vraag op oude forum ook al niet eens gesteld???



Reclame, acties, op markten staan etc. Zorg dat de mensen weten dat je er bent, wat je allemaal bij jullie kunt kopen en dat dat niet duur is. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja; personeel dat me met rust laat tot ik wat vraag. Dat vind ik fijn. Maar wel even goededag zeggen zodat ik weet dat je me gezien hebt :)
Alle reacties Link kopieren
schrijf je in voor een verkooptraining. Ergens gaat er iets fout en dat ligt niet aan je klanten. niet aan de winkel en niet aan je prijzen.

je moet het vertrouwen van de klant winnen. alleen dan is er een basis waarop je kan verkopen. Luister, vraag en dan adviseer. zoek uit wat ze echt zoeken!!! Als iemand echt een groen gordijn zoekt, dan lever je een groen gordijn al moet je het zelf breien. ga zaken langs, kijk hoe anderen het doen, kijk bij welke verkoper je je op je gemak voelt en vraag je af hoe dat komt.
Alle reacties Link kopieren
Op het oude forum had ik wat anders gevraagd.



Adverteren doen we nu ook wat meer en regelmatiger. Is ook moeilijk om daarin de juiste weg te vinden. Wat lezen mensen etc.



Als er iemand binnenkomt groeten wij altijd en laten mensen dan rondkijken. Als mensen echt bij iets blijven staan kijken ga ik er op een gegeven moment heen om te vragen of ik ze kan helpen of dat ze zelf rond willen kijken. En mochten ze rond willen kijken bied ik altijd aan om mij wat te vragen als dat nodig is.



En soms bied ik ze een kopje koffie aan bij het kijken of een folder van onze winkel.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Toet schreef op 07 september 2007 @ 11:11:

Heeeeeeee, heb je die vraag op oude forum ook al niet eens gesteld???

[quote]





Ik heb deze vraag ook al van deze forumster zien langskomen.



Ja echte verkopers.................... kan je het leren? Ik weet het niet. Bij echte verkopers zit het in het bloed. Die kunnen alles verkopen, al is het bij wijze van een oud rot ding. Het is een verkooppraatje ............. gemengt met wat kennis ............ overredingskracht ............ vul verder maar in.

Ja ik kan het niet uitleggen. Ik kan alles verkopen als het product mij maar aanstaat. Maar ik heb vroeger ook jaren in het vak gezeten.

Ik kan het je niet met een paar zinnetjes leren. Maar wellicht kan je wel wat cursussen gaan volgen zodat je iets meer feeling ermee krijgt. Wat tips en adviezen van mensen die je ook zien, het is een groot deel natuurlijk communicatie en met het geschreven woord kan ik jou niet adviseren omdat ik niet weet hoe jij zeg maar verkoopt.



Maar heel veel succes. De wil is er dus nu nog de rest.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Verkooptraining heb ik een aantal weken gehad. Maar ik wil er nog meer gaan volgen, want je leert iedere keer toch wat anders.

We zijn ook langs andere winkels gegaan. We hebben ons kapot gelachen en zeiden nog tegen elkaar, dan doen wij het zo slecht nog niet. Maar ja dat vinden wij. Misschien zijn klanten wel gevoelig voor korting, nog voor er gevraagd worden wat iemand wil en waarvoor.

Dat wat je zegt van dat groene gordijn doen wij ook. Als mensen opzoek zijn naar iets specefieks dan ga ik leveranciers bellen. Ter plekke waar de klant bij staat, maakt ons niets uit. Ik bedoelde er eigenlijk meer mee dat er ook winkels zijn waar je iets vraagt en dat ze dan door blijven hameren op wat anders.



Soms vinden mensen ons wel te duur hoor, maar dat zijn dan meer bouwmarkt klant. Niet erg, maar voor hun ben je altijd te duur. Als ik ons vergelijk met andere speciaalzaken, komt dat allemaal op hetzelfde neer.



Ik heb ook al echt klanten gehad die op basis van mijn advies zijn blijven hangen. Ze hoorden dat ik er verstand van had en dat vonden ze belangrijk. Andere mensen vinden onze service weer heel goed. Wij komen wanneer het de klant uitkomt, ook 's avonds. Dat zijn echt pluspunten van ons, en dat moet zich nog rond gaan spreken.



Maar soms ben ik bang voor concurenten. er zit er hier eentje en die gooit met het woord gratis en die liegt en bedriegt. Maar mensen vallen ervoor. En dan zeggen ze tegen ons, maar bij pietje is dat gratis. Ja dat denken ze dan, maar dat is er allemaal bij gerekend. Maar een concurrent afkraken doe ik nooit, al doet het soms wel pijn dat jij weet hoe het daar aan toegaat en andere mensen dat ook weten hoor. Krijg ook klanten die daar voor de gek gehouden zijn.



Mijn vriend zegt altijd, laat hun maar lekker zitten daar. Het gaat zich een keer rondspreken hoe het bij ons gaat en dan komen ze vanzelf. En je krijgt ze nooit allemaal.

Hij is wat nuchtereder, ik zoek het meteen bij mezelf. Dat is ook makkelijk, want dat kan ik veranderen. Een ander niet!
Alle reacties Link kopieren
mylenevalerie schreef op 07 september 2007 @ 11:26:

[quote]Toet schreef op 07 september 2007 @ 11:11:

Heeeeeeee, heb je die vraag op oude forum ook al niet eens gesteld???

[quote]





Ik heb deze vraag ook al van deze forumster zien langskomen.



Ja echte verkopers.................... kan je het leren? Ik weet het niet. Bij echte verkopers zit het in het bloed. Die kunnen alles verkopen, al is het bij wijze van een oud rot ding. Het is een verkooppraatje ............. gemengt met wat kennis ............ overredingskracht ............ vul verder maar in.

Ja ik kan het niet uitleggen. Ik kan alles verkopen als het product mij maar aanstaat. Maar ik heb vroeger ook jaren in het vak gezeten.

Ik kan het je niet met een paar zinnetjes leren. Maar wellicht kan je wel wat cursussen gaan volgen zodat je iets meer feeling ermee krijgt. Wat tips en adviezen van mensen die je ook zien, het is een groot deel natuurlijk communicatie en met het geschreven woord kan ik jou niet adviseren omdat ik niet weet hoe jij zeg maar verkoopt.



Maar heel veel succes. De wil is er dus nu nog de rest.




Ik dacht ook altijd dat het in je bloed moest zitten. Maar ik heb laatst 5 boeken uit de bieb gehaalt over verkopen en in allemaal stond dat het een vak is en dat je het kan leren.

Ben ik wel van mening dat je er toch wel wat aanleg voor moet hebben hoor.

Mijn probleem is dat ik graag mensen wil pleasen en alles voor ze zou doen en dus zwak overkom.

Wat verkoop jij in het dagelijkse leven?

En kan je me misschien uitleggen hoe jij mensen benaderd die aan het orienteren zijn? Hoe kan ik dan een goede indruk achterlaten, want ze gaan nog ergens anders heen!
Alle reacties Link kopieren
Er is natuurlijk een groot verschil tussen iemand wat aansmeren of iemand andere ideeen voorleggen. Stel iemand wil dat groene gordijn wat je dus niet hebt en jij komt er door het stellen van vragen achter dat een andere kleur ook mogelijk is misschien waar diegene gewoon niet aan gedacht had maar wat wel erg mooi is. Dat heeft niks met aansmeren te maken maar met meerdere opties voordragen, en de klant beslist dan zelf natuurlijk altijd wat tie wil en ook al zal die op dat moment niks kopen wel kans dat tie later terugkomt omdat tie het gevoel had serieus genomen te worden en dat je ook laat merken dat je niet te beroerd ben om tijd in iemand te steken ongeacht of iemand wat koopt.
Alle reacties Link kopieren
Oh en probeer geen vragen te stellen waar de klant ja of nee op kan antwoorden als jij vraagt kan ik helpen zegt de klant nee maar vraag jij naar wat de klant op zoek is dan kan je wer inhaken op dat antwoord. Misschien een idee om is verkoopgesprekken te oefenen met familie of vrienden. En even over die concurenten als jij gewoon zegt dat bij hun bijv de berekening anders is maar dat het uiteindelijk op hetzelfde neerkomt is dat niet de concurentie afkraken maar een stukje info verschaffen zo zou je bijv ook kunnen zeggen ja bij hun is het misschien wat goedkoper maar bij ons is er een betere garantie of de mogelijkheid dat we s'avonds langskomen zodat u geen vrije dag hoeft op te nemen want dat kost immers ook geld.
Alle reacties Link kopieren
Ohhhhhhhhhhhhh ik weet het weer. Je had in het oude forum een topic "waar zou je voor gaan, korting of service" of iets van die strekking.



Je geeft al aan dat mensen gek zijn op aanbiedingen, kortingen. Ja ik kan het je gewoon niet uitleggen, omdat het bij mij uit een gevoel gaat. Tuurlijk zijn veel aanbiedingen niet veel zeggend maar als de klant dat nou wilt? Waarom sparen mensen punten om bij zoveel iets gratis te krijgen of een kado mogen uitkiezen? Ja zo kan ik nog wel doorgaan. Als ik iets moet hebben val ik ook op aanbiedingen, kortingen noem maar op. Niemand wilt een dief van zijn eigen portemonee zijn. En waar die korting vandaan komt maakt de klant niet uit. En vergeet niet, veel mensen gaan naar zaken waar ze goede service krijgen, halen daar hun info vandaan en kopen het product dan toch waar het goedkoop is. Dus je moet een goede middenweg zoeken. Maar denken ach ze komen toch wel naar ons werkt denk ik niet.

Mijn verkoopervaring is letterlijk van alles. Maar ik zou niet kunnen zeggen van ...... doe dit of dat ............. dan werkt het. Het is een combinatie van je product, jezelf, je verkoopverhaal, de communicatie enz................ Het is geen succesformule wat je zo kan opschrijven. Ja wat je nu doet, cursussen volgen, dat is denk het beste.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
De beste reclame is mond op mond reclame.



Maar je bent net een jaar bezig,als je een winkel begint moet je minstens een jaar als aanloopperiode beschouwen,mensen moeten je winkel weten te vinden.Zit je op A,B of C locatie?



Ik ben ook startende ondernemer,ik groet de mensen,vraag gelijk of ze naar iets speciaals op zoek zijn of gewoon even rond willen kijken.Als ze wat speciaals zoeken help ik hun als ze rond willen kijken zeg ik prima,als U vragen heeft dan hoor ik het wel en ga dan mijn eigen ding doen terwijl de klanten rondkijken. Als ze daarna wat aan me vragen help ik hen,ga een gesprek aan,als ze dan om iets vragen wat ik niet heb kijk ik of ik iets soortsgelijks heb,soms kopen mensen dan ook iets anders omdat ze gewoon niets kunnen vinden wat ze zoeken maar zijn ze met een soortgelijk iets ook heel goed tevreden.En een tevreden klant komt altijd wel weer eens wat bij je in de winkel kopen en is goed voor de mond tot mond reclame.

Ik adviseer ook maar verkoop ook tevens.Als je een winkel hebt kun je het niet alleen bij adviseren houden,dan gaan ze voor advies naar jou en kopen het elders.Probeer die klanten te houden,en als ze perse groen willen dan zorg je dat ze groen krijgen.Je moet zoveel mogelijk staalboeken hebben waar alle soorten en kleuren gordijnen in zitten.Je kunt niet alles in je zaak hebben hangen maar bestellen moet je alles kunnen idem voor behang etc.
Wat concurrentie betreft je hoeft ze niet af te kraken, maar je mag jezelf ten opzichte van de concurent wel even wat beter in de markt zetten. Zoek uit waarom hun goedkoper zijn en wat daar de addertjes van zijn. Vertel dat aan je klant, dat kan ook zonder modder gooien. Ik werk mijn concurentie er hier wel uit. Ze zijn niet slecht, maar ik ben vele malen beter. Zo moet je het aan je klant brengen. Speel het hard en zakelijk, maar wel eerlijk en stijlvol.



Ook wat marketing betreft moet je een goed uitgedacht plan hebben. Sluit een deal met een meubelzaak in dezelfde stad. Leg elkaar folders op de toonbank, want jullie handel bijt elkaar niet. Zo help je elkaar aan klanten.
Alle reacties Link kopieren
Probeer bij de leveranciers kortingen te krijgen deze korting kun je dan ook aan je klanten geven.

Weet je wat de beste service is,maar ja ik weet niet of dat bij jullie uitkan,bij aankoop van zoveel euro behang behangen wij uw kamer voor U.Bij zoveel besteding gordijnen hangen wij U gordijnen op maat bij uw thuis op.

Ik werd gelijk klant bij je!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt inderdaad ook samenwerken met een meubelzaak,bij aankoop van zoveel behang/gordijnen etc krijgt u een cadeaubon van zoveel die U kunt besteden bij die en die meubelzaak en andersom.



Bij ons werkt de bioscoop samen met Mac Donalds die naast elkaar zitten.

Bij een kinderfeestje krijg je dan van de bioscoop een bon voor een happy mail+ijsje bij mac donalds.
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Als ik ergens binnenkom voor een groen gordijn, met een bruine print, en ik zie t niet hangen, even uitgaande van die situatie, wat zou ik dan willen?

(In de ideale situatie natuurlijk, of t altijd haalbaar is is een tweede, maar ik kan je wel vertellen wat ik zou willen ;-), want dat vraag je.

Ik zou vragen aan de verkoopster of zij misschien dat soort gordijnen nog ergens anders heeft. Of eraan kan komen. Ik zou heel blij zijn als de verkoopster vervolgens met mij aan de grote tafel gaat zitten, zegt dat ze even rond gaat bellen en mij met woonmagazines aan de tafel zet met een kop koffie. Gaat bellen, en vervolgens, of zegt, ik heb ze daar en daar gevonden, of zegt, ik kan ze nergens vinden, ik denk dat t heel erg lastig gaat worden. Maar sta je open voor alternatieven? ik heb hier een voorbeeld van juist andersom, maar wel in dezelfde kleurstelling, daar creeer je een heel ander idee mee, vind je dat iets? En dan een plaatje in een boekje erbij zoekt, om een beeld te geven, of er verschillende kleurstalen bijhoudt om me een beeld te geven. zoiets.



Dan wordt er tijd aan mij besteed, ik zie dat de verkoopster moeite voor mij wil doen, dat ze verstand heeft van hetgeen waar ik voor kom, en me duidelijk maakt dat ik niet bij de eerste de beste volgende winkel wel die gordijnen tegen ga komen, en dus met een alternatief komt.



Dat vind ik fijn als het om woninginrichting gaat. Ik heb dit dus wel al een keer meegemaakt, maar dat was echt maar 1 keer. Ik weet heel duidelijk op interieurgebied wat ik wil, en als ze dat niet hebben dan wil ik het gevoel hebben dat ze er alles aan doen om dat wel voor mij te regelen en anders met een overtreffend alternatief komen. 1 keer is dat dus voorgekomen, en die zaak kom ik nu dus al 10 jaar! Terwijl ze echt veel duurder zijn dan de bouwmarkten enzo.



(ik ben daar wel eens terug naar binnen gegaan dat het plakfolie wat zij verkochten voor 5 euro minder bij de bouwmarkt lag, zelfde afmetingen, dessin en merk, toen hebben ze me het verschil met excuus terugbetaald, en de prijs van die stelling met plakfolie verlaagd)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeker de veer in mijn eigen kont steken en die van de concurrent er vriendelijk maar ferm uittrekken. (dus: jezelf beter laten lijken door de addertjes te vertellen, op een vriendelijke manier, en eventueel een standaardvoorbeeld op een papier onder de toonbank te leggen ter informatie, kijk, dit is onze prijsberekening van een strekkende meter en dit die van hen, ziet u dat het op hetzelfde neerkomt?)
Alle reacties Link kopieren
Verder doet een etalage heel veel, als ik in een etalage alleen amar gordijnen van 200 euro zie hangen, dan ben ik niet snel geneigd om voor een babykamer naar binnen te gaan. Terwijl als er ook gordijnen hangen van 65 euro, ik sneller naar binnen ga. Ik noem maar een dwarsstraat. Veel mensen onderschatten de waarde van een etalage. Ook de diversiteit in de etalage speelt mee, als ik alleen maar gordijnen zie hangen en ik moet plakfolie hebben, ga ik niet snel naar binnen.
Mariska79 schreef op 07 september 2007 @ 10:53:

Vraagt iemand naar een groen gordijn en dat heb ik niet, dan ga ik niet zeggen, maar ik heb hier ook een mooie rode voor maar zoveel.




Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Het is al eerder gezegd, maar het gaat ook niet om aansmeren. Natuurlijk zeg je niet: "ik heb anders wel een rood gordijn" als mensen op zoek zijn naar een groene, maar je kan wel allerlei alternatieven aandragen die ze zelf waarschijnlijk nog lang niet bedacht hadden. (En ik kan nu wel voorbeelden bedenken, maar ik denk dat jij dat beter kunt dan ik)



Tja, vaak is het ook een kwestie van gevoel bij klanten. Sommige mensen vind je sympathiek, anderen niet. Ik zie genoeg verkopers die ik absoluut niet sympathiek vind en dan heb ik ook geen zin om bij hen iets te kopen. Misschien moet je een soort allemansvriendje zijn?



Wat ik zelf ook wel interessant vind, zeker bij grote aankopen, is dat de prijs onderhandelbaar is. Als verkopers niet verder komen dan: "dit is een vaste prijs, we hebben nu eenmaal kleine marges", dan denk ik daar ook het mijne van. Want ja, 9 van de 10 keer zal dat wel helemaal niet waar zijn. (Wij hadden een tijdje terug heel veel aankopen te doen bij de Mediamarkt, voor ons nieuwe huis en huis van schoonouders. Koelkast, 2 home cinemasets, wasmachine, droger en magnetron. Toen we over de prijs wilden onderhandelen, zei de verkoper doodleuk: "Het is voor jullie misschien een groot bedrag, maar voor ons stelt het echt niks voor". Daar verloor hij dus ons als klanten mee. :) )
Alle reacties Link kopieren
Sunligt,de ketens van bouwmarkten krijgen ook een massakorting die een klein zelfstandig bedrijf op zich niet krijgt daarom zijn ze daar vaak ook wat duurder dan bij een bouwmarkt mbt dat plakfolie.



Het voordeel van de speciaalzaken vind ik dat je staalmappen mee naar huis kunt nemen om te kiezen en dat je eens wat ander behang hebt dan een ander.De speciaalzaak waar ik altijd heen ging is verhuisd naar de woonboulevard,je kunt gelijk merken dat ze veel huur moeten betalen,de prijzen zijn ook gelijk verhoogd.
Heb je trouwens een kleine speelhoek voor de kinderen die meekomen om "gordijnen uit te zoeken"? Kindje aaien, papa en mama paaien ;-)
Alle reacties Link kopieren
Het klopt dat op wasmachines ed weinig winstmarge zit,de verkoopprijzen worden namelijk vastgelsteld door de producent.Als ze wel korting geven is dat meestal als je meerdere artikelen koopt of ze hebben de geadviseerde verkoopprijs gewoon zelf al verhoogd en betaal je bij korting de geadviseerde verkoopprijs.
Nouja, bij een andere winkel lagen de prijzen lager en kregen we ook nog kortingen (of dingen gratis). Maar bovenal was zijn antwoord natuurlijk wat horkerig. :)
Alle reacties Link kopieren
pruttel schreef op 07 september 2007 @ 12:21:

Heb je trouwens een kleine speelhoek voor de kinderen die meekomen om "gordijnen uit te zoeken"? Kindje aaien, papa en mama paaien ;-)




Ja en een gratis ballon met de naam van je zaak erop

;-]
Alle reacties Link kopieren
De beste service krijg je bij speciaalzaken,bij grootwinkelbedrijven korting of gratis artikelen omdat ze gewoon meer tegelijk kunnen inkopen,bij Miele kun je ook wel massakorting krijgen bij afname van 1000 wasmachines tegelijk,mediamarkt kan dat verdelen onder alle filialen maar ja die kleine zelfstandige om de hoek koopt maar 1 tegelijk in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven