Werk & Studie alle pijlers

Wat te doen? Nieuwe baan, proeftijd, ziek door zwangerschap

20-01-2017 11:05 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik zit echt met mijn handen in het haar, en vroeg me af of er hier wellicht ervaringsdeskundigen danwel UWV experts zijn die mij kunnen helpen.



Ik heb een nieuwe baan sinds begin dit jaar. Een 7 maanden contract, 1 maand proeftijd en 6maanden contract.



Na het tekenen van contract ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben. Tijdens mijn 2e week werd ik enorm ziek, zwak en misselijk en heb ik me ziek moeten melden. Ben ondertussen alweer aan het werk maar het kost me heel erg veel energie, heb er stress van en durf me niet weer ziek te melden. Ik weet nu niet wat ik moet doen en waar ik recht op heb. Ik ben bang dat mijn proeftijd niet wordt verlengd als ik open kaart speel met de werkgever. En me ziek melden na de proeftijd voelt ook niet goed aan.

Ik moet volgende week bv bloedprikken en de poli is alleen geopend tijdens werktijd, durf ook niet te vragen of ik 2 uur vrij kan krijgen zodat ik het kan doen voor het werk. Heeft er iemand advies voor mij?

Eeuwige dank!
Slowly getting there....
Prikposten in het ziekenhuis hebben ook vaak 1 of 2 avond/weekend openingen. Werk je dan ook? Bel dat eens na om na te vragen. Vaak is dat namelijk wel op afspraak.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt kiezen: doorwerken terwijl je je ziek voelt en niets zeggen of wél vertellen/ziekmelden en het risico lopen ontslagen te worden in je proeftijd. Meer smaken zijn er helaas niet. Ik zou het eerste doen als je je nog enigszins goed genoeg voelt om te werken en dan heb je kans dat je je over een paar weken steeds beter voelt. Anders het tweede en dan zou ik het gewoon eerlijk vertellen. Steeds ziek zijn is sowieso niet heel aantrekkelijk voor een werkgever.
Alle reacties Link kopieren
quote:Martje2801 schreef op 20 januari 2017 @ 11:11:

Prikposten in het ziekenhuis hebben ook vaak 1 of 2 avond/weekend openingen. Werk je dan ook? Bel dat eens na om na te vragen. Vaak is dat namelijk wel op afspraak.Heb het nagekeken en helaas niet in mijn regio. Zal er een telefoontje aan wagen, Thanks voor de tip!
Slowly getting there....
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 20 januari 2017 @ 11:12:

Je kunt kiezen: doorwerken terwijl je je ziek voelt en niets zeggen of wél vertellen/ziekmelden en het risico lopen ontslagen te worden in je proeftijd. Meer smaken zijn er helaas niet. Ik zou het eerste doen als je je nog enigszins goed genoeg voelt om te werken en dan heb je kans dat je je over een paar weken steeds beter voelt. Anders het tweede en dan zou ik het gewoon eerlijk vertellen. Steeds ziek zijn is sowieso niet heel aantrekkelijk voor een werkgever.Dit dacht ik al wel ja. Bedankt voor je reactie
Slowly getting there....
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu dat je proeftijd er waarschijnlijk bijna op zit. Ik zou dan toch proberen even door te zetten, straks voel je je alweer wat beter na die tijd, maar zit je zonder baan. Na het einde van je proeftijd kun je dan kijken hoe het gaat.

Gaat het puur om een contract van 7 maanden of heb je daarna kans op verlenging?
Alle reacties Link kopieren
@pamelacourson klopt, proeftijd is bijna afgelopen en op zich is er weinig reden tot niet verlengen obv mijn inzet en kennis. Weet niet of ze de ziekmelding meenemen in de overweging etc. Er is daarna kans op verlenging, alleen denk ik niet dat het van toepassing is op mij omdat ik dan hoogzwanger ben en de zwangerschapsverlof in zal gaan.
Slowly getting there....
Alle reacties Link kopieren
quote:Wanhopia schreef op 20 januari 2017 @ 11:25:

@pamelacourson klopt, proeftijd is bijna afgelopen en op zich is er weinig reden tot niet verlengen obv mijn inzet en kennis. Weet niet of ze de ziekmelding meenemen in de overweging etc. Er is daarna kans op verlenging, alleen denk ik niet dat het van toepassing is op mij omdat ik dan hoogzwanger ben en de zwangerschapsverlof in zal gaan.Dan zou ik het toch echt nog even aankijken. Het kan zomaar zijn dat je niet lang ziek blijft. Ik weet niet hoe lang je zwanger bent en heb natuurlijk geen glazen bol om te zien hoe lang je je nog misselijk etc blijft voelen, maar vaak is het na een paar weken wel over. Ik voelde me beide keren een week of 4 echt ziek, daarna voelde ik me weer prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 20 januari 2017 @ 11:29:

[...]





Dan zou ik het toch echt nog even aankijken. Het kan zomaar zijn dat je niet lang ziek blijft. Ik weet niet hoe lang je zwanger bent en heb natuurlijk geen glazen bol om te zien hoe lang je je nog misselijk etc blijft voelen, maar vaak is het na een paar weken wel over. Ik voelde me beide keren een week of 4 echt ziek, daarna voelde ik me weer prima.True, ik ga het aankijken..
Slowly getting there....
Alle reacties Link kopieren
Voor het bloedprikken zou ik gewoon zeggen dat je bloed moet prikken. Je hoeft er niet bij te zeggen dat het voor zwangerschap is. Overigens is er bij ons in de buurt een ziekenhuis waar je al vanaf 7 uur 's morgens terecht kan zonder afspraak. En dat kan ook op het lab zelf. Daar ben ik zelf ook wel eens vroeg heengegaan en dan iets later op het werk.
Ik had hetzelfde. Heb doorgewerkt, hoe belabberd ik me ook voelde. Witbrood met smeerkaas en liters melk, elk halfuur, daarmee hield ik mezelf op de been. Met 13 weken pas verteld en leuke reactie op m'n zwangerschap gehad.

Nu 24 weken en in de ziektewet wegens bekkeninstabiliteit. Dat wordt 100% door UWV betaald aan mijn werkgever, net als mijn zwangerschapsverlof. Als je nu ontslagen wordt heb je volgens mij geen recht op een ziektewetuitkering en ook niet op zwangerschapsverlof. Wel op WW als het goed is.



In de eerste weken je heel ziek voelen is wel normaal. Ik was slap, misselijk, moe, had het gevoel alsof ik een vreselijke kater had. Maar het werd niet beter tot 13 weken dus heb er gewoon doorheen gebeten. Ik heb me een keer ziekgemeld (al na m'n proeftijd) omdat ik niet bij de toiletpot uit de buurt kwam. Dan heeft het gewoon niet veel zin. Maar verder heb ik gewoon man alles thuis laten doen en na werk meteen naar bed enzo, om het vol te houden.



Voor mij was het zo te doen. Maar er zijn vrouwen die nog veel zieker zijn dan ik was, dus niet voor iedereen is dat een optie.



Sterkte ermee en gefeliciteerd met je zwangerschap natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet 1 dag per week thuiswerken en dan met name op de dag dat je moet prikken?

Weet niet wat voor werk je doet?
Alle reacties Link kopieren
Dat hoort bij de zwangerschap de eerste weken, die moeheid en misselijkheid. Kiezen op elkaar en doorgaan zou ik zeggen.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ik ben nu in mijn 32e week van mijn zwangerschap en heb me de eerste 13 weken ook enorm ziek gevoeld (heel moe, ontzettend misselijk etc). Ik had toen al een vast contract bij mijn werkgever, maar ondanks dat heb ik geen dag gemist. Ik meld mijzelf gewoon niet snel ziek.

Ondanks dat heb ik me echt verschrikkelijk gevoeld en regelmatig huilend op de bank gelegen van ellende, dus ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt, en zéker als je nog in je proeftijd zit.



Het is voor ons natuurlijk lastig om vanachter onze pc in te beelden hoe jij je voelt. Probeer extra rust te nemen, dus simpel koken (of je partner laten koken) en heel vroeg naar bed gaan zodat je extra rust pakt. Verder heel veel uitrusten in de weekenden. Ik heb me op die manier erdoor heen gesleept, maar lastig is het wel. En als het echt niet gaat, dan wel ziek melden. Het gaat tenslotte om jouw gezondheid en die van je baby!



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:mali30 schreef op 20 januari 2017 @ 12:42:

Dat hoort bij de zwangerschap de eerste weken, die moeheid en misselijkheid. Kiezen op elkaar en doorgaan zou ik zeggen.



Dat ook, ik had geluk ik kreeg de griep er bovenop(geluk bij een ongeluk) en was echt blij dat ik een paar dagen plat kon liggen ondanks alle ellende van dien.



Spugen,poging tot eten,werken,slapen en doorgaan.

Dat houd je echt maar een paar weken vol, als het langer duurt is ziekmelden wel een verstandige keuze lijkt mij.



Tot die tijd eens en kijken naar de mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt dames voor jullie reacties, heb hier een hoop aan. Gelukkig nu weekend dus ik kan weer lekker bijtanken. Ik ga de proeftijd gewoon halen en ik hoop dat ik me erna ook beter voel want dan is de 1e trimester geweest. Denk dat ik het ook daarna vertel tegen werkgever. Heb nu voor aankomende week een dag vrij gevraagd midden in de week en die is goed gekeurd. Kan dan bloed laten prikken en bankhangen en niet stressen. Nogmaals dank dames!
Slowly getting there....
quote:mali30 schreef op 20 januari 2017 @ 12:42:

Dat hoort bij de zwangerschap de eerste weken, die moeheid en misselijkheid. Kiezen op elkaar en doorgaan zou ik zeggen.



Ik wil hier toch even op inhaken, ik heb vorige week een soortgelijk topic geplaatst onder geld en recht. Ook ik zit in mijn proeftijd en was hondsberoerd van de zwangerschap. Ik kreeg hetzelfde advies, doorzetten en kiezen op elkaar.

Met het gevolg dat ik 5 dagen aan het infuus heb gelegen in het ziekenhuis. Kiezen op elkaar, doorgaan en met name 'het hoort erbij' is heel kort door de bocht en zijn gevaarlijke uitspraken.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje goldygirl, lees het nu pas! Maar wat ontzettend heftig zeg. Wat was het precies dat je aan een infuus moest, als in wat voor klachten had je? Hoop dat het nu wel stukken beter gaat met je.

Met mij gaat het gelukkig wel beter nu, heb medicatie gekregen tegen misselijkheid en braken en het is stukken minder. Voor de rest heb ik kleine kwaaltjes zoals rug- en buikpijn maar die overleef ik tot nu toe nog wel.
Slowly getting there....
quote:Wanhopia schreef op 24 januari 2017 @ 10:46:

Jeetje goldygirl, lees het nu pas! Maar wat ontzettend heftig zeg. Wat was het precies dat je aan een infuus moest, als in wat voor klachten had je? Hoop dat het nu wel stukken beter gaat met je.

Met mij gaat het gelukkig wel beter nu, heb medicatie gekregen tegen misselijkheid en braken en het is stukken minder. Voor de rest heb ik kleine kwaaltjes zoals rug- en buikpijn maar die overleef ik tot nu toe nog wel.



Fijn dat het beter met je gaat! Welke medicatie heb je gekregen? Inderdaad, de andere kwaaltjes zijn vervelend, maar de longen uit je lijf spugen is niet alleen heel kl*te, maar ook gevaarlijk.

Ik heb aan het infuus gelegen omdat ik teveel was uitgedroogd, er werd ketonen in mijn urine gevonden en dat wil zeggen dat je lichaam op je reserves aan het teren is en daardoor teveel afvalstoffen vrijkomen. Daarnaast was en is mijn bloeddruk te laag waardoor ik ook onder controle van het ziekenhuis moet blijven.

Vanavond de termijnecho, hoop zo dat dit geen effect op de kleine heeft gehad en alles goed zit daarbinnen.



Anyway, beterschap meissie!
Alle reacties Link kopieren
Ik duim voor je dat de termijnecho helemaal goed is goldygirl.

Ik heb Emesafene voorgeschreven, en heb zelf verzocht om de orale variant ipv zetpil. Slik er een voor het slapen gaan en eentje in de ochtend.

Succes voor vanavond
Slowly getting there....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven