Werk & Studie alle pijlers

Wat zou je doen als je een basisinkomen kreeg?

23-04-2017 17:56 323 berichten
Er zijn hier meerdere topics geweest over het basisinkomen (zie bijvoorbeeld dit topic). Maar wat zou je doen als het ingevoerd werd? Voor het gemak ga ik hier even uit van de 'maximale' variant van de Vereniging Basisinkomen.



1.400 euro per volwassene

750 euro voor 18-23 jarigen

200 euro per kind



Er zijn natuurlijk nog 20 andere varianten te bedenken op de antwoorden in de poll, maar ik ben met name benieuwd naar je belangrijkste motivatie. Dus stel dat je dan parttime zou gaan werken en vrijwillgerswerk zou gaan doen, wat weegt dan het zwaarst? Het parttime kunnen werken of het tijd hebben voor vrijwilligerswerk? Verder kun je je antwoord hieronder toelichten natuurlijk.

Wat als je een basisinkomen van 1.400 euro zou ontvangen?

Totaal aantal stemmen: 266

Dan zou ik het werk blijven doen wat ik nu doe (42%)
Dan zou ik werk gaan doen wat ik zinvoller of leuker vind, m (20%)
Dan zou ik vrijwilligerswerk of mantelzorg gaan doen (9%)
Dan zou ik parttime gaan werken (20%)
Dan zou ik hooguit een klein baantje nemen, maar verder hele (9%)
quote:Pientjexxxx schreef op 24 april 2017 @ 17:47:

En al die vrouwen die nu thuisblijven en niet werken, krijgen dan ook ineens die 1400 euro. Dus als je als alleenverdiener eerst 2000,00 netto verdiende, ga je er met het basisinkomen en allebei thuis zitten 400 euro op vooruit. Dan vraag ik mij toch af hoeveel mensen die nu tot anderhalf modaal of minder verdienen nog serieus aan de slag gaan.

Nou, het is zeker zo dat de meeste mensen wel streven naar een bepaalde structuur en gevoel nuttig te zijn.

Mijn man is helaas alweer een tijdje werkeloos maar sinds kort bezig met vrijwilligerswerk voor 32 uur per week.

Het doet hem echt goed weer wat omhanden te hebben.

Tuurlijk zijn er mensen die liever de hele dag op de bank liggen, maar dat is echt een minderheid.
quote:valentinamaria schreef op 24 april 2017 @ 18:02:

[...]





je moet het ook niet zien als luilekkerland.

de lasten gaan stijgen, BTW flink omhoog.

Maar wat is daar dan het voordeel van? Lasten stijging is altijd nadelig. BTW was ooit een tijdelijke maatregel...



Als je nu gewoon eens bedrijven het minder moeilijk zou maken, moet je eens zien hoe een land op knapt. Want daar komen banen van, en kansen ook aan minder dan perfecte kandidaten. Nu neemt niemand een risico wegens doorbetaling loon 2j. Meer overheid is nooit het antwoord.
Joh, ik ben zelfs 'onbemiddelbaar' geweest. In de jaren tachtig. Ik wist niet hoe gauw ik een paar vrijwilligersbaantjes op moest duikelen, wat een ellende zeg. Die bijstandsuitkering zag ik dan maar als een soort van salaris, voor mijn vrijwilligersbaantjes. En laten we wel wezen: zo was het toch ook?
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 april 2017 @ 18:06:

Joh, ik ben zelfs 'onbemiddelbaar' geweest. In de jaren tachtig. Ik wist niet hoe gauw ik een paar vrijwilligersbaantjes op moest duikelen, wat een ellende zeg. Die bijstandsuitkering zag ik dan maar als een soort van salaris, voor mijn vrijwilligersbaantjes. En laten we wel wezen: zo was het toch ook?Wat hield dat onbemiddelbaar in? Ik zie nu allemaal taferelen van stoelen gooien naar ambtenaren maar dat bedoelde je vast niet
Alle reacties Link kopieren
quote:[strikjemetstippels schreef op 24 april 2017 @ 18:05[/message]:

[...]



Maar wat is daar dan het voordeel van? Lasten stijging is altijd nadelig. BTW was ooit een tijdelijke maatregel...



Als je nu gewoon eens bedrijven het minder moeilijk zou maken, moet je eens zien hoe een land op knapt. Want daar komen banen van, en kansen ook aan minder dan perfecte kandidaten. Nu neemt niemand een risico wegens doorbetaling loon 2j. Meer overheid is nooit het antwoord.





er is minder werk, dus met een BI kunnen de banen beter verdeeld worden.

en uit het Canadese experiment blijkt dat mensen dan ook minder stress ervaren, dus minder zorg gebruiken ( enorme kostenpost).
wij slapen nooit.
quote:strikjemetstippels schreef op 24 april 2017 @ 18:07:

[...]



Wat hield dat onbemiddelbaar in? Ik zie nu allemaal taferelen van stoelen gooien naar ambtenaren maar dat bedoelde je vast niet Het was echt belachelijk, maar ik was dus te slim . Ik had een gymnasiumdiploma en daar sloeg toen al geen hond meer op aan. Eén keer heb ik toen in mijn wanhoop mijn diploma verzwegen om bij de hema te kunnen werken, en toen moest ik een rekentest doen die ik binnen vijf minuten foutloos afrondde en toen zei de arbeidsbureaumeneer dat ie me best zou hebben voorgesteld als ik tien fouten had gemaakt maar nu niet want ik was te intelligent en dan zou ik vast alleen maar ruzie gaan maken met mijn baas . En toen werd ik dus onbemiddelbaar .
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 april 2017 @ 18:18:

[...]





Het was echt belachelijk, maar ik was dus te slim . Ik had een gymnasiumdiploma en daar sloeg toen al geen hond meer op aan. Eén keer heb ik toen in mijn wanhoop mijn diploma verzwegen om bij de hema te kunnen werken, en toen moest ik een rekentest doen die ik binnen vijf minuten foutloos afrondde en toen zei de arbeidsbureaumeneer dat ie me best zou hebben voorgesteld als ik tien fouten had gemaakt maar nu niet want ik was te intelligent en dan zou ik vast alleen maar ruzie gaan maken met mijn baas . En toen werd ik dus onbemiddelbaar . Woooooo dat is bizar!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zo vreemd dat de voorstanders van het basisinkomen het een sociaal systeem noemen. Mensen die niet kunnen werken omdat ze bijvoorbeeld arbeidsongeschikt zijn laten terugvallen op 1400 euro per maand, sociaal hoor. Je zal maar in Amsterdam wonen waar je makkelijk 1000 euro per maand voor een appartement betaalt. Dat red je dus niet.

Of je zal maar een goede baan hebben, met een mooi (duur) huis en 2 kinderen. En dan verlies je die baan en val je terug naar 1800 euro, moet je je huis verkopen om rond te komen. Jaja, sociaal hoor.



En dat allemaal voor wat mensen die zich "loonslaaf" noemen en eigenlijk wat creatiefs willen doen waar geen mens wat aan heeft behalve zijzelf. Doe dat lekker in het weekend en laat ons sociale stelsel met rust, ik heb helemaal geen zin om het gepottenbak van mijn buurvrouw te betalen terwijl ik zelf geen financiële zekerheid meer heb als ik mijn baan kwijt raak of ziek word. En dan gaan er door het basisinkomen ook nog eens mensen minder werken of zelfs helemaal niet meer werken. Oftewel de belastingen moeten omhoog om dat basisinkomen te betalen, de lonen voor de onderkant van de arbeidsmarkt moeten omhoog want wie gaat er nog het vuilnis ophalen als je al 1400 per maand krijgt, waardoor de boodschappen nog duurder worden. En uiteindelijk zitten we in een situatie waarbij iedereen een basisinkomen krijgt van 1400 terwijl de prijzen zo sterk gestegen zijn dat je daar never nooit van rond kunt komen zodat iedereen alsnog fulltime ernaast moet werken. En de mensen zonder baan op straat terecht komen. Nee joh, goed idee, lekker gaan pottenbakken of creatieve startups starten waar niemand op zit te wachten.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Lady Voldemort dikt het nu wat aan, maar ook ik heb destijds wel meegemaakt dat ik afgewezen werd omdat ik te veel kwalificaties had voor de vacature. Serieus gebeurd. Terwijl ik zelf had aangegeven er geen probleem mee te hebben om een stapje lager te beginnen, of me richten naar de functievereisten, nee hoor, overgekwalificeerd werd er dan gezegd en je kwam niet in aanmerking. Dat is heus gebeurd in de jaren '80.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 april 2017 @ 18:25:

Lady Voldemort dikt het nu wat aan, maar ook ik heb destijds wel meegemaakt dat ik afgewezen werd omdat ik te veel kwalificaties had voor de vacature. Serieus gebeurd. Terwijl ik zelf had aangegeven er geen probleem mee te hebben om een stapje lager te beginnen, of me richten naar de functievereisten, nee hoor, overgekwalificeerd werd er dan gezegd en je kwam niet in aanmerking. Dat is heus gebeurd in de jaren '80.Gebeurt nog steeds. Dan zijn ze bang dat je snel weer weg bent als er iets beters langskomt.
quote:valentinamaria schreef op 24 april 2017 @ 18:12:

[...]





er is minder werk, dus met een BI kunnen de banen beter verdeeld worden.

en uit het Canadese experiment blijkt dat mensen dan ook minder stress ervaren, dus minder zorg gebruiken ( enorme kostenpost).

Dan ga je uit van een stelling dat alle mensen gelijk zijn en alles valt aan te leren. Dat zal een tekort op leveren aan artsen, ingenieurs en wiskunde leraren. Om maar even wat te noemen.



Zo'n experiment is altijd in een kleine setting en wordt op gebracht door de andere 99,9998% van het land.
quote:pejeka schreef op 24 april 2017 @ 18:25:

Lady Voldemort dikt het nu wat aan, maar ook ik heb destijds wel meegemaakt dat ik afgewezen werd omdat ik te veel kwalificaties had voor de vacature. Serieus gebeurd. Terwijl ik zelf had aangegeven er geen probleem mee te hebben om een stapje lager te beginnen, of me richten naar de functievereisten, nee hoor, overgekwalificeerd werd er dan gezegd en je kwam niet in aanmerking. Dat is heus gebeurd in de jaren '80.



Nietes, ik dik niks aan. Het is echt zo gebeurd.



En eerlijk is eerlijk: toen ik eenmaal onbemiddelbaar was kon ik doen wat ik wilde. Af en toe moest ik op gesprek bij de soos, en dan werd ik nog net de hemel niet in geprezen omdat ik vrijwilligersbaantjes deed. En dat vind ik nog steeds terecht, want ik bleef tenminste niet op mijn luie reet zitten.
Alle reacties Link kopieren
Dat is meer dan wij nu verdienen. Zou minder gaan werken zodat we geen opvang meer nodig hebben voor de kinderen
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 april 2017 @ 18:31:

[...]





Nietes, ik dik niks aan. Het is echt zo gebeurd.



En eerlijk is eerlijk: toen ik eenmaal onbemiddelbaar was kon ik doen wat ik wilde. Af en toe moest ik op gesprek bij de soos, en dan werd ik nog net de hemel niet in geprezen omdat ik vrijwilligersbaantjes deed. En dat vind ik nog steeds terecht, want ik bleef tenminste niet op mijn luie reet zitten.



Het aandikken bedoelde ik als: er zal echt niet met stoelen gesmeten zijn.



Maar ja, ik heb dat ook meegemaakt. Solliciteerde je op een nette baan, en was je opeens "te hoog gekwalificeerd, dus sorry"... Om gek van te worden. Snapte het ook nooit, want waarom zou een bedrijf niet iemand in dienst willen hebben die genoeg kwalificaties heeft om door te groeien, én meer dan voldoende kwalificaties om de vacature in te vullen, dacht ik toen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 april 2017 @ 18:31:

[...]





Nietes, ik dik niks aan. Het is echt zo gebeurd.



En eerlijk is eerlijk: toen ik eenmaal onbemiddelbaar was kon ik doen wat ik wilde. Af en toe moest ik op gesprek bij de soos, en dan werd ik nog net de hemel niet in geprezen omdat ik vrijwilligersbaantjes deed. En dat vind ik nog steeds terecht, want ik bleef tenminste niet op mijn luie reet zitten.

De eisen voor onbemiddelbaar zijn, zijn wel veranderd nu. Je moet nu dreigen met een bom in het gemeente huis en zelfmoord.



Gewoon een tip
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 24 april 2017 @ 18:30:

[...]



Dan ga je uit van een stelling dat alle mensen gelijk zijn en alles valt aan te leren. Dat zal een tekort op leveren aan artsen, ingenieurs en wiskunde leraren. Om maar even wat te noemen.



Zo'n experiment is altijd in een kleine setting en wordt op gebracht door de andere 99,9998% van het land.Precies. Bovendien was het geen basisinkomen dat in dat experiment werd getest, dus dat daar positieve effecten uitkomen zegt helemaal niks. Een paar jaar mensen beloven dat hun inkomen wordt aangevuld als hun inkomen onder een bepaalde grens komt is eigenlijk gewoon bijstand zonder voorwaarden. Dat is iets anders dan iedereen een basisinkomen geven (=veel duurder) voor onbepaalde tijd. Zeg nou zelf, zou jij je baan opzeggen voor een bijstandsuitkering van 3 jaar als dat daarna weer wordt afgeschaft? Vast niet. Maar als je nou zou weten dat je voor altijd een basisinkomen krijgt? De resultaten van dat experiment zeggen echt helemaal niks. Of nou ja, dat er zelfs in dit experiment mensen waren die minder gingen werken vertelt ons dat dit bij een basisinkomen er nog veel meer zullen zijn.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:strikjemetstippels schreef op 24 april 2017 @ 18:34:

[...]



De eisen voor onbemiddelbaar zijn, zijn wel veranderd nu. Je moet nu dreigen met een bom in het gemeente huis en zelfmoord.



Gewoon een tip Nee laat maar. Ik ben tegenweurdig behept met een vast contract, onder niveau weliswaar maar het bevalt me prima .
quote:AnAppleADay schreef op 24 april 2017 @ 18:27:

[...]





Gebeurt nog steeds. Dan zijn ze bang dat je snel weer weg bent als er iets beters langskomt.Maar andersom vindt een werkgever het geen enkel probleem om een werknemer er binnen de kortste keren uit te gooien omdat er anders een vast contract moet worden gegeven.
quote:Starshine-2 schreef op 24 april 2017 @ 19:47:

[...]



Maar andersom vindt een werkgever het geen enkel probleem om een werknemer er binnen de kortste keren uit te gooien omdat er anders een vast contract moet worden gegeven.Ja mooi he. En dan wordt er van de werknemer wel van alles verwacht, op het gebied van commitment en zo. Rot toch op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yakatani schreef op 24 april 2017 @ 16:34:

[...]





Dus als je al 3000 binnenharkt krijg je er nog 1400 bovenop?



Ja, maar dan moet je wel veel meer belasting betalen over je (hoge) loon.

Het moet ergens vandaan komen he?
Alle reacties Link kopieren
Van mij mogen ze het invoeren...in een ander land.



En dan kunnen we rustig van een afstandje bekijken wat de gevolgen zijn.
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 april 2017 @ 19:58:

[...]





Ja mooi he. En dan wordt er van de werknemer wel van alles verwacht, op het gebied van commitment en zo. Rot toch op.

Erg he. Maar ik lees dat je een vast contract hebt gekregen? Gefeliciteerd!

Ik heb ook het geluk bij een eerlijke wg te werken nu.

Vorig jaar gestart met standaard jaarcontract en ik nu al het vaste contract getekend dat deze zomer ingaat.

Mijn lg kwam me vragen of ik wilde blijven en toen ik ja zei zou ze het regelen. Ik had zoiets van 'het zal wel', maar binnen een week lag er contract voor m'n neus.

Ik weet wel dat een vast contract allang niet meer zo in steen gebeiteld is als vroeger, maar het is beter dan een jaarcontract.
quote:Starshine-2 schreef op 24 april 2017 @ 20:12:

[...]



Erg he. Maar ik lees dat je een vast contract hebt gekregen? Gefeliciteerd!

Ik heb ook het geluk bij een eerlijke wg te werken nu.

Vorig jaar gestart met standaard jaarcontract en ik nu al het vaste contract getekend dat deze zomer ingaat.

Mijn lg kwam me vragen of ik wilde blijven en toen ik ja zei zou ze het regelen. Ik had zoiets van 'het zal wel', maar binnen een week lag er contract voor m'n neus.

Ik weet wel dat een vast contract allang niet meer zo in steen gebeiteld is als vroeger, maar het is beter dan een jaarcontract.Mijn vaste contract was een ongelukje hoor. Ze hadden per abuis een heel kort durend uitzendcontractje over het hoofd gezien, dus toen had ik er vier . Maar ik moet zeggen dat ze hun verlies heel ruiterlijk hebben genomen, dat wel.
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 april 2017 @ 20:15:

[...]





Mijn vaste contract was een ongelukje hoor. Ze hadden per abuis een heel kort durend uitzendcontractje over het hoofd gezien, dus toen had ik er vier . Maar ik moet zeggen dat ze hun verlies heel ruiterlijk hebben genomen, dat wel.



Nou, ze hebben mazzel dat ze je mogen houden.
quote:Starshine-2 schreef op 24 april 2017 @ 20:12:

[...]



Erg he. Maar ik lees dat je een vast contract hebt gekregen? Gefeliciteerd!

Ik heb ook het geluk bij een eerlijke wg te werken nu.

Vorig jaar gestart met standaard jaarcontract en ik nu al het vaste contract getekend dat deze zomer ingaat.

Mijn lg kwam me vragen of ik wilde blijven en toen ik ja zei zou ze het regelen. Ik had zoiets van 'het zal wel', maar binnen een week lag er contract voor m'n neus.

Ik weet wel dat een vast contract allang niet meer zo in steen gebeiteld is als vroeger, maar het is beter dan een jaarcontract.Andersom gaat het ook wel eens mis. Bij ons bedrijf is iemand die na één jaarcontract een vast contract heeft gekregen. Vervolgens heeft de werknemer er niet veel zin meer in en heeft gezegd op zoek te zijn naar ander werk. Zit je mooi met een ongemotiveerde werknemer opgescheept totdat deze zelf een nieuwe baan heeft gevonden....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven