Werk & Studie alle pijlers

Vieze streek van collega, wat doen?

19-01-2017 20:29 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik werk parttime in een winkel als verkoper. Veel winkelmedewerkers zullen wel weten dat januari (meestal) inventarisatie maand is. Nou, bij ons dus ook. Wij hebben het vorige week al gehad maar andere filialen moeten nog en er wordt van ons verwacht dat we zoveel mogelijk naar andere filialen gaan om mee te helpen.



Ik heb een collega (noem haar even X voor het gemak) die eigenlijk afgelopen dinsdag naar een andere filiaal moest om mee te helpen met de balans. Maandag is altijd haar vaste vrije dag, en als extra had ze deze week donderdag vrij en omdat ze de dinsdag moest balansen kreeg ze woensdag (gisteren dus) ook vrij zodat ze kon 'rusten'. Daardoor moest ik voor haar werken van mijn leidinggevende. Ook op de dinsdag moest ik een halve dag voor haar werken omdat ze dus naar een andere filiaal moest. Dus van maandag t/m vandaag hoefde ze niet bij ons in het filiaal te werken. Nu kreeg ze afgelopen maandag van de rayonmanager te horen dat er in het fililaal waar zij op dinsdag mee zou helpen al genoeg personeel zou zijn dus dat zij niet hoefde te komen. Enige wat mijn leidinggevende zei was 'oh nou oke, dan ben je een extra dagje vrij toch!'. Die dinsdag was mijn vrije dag maar omdat zij moest balansen ben ik voor haar gaan werken en stom genoeg heb ik er ook niets van gezegd, maar eigenlijk zou mijn baas of zij toch er aan moeten denken? En de volgende dag die ze extra vrij kreeg om te kunnen rusten is ze ook gewoon thuisgebleven. Weer niets gezegd en niemand die er aan heeft gedacht. Volgende week moest ik donderdag naar een andere filiaal om te balansen en dan zou X voor mij werken. En ook de vrijdag zou ze sochtends paar uurtjes extra werken zodat ik die dag wat later kon beginnen.



Nu kreeg ik vanochtend te horen van de rayonmanager dat ik ook niet hoef te komen volgende week omdat ze al genoeg personeel hebben. Net op het moment dat ik dat te horen kreeg kwam X vandaag binnenlopen bij ons omdat ze toevallig aan het shoppen was en ons wilde zien. Ik zei dolblij 'ik hoef volgende week donderdag ook niet te balansen dus lekker vrij!'. Ze zei 'hmm gaat goed hoor, ze hebben maandenlang gezeikt dat iedereen elkaar moet helpen en nu hoeft het opeens allemaal niet meer'. Daarna liep ze naar de kassa waar mijn baas stond. Ze hebben even gekletst daarna ging ze weer weg. Ik was achter dus geen idee waar ze het over hadden. Maar toen ik weer terug naar voren liep zei mn baas opeens 'Aangezien de balans niet doorgaat voor jou lijkt het me wel logisch dat je die donderdag gewoon komt werken, en de volgende dag ook gewoon op tijd'. Ik moest echt bijna huilen. 'Maar hoezo dan, X hoefde dinsdag en vandaag toch ook niet te werken terwijl zij ook niet hoefde te balansen' zei ik, daarna zei ze 'jij hebt daar niks over gezegd dus ik ging er natuurlijk van uit dat jij het wel goed vond om extra uren op te bouwen, maar X geeft net aan dat ze het niet eerlijk vindt en niet extra wilt werken voor jou terwijl jij niet hoeft te balansen'. Ik heb verder helemaal niks meer gezegd, ook niet tegen X, maar zit hier zo mee! Overigens was er een andere collega ook bij, en ook zij vond dat X teveel zeurde. Morgen moet ik met X werken, en wil het graag hier met haar over hebben. Wat kan ik het beste zeggen eigenlijk? En even voor de duidelijkheid; X is absoluut geen 'lieverdje' bij mijn baas, integendeel, ze irriteert zich vaak aan X. Dus daar ligt het niet aan.



Oh en sorry als ik kinderachtig overkom, er zullen vast wel een paar bij zijn die zullen vragen 'hoe oud zijn jullie?', dus bij deze, ik ben 29 en X is 25.
sorry, maar je bent gewoon weinig assertief en je verwacht teveel van je baas.



Geef aan dat je dezelfde deal wil als deze week: dus dat als het balansen niet doorgaat, dat jij dan een mazzeltje hebt en X alsnog moet werken. Deze week was het de mazzel van X, en komende week is het de Mazzel van jou.



Je hoeft er volgens mij niet met X over te praten. Je leidinggevende gaat over wie er werkt of niet. Zij had dit beter moeten inschatten. Met je leidinggevende gaan praten dus. En niet verwachten dat je baas altijd kan ruiken wat je wil en wat eerlijk is.
Alle reacties Link kopieren
Je zou echt eens eens wat vaker je mond open moeten trekken en op je strepen moeten gaan staan.

Nu kunnen mensen gewoon over je heenlopen.
Je had gelijk wat moeten zeggen toen X niet hoefde te gaan balansen. Nu zou ik er dus verder niks meer mee doen.
Je bent jaloers op X. Zij heeft het beter voor elkaar dan jij.
Hmm lekker zo'n collega. Zoals ik het nu lees, is het een lekkere bitch en zit ze er diep in bij leidinggevende.



Ik zou denk ik een persoonlijk gesprekje met je leidingevende aangaan. En dan prive zonder winkelend publiek. Aangeven dat hoe het nu gegaan is, dat je dit niet fijn vindt. En dat ze het ook met je kan overleggen ipv aannames doen over dat jij het vast wel fijn vindt om extra uren te maken.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
X is voor zichzelf opgekomen en jij hebt over jou heen laten lopen. Jij hebt die extra invaluren al gewerkt, niks meer aan te doen.



En de enige met wie je iets te bespreken hebt is jouw leidinggevende, X staat hier buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier niets over gaan bespreken, dan leg je de verkeerde nadruk (namelijk op het feit dat je zelf even niet assertief was en dan gaat het daar straks over en niet meer over dit akkefietje waarvan ik heel goed snap dat het je dwarszit). Kop op lieverd, je hebt een wijze les geleerd én je hebt er nog overuren aan overgehouden ook! Van die uren kun je nog lekker gaan genieten, met een wijze les op zak!
Goh jij vind je baan echt leuk of niet?



On topic; je had wat assertiever mogen zijn, vervelend dat dat niet gelukt is. Les voor de volgende keer!
Er bestaat ook nog zoiets al colegialiteit?!



Als mijn collega dit flikte zou ik ook pissed zijn. Lekker extra vrij kunnen zijn en je collega moet dan voor jou komen werken. Maar als jezelf een dagje extra moet omdat je collega moet balansen en dat gaat dan ook niet door, om dan haar die vrijedag door haar neus te boren... Nee dan zou ik niks meet voor die collega overhebben. Ik vindt X dus gewoon echt jaloers!
quote:Toverspiegel schreef op 19 januari 2017 @ 20:35:

sorry, maar je bent gewoon weinig assertief en je verwacht teveel van je baas.



Geef aan dat je dezelfde deal wil als deze week: dus dat als het balansen niet doorgaat, dat jij dan een mazzeltje hebt en X alsnog moet werken. Deze week was het de mazzel van X, en komende week is het de Mazzel van jou.



Je hoeft er volgens mij niet met X over te praten. Je leidinggevende gaat over wie er werkt of niet. Zij had dit beter moeten inschatten. Met je leidinggevende gaan praten dus. En niet verwachten dat je baas altijd kan ruiken wat je wil en wat eerlijk is.

+1

En nu vast aangeven dat je deze extra uren gaat inzetten in de kerstvakantie als er weer sale is. En dit ook vastleggen. Hoppa, kom voor jezelf op meis!
Is X ziek of ziek geweest? Omdat je ook aangeeft dat ze moest rusten. Als ze ziek was/is, dan is er wel iets anders aan de hand.



In alle gevallen moet jij voor jezelf op leren komen. Bij je baas, wel te verstaan. Niet bij haar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem niet? Als je niet volgende week vrij kunt zijn kan je die uren dus op een ander moment opnemen toch? Dan neem je de week erna lekker een vrije dag op.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 19 januari 2017 @ 20:58:

Is X ziek of ziek geweest? Omdat je ook aangeeft dat ze moest rusten. Als ze ziek was/is, dan is er wel iets anders aan de hand.



In alle gevallen moet jij voor jezelf op leren komen. Bij je baas, wel te verstaan. Niet bij haar.Nee ze is niet ziek of ziek geweest, omdat een dagje balansen best 'zwaar' is (veel concentreren, ver reizen, enz) kreeg ze de volgende dag gewoon vrij zodat ze kon uitrusten.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 19 januari 2017 @ 21:01:

Ik zie het probleem niet? Als je niet volgende week vrij kunt zijn kan je die uren dus op een ander moment opnemen toch? Dan neem je de week erna lekker een vrije dag op.Het gaat ook niet om die uren, maar om de streek van mijn collega. Ik word gewoon oneerlijk behandeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stormkraft schreef op 19 januari 2017 @ 20:46:

Goh jij vind je baan echt leuk of niet?



On topic; je had wat assertiever mogen zijn, vervelend dat dat niet gelukt is. Les voor de volgende keer!Ik ben echt gek op mijn baan! Ik werk graag als ik er ben, maar ik ben liever thuis op de bank dan op het werkvloer als ik eerlijk moet zijn...
Alle reacties Link kopieren
quote:bellaatje schreef op 19 januari 2017 @ 20:45:

Ik zou hier niets over gaan bespreken, dan leg je de verkeerde nadruk (namelijk op het feit dat je zelf even niet assertief was en dan gaat het daar straks over en niet meer over dit akkefietje waarvan ik heel goed snap dat het je dwarszit). Kop op lieverd, je hebt een wijze les geleerd én je hebt er nog overuren aan overgehouden ook! Van die uren kun je nog lekker gaan genieten, met een wijze les op zak!Heel lief van je, thanks
quote:-Suze- schreef op 19 januari 2017 @ 21:01:

Ik zie het probleem niet? Als je niet volgende week vrij kunt zijn kan je die uren dus op een ander moment opnemen toch? Dan neem je de week erna lekker een vrije dag op.Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Honingdropje79 schreef op 19 januari 2017 @ 20:36:

Je zou echt eens eens wat vaker je mond open moeten trekken en op je strepen moeten gaan staan.

Nu kunnen mensen gewoon over je heenlopen.Dat is ook zo, maar mijn contractverlening is in zicht, daardoor durf ik niet zo veel te zeggen, omdat als ik mijn huidige baan kwijtraak, ik moeilijk weer aan een baan kom in de detailhandel met mijn 29 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:sleeping_sun schreef op 19 januari 2017 @ 20:36:

Je bent jaloers op X. Zij heeft het beter voor elkaar dan jij.Jaloers? Eerder geïrriteerd...
quote:YadeLemon schreef op 19 januari 2017 @ 21:04:

[...]





Nee ze is niet ziek of ziek geweest, omdat een dagje balansen best 'zwaar' is (veel concentreren, ver reizen, enz) kreeg ze de volgende dag gewoon vrij zodat ze kon uitrusten.

Je hebt iig geen hoge dunk van deze collega. 'Rusten', 'zwaar'.



Je bent jaloers.
Alle reacties Link kopieren
quote:YadeLemon schreef op 19 januari 2017 @ 21:05:

[...]





Het gaat ook niet om die uren, maar om de streek van mijn collega. Ik word gewoon oneerlijk behandeld.



Je wordt alleen oneerlijk behandeld als je collega die vrije dag niet heeft hoeven "betalen". En dat zal heus niet het geval zijn. Die dag kost haar gewoon uren, net zoals het jou Je uren kost om een dag vrij te nemen.

Je manager is een eikel dat hij dit meedeelt en niet netjes overlegt ("goh Yade, het komt me eigenlijk wel iets beter uit als je volgende week wel komt werken en een andere dag vrij neemt. Past dat ook in jouw plannen?" klinkt al heel anders) maar daar heeft je collega dus niks mee te maken.
Maar als die rayonmanager zegt dat je niet hoeft te komen balansen hoezo ga je er dan vanuit dat je helemaal niet hoeft te komen donderdag? Niet zo slim om dat maar aan te nemen en dus een les voor volgende keer. Je hebt in feite je in de kaarten laten kijken door collega hoewel je natuurlijk nooit zeker weet of dát het was dat zij en je leidinggevende bespraken toen X bij je weg liep. Dus ook daarvan zou ik niet al te overtuigd zijn... maar voor de zekerheid voortaan alleen dit soort dingen met Lg overleggen en niet aannames tegen collega's verkondingen.
quote:-Suze- schreef op 19 januari 2017 @ 21:13:

[...]





Je wordt alleen oneerlijk behandeld als je collega die vrije dag niet heeft hoeven "betalen". En dat zal heus niet het geval zijn. Die dag kost haar gewoon uren, net zoals het jou Je uren kost om een dag vrij te nemen.

Je manager is een eikel dat hij dit meedeelt en niet netjes overlegt ("goh Yade, het komt me eigenlijk wel iets beter uit als je volgende week wel komt werken en een andere dag vrij neemt. Past dat ook in jouw plannen?" klinkt al heel anders) maar daar heeft je collega dus niks mee te maken.Niet als de werkgever ze schenkt en daar lijkt het erg op.
quote:YadeLemon schreef op 19 januari 2017 @ 21:08:

[...]Dat is ook zo, maar mijn contractverlening is in zicht, daardoor durf ik niet zo veel te zeggen, omdat als ik mijn huidige baan kwijtraak, ik moeilijk weer aan een baan kom in de detailhandel met mijn 29 jaar.



Er is een wereld van verschil tussen "op een rustige manier aankaarten dat je ook graag op dag X of Y vrij zou willen" en "op je strepen gaan staan op een zodanige manier dat ze je liever kwijt zijn".

Je kan er in je leven nog veel plezier van beleven als je je oefent in het rustig en vriendelijk aangeven wat je wil.



Er bestaan heus wel rotbazen en rotcollegas maar ik lees in dit verhaal vooral dat jij niet duidelijk hebt aangegeven wat je wil, en verwacht dat anderen wel zullen zorgen dat jij krijgt wat je in gedachten hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven