Werk & Studie alle pijlers

Wat zou je doen als je een basisinkomen kreeg?

23-04-2017 17:56 323 berichten
Er zijn hier meerdere topics geweest over het basisinkomen (zie bijvoorbeeld dit topic). Maar wat zou je doen als het ingevoerd werd? Voor het gemak ga ik hier even uit van de 'maximale' variant van de Vereniging Basisinkomen.



1.400 euro per volwassene

750 euro voor 18-23 jarigen

200 euro per kind



Er zijn natuurlijk nog 20 andere varianten te bedenken op de antwoorden in de poll, maar ik ben met name benieuwd naar je belangrijkste motivatie. Dus stel dat je dan parttime zou gaan werken en vrijwillgerswerk zou gaan doen, wat weegt dan het zwaarst? Het parttime kunnen werken of het tijd hebben voor vrijwilligerswerk? Verder kun je je antwoord hieronder toelichten natuurlijk.

Wat als je een basisinkomen van 1.400 euro zou ontvangen?

Totaal aantal stemmen: 266

Dan zou ik het werk blijven doen wat ik nu doe (42%)
Dan zou ik werk gaan doen wat ik zinvoller of leuker vind, m (20%)
Dan zou ik vrijwilligerswerk of mantelzorg gaan doen (9%)
Dan zou ik parttime gaan werken (20%)
Dan zou ik hooguit een klein baantje nemen, maar verder hele (9%)
Hmm, de antwoorden zijn afgebroken, zie ik... Dit had er moeten staan:

- Dan zou ik werk gaan doen wat ik zinvoller of leuker vind, maar wat minder verdient

- Dan zou ik hooguit een klein baantje nemen, maar verder helemaal niets meer doen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hetzelfde werk blijven doen, want ik vind het een mooi beroep waar ik voldoening uit haal. Wel zou ik van 4 naar 3 dagen gaan denk ik. Omdat ik nu een kind heb en het me wel fijn lijkt om net wat meer tijd voor hem (en mezelf) te hebben.
Veel zal natuurlijk afhangen van welk werk je nu doet.



Er zijn mensen die die 1400 euro nu niet netto halen met voltijds werken.
Ik zou eerst een gat in de lucht springen. En dan zou ik nog harder werken aan wat ik nu al doe, met meer focus. En alle klussen laten zitten die ik alleen maar voor het geld doe. En ik zou cursussen geven, zonder me druk te maken over betaling.
Naast het basisinkomen zou ik niet meer in loondienst blijven werken, maar me verder gaan bekwamen in de fotografie en dan als fotograaf voor de rest van mijn inkomen zorgen. En ik zou veel gaan schrijven, gewoon, omdat dat leuk is.

Ik zou het echt heerlijk vinden als dat kon.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik verdien nu al stukken meer met maar 28 uur. Geen super leuk werk, maar het zorgt wel voor inkomen. De rest van mn week vul ik al met andere gave dingen (veel vrijwilligerswerk) waar ik wel energie uit haal. Een basisinkomen zou voor mij dus inhouden dat ik meer moet gaan werken om op hetzelfde niveau uit te komen. Met het basisinkomen kom ik niet rond.
@orkenflow, dat gat in de lucht is een goeie om mee te beginnen

Ik zou me laten omscholen tot werk dat ik zinvoller vind dan wat ik nu doe en daarnaast vrijwilligerswerk gaan doen. En dingen waarvan je niet weet of het ooit geld opbrengt. Zoals een boek schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou blijven doen wat ik nu doe.

Ik krijg er nu ook al niks meer voor dan wanneer ik niks doe dus ik doe het al niet voor het geld.

Met het basisinkomen zou ik er dus enorm op vooruitgaan én het scheelt een verschrikkelijke hoeveelheid rompslomp en gedoe.
quote:yoshe schreef op 23 april 2017 @ 18:04:

Hmm, ik verdien nu al stukken meer met maar 28 uur. Geen super leuk werk, maar het zorgt wel voor inkomen. De rest van mn week vul ik al met andere gave dingen (veel vrijwilligerswerk) waar ik wel energie uit haal. Een basisinkomen zou voor mij dus inhouden dat ik meer moet gaan werken om op hetzelfde niveau uit te komen. Met het basisinkomen kom ik niet rond.Het basisinkomen is extra. Dus als je daarnaast blijft werken, komt dat inkomen bovenop je basisinkomen. Het zal alleen wat minder worden vanwege aanpassingen in het belastingstelsel (zoals afschaffing van de arbeidskorting).
Ik twijfel. Evenveel blijven werken en zo snel mogelijk de hypotheek aflossen en dan gaan genieten met die 1400 Euro. Of zorgen dat er inclusief die 1400 euro net zoveel binnenkomt als nu (dus minder gaan werken).
Ik zou er op achteruit gaan, dus laat maar zitten.l
En als je afgekeurd bent. Al jaren niet hebt kunnen werken.

Dan is dit het maximale bedrag begrijp ik?



En bij dit systeem vervallen alle toeslagen? Inclusief vakantiegeld en kbs?



Mmmm ik sta niet te springen. Maar als het komt dan is het niet anders.



Ik doe nu wel vrijwilligerswerk overigens.

Dat ga ik dan niet meer doen dan nu want dat is simpelweg niet haalbaar. Ben niet voor niets afgekeurd en in de bijstand gekomen.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe vrijwilligerswerk, dat zou ik dan blijven doen. Misschien nog een ander baantje erbij, ook vrijwillig.
Natte tosti..
Ik zou hetzelfde blijven doen als ik nu doe. Ik heb namelijk de leukste baan die ik me kan voorstellen en doe daarnaast ook al vrijwilligerswerk. Geld is dan ook niet mijn belangrijkste motivatie om te werken.
quote:Tr0tter schreef op 23 april 2017 @ 18:09:

Ik zou hetzelfde blijven doen als ik nu doe. Ik heb namelijk de leukste baan die ik me kan voorstellen en doe daarnaast ook al vrijwilligerswerk. Geld is dan ook niet mijn belangrijkste motivatie om te werken.Bofkont!
Ik zou gewoon blijven werken. Misschien wel iets minder enthousiast zijn in het binnenharken van extra uren (ik heb een contract voor 24 uur maar werk als het even kan meer, gewoon voor de centen). Dan huren ze voor die uren die ik laat liggen maar een uitzendkracht in, dan heeft die ook een extra zakcentje .
Die €1400 + kindergeld in m'n zak steken en m'n huidige werk blijven doen. Dat zal wel nodig zijn ook, want met de invoering van een basisinkomen zullen de huurprijzen voor een normale woning met zo'n €1000,- per maand stijgen, me dunkt, nog los van de prijsstijgingen voor voedsel en kleding.
Alle reacties Link kopieren
Wij verdienen nu samen ongeveer het vierdubbele. Ik wil bepaalde dingen niet opgeven, dus echt niet dat ik zou stoppen met werken. Zou misschien wel 4 dagen gaan werken i.p.v. 5 en overstappen is misschien minder riskant omdat je toch op je basisinkomen kan terugvallen.
quote:benmamma schreef op 23 april 2017 @ 18:08:

En bij dit systeem vervallen alle toeslagen? Inclusief vakantiegeld en kbs?

Het idee is dat alle aftrekposten en toeslagen komen te vervallen. Om het systeem veel simpeler en goedkoper te maken. Kinderbijslag wordt vervangen door die 200 euro per kind. Ik weet niet of er uitzonderingen zijn voor chronisch zieken en mensen die arbeidsongeschikt zijn.
quote:Fossa schreef op 23 april 2017 @ 18:13:

[...]



Het idee is dat alle aftrekposten en toeslagen komen te vervallen. Om het systeem veel simpeler en goedkoper te maken. Kinderbijslag wordt vervangen door die 200 euro per kind. Ik weet niet of er uitzonderingen zijn voor chronisch zieken en mensen die arbeidsongeschikt zijn.Je snapt toch zelf ook wel dat er in no-time weer regeling zullen komen om iedereen die benadeeld wordt door dit systeem te compenseren?
Ik zou 1 of 2 dagen gaan werken en de rest van de tijd op Viva komen zitten .



En af en toe 2 maand verlof nemen om te reizen.
Alle reacties Link kopieren
@Armand, dat begrijp ik niet... het is toch niet zo dat je dat bovenop je salaris krijgt? Als je je huidige werk blijft doen en je verdiende meer dan 1400 dan verandert er gewoon niks.



Ik zou dan ook gewoon mn werk blijven doen, het zou anders een flinke achteruitgang zijn, en daarnaast vind ik mijn werk zinvol en moet dit systeem toch bekostigd worden door mensen die wel willen en kunnen blijven werken.
quote:luiwammes schreef op 23 april 2017 @ 18:16:

@Armand, dat begrijp ik niet... het is toch niet zo dat je dat bovenop je salaris krijgt? Als je je huidige werk blijft doen en je verdiende meer dan 1400 dan verandert er gewoon niks.Jawel. Iedereen krijgt het. Ongeacht je salaris.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven