Werk & Studie alle pijlers

vraagje aan HRM of P&O mbt secretaresse opleiding

31-10-2014 13:04 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wilt graag een opleiding tot secretaresse volgen. Wij zijn onlangs op een open avond van Schoevers geweest. Klinkt allemaal prachtig alleen het prijskaartje van 11250 euro voor 1 jaar is enorm. Graag willen wij haar een goede start geven. Zijn er hier forummers die bij HRM of P&O werken en kunnen misschien de volgende vragen beantwoorden?

- Heeft een Schoevers diploma secretaresse, voordelen t.o.v andere opleidingen?

- Bestaan er andere secretaresse opleidingen die ook goed aangeschreven staan?



Alvast bedankt,



Elmoni
Waarom geen opleiding doen bij een ROC? Daar betaal je gewoon schoolgeld en een niveau 4 opleiding is zeker niet slecht hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Elmoni,



Ik volg momenteel de directiesecretaresse opleiding op het ROC.

ik weet niet uit welke omgeving je komt maar in Noord-Holland zijn er verschillende scholen die deze opleiding aanbieden.



als je vragen hebt kan je altijd even een PB sturen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Secretaresse is een niveau 3 opleiding. Ik heb negatieve ervaringen met het ROC. Op dit moment volgt mijn dochter ook een opleiding op het ROC.
Ik heb als P&O-er veel vacatures voor de functie van secretaresse in mijn portefeuille gehad en Schoevers staat zeker hoog aangeschreven. Kandidaten met Schoevers als vooropleiding hadden bij ons meestal wel een streepje voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Schoevers gedaan en ik heb er nog steeds profijt van. In veel vacatures staat 'Secretariele opleiding, bij voorkeur Schoevers'. Bij mijn vorige baan ben ik mede aangenomen omdat ik Schoevers had. Dat ik een toeristische opleiding heb gedaan ipv een secretariele, is nooit een issue geweest, de naam en het bijbehorende imago is kennelijk voldoende. Ik ben nog steeds dankbaar dat mijn (bijstands) moeder vanuit haar overtuiging dat onderwijs toegankelijk moet zijn voor arm en rijk, destijds een lening van 10.000 eur bij de sociale dienst heeft weten los te peuteren zodat ik Schoevers kon doen. Die hebben we samen afbetaald en daar zijn we nog steeds een beetje trots op, maar dat terzijde.
Alle reacties Link kopieren
Ninon,zo staan wij er ook in. Ik vind investeren in onderwijs , is investeren in je toekomst. Echter van dit bedrag kun je een HBO studie volgen in 4 jaar. Ik wil daarom ook eerst inventariseren of de kosten opwegen tot de baten.
Alle reacties Link kopieren
Daar mogen jullie ook trots op zijn Ninon!



Ik ben ook secretaresse geweest maar ik ben er ingerold zonder specifieke opleiding.



Wat ik me wel afvraag is hoeveel toekomst het "ouderwetse" vak van secretaresse nog heeft. Met de digitalisering doen managers steeds meer zelf. Ik zou me vooraf goed informeren zeker gezien de hoge kosten.
Alle reacties Link kopieren
Toedoedelatoe, het secretaressevak is eigenlijk al heel oud en beweegt mee met de tijd waardoor je taken steeds veranderen. Ik denk dat de behoefte aan secretaresses niet zo snel zal verdwijnen. Wel is het een functie waar snel op bezuinigd wordt in crisistijden, daarentegen is er in goede tijden weer werk genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Niet alle Roc´s zijn hetzelfde hè, misschien eens de moeite om bij een ander ROC te kijken
Alle reacties Link kopieren
Schoevers was toch altijd wel de beste opleiding. Er hangt inderdaad een aardig prijskaartje aan maar bij veel kantoren genieten secretaresses met een Schoevers opleiding de voorkeur. Op mijn kantoor pikte je de secretaresses met Schoevers er meestal meteen uit.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Of er nu wel of niet een kwaliteitsverschil is tussen een gewone MBO secretaresse-opleiding en een Schoevers secretaresse-opleiding, feit is dat een Schoevers-diploma een streepje voor heeft bij het selecteren van CV's bij een vacature.

Werk al ruim 12 jaar in HR en zowel HRM-ers als managers reageren positief op Schoevers.

Een reguliere MBO secretaresse-opleiding is een goede tweede en een LOI/NTI etc opleiding bungelt onderaan.
WTF?
Schoevers is vast goed maar bij het bedrijf waar ik werk is het al enige tijd geleden dat deze opleiding de voorkeur genoot. De prijzen zijn erg hoog en kwalitatief doen de medewerkers van andere opleidingen niet onder voor de Schoevers opgeleiden. Bij ons was dit dus eerder wel zo maar dat is nu verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een recente Schoevers opleiding op mijn cv staan. Ik heb inmiddels een vaste baan, maar toen ik solliciteerde merkte ik zeker dat deze opleiding wordt gewaardeerd bij potentiële werkgevers. Toen ik startte met de opleiding plaatste ik dit gegeven in mijn cv en sindsdien werd ik opvallend vaker op gesprekken uitgenodigd en had ik binnen no-time een passende job. Ondanks enkele jaren ervaring in internationale organisaties, voegde dit papier zeker wel wat toe.



De kwaliteit van de opleiding hangt een beetje af van de docent waardoor het vak wordt gegeven, maar over het algemeen waren het fijne, kundige docenten. Echter ben ik ook zeker van mening dat je zelf een grote vinger in de pap hebt met betrekking tot hetgeen je leert en wilt leren. Je zit voor jezelf op een opleiding die genoeg kost, dat heb ik ten volste benut door bijvoorbeeld zelf proactief vragen te stellen en door te vragen op bepaalde onderwerpen. Om op deze manier zoveel mogelijk op te steken van de kennis en vaardigheden van de docenten.



Mijn klas was heel divers, van jong tot oud, onervaren tot ervaren. Heel gemotiveerde meiden, maar ook zeer ongemotiveerde dames die de kantjes ervan afliepen.



Over het algemeen is de opleiding niet heel erg moeilijk, maar er zitten wel wat pittige vakken en examenopdrachten bij waar je zeker wel tijd in moet steken.



Het diploma wordt zeker niet cadeau gedaan, ruim tweederde uit mijn klas heeft het uiteindelijk niet gehaald. Maar persoonlijk vind ik dat volledig te wijten aan discipline en motivatie problemen. De kantjes ervan aflopen.



Uiteindelijk is het wel altijd je instelling die je ergens brengt. Schoevers opent misschien wel net iets makkelijker een deur, maar je moet het wel waarmaken.



Succes met het maken van een keuze!
Fly
Alle reacties Link kopieren
We gaan eerst bij verschillende ROC's kijken. Zit er wat tussen dat ons goed lijkt,dan start ze daar met de secretaresse opleiding. Wanneer ze deze heeft afgerond wil ze evt management- assistente via Schoevers gaan doen. Dank voor jullie reacties, het heeft geholpen om alles nog eens goed te overwegen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een secretaresseopleiding op een roc gevolgd. Inmiddels al 5 jaar een leuke baan binnen de gehandicaptenzorg. Ik begrijp echt niet waarom een schoevers beter zou zijn dan bij een roc. Wel zal er verschil zitten tussen verschillende roc's dus daar zou ik me wel eens in verdiepen!



Oh ik heb overigens managementassistente gedaan, maar dat was standaard. De leerlingen die de talen minder goed konden deden dan de niveau 3 opleiding. Er zat ook nog wel verschil in met competenties, maar de talen was destijds het grootste verschil.
Alle reacties Link kopieren
Moet er wel even bij vermelden dat het inmiddels al bijna 10 jr geleden is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven