Werk & Studie alle pijlers

Wat vinden jullie van overuren?

22-07-2016 21:03 259 berichten
Graag wil ik eens de mening van anderen hierover horen, om te kijken hoe mijn man en ik hiermee om kunnen gaan.



Ik werk voor de overheid waar je alle uren moet registreren. Overuren krijg je uitbetaald of in extra uren terug maar ook als je gewoon eens een dag extra werkt, of op je roostervrije dag extra terugkom, kun je die uren later weer opnemen. Kortom, eigenlijk werk je nooit zomaar eens extra (al is dat wel per persoon verschillend op mijn werk, de een schrijft echt iedere tien minuten op, waar de ander gerust een kwartier later naar huis gaat zonder dit op te schrijven).



Mijn man werkt voor een commerciele IT bedrijf met zo'n 80 medewerkers. Hij heeft een contract voor 32 uur per week, maar werkt structureel minstens 2-4u per week meer. Deze uren komen helemaal nergens meer terug. Hij verantwoordt per week zijn uren en als dat er bijvoorbeeld 36 zijn, is dat fijn voor de baas, maar man moet dan heus niet denken dat hij een week of twee later een keer een middag een uur of 2-3 eerder naar huis kan.



Overigens mag man niet structureel thuiswerken (hij wou om de week een dag thuiswerken ivm een opvangprobleem) maar als hij 's avonds voor de baas nog een paar uur wat af maakt, is de baas natuurlijk hartstikke blij.



En ja, ik weet heus wel dat man hier zelf een rol in heeft (weet hij ook). Als hij het echt zat is, moet hij er gewoon mee ophouden/een andere baan zoeken, wat dan ook. Maar ik zou zo graag eens willen weten wat nu ongeveer de norm hierin is om te kijken of ik hierin te star denk (bij de overheid is het allemaal wel erg goed geregeld namelijk, dat realiseer ik me heus wel).



Hoeveel overuren maken jullie en hoe vaak (slechts tijdens piekmomenten of het hele jaar door)? Wordt je daarvoor gecompenseerd en zo ja, hoe? We werken trouwens allebei in een HBO functie en verdienen ongeveer hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Met name in het bedrijfsleven is het qua overuren tegenwoordig bar slecht geregeld. Jij hebt geluk dat je bij de overheid werkt wat dat betreft. Bij heel veel commerciële bedrijven worden overuren als liefdewerk-oud papier geschouwd, want tja, je moet wat overhebben voor de zaak hè? En even los van je man, veel mensen zie ik dan regelmatig ook nog daarover opscheppen (tja, ik werk wel 50 of 60 uur per week, tja, business hè, kan niet anders, ik ben nou eenmaal zó belangrijk en onmisbaar dat het wel moet...).



Ik zou daar, als ik je man was, gewoon eens een goed gesprek over aangaan met de manager. Leg het maar voor "Ik werk structureel 4 uur per week meer dan waar ik voor betaald krijg, maar krijg geen enkele compensatie, hoe gaan we dit oplossen?"
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lag in mijn geval aan mijn salaris. Soms zaten de overuren er in verdisconteerd en soms werden de overuren uitbetaald.
Ik vind dit een interessant onderwerp. Zelf in soortgelijke positie met waarschijnlijk vergelijkbare discussies. Vanwege reizen worden hier hele weekenden weggeven aan de baas. Bij Gods gratie komt daar heel soms een ondervragen een keer een dag in de week voor terug. Tussen ons wel wat salarisverschil. Denk dat hij 25% meer krijgt dan ik. Contractueel staat hij voor 40 uur vastgelegd.



Tvp dus
Tja, ik maak geen "gratis" uren.

Die enkele keer dat het druk is en ik een uur langer blijf, komt dat op fiche en neem ik dat terug.

Aan betalen doen ze bij ons niet, je moet die uren achteraf maar terugnemen in verlof (of in bijvoorbeeld een uur eerder stoppen).



Bij man hetzelfde.



Ik zou dus per direct stoppen met continu gratis uren te maken.

Iets effe een kwartiertje afmaken is wat anders dan elke week 2 à 4 uur extra werken.

Ofwel stelt baas dan vast dat er personeel te weinig is, ofwel geeft hij je man maar een uur-uitbreiding naar bijvoorbeeld 36 uur.

Als niemand er iets van zegt ... loopt het over 10 jaar nog altijd mank.
Vanaf een bepaald functieniveau (zeg hbo+) krijg je bij ons geen overuren vergoed. Je wordt betaalde om je werk te doen. Werk dat (op fulltime basis) ongeveer 40 uur per week kost. Dat dat er met enige regelmaat meer zijn is part of the deal zeg maar.



De situatie van de overheid die jij beschrijft ken ik ook. Ik vind het eerlijk gezegd overdreven. Structureel overwerk moet betaald worden. Maar af en toe een uurtje niet per se.
Bij ons gewoon tijd voor tijd. Geen wekelijkse overuren, af en toe in drukke periodes. Hbo functie zorg en welzijn.
Ik werk in het HBO-onderwijs en werk meer dan 4 uur per week over. Deels omdat ik dat zelf wil, zodat ik. mijn werk naar eigen inzicht goed genoeg kan doen, maar deels ook omdat de organisatie een zootje is en er veel te veel dingen niet goed geregeld zijn en ik sowieso honderd uur op jaarbasis rood sta in de taakbelasting. . Bij ons wordt er vanuit gegaan dat overwerken bij hogere schalen erbij hoort.
Ik ben niet anders gewend dan dat overuren er bij horen, en vanaf een wat hoger salaris niet meer vergoed worden.



Als werkgever heb ik altijd gevonden dat er een balans moet zijn. Ik hoef geen lijntrekkers in mijn team, en ik wil niet dat mensen het vel over de oren wordt gehaald
Alle reacties Link kopieren
Maakt hij de uren op verzoek van de baas? Of is hij zelf verantwoordelijk voor zijn werk en besluit hij dus zelf om iets af te maken?



In het bedrijfsleven is het volgens mij redelijk normaal dat je zelf zorgt dat je je werk afmaakt en als je daar soms meer tijd voor nodig hebt dan je precies betaald krijgt, dan is dat zo. Het zit dus in het salaris verrekend. Als er meer wordt gevraagd, al dan niet tijdelijk, dan moet je daar afspraken over maken en ik vind het niet raar dat het initiatief daarvoor bij de werknemer ligt, een HBO functie vereist wat zelfredzaamheid en zelfstandigheid, nee zeggen en grenzen stellen horen daar ook bij.



Overigens vind ik thuis werken met kinderen thuis echt een no go, dat kun je naar beide partijen toe niet maken en is dus geen oplossing voor een opvangprobleem.
quote:pejeka schreef op 22 juli 2016 @ 21:08:

Met name in het bedrijfsleven is het qua overuren tegenwoordig bar slecht geregeld. Jij hebt geluk dat je bij de overheid werkt wat dat betreft. Bij heel veel commerciële bedrijven worden overuren als liefdewerk-oud papier geschouwd, want tja, je moet wat overhebben voor de zaak hè? En even los van je man, veel mensen zie ik dan regelmatig ook nog daarover opscheppen (tja, ik werk wel 50 of 60 uur per week, tja, business hè, kan niet anders, ik ben nou eenmaal zó belangrijk en onmisbaar dat het wel moet...).



Ik zou daar, als ik je man was, gewoon eens een goed gesprek over aangaan met de manager. Leg het maar voor "Ik werk structureel 4 uur per week meer dan waar ik voor betaald krijg, maar krijg geen enkele compensatie, hoe gaan we dit oplossen?"Niemand werkt 60 uur per week. Slecht plannen en daardoor 60 uur aanwezig geloof ik wel
"Het bedrijfsleven" bestaat niet
Ik vind overuren vrijwel altijd ongezond, of er nu van je verwacht wordt dat je ze er gratis even bij doet of dat je er dik voor betaald wordt. Er zijn misschien enkele zeer hoge topfuncties waarin ik er nog enigszins begrip voor heb, maar dan eigenlijk ook nog alleen wanneer iemand er voor kiest een single bestaan te leiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Catelootje schreef op 22 juli 2016 @ 21:12:

Ik werk in het HBO-onderwijs en werk meer dan 4 uur per week over. Deels omdat ik dat zelf wil, zodat ik. mijn werk naar eigen inzicht goed genoeg kan doen, maar deels ook omdat de organisatie een zootje is en er veel te veel dingen niet goed geregeld zijn en ik sowieso honderd uur op jaarbasis rood sta in de taakbelasting. . Bij ons wordt er vanuit gegaan dat overwerken bij hogere schalen erbij hoort.



Dat een topmanager, die naast zijn riante salaris nog eens allerlei extra vergoedingen binnenharkt per maand (representatie, kleding, dikke auto, extra fees, enz.) geen overwerk betaalt krijgt, vind ik logisch.



Dat iemand in de middenmoot het normaal moet vinden structureel 10% meer uren te werken dan waar hij voor betaald krijgt, vind ik niet logisch.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik doe ook niet aan vrijwilligerswerk. Als ik een dag langer werk omdat dat nodig is, kom ik een andere dag later of ga vroeger weg, of ik schrijf die uren.



Ik heb sinds kort een nieuwe collega die wel vrijwilligerswerk doet, met zo'n trotste houding 'zo gaat dat in onze branche, ik ben niet anders gewend'. En nee dus: compenseren of schrijven. Je hebt een contract en voor die uren word je betaald. Ik ben daar heel simpel in.



En ik heb een schijthekel aan die 'kijk mij eens hard werken en nobel zijn'. Als het bedrijf het hen niet uitkomt, sta je zelf ook zo op straat in een reorganisatie, vaak genoeg gezien. Dan ben je gewoon een nummer of een probleem. Je bent alleen van waarde als ze je nodig hebben en je geen last van je hebben.



Klinkt allemaal wat negatief, maar zo zie ik het wel. Dus 2-4 uur per week?? Never nooit niet.
Alle reacties Link kopieren
Je grenzen duidelijk aangeven. Niet werken voor onbetaalde uren. Daar kicken ze je er niet voor uit
Ik heb 66 problemen en op z'n kop staan is daar 1 van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend werkt soms over. Maar hij stopt soms ook een uurtje eerder. En hij mag thuiswerken naar eigen inzicht. Gewoon, op basis van vertrouwen dat er tussen hem en zijn werkgever is. Geven en nemen zijn in balans, wij zijn er tevreden mee. Ik vind die 2-4 uur van jouw vriend dan ook alleen acceptabel als daar ook een bepaalde flexibiliteit tegenover staat.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 22 juli 2016 @ 21:17:

"Het bedrijfsleven" bestaat nietTrue, net als dat 'de overheid' niet bestaat.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb een contract voor 40 uur, werk gemiddeld tussen de 50-60 excl reistijd.

Nee ik krijg geen overuren uitbetaald, part of the job en ik zie het terug in mijn secundaire voorwaarden.

Ik krijg wel op jaarbasis een vergoeding bij "overachievement"
quote:getailleerdbreinaaldje schreef op 22 juli 2016 @ 21:18:

Je grenzen duidelijk aangeven. Niet werken voor onbetaalde uren. Daar kicken ze je er niet voor uit



Bedrijven genoeg die er moeilijk over doen dat je niet eindeloos overuren wil draaien.

Ik heb het gezien in mijn directe omgeving.



Sowieso al 50 uur werken (met een 38 uren-contract) en dan nog slechte evaluaties krijgen omdat je gewoon verzoop in je werk en er dus geen 60 maakte en daarnaast nog extra opleidingen volgde. 3 slechte evaluaties = eruit.

Chronisch personeelstekort dat niet opgelost werd. De rest moet dan maar harder werken.
Wij kunnen meer- en minderuren schrijven. Het is altijd tijd voor tijd. Thuis werken is in de meeste functies wel mogelijk. Dat doe ik zelf 2 a 3 dagen per week.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op dit moment wel eens over (commercieel bedrijf) ik krijg dit of uitbetaald of tijd voor tijd net wat ik wil. S'avonds en weekend krijg ik tussen 125 en 200% en er wordt ook nog eens voor eten gezorgd. Bedrijf is overigens op deze uren normaliter gesloten. We zijn nu puur achterstanden weg aan het werken. Erg goed geregeld dus. Overigens geldt dat alleen voor de "normale" medewerkers. TM en Management krijgen hier niet voor betaald... hoort bij hun functie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 22 juli 2016 @ 21:16:

[...]



Niemand werkt 60 uur per week. Slecht plannen en daardoor 60 uur aanwezig geloof ik wel



Juist ja, velen werken tussen de 50-60 uur, blijkbaar zijn we allemaal slechte planners.



Wat een onzin zeg, die uren worden bij ons gewoon gefactureerd en betaald, dus het zal we meevallen.
quote:pejeka schreef op 22 juli 2016 @ 21:17:

[...]





Dat een topmanager, die naast zijn riante salaris nog eens allerlei extra vergoedingen binnenharkt per maand (representatie, kleding, dikke auto, extra fees, enz.) geen overwerk betaalt krijgt, vind ik logisch.



Dat iemand in de middenmoot het normaal moet vinden structureel 10% meer uren te werken dan waar hij voor betaald krijgt, vind ik niet logisch.

Grappig, want er is eigenlijk weinig logisch aan.



Ik herinner me goed hoe mijn inkomen daalde toen ik de grens passeerde van overwerkvergoeding. Harder werken voor minder, nooit enige logica in gezien
Ik heb deze week toevallig wel 60 uur gewerkt. Was nodig. Dit weekend ben ik ook alles bij elkaar nog wel een dag kwijt. Ik krijg die uren niet vergoed, maar reken maar dat ik volgende week even een dag niet kom. Die vrijheid heb ik gelukkig wel. Salaris doet ook een hoop. Zolang het niet iedere week is, vind ik het geen ramp. 2 uur per week extra zou me niet eens opvallen trouwens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven