Werk & Studie alle pijlers

Vliegen bij KLM

23-11-2010 20:05 2009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier meer dames die vliegen bij KLM? Ik ben ruim 2 jaar geleden aangenomen en mag nu waarschijnlijk binnenkort starten met de cursus. Naast het stewardessen-forum hoop ik ook hier ervaringen te kunnen lezen/delen, aangezien ik hier onder mijn andere nick altijd zoveel plezier heb.
Alle reacties Link kopieren
Quote

Stess_to_be, 15 minuten geleden

Lizzl, ik zie jou in een ander topic in 2008 schrijven dat je er helemaal doorheen zit qua vermoeidheid. Vlieg je nog steeds?



deeltijd is het helemaal perfect!

Overwoog toen idd te stoppen, maar bedacht dat ik natuurlijk kon gaan deeltijden. Dat doe ik dus nu alweer een tijdje en dat maakt het verschil



Als je 7 jaar fulltime vliegt, dan mis je 1 jaar slaap. En dat is precies wat ik wilde voorkomen, want de vermoeidheid had na een paar jaar al vat op me
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik krijg ook reiskostenvergoeding. Dat is een variabel bedrag en is afhankelijk van het aantal opkomsten per maand.



Btw, you're welcome Vraag maar raak! (ik antwoord tot ik ga slapen )
Alle reacties Link kopieren
quote:Lizzl schreef op 23 november 2010 @ 22:20:

Quote

Stess_to_be, 15 minuten geleden

Lizzl, ik zie jou in een ander topic in 2008 schrijven dat je er helemaal doorheen zit qua vermoeidheid. Vlieg je nog steeds?



deeltijd is het helemaal perfect!

Overwoog toen idd te stoppen, maar bedacht dat ik natuurlijk kon gaan deeltijden. Dat doe ik dus nu alweer een tijdje en dat maakt het verschil



Als je 7 jaar fulltime vliegt, dan mis je 1 jaar slaap. En dat is precies wat ik wilde voorkomen, want de vermoeidheid had na een paar jaar al vat op me



Ik heb wel eens gelezen dat sommige stewardessen toch niet meer zonder slaaptabletten kunnen klopt dat ook?

Ik vind dat jullie altijd hard moeten werken vooral op lange vluchten.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk is het werken "op europa" zwaarder. Tijdsdruk, soms 3x op een dag opstijgen/landen heeft meer impact dan 1 lange vlucht.



Er zullen vast vliegenden zijn die iets te vaak een slaapmiddel gebruiken. Maar de KLM biedt voor dergelijke problemen verschillende oplossingen. Bijvoorbeeld een tijdje niet vliegen, andere werkzaamheden (kantoor) om weer ritme op te doen, of een tijd alleen binnen europa vliegen, workshops vol tips mbt slapen/ontspanning/do's & don'ts.

En verder ben je er natuurlijk altijd zelf bij... Een wijntje slaapt prima, maar te vaak en teveel is nooit ok.
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat goed dat KLM dat allemaal biedt, dat wist ik ook niet! Krijg je die reiskostenvergoeding ook tijdens de cursus al?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga naar bed, maar ik kom hier zeker nog wat vragen stellen, iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor de antwoorden en felicitaties!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me herinner... nee, echt pas aan het eind.



De KLM biedt nog veel meer. Je went eraan, tot je van vrienden/vriendinnen hoort hoe het bij hen is geregeld of als je hier leest hoe het bij andere bedrijven gesteld is. Je gaat stiekem, onbedoeld een beetje blasé worden Onvermijdelijk!

Ik klink nu wel heel blauw, maarre.... de KLM is natuurlijk niet voor niets al jaaaaren een top 10-favoriete werkgever

En natuurlijk zijn er minpunten... Maar die zijn in mijn beleving nihil.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn die minpunten volgens jou, naast de vermoeidheid? En ik ben blij om te lezen dat het allemaal zo goed geregeld is. Ik had er al een heel goed gevoel bij, omdat er iets kleins mis ging met mijn plaatsing, maar een van de dames toch de moeite nam om mij daar over te bellen en ik merk dat ze weet wie ik ben, ipv een nummertje op de lijst. Heel prettig vind ik dat en heel professioneel.
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat je het zo ervaart! Ik snap wat je bedoelt, maar toch ben je natuurlijk wel een nummertje. Kan ook niet anders in zo'n groot bedrijf. Je werkt straks samen met zo'n 9000 collega's (dat is alleen al cabine) en bij elke vlucht heb je andere collega's.



Minpunten.

Pech kunnen hebben met je rooster. Dat is natuurlijk subjectief... In mijn geval zijn dat vluchten naar de Antillen - heb ik niks mee. En is het verblijf dan kort, is het nog ok. Maar een 7 of 9 daagse is dan echt niet leuk meer



Met sommige klachten kan je gewoon niets. Het is en blijft een vervoersmaatschappij, geen restaurant. Overigens zijn er stretches waarop de gecaterde happen echt prima zijn!



Men zegt wel 'ns dat domme vragen niet bestaan... Wat dacht je van deze (na een Kuala Lumpur): Zo! We zijn er... En nu gaan jullie een hapje eten en weer naar huis? Natuurlijk! Nieuwe batterij erin en we draaien gewoon nog een dienst van dik 11 uur

Dergelijke vragen krijg ik ongeveer 4x per jaar. Heel bijzonder toch?
Alle reacties Link kopieren
Vergeet ik het grootste minpunt:

Geen idee wat je huidige functie is? Of je hebt gestudeerd (hbo/uni)?

Maar je gaat mensen tegenkomen die denken dat je geboren bent met zuurstoftekort. Overdreven articuleren doen ze dan nog net niet, maar oh wat kan het ongegeneerd erg zijn hoe sommige mensen zich kynnen gedragen! Sommigen denken echt dat je bent gaan vliegen uit nood, dat je er zomaar bent ingerold, dat je geen kranten leest/journaal kijkt en dat je je middelbare niet eens hebt afgemaakt... Ben je in je huidige functie musschien nog een 'u', over een tijdje ben je 'hee'.

Dat vond ik in het begin zeer storend. Overwoog zelfs tich weer iets te gaan doen dat 'mijn intelligentie zou bewijzen' No way! Ik heb een leuk leven, vindt het heerlijk om aan het werk te gaan, het routeleven is leuk/gezellig (en soms wat minder ), ontdek en zie de wereld, kom op plaatsen waar ik gewoonlijks nooit zou komen... en krijg er zakgeld en loon voor



Probeer je daar niet aan te storen, ok? Je gaat het geheid meemaken, maar trek je er niets van aan.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_93196 wijzigde dit bericht op 24-11-2010 19:53
Reden: Verkeerde topic!
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geeri's Stewardess@Work geeft het beste beeld van hoe het is. Een en al herkenning



Ik snap het en ben het met je eens - het is allemaal heel professioneel en dat is zelfs 1 van de (tig ) redenen waarom ik bij de KLM aan de slag wilde.
Alle reacties Link kopieren
Lizzl, dat is inderdaad ook iets waar ik me op voorbereid. Ik ben universitair geschoold, heb zelfs 2 studies afgerond, dus dat zal me ook nog wel tegen gaan vallen. Heb 3 boeken gelezen van stewardessen/stewards, dus ik heb wel een idee van wat ik kan verwachten Die van Geeri inderdaad ook.



Alle reacties Link kopieren
quote:Stess_to_be schreef op 23 november 2010 @ 21:20:

Spijker Onder mijn andere nick hadden we het erg gezellig samen, we hebben zelfs nog eens samen virtueel in bed onder een warm dekentje gelegen. Ring a bell?Ik wou dat ik wist met wie ik in bed heb gelegen, maar ik ben zo slecht in het herkennen van mensen sinds als die nick-changes!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
Spijk, ik ben nog naar je komen zwaaien voor mijn oude nick op non-actief ging in je Smachten op afstand-topic, we hadden samen een relatieadviesbureau en ik geloof dat jij het was die mij destijds aan mijn halloween avatar hielp.
Alle reacties Link kopieren
Ah ik denk dat ik het weet! Maar ik zal je ouwe nick hier niet neergooien.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
quote:Lizzl schreef op 23 november 2010 @ 22:33:

Eigenlijk is het werken "op europa" zwaarder. Tijdsdruk, soms 3x op een dag opstijgen/landen heeft meer impact dan 1 lange vlucht.



Ik heb een vriendin die zowat in een depressie raakt als ze begint aan een weekje 'Europa', wat hooguit een paar dagen inhoudt, inclusief luxe hotels. Als ik haar dan vertel dat het elders heel normaal is om vier vluchten op een dag te doen, vijf dagen achter elkaar dan kijkt ze me heel vreemd aan .



KLM is een top bedrijf wat dat betreft, jullie hebben niet veel te klagen!
Alle reacties Link kopieren
Het is bevestigd, 17 januari ga ik beginnen!
Leuk topic! En gefeliciteerd!



Ik vraag me eigenlijk wel eens af hoeveel vluchten een stewardess ongeveer per week/maand doet? Het hangt natuurlijk af of het intercontinentale vluchten zijn of niet e.d., maar ik ben heel benieuwd of iemand een voorbeeldje van een rooster zou kunnen geven?
Alle reacties Link kopieren
Hoera!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met de bevestiging!

17 januari begint de cursus. Dan heb je waarschijnlijk op of rond de 25ste je eerste vlucht (binnen EUR, heen en weer).





quote:Eliane schreef op 25 november 2010 @ 20:14:

Ik vraag me eigenlijk wel eens af hoeveel vluchten een stewardess ongeveer per week/maand doet? Het hangt natuurlijk af of het intercontinentale vluchten zijn of niet e.d., maar ik ben heel benieuwd of iemand een voorbeeldje van een rooster zou kunnen geven?



Het hangt inderdaad af van of je veel EUR vliegt, maar ook in welk percentage je vliegt.

Zo geeft een 5-daagse werkweek (EUR), bij fulltime, maar 2 of 3 dagen vrij. In deeltijd (er zijn 3 varianten) wordt dat dus meer reisverlofdagen. Ik weet niet precies hoe het zit met alle percentages, maar in mijn geval geeft zo'n 5-daagse, 5 dagen vrij.

Werken binnen EUR omvat niet altijd 5 dagen. Het kan ook een 3, 4 of 6-daagse zijn. Er zijn omlopen met alleen maar 'heen en weertjes' of alleen maar overnachtingen, of natuurlijk een combi.

Een 9-daagse Bangkok, waarbij je tijdens het verblijf 2 werkdagen hebt (heen en weer Taipei, met 1 vrije dag ertussen), geeft fulltime 6 dagen reisverlof (geloof ik). Ik krijg er 14 of 15 dagen reisverlofdagen voor.

Er zijn ook ICA (intercontinentale vluchten), die kort verblijf op de route bieden, maar veel vrij genereren. Op die manier kan je jezelf fijn vrij plannen. Seoul bijvoorbeeld: kort verblijf (24 uur ), maar het geeft 7 dagen vrij (12 in mijn deeltijdpercentage).

Dus op die manier is je maand snel vol en heb je weinig opkomsten.



Ik vlieg doorgaans zo'n 33 uur per maand. Het aantal vuchten kan ik dus niet specifiek noemen... dat verschilt gewoon te sterk (door oa lengte van de omloop EUR/ICA). Nou kan ik het toevallig voor december wel noemen: heb 2 vluchten (ik ga uitkomen op zo'n 35 uur), een hoop reisverlof en de laatste week van het jaar vakantie.

Van tijd tot tijd vlieg ik ook best graag EUR. Vooral in de zomer is het erg leuk - shoppen in Manchester, pizza in Rome, fjordentochtje maken in Stavanger, stappen in Lissabon. En dat binnen 1 week Ja, dat is gewoon leuk. Soms doe ik niets, trek ik mijn eigen plan, zoek een terrasje, ebook mee, beetje cultureel doen of nog erger: op m'n kamer blijven om te lezen, slapen en filmpjes kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:JohnnyCake schreef op 25 november 2010 @ 18:29:

Ik heb een vriendin die zowat in een depressie raakt als ze begint aan een weekje 'Europa', wat hooguit een paar dagen inhoudt, inclusief luxe hotels. Als ik haar dan vertel dat het elders heel normaal is om vier vluchten op een dag te doen, vijf dagen achter elkaar dan kijkt ze me heel vreemd aan .



KLM is een top bedrijf wat dat betreft, jullie hebben niet veel te klagen!



Dat is dus iets wat we wel 'ns vergeten... Hoe goed het allemaal is geregeld. Ik zeg niet dat die vriendin een zeurpiet is, maar feit is dat wij (bijna allemaal ) best wel kunnen zeuren over alles en niets. Overigens zeg ik hiermee niet dat ik nooit zeur Je went eraan. Misschien raar... je gaat het niet meer zien als werk, maar als levensstijl. Als er dan iets is dat niet in dat plaatje klopt, dan ga je zeuren. Vind het moeilijk om goed uit te leggen

Ik bedoel... in mijn vrije tijd, als ik op vakantie ga, dan overnacht ik niet in dergelijke hotels. In Bangkok hadden we een luxueuzer hotel dan waar het NL 11-tal sliep, toen zij in Thailand waren ivm een vriendschappelijke wedstrijd. (kwam hen daar tegen en hoorde dan zij in een ander hotel sliepen - daar keek ik dan weer van op).



Maar goed... heel veel EUR vliegen is hoe dan ook vermoeiend. En inderdaad... bij andere maatschappijen is het nog zwaarder - door meer stretches, korter verblijf op de route, minder luxe hotels (dus minder fijne bedden, minder stilte, geen verduisterende gordijnen), minder reisverlof. Ik heb er respect voor als ik de groene collega's zie lopen. Die draaien pas uren (2x aanmelden binnen 24 uur?!)
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je eigenlijk bij de KLM terecht? Hebben die nog vacatures in deze lastige tijd?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
Je moet solliciteren via 2 uitzendbureaus, waren eerst Content en Adecco, maar Content was KLM kwijt 2 jaar terug. Dan mag je door naar KLM voor de volgende rondes en als je wordt aangenomen, kom je op de wachtlijst. Ik ben in mei 2008 aangenomen, voor je beeldvorming

Ik weet niet of er op dit moment extern geworven wordt, voor de vacatures die er nu zijn, staat er immers een hele rij wachtenden klaar.



Maar ik ben zo blij!! Kan het nog niet vertellen op mijn huidige werk, wacht eerst op het cursuscontract, als ik dat getekend heb, zeg ik mijn baan op. Heb wel een cake gebakken waarvoor ik een andere heel plausibele reden gegeven heb. Versierd met gekleurde bolletjes. Had alle blauwe ertussenuit gehaald, daarmee eerst stiekem KLM op de cake geschreven en toen de andere kleuren er dwars overheen, zodat het niet opvalt. Geef ik mijn baas straks gewoon een stuk KLMcake, zonder dat men het doorheeft. Heel flauw, maar ik vind het stiekem leuk. En de collegae die het weten ook.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een collega



Er zijn op het moment geen vacatures. Er wordt gezegd dat er in januari weer extern een werving komt maar er moeten nog een boel mensen van de wachtlijst geplaatst worden. En laten we de mensen van MP niet vergeten, waar nu een boel om te doen is.



KLM is idd een goeie werkgever al hoor ik best veel oudere collegas klagen dat KLM niet meer de KLM van vroeger is. En ik merk nu toch best wel wat onrust, vooral door het overnemen van het MP-personeel.



Ik vind mijn werk vaak wel vermoeiend. Twee van mijn ini genoten zijn er uiteindelijk meegestopt omdat ze het niet aan konden en een vriendin van mij is onlangs afgehaakt bij HV omdat ze van vermoeidheid zo ziek werd dat ze tijdens haar werk nog maar amper op haar benen kon staan. Nu is HV natuurlijk wel een totaal andere maatschappij. Maar ik hoop ook in de toekomst deeltijd te gaan vliegen, dat lijkt me zalig.



Wat Lizzle zegt , dat je moet wennen aan de onbeschoftheid van mensen is zooo waar. Je bent idd geen "u" maar een "hee" of ook "hee KLM" (en onlangs nog: "zeg stewardessje...." *zucht*). En zodra je in uniform je voordeur achter je dichttrekt ben je een BN-er, althans, je wordt aangestaard alsof je een BN-er bent. Wen er maar aan :-)



Veel plezier tijdens de INI!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven