Werk & Studie alle pijlers

Vermelden burgerlijke staat op CV?

29-03-2011 10:55 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Vermelden jullie je burgerlijke staat (alleenstaand,getrouwd, kinderen, etc.) op je CV? En wat zijn redenen op dit wel/niet te doen?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:VieVaaVee schreef op 29 maart 2011 @ 17:52:

Ik heb geen man die part- time werkt maar wel een die vrij neemt als we een ziek kind hebben (ik klop het af maar tot nu toe zijn ze nog zeer zelden ziek geweest) Verder inderdaad gezorgd voor goed netwerk wat opvang betreft.



Ritmeester wat bedoel je precies, ik begrijp het niet helemaal.Ik bedoel dat ik op een cv geen irrelevante onzin wil zien. Je burgerlijke staat is voor een werkgever totaal irrelevant. Als je die toch meldt vind je die zelf blikbaar wel relevant. Waarom dan?
quote:sugarmiss schreef op 29 maart 2011 @ 11:37:

Mij wordt tijdens sollicitatiegesprekken eigenlijk nooit naar mijn thuis situatie gevraagd. Misschien omdat het al op mijn cv vermeld staat? Bij mij staat het niet (meer) op mijn cv; ik vond het niet relevant. En ik heb wel bij alle gesprekken die ik gehad heb (tweede gesprek ofzo, niet oriëntatiegesprek) de vraag waar ik woonde en met wie. Heb daar niet zoveel moeite mee om dat te vertellen, ook omdat het redelijk gangbaar is wat ik heb. In het geval van Boarn zou ik er misschien wat meer moeite mee hebben, maar ja, dat weet je ook alleen als je in de situatie zit natuurlijk. En dat komt meer omdat ik dan zelf zou denken dat het niet helemaal gangbaar is (niet helemaal politiek correct natuurlijk maar vooruit).
Alle reacties Link kopieren
Aha Ja dat denk ik dus ook

Een beetje het "moeder met een baan gevoel" voor mij.

In welke mate vind jij hobbies belangrijk?
En weet je, je kunt met je cv doen wat je wilt natuurlijk; je kunt erop zetten hoeveel kinderen je hebt, hoe ze heten en hoe oud ze zijn; je kunt een gezinsfoto toevoegen. Maar de vraag is inderdaad: wat voegt het toe? Net zoiets als hobbies op een cv zetten, vind ik ook altijd zo irrelevant.

Laatst zag ik een cv (van een man) met een foto erbij, en daarbij de mededeling dat hij wel onlangs 20 kg was afgevallen. Dan denk ik: stuur dan een recentere foto mee...
Alle reacties Link kopieren
Euh en hoe weet je of die foto toevallig niet recent was?
Alle reacties Link kopieren
Voor sommige banen schijnt het verschil te maken, of je getrouwd bent en kinderen hebt. Ook al zijn er in de praktijk natuurlijk allerlei andere factoren die maken of je geschikt bent of niet.



Hobbies zou ik alleen vermelden als ze relevant zijn voor de functie, of als je er een bepaald beeld mee van jezelf wilt schetsen dat uit de rest van je cv niet blijkt.
Ik vermeld mijn burgerlijke staat niet op m'n CV. Totaal irrelevant.
Alle reacties Link kopieren
Gut zeg, wat heb ik dan een geluk dat op mijn werk vrouwen gewoon aangenomen worden als ze geschikt zijn, of ze nu kinderen hebben of niet en een kinderwens hebben of niet....

Ik deel overigens rustig privézaken op het werk. Ik dacht dat dat inmiddels vrij normaal was!
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Hobby's vermeld ik soms ook en daar vertel ik ook gerust in een sollicitatiegesprek over .
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Nee, waarom zou ik mijn burgerlijke staat erop vermelden? Mannen doen dat toch ook niet?
Alle reacties Link kopieren
Gamayun het gaat er om of je op je CV zet dat je kinderen hebt en/of getrouwd/gescheiden bent Niet over het ontkennen daarvan Als het goed is word je inderdaad aangenomen als je geschikt bent voor de baan Vraag is wat je op je cv als je solliciteert
Alle reacties Link kopieren
Dat zet ik er dus gewoon op. Mannen doen dat overigens ook vaak, je bewering dat 'mannen dat ook niet doen' klopt niet.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 29 maart 2011 @ 14:37:

En als je nu géén kinderwens heb, vinden jullie dat je dat dan wel expliciet kunt zeggen?Absoluut! Ik heb het in mijn cv opgenomen en ik krijg sindsdien veel meer feedback. Ik ben ook nog helemaal niet met kinderen bezig, maar ben wel 27 jaar, dus werkgevers denken wellicht dat ik daar wel mee wil beginnen op korte termijn. Door juist aan te geven dat dat niet zo is, beantwoord je voor hen een vraag die zij officieel gezien niet mogen stellen.
Alle reacties Link kopieren
ik vermeld het niet...



had laatst wel bij sollicitatie... ja je burgelijke staat staat er niet op... maar je bent dus getrouwd... ben je van plan aan kinderen te beginnen? want we zoeken wel iemand voor langere termijn niet iemand die na een paar maand met zwangersschapsverlof gaat... zou je in de toekomst die plannen wel hebben zou dat in overleg moeten gaan met ons...



uhhh... ik wil zwanger worden... mag ut mag ut? toe nou?.... heel raar gesprek... vooral als je aangeeft absoluut geen kinderwens te hebben... ookal horen ze daar al niet eens naar te vragen volgens mij?
Alle reacties Link kopieren
Gamayun dat heb ik niet beweerd hoor
Alle reacties Link kopieren
haha "Ja mijnheer, jazeker mijnheer, dat beloof ik dan bij deze. Als ik zover ben zullen we daarover om de tafel gaan."



Werk je daar nu wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:VieVaaVee schreef op 29 maart 2011 @ 18:16:

Aha Ja dat denk ik dus ook

Een beetje het "moeder met een baan gevoel" voor mij.

In welke mate vind jij hobbies belangrijk?Alleen als ze iets over je persoon zeggen in relatie tot je werk. Maar ik heb een beetje een hekel aan te snelle verbanden. "Bergbeklimmer", oh, zal wel een solist zijn. Dat werk vind ik weinig nuttig. Dus hobbies interesseren me ook maar heel beperkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 29 maart 2011 @ 18:16:

En weet je, je kunt met je cv doen wat je wilt natuurlijk; je kunt erop zetten hoeveel kinderen je hebt, hoe ze heten en hoe oud ze zijn; je kunt een gezinsfoto toevoegen. Maar de vraag is inderdaad: wat voegt het toe? Net zoiets als hobbies op een cv zetten, vind ik ook altijd zo irrelevant.

Laatst zag ik een cv (van een man) met een foto erbij, en daarbij de mededeling dat hij wel onlangs 20 kg was afgevallen. Dan denk ik: stuur dan een recentere foto mee...Ik denk dan: zoek jij maar een andere baan, maar niet hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamayun schreef op 29 maart 2011 @ 20:12:

Gut zeg, wat heb ik dan een geluk dat op mijn werk vrouwen gewoon aangenomen worden als ze geschikt zijn, of ze nu kinderen hebben of niet en een kinderwens hebben of niet....

Ik deel overigens rustig privézaken op het werk. Ik dacht dat dat inmiddels vrij normaal was!Jazeker. Maar niet in een CV.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel CV's gelezen en heb nog nooit iemand níet uitgenodigd of anders benaderd omdat ie iets persoonlijks op zijn CV vermeldde...
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Meerdere smaken dus. Ik denk ook niet dat het een uitnodiging in de weg zal staan maar het draagt natuurlijk bij aan de beeldvorming. Iemand vroeg zich al eerder af waarom je het er op zou zetten. Wat wil je zelf met die informatie aangeven.



Ritmeester beïnvloedt deze informatie jou zodanig dat je mogelijk iemand er niet om zou uitnodigen?



Ik zou iemand niet meer uit nodigen in ieder geval als de kinderen bij hobby staan.....
In de tijd van mijn afstuderen was 'n voorbeeld CV gevuld met ook 'n aantal persoonlijke dingen zoals hobby's en burgerlijke staat. Heb dat dus ook gewoon maar overgenomen, want anders was 't nog wel erg leeg. Overigens heb ik tot nog toe maar 3 witte banen gehad, waarvan mijn huidige nu al meer dan 15 jaar, dus als ik nu onverhoopt op straat zou komen, zou ik er wat persoonlijke info ook in laten staan, want ik heb nu eenmaal niet zo'n lange lijst met werkgevers.
Alle reacties Link kopieren
quote:VieVaaVee schreef op 29 maart 2011 @ 23:02:

Meerdere smaken dus.Natuurlijk. Mensen verschillen, sectoren verschillen. Ik beweer ook nooit dat mijn benadering universeel is.quote:Ik denk ook niet dat het een uitnodiging in de weg zal staan maar het draagt natuurlijk bij aan de beeldvorming. Iemand vroeg zich al eerder af waarom je het er op zou zetten. Wat wil je zelf met die informatie aangeven.Precies.quote:Ritmeester beïnvloedt deze informatie jou zodanig dat je mogelijk iemand er niet om zou uitnodigen?Dat hangt nooit van één ding af. Maar het betekent wel een verzwakking van een CV. Als er dan nog wat andere zaken fout zitten, dan kan dat samen genoeg zijn.quote:Ik zou iemand niet meer uit nodigen in ieder geval als de kinderen bij hobby staan..... dat zou me dan weer totaal niet storen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ties84 schreef op 29 maart 2011 @ 21:23:

[...]Absoluut! Ik heb het in mijn cv opgenomen en ik krijg sindsdien veel meer feedback. Ik ben ook nog helemaal niet met kinderen bezig, maar ben wel 27 jaar, dus werkgevers denken wellicht dat ik daar wel mee wil beginnen op korte termijn. Door juist aan te geven dat dat niet zo is, beantwoord je voor hen een vraag die zij officieel gezien niet mogen stellen.Hoe zet je dit er dan op. Onder overige, kinderwens: nee ??
Alle reacties Link kopieren
Ik vermeld mijn burgerlijke staat niet. Gaat ze niks aan zo in het cv. Komt wel in het gesprek lijkt me..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven