Werk & Studie alle pijlers

Voldoening halen uit het werk?

06-03-2017 06:58 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Steeds meer lees je dat je je dromen en hart moet volgen en van je passie je beroep moet proberen te maken. Nu ben ik benieuwd wat jullie doen en hoe jullie het werk zien?



Slechts een noodzakelijk kwaad om brood op de plank te brengen en de dingen daarmee te kunnen doen die je graag wilt of is het werk jouw passie?



Ik vraag dit omdat ik momenteel in een fase zit, waarin ik bepaalde keuzes wil en moet maken en het gevoel heb "vast" te zitten.

Mijn werk vind ik;

Totaal aantal stemmen: 97

Een noodzakelijk kwaad (48%)
Mijn passie (24%)
Anders, toelichting (28%)
Allereerst is mijn werk voor mij een manier om in mijn levensonderhoud te voorzien. Dat is de reden dat ik werk, er moet brood op de plank komen.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat mijn werk toch wel leuk is, zodat ik met plezier werk. En ik vind het belangrijk dat het me niet teveel belast, zodat ik naast mijn werk tijd en energie en mentale ruimte overheb om dingen te doen die ik heel leuk vind. Een van die dingen vind ik zelfs zo leuk dat ik er professioneel mee aan de slag wil in de toekomst. Daar investeer ik nu in mijn vrije tijd veel geld, tijd en energie in, in de hoop dat ik dit kan opbouwen en uitbouwen. Maar een garantie is daar niet voor omdat het een vrij beroep is. Maar zoals gezegd, ondertussen werk ik wel gewoon om mijn inkomen te hebben.
Passie is een braakwoord. Ik vind mijn werk over het algemeen leuk.
Wat ik doe houd ik voor mijzelf, het geeft voldoening, dat wel. Maar om nou te zeggen dat het mijn passie is, nee. Als je mij vraagt wat nou precies mijn passie is, moet ik je het antwoord schuldig blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je vraag, maar ik denk dat er maar weinigen zijn die echt van hun passie hun beroep hebben gemaakt. En besef dat als je dat doet, dat vaak ook gewoon maar weer werk wordt. Daarom heb ik zelf ook nooir diw behoefte gehad.



Ik vind her wel belangrijk dat ik mijn werk leuk vind en dat ik het niet doe met tegenzin. Of dat nu komt door de super leuke collega's of de uitdaging of iets anders. Je brengt er namelijk wel een hoop tijd mee door.



Ik werk om te leven en niet andersom. Ik zou het ook niet erg vinden om minder te werken, maar helemaal niet werken zou ik ook niet willen. Ik vind mijn werk leuk en uitdagend. Ik heb veel lol met mijn collega's en ik ga er nooit met tegenzin heen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Dat ' je je dromen en hart moet volgen en van je passie je beroep moet proberen te maken' klinkt natuurlijk prachtig en poëtisch en reuze vrij, maar is vooral leuk voor mensen die niet met de harde noodzaak te maken hebben van nu aan het werk te moeten om een dak boven het hoofd te kunnen betalen, evenals brood op de plank.

Het is onrealistisch om te denken dat het voor iedereen haalbaar is. En daarbij: waarom zou je dat eigenlijk 'moeten'?
Alle reacties Link kopieren
Mijn werk moet leuk zijn, anders houd ik het niet vol.



Er is een tijd geweest dat ik voor, met, onder en boven mijn werk leefde, maar dat is intussen verleden tijd. Toen dat zo was, kun je wel zeggen dat mijn werk mijn passie was, maar zelfs toen kon ik echt wel diepe dalen hebben. Ik had echt een haat-liefde verhouding met mijn werk. Zoiets hoor je ook van schrijvers of acteurs bv die zeggen te móeten schrijven of spelen.



Nu is alles meer in balans.
Mijn werk is goed te doen, qua uren, mentale belasting en inhoudelijk, af en toe een uitschieter naar boven (nieuw dingetje opstarten) en beneden (meningsverschil met LG). Belangrijkste is dat ik trots ben dat ik een eigen huis kan kopen (en dus kan wonen zoals ik wil) en een beetje spaargeld heb (en dus een zekere onafhankelijkheid heb). Dat 'voor mezelf kunnen zorgen' geeft me meer voldoening dan het werk op zich.
Alle reacties Link kopieren
Ik las het net hierboven: werk moet voldoening geven.



Als dat voor een wat langere tijd mist, dan ga ik een gesprekje aan met de baas en dan kijken we waar er wat verbeterd kan worden. Ik vind dat wel een fijne basis.
Ooit was mijn werk iets wat ik heel graag deed. Helaas is dit om verschillende redenen veranderd en vind ik het meestal niet echt leuk meer.

Mijn man vindt zijn werk geweldig en kan zich niet voorstellen dat hij ooit stopt met werken. Nu gaan wij verhuizen in de zomer waardoor onze maandlasten flink omlaag kunnen. Ik ga wel op zoek naar ander werk daar in de buurt maar zelfs op 1 salaris kunnen we het dan redden waardoor er bij mij ook niet meer de druk is dat ik fulltime moet werken.
Ik heb een hekel aan mijn werk. Maar moet wel werken om mijn lasten te kunnen betalen. Maar als ik een keuze heb ging ik nooit meer werken. Al sinds de middelbare school heb ik een grondige hekel om in het "systeem" van anderen te moeten zitten. Waar je leeft op het tempo van anderen, volgens een rooster van anderen, moet doen wat anderen bepalen, belangrijk moet vinden wat anderen bepalen etc. etc. Dat past helemaal niet bij mij. Ik voel me er heel onvrij door. Dus passie in mijn werk? Nee, heb ik nu niet en ik geloof ook niet dat er een baan in loondienst is waar ik dat wel zou voelen.

Maar hé, de hypotheek moet toch betaald, de auto rijdt niet op lucht en af en toe een plak kaas op brood is ook wel lekker.
quote:Case-je schreef op 06 maart 2017 @ 07:09:

Dat ' je je dromen en hart moet volgen en van je passie je beroep moet proberen te maken' klinkt natuurlijk prachtig en poëtisch en reuze vrij, maar is vooral leuk voor mensen die niet met de harde noodzaak te maken hebben van nu aan het werk te moeten om een dak boven het hoofd te kunnen betalen, evenals brood op de plank.

Het is onrealistisch om te denken dat het voor iedereen haalbaar is. En daarbij: waarom zou je dat eigenlijk 'moeten'?

+1

Ik vind het zo verwend klinken. Zo van: ik wil alleen werk dat mijn passie is anders hoeft het niet voor mij.

Nou wake up, de meeste mensen doen stomvervelend werk aan een kassa of lopende band. Wat het de moeite waard maakt is het salaris en de contacten met collega's.

Ik heb nu werk dat ik leuk vind. Het is echter niet mijn passie en als ik morgen tien miljoen win, zet ik het op een heel laag pitje.

In het verleden heb ik ook noodgedwongen saai werk gedaan om maar niet in een uitkering te belanden.

Soms moet je gewoon doorbijten en doen wat moet ipv doen wat je wil.
Ik heb ooit twee jaar gewerkt binnen mijn hobby. Hartstikke leuk werk, maar ik had ineens geen hobby meer. Sindsdien vind ik 'gewoon werk' wel genoeg. Ik vind mijn werk leuk en ga er graag naar toe, maar als ik tien miljoen zou winnen ga ik andere dingen doen. Die andere dingen zouden nooit voldoende zijn om mijn hypotheek te betalen en onze kinderen te onderhouden, vandaar dat ik ze nu niet doe.



Ik vind het heerlijk dat ik om 5 uur de deur achter me dichttrek en 's avonds (meestal) niet meer aan mijn werk hoef te denken. Ik vind het ook heerlijk dat ik op mijn werk nuttige dingen doe en mensen blij zijn met wat ik doe. Daarnaast heb ik geweldige collega's. Toch vind ik vakantie nog het allerleukste van werk!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn werk altijd gehaat. Ook school. Ik droom nog steeds dat ik naar school terug moet om een examen te doen nadat ik twee jaar gespijbeld heb. En dat ik dan de leerstof in drie dagen niet meer in mijn hoofd kan krijgen. Dus een volkomen kinderlijk gevoel is dat.



In werkelijkheid ben ik gewoon in één keer geslaagd voor alle examens hoor.

En ik heb geen passies.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken. Mijn passies zijn mijn passies (jeukwoord) maar mijn werk is gewoon een leuke baan. Door mijn werk kan ik de dingen doe ik heel leuk vind. Als ik van een van die dingen mijn werk zou maken moet ik een andere hobby zoeken.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Mijn werk geeft voldoening. Er zijn hele leuke taken bij, leuke taken, saaie taken en ronduit vervelende taken. Ik ben heel blij met deze baan, maar wil er wel graag vor betaald worden. Als dat niet het geval was deed ik in ieder geval de saaie en vervelende taken niet. Mijn passie is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Voldoening halen uit je werk is echt heel anders dan dat je werk je passie is.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog dat ik mijzelf deze vragen ging stellen, toen er prive veel overhoop lag. Opeens kreeg ik behoefte aan zingeving en meer voldoening dan mijn werk mij kon geven.

Maar ik weet nog steeds niet wat ik "later" wil worden, dus dat maakt het wel lastig En de dingen die mijn passie zijn, zou ik ook niet fulltime willen doen. Ik zou ongelukkig worden, als dat mijn werk was.



Toen mijn leven weer rustiger werd, kwam ik tot de conclusie dat mijn werk goed is, zoals het is. Het geeft me wat ik zoek. Plezier, uitdaging en salaris. Voor de andere dingen waar ik behoefte aan heb, heb ik mijn werk niet nodig. Ik zoek mijn zingeving en voldoening erbuiten. Ik heb eem hobby gevonden, die mij het gevoel geeft wat te betekenen, maar ook dit zou ik niet als werk willen doen. Juist, dit niet.



Ik denk dat het gaat om het vinden van de balans. Probeer niet alles, waar je behoefte aan hebt, in je werk te vinden. Dat zijn slechts weinigen gegeven. Zoek de rest er buiten.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:Mevrouw75 schreef op 06 maart 2017 @ 07:59:

Voldoening halen uit je werk is echt heel anders dan dat je werk je passie is.

Ook ja. Ik haal heel veel voldoening uit mijn werk.

Ik ben woonbegeider in de gehandicaptenzorg en kan er van genieten als iedereen tevreden naar bed gaat. Ik krijg genoeg uitdaging in de vorm van cursussen en vraagstukken over cliënten (kan Piet dit en dat leren, waarom doet Jan zo, hoe kunnen we ervoor zorgen dat de suikerwaardes van Kees met diabetes onder controle blijven). Het contact met collega's is goed en ik sta ook vaak alleen op de groep wat ik ook fijn vind. Het salaris is niet superhoog, maar met 24 uur verdien ik meer dan menig persoon met een simpele ft baan.

De wisselende werktijden geven me juist veel vrijheid. Ik ben doordeweek als anderen werken juist vrij en ben dus niet gebonden aan weekenden.

Ik heb even werk gehad dat vijf dagen van 9 tot 5 was en dat vond ik vreselijk.



Maar goed, mijn passie? Ik vind veel dingen leuk, maar weet niet echt wat mijn passie is. Het is in ieder geval niet mijn passie om elke dag vadertje en moedertje te spelen met 6 mensen met een verstandelijk beperking.
Week is er om in levensonderhoud te kunnen voorzien. Mooi als het nog leuk is ook. Fijn als je een keuze hebt om leuker werk te nemen omdat dat financieel haalbaar is. Of andersom: hoe hoger de financiële nood, hoe minder kieskeurig je kunt zijn.



Wij werken om te kunnen leven dus hoeden we bewust ook tijd vrij om te kunnen leven. Vier dagen werken of vijf dagen voor 20% meer zouden we nog wel overwegen. Zes dagen werken voor 50 % meer niet. Niet alles is te koop.
Gewoon fatsoenlijk betaald krijgen voor iets waar je goed in bent, dat vind ik leuk genoeg. Passie is meer voor goede prostituees.
Alle reacties Link kopieren
dromen en passie zijn leuk wanneer er geen verplichting aan vast zitten. Maar wanneer je dagelijks "moet" is de lol er soms ook een beetje vanaf.



Ook droombanen en minder leuke aspecten.



In eerste instantie werk ik om te leven. Werk geeft met voldoende geld om te leven. Gelukkig heb ik wel een baan die ook nog erg leuk is (behalve dat deel wat gewoon niet leuk is, zoals administratie, financiën, schoonmaken, vervelende mensen etc)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Werk moet voldoening geven en leuk zijn, anders hou ik het niet vol. Ik ben ook wel eens weggegaan bij een bedrijf omdat het het grootste deel van de tijd niet leuk meer was. Die laatste maanden daar werkte ik echt voor het geld ja. Nu heb ik gelukkig weer leuk werk.

Maar mijn passie? Neuh. Ik vind mijn werk nu leuk en ik kan echt genieten als iets ingewikkelds ineens lukt of als een groot project succesvol wordt afgerond. Maar er zitten ook vervelende klussen bij, zoals altijd. Die heb je zelfs als je je eigen baas bent lijkt me, de administratie bijvoorbeeld.
The owls are not what they seem
quote:retrostar schreef op 06 maart 2017 @ 07:55:

Ik heb mijn werk altijd gehaat. Ook school. Ik droom nog steeds dat ik naar school terug moet om een examen te doen nadat ik twee jaar gespijbeld heb. En dat ik dan de leerstof in drie dagen niet meer in mijn hoofd kan krijgen. Dus een volkomen kinderlijk gevoel is dat.



In werkelijkheid ben ik gewoon in één keer geslaagd voor alle examens hoor.

En ik heb geen passies.

Die droom heb ik ook nog steeds, terwijl ik school leuk vond, mijn eindexamens probleemloos gingen en ik mijn werk ook leuk vind.



Ik haal veel voldoening uit mijn werk, het geeft me intellectuele uitdaging, is interessant en ik hou ook van het contact met collega's. Maar mijn passie is het niet.
Ik heb nooit voldoening gevonden om te gaan werken. Ik zag het echt als een noodzakelijk kwaad. Ik kan niet goed tegen verplichtingen van op een bepaalde tijd moet je er zijn en je mag pas weer op een bepaalde tijd weer weg. Ik voel me dan gevangen. Stoppen met werken toen onze zoon geboren is is de beste beslissing ooit. Vanaf toen voelde ik me veel gelukkiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven