Werk & Studie alle pijlers

waar ben je trots op?

17-04-2015 07:54 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
"Waar ben je trots op?" Deze vraag vind ik moeilijk om te beantwoorden tijdens een sollicitatiegesprek. Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek voor de functie Intensief begeleider voor mensen met een beperking.

Ik heb nog geen echte werkervaring in dit vakgebied, op mijn stages na. Ik heb natuurlijk wel dingen waar ik trots op ben, maar die hebben vooral betrekking op mijn onzekerheid en toegenomen zelfvertrouwen, dus het lijkt me niet handig om die dingen te benoemen.



Wat zou een goed antwoord zijn op de vraag: Waar ben je trots op?
was er misschien een situatie in je stage waar bij jij iets gedaan heb wat men niet van je verwacht heb.



Ik mijn werkomgeving is het misschien wat makkelijker. Ik heb bijvoorbeeld door een aanpassing op mijn vorige werk mijn toenmalige werkgever geld bespaard. Daar ben ik dus best trots op.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zit trots op in de kleine dingen.



Kinderen die met goede cijfers voor school thuis komen.



Zoontje (1,5) die een gebroken been heeft en die moest zijn gips laten verwisselen. Hij werkte mee en gaf geen kick terwijl het hem wel pijn doet.



Onze hond die laatst zijn certificaat tot lijkhond heeft gehaald. Stiekem ook trots op man want een beetje hulp heeft hij hem zelf getraind. Ondanks dat man dit werk al jaren doet is het de eerste hond die hij zelf getraind heeft.



Ben best wel trots op mezelf dat ondanks dat ik een grote zwangere nijlpaard ben ons huis nog geen complete chaos is.
Je moet antwoorden waar JIJ trots op bent. Niet waar het VIVA forum trots op is



Een goed antwoord is in dit vakgebied juist vaak een persoonlijke, omdat je zo dichtbij je werk staat. Meer zelfvertrouwen hebben heeft ongetwijfeld invloed op hoe je je werk uitvoert. Misschien kun je daar een link in leggen. Wat heeft het je opgeleverd waardoor je nu goed in deze functie past? Waarin maakt dit je sterker of beter, aantrekkelijk, voor deze functie? Dit soort dingen is bijna altijd door te trekken naar een gewilde competentie. Je kan ook een voorbeeld geven uit je huidige werk, logisch toch als je dit specifiek werk nog nooit hebt gedaan.



Ik kreeg een keer van die vragen dat ik moest kiezen uit twee eigenschappen. Volgens mij koos ik alles wat niet goed bij het functieprofiel pastte, maar ik wist het wel uit te leggen zodat die eigenschappen wél pasten. Ik liet dus zien dat ik goed begreep wat de functie inhield en hoe mijn eigenschappen en vaardigheden daarin pasten. Kreeg wel de baan.



Dus, waar ben je trots op?



Succes met je gesprek!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lala87,



Leuke vraag waar ik wel iets mee kan. Zelf ben ik arbeidsdeskundige. Als ik kijk naar jouw vakgebied zorg richt zich dat voornamelijk op het menselijk contact. Zelf gebruik ik altijd Management Drives om een profiel op te stellen voor vacatures waarbij ik een gelijke kandidaat probeer te vinden. In jouw branch zal vooral de groene drijfveer van belang zijn [img]http://http://www.managementdrives.com/ ... fveren.png[/img]



In jouw geval zou ik het vooral hebben over wat je voor anderen hebt gedaan. Wanneer was je onbaatzuchtig of heb je jezelf weggecijferd voor een ander?



Maak jouw sollicitatie vooral menselijk! Ik hoop dat je er iets aan hebt en veel succes vanmiddag!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Nootje10, daar kan ik zeker wat mee!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vedera schreef op 17 april 2015 @ 08:09:

Bij mij zit trots op in de kleine dingen.



Kinderen die met goede cijfers voor school thuis komen.



Zoontje (1,5) die een gebroken been heeft en die moest zijn gips laten verwisselen. Hij werkte mee en gaf geen kick terwijl het hem wel pijn doet.



Onze hond die laatst zijn certificaat tot lijkhond heeft gehaald. Stiekem ook trots op man want een beetje hulp heeft hij hem zelf getraind. Ondanks dat man dit werk al jaren doet is het de eerste hond die hij zelf getraind heeft.



Ben best wel trots op mezelf dat ondanks dat ik een grote zwangere nijlpaard ben ons huis nog geen complete chaos is.



Ik zou tijdens een sollicitatiegesprek niet over trots op je kinderen en man gaan praten.....haha, het idee alleen al.



Zoek de trots in jezelf. Trots op je karakter, trots op iets wat je gepresteerd hebt.
Alle reacties Link kopieren
je kunt toegenomen zelfvertrouwen toch positief uitleggen? Dat je merkt, dat je groeit in een functie.

dat er zaken zijn, waar je tegen op kunt zien, en dat je ziet, dat je dat erg snel oppakt. Zo dagelijks bijleert.
Alle reacties Link kopieren
Dat je zelf een ontwikkeling hebt doorgemaakt kan voor jouw werk juist wel veel betekenen. Je begrijpt daardoor hoe het is als je onzeker bent of dingen moeilijk vindt, maar ook dat je dat kunt overwinnen. Daar hebben de mensen waar jij mee werkt vast wat aan.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Trots kun je op veel dingen zijn, dat hoeft niet direct in je werk te zijn. In je studie heb je vast tegenslagen overwonnen. Bijvoorbeeld een presentatie gegeven terwijl je dat heel moeilijk vond, of een bepaalde master gedaan die hoog gegrepen leek. Je kunt daarbuiten natuurlijk ook trots zijn op vrijwilligerswerk dat je hebt gedaan of iets voor je studie- of studentenvereniging waarbij jij een mooi resultaat hebt neergezet.



Probeer in je omschrijving de STAR methode toe te passen: wat was de situatie (S), wat was je taak (T), welke actie heb je ondernomen (A) en wat was vervolgens het resultaat ®. Hou hierbij in het achterhoofd wat voor deze functie het meest relevant is.



Succes
Ik zou die toegenomen zekerheid zeker benoemen. Omdat dat ook laat zien dat je groeit, dat je ontwikkelt en dat je kritisch naar jezelf kunt kijken. Het lijk mij dus wel van belang.
Alle reacties Link kopieren
Die toegenomen zekerheid moet je dan wel kunnen uitleggen aan de hand van een paar voorbeelden, anders blijft het in de lucht hangen.
quote:Vedera schreef op 17 april 2015 @ 08:09:

Bij mij zit trots op in de kleine dingen.



Kinderen die met goede cijfers voor school thuis komen.



Zoontje (1,5) die een gebroken been heeft en die moest zijn gips laten verwisselen. Hij werkte mee en gaf geen kick terwijl het hem wel pijn doet.



Onze hond die laatst zijn certificaat tot lijkhond heeft gehaald. Stiekem ook trots op man want een beetje hulp heeft hij hem zelf getraind. Ondanks dat man dit werk al jaren doet is het de eerste hond die hij zelf getraind heeft.



Ben best wel trots op mezelf dat ondanks dat ik een grote zwangere nijlpaard ben ons huis nog geen complete chaos is.



Dat is allemaal wat je kinderen en je hond en je man hebben gepresteerd. Of niet relevant voor een baan.



Wat heb jij zelf gepresteerd waarop je trots bent? (en dat je tijdens een sollicitatiegesprek kunt zeggen)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er trots op dat ik zolang ik werk, naast mijn baan met veel plezier altijd vrijwilligerswerk heb gedaan en nog steeds doe. Ik heb er ook veel van geleerd, zowel op de werkvloer als de cursussen die ik mocht volgen. Ook ben ik er trots op dat ik mijn vader heb verzorgd toen hij ernstig ziek was. Maar dat laatste werd me nooit in dank afgenomen door mijn leidinggevende. Collega's deden daar nooit moeilijk over. Sinds een paar jaar ben ik mantelzorger voor mijn moeder. Dat vertel ik maar niet tegen mijn leidinggevende. Uit angst dat ze daar weer over gaat zeiken. Daarom zou ik niet weten of ik het verzorgen van mijn vader en het mantelzorgen voor mijn moeder op een sollicitatie zou melden. Het vrijwilligerswerk zou ik wel noemen.
misschien ben je erg flexibel? stress bestendig?
Altijd een hele moeilijke vraag want hoe wéét je zoiets nou?

Hoe voelt trots eigenlijk? Als een soort opluchting dat iets achter de rug is? Als een soort blijdschap omdat iets heel fijn of makkelijk ging?

Ik vind het vaak een beetje een bedacht/sociaal wenselijk iets, zeggen waar je trots op bent. Trots lijkt mij vooral iets van een gevoel dat je bij/voor een ander ervaart.
Alle reacties Link kopieren
Dingen waar je trots op bent, kunnen je natuurlijk ook verder brengen (promotie, salarisverhoging) dus da's niet alleen maar voor 'n ander. Het is iets presteren waardoor je boven het maaiveld uitsteekt zodat het jou persoonlijk voordeel gaat opleveren op o.a. financieel gebied en erkenning.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Hoe voelt trots? Ben je dan nooit trots geweest, NYC? Zo trots dat je aan mensen wil vertellen dat je iets moois, goeds en leuks hebt gedaan. Dat je het toch maar even geflikt hebt (wellicht ondanks tegenslagen). Zo voelt trots. Het is niet bedacht of sociaal wenselijk, want als je trots bent op iets en je wil het graag vertellen, dan kan dat ook als opscheppen gezien worden. Trots kan je natuurlijk op anderen zijn, maar zeker ook op jezelf.
Dus het voelt eigenlijk als een soort opluchting? Zoals een moeilijk tentamen of een presentatie waar je tegenop zag en die dan achter de rug is? Een soort van adrenaline die dan van je afglijdt, dat idee?



Soort van trots-gevoel ken ik wel als iemand anders je een compliment geeft, zeker als je hem niet verwachtte. Dat je dan denkt: wow, zien ze me zo??? Gebeurde onlangs nog hier op het forum, dat medeformmers iets zeiden waar ik heel blij en warm van werd.



Maar ik weet niet helemaal zeker of dat hetzelfde is al "trots op jezelf voelen" want bij complimenten voel je doorgaans geen opluchting (tenzij het een functioneringsgesprek betreft wellicht waarin je negatieve feedback verwachtte, maar positieve feedback kreeg)
Alle reacties Link kopieren
Opluchting dat je iets hebt afgerond zou ik geen trots willen noemen. Alleen als je datgene wat je afgerond hebt zodanig hebt gedaan dat je ervoor beloond wordt (wint er een prijs mee, of krijgt eindelijk die promotie/salarisverhoging/bonus etc)
Shoot first, ask questions later!
Want als iets heeeeel erg veel moeite heeft gekost dan heb ik altijd meer het gevoel van: hèhè, zo eindelijk, en nu snel vergeten en hebben we het er niet meer over.



Maar bij dingen die echt heel makkelijk waren denk ik: ach ja, het kostte eigenlijk ook niet eens veel moeite... En wil ik het er eigenlijk ook niet over hebben want klinkt dan een beetje als (valse) bescheidenheid/opschepperij over iets waar je eigenlijk geen moeite voor hebt gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven