Werk & Studie alle pijlers

wat te doen met werk?

30-04-2016 22:08 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat te doen. Ik heb altijd administratief werk gedaan op kantoor. Ik heb meerdere banen gehad en eigenlijk maar 1 waar ik mij prettig en gewaardeerd voelde. Wat werkzaamheden betreft gaat het prima. Ik loop vooral tegen andere dingen aan. Ik ben een rustig en verlegen persoon. Op mijn werk hoor ik er vaak niet bij. Het is regelmatig voorgekomen dat ik word genegeerd door directe collega's. Ook komt het vaak voor dat ik word overheerst door dominante collega's. Ik krijg vaak onterecht de schiuld van iets, er worden dingen op mij afgeschoven. Ook word ik nogal eens afgebekt door collega's of word mij de les gelezen. Waarschijnlijk omdat ik verlegen en niet assertief ben.

hierdoor is het plezier in werken mij wel vergaan.

Een oplossing zou zijn assertiever worden bv. Helaas zit ik op dit moment zo in de knoop met mijzelf dat ik dit niet op korte termijn zie gebeuren. Ik heb erg last van sociale angst, ga mensen liever uit de weg.



ik ben al een hele tijd werkloos. Het einde van mijn ww uitkering is in zicht. Ik zit op de schopstoel om werk te vinden. Helaas zit ik ook met de sociale angst vanweer niet geaccepteerd te worden. Ik heb ook last van paniekaanvallen. Ik zie mij eerlijk gezegd niet werken op kantoor op dit moment.



heeft iemand serieus advies voor mij wat ik nu als beste kan doen? Ikvind het zelf erg moeilijk.
Naar de huisarts om door verwezen te worden voor een assertiviteitstraining!
Alle reacties Link kopieren
Naar de huisarts zal inderdaad een verstandige stap zijn.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Eerst werken aan je eigenwaarde
If you can dream it, you can do it.
He wat vervelend. Al.met je huisarts fesproken, eventuele doorverwijzing?

Misschien kan beoordeeld worden of je arbeidsgeschikt bent of niet.

Of iets heel anders? Nachtwaker of receptionist in een hotel? Waarbij je veel alleen moet werken.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de huisarts en leg uit wat je klachten zijn, hij/zij weet vast een goede psycholoog om je van je sociale angst af te helpen en weerbaarder te worden.



En 'op de schopstoel' vind ik in deze situatie niet van toepassing. En uitkering, WW of later bijstand is een vangnet, nooit een situatie waarin je lang moet willen blijven hangen.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik al gehad, heeft niet geholpen.



na meerdere jaren hulp ben ik op een punt gekomen dat ik denk dat ik beter kan accepteren hoe ik ben en sommige dingen waarschijnlijk niet bij me passen. Zoals bv een kantoorbaan.

de vraag is wat ik dan zou kunnen gaan doen, welke richting ik beter op kan gaan. Ik weet alleen niet wat en hoe. Heeft iemand tips hiervoor?
Alle reacties Link kopieren
Nee ronja, precies. Ik heb ook nog nooit zo lang in de ww gezeten. Dat komt nu echt door de sociale angst.
Alle reacties Link kopieren
Hoe werk je bv aan je eigenwaarde? Wat zou ik nog kunnen doen? Ik heb zelf het idee dat ik zo n beetje alles wel gehad heb. Hoe zouden jullie dit doen?
Ik heb ooit bedacht wat qua praktische dingen mijn ideale baan zou zijn.

Dus niet naar inhoud gekeken.

Heb op de vreemdste dingen gesolliciteerd omdat het voldeed aan praktische criteria en heb zo mijn huidige baan gevonden.

Wellicht kun je ook voor jezelf bedenken wat je wel wil. Niet teveel collega's begrijp ik.

Ik was bijv ook aangenomen in een kleine winkel waar ik grotendeels alleen zou werken.

ER zijn wel banen, ook administratief denk ik, waar je niet in een groot team hoeft te werken. Misschien helpt het om de criteria waarop je solliciteert aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een kantoorbaan juist een goede optie is.

Veel ander werk vraagt nog meer om sociaal contact.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het liefst iets doen met schrijven. Maar wat dan dat weet ik niet. Ik zit te denken aan het maken van een e-cursus oid. Ik weet alleen ook niet hoe dit aan te pakken, ik heb er geen ervaring mee.



ja het liefst niet veel collega's. Maar een klein bedrijf dan moet het ook maar net klikken. Ik loop elke keer tegen hetzelfde aan. Mensen gaan te ver en ik ben niet bij machte voor mezelf op te komen.
Alle reacties Link kopieren
Het groepje, ik zal jouw aanpak eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mila81 schreef op 30 april 2016 @ 22:46:

ja het liefst niet veel collega's. Maar een klein bedrijf dan moet het ook maar net klikken. Ik loop elke keer tegen hetzelfde aan. Mensen gaan te ver en ik ben niet bij machte voor mezelf op te komen.



Jij bent echt we bij machte om voor jezelf op te komen hoor meis.

Misschien zal het altijd moeite kosten omdat het niet in je aard ligt, maar het valt echt te leren.

En als het lukt voel je jezelf super trots!
Alle reacties Link kopieren
Alleen als ik echt heel kwaad ben. Meestal word het me dan ook nog kwalijk genomen.
Assertiviteit kan een probleem zijn, maar het is vaak meer dan dat.



Volgens mij hoef je niet perse heel out going en assertief te zijn op je werk of het dagelijks leven. Het gaat er meer om dat je banden kan smeden, en dat doe je in eerste instantie vaak door praatjes aan te gaan. In latere instantie ook trouwens. Interesse tonen is heel belangrijk daarin. Dan zie je ook wel wie er bij je past en wie niet. Niemand past iedereen en dat hoeft ook niet.



Ik heb geen idee of dit bij jou speelt hoor TO, maar voor mezelf heb ik dat wel echt gemerkt. Ik geloof ook zeker niet dat je perse door een deur hoeft te kunnen met de 'schreeuwers'. Totaal niet zelfs, maar je moet zelf wel wat doen en dat kan moeite kosten, maar dat levert ook wat op. Er is niets mis met zachtheid. Dus ga het gesprek aan met collega's en toon interesse, daar ontstaan leuke contacten uit ook.



Maar mensen zien je pas als jij je laat zien. Ik ook wel collega's die niets laten zien, altijd afstandelijk en negatief zijn. Met hen heb ik niets en ik voel ook niet de behoefte om te 'bonden' met hen.



Sterke in ieder geval
Het is echt geen schande om je eigen pad te volgen en iets heel anders te gaan doen, wat beter bij je past. Is jou leven! De vraagt blijft inderdaad wel, wat dat dan is, daar heb ik ook geen pasklaar antwoord op. Schrijven kan een optie zijn, maar vaak werk je dan ook op kantoor ofwel moet je jezelf voortdurend als ZZP-er verkopen, en dat kan ook erg stressvol zijn als je niet assertief bent. Maar als schrijven echt je passie is, vind je je weg vast wel. Zou het sowieso, voor jezelf, eens proberen, je ontwikkelen kan nooit kwaad!
Waarom ga je niet eens kijken voor vrijwilligerswerk waarbij je weer eens met wat mensen in aanraking komt? Je zet jezelf in een sociaal isolement door jezelf allerlei angsten aan te praten, op deze manier kom je nooit uit deze vicieuze cirkel.

Laat je alsjeblieft niet arbeidsongeschikt proberen te verklaren zoals iemand hier aangeeft. Daardoor kom je nog meer in een isolement.

Misschien kun je eens kijken of er in je buurt vrijwilligerswerk is bij een verzorgingstehuis, een speel o theek of een dierenasiel. Zo kun je werken aan je sociale contacten en krijg je misschien weer wat zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Mary.

Je probeert nu de symptomen te bestrijden in plaats van het probleem.

Dat is nu de makkelijkste uitweg maar uiteindelijk wordt je daar niet gelukkig van.
Alle reacties Link kopieren
Pesten en intimidatie komt helaas voor op de werkvloer. Als je wat stiller en verlegen bent en niet zo assertief wordt je daar makkelijker het slachtoffer van.



Maar niet overal werken pestkoppen.



Dat je bij elke baan tot nu toe afgebekt bent, belerend toegesproken, onterecht fouten in de schoenen krijgt geschoven alleen maar omdat je wat stiller bent is vrij onwaarschijnlijk.



Kan je wel goed omgaan met feedback? Als je echt een fout maakt of iets onhandig aanpakt en je doet elke opmerking daarover af met dat zeggen ze alleen ma as r omdat ze weten dat ik wat stiller ben en niet assertief en er verder niets mee doet.



Dan kan ik mij voorstellen dat collega's geïrriteerd raken en uit hun slof schieten als ze dan voor de zoveelste keer zien dat je het op dezelfde manier fout doet.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt niet kan werken wegens psychische klachten dan moet je je ziek melden. Je ww wordt dan opgeschort en je krijgt vanzelf een oproep voor de bedrijfsarts bij het uwv.



Ze verwachten dan natuurlijk wel dat je er aan werkt om beter te worden en bijvoorbeeld therapie gaat volgen bij een psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
Ik denken dat het dat niet is sugarmiss. Als iemand zegt dat ik iets verkeerd heb gedaan Let ik er in het vervolg erg goed op. Ik wil het dan niet nog een keer fout doen.



Ik ben vroeger gepest en voel me daardoor niet meer prettig in groepen mensen. Ik kan nooit mezelf zijn. Ik ben ook altijd opgejaagd als ik ergens werk omdat mensen mij afbekken enzovoort.



Omdat ik dit al zo vaak heb meegemaakt zou ik liever iets heel anders gaan doen. De vraag is alleen wat. Overal zijn mensen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Therapie heb ik al zo vaak gehad dat ik daar geen vertrouwen meer in heb dat het nog gaat helpen. Ziek melden bij uwv vind ik moeilijk om te doen. Ik kan best werken wat betreft werkzaamheden. Het is alleen het sociale wat elke keer fout gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven