Werk & Studie alle pijlers

Wegpesten of niet?

22-02-2017 10:48 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ga mijn verhaal zo kort mogelijk houden.

Ik ben al 4 jaar aan het werk in dit bedrijf waar ik het over ga hebben. In die 4 jaar heb ik twee zware tegenslagen gehad waar ik niks aan kon doen. Ik ben geopereerd geweest aan mijn heupen door een aangeboren afwijking en daardoor 3 maanden werkonbekwaam geweest omdat ik in een rolstoel zat en moest revalideren. ( tijdens dit herstel heb ik mijn vervangster telefonische bijgestaan en zakelijke mails beantwoord).Een jaar later heb ik dan op de terugweg van mijn werk naar huis een ongeval gehad waardoor ik een zwaar nekletsel heb opgelopen en toen ook 4 maanden moest revalideren en in het ziekenhuis lag. Alles is erkend geweest als arbeidsongeval. Dus de werkgever had hier niet veel kosten aan.

De laatste tijd zit mijn werkgever constant negatief te doen tegenover mij. Als ik mij 1x ziek meldt scheldt hij mij uit omdat ik weeral eens thuis ben, en dreigt met ontslag als ik niet kom werken. Ik ben buiten mijn operatie/ongeval zelden ziek, hoogstens 6 dagen/jaar door griep of zo. Bij verkoudheid ga ik gewoon gaan werken. Als ik ziek ben, ben ik verplicht om tot naar mijn werk te komen om de belangrijkste zaken te regelen en dan van thuis uit zakelijke mails te beantwoorden omdat er geen vervanging is.

Toen ik mijn ongeval gehad heb heb ik mijn werkgever als eerste gecontacteerd omdat ik in de namiddag nog moest werken, net zoals bij ziekte moest ik na mijn ongeval eerst langs het werk nog 1 uur werken en dan pas naar de spoed gaan. Toen ik op spoed lag moest ik zelfs van daar uit nog werken van hem... Voor alle duidelijkheid, ik heb geen verantwoordelijke functie. Ik ben slechts onthaalbediende...

Door die constante chantage met ontslag enz heb ik een enorme angst ontwikkeld om nog ziek te worden. Ik heb last van hormonale migraine en door de angst om een aanval te krijgen (waardoor ik makkelijk 3 dagen beroerd van ben)neem ik al 1 jaar aan een stuk mijn pil door.

Laatst melde ik mij ziek ( doe ik alleen als het echt nodig is) omdat ik heel de nacht buikloop heb gehad en constant moest overgeven. Ik heb mijn werkgever verwittigd dat ik toch in de namiddag zal proberen om te werken (puur uit angst)

Ik ben die namiddag op mijn werk geraakt, doodziek. Hij was aanwezig en wou een gesprek met mij. Tijdens dat gesprek zei hij of ik iets aan mijn ziekteverzuim zal doen. Ik zei tegen hem dat ik dat niet in de hand heb. Ziekte kan je niet voorspellen en al zeker geen ongeval... Hij haalt telkens mijn operatie en arbeidsongeval boven tafel. Ik kan daar toch niks aan doen? Bij gewone ziekte kom ik gewoon werken en ben hoogsten 6 dagen per jaar afwezig door ziekte (griep enz...)Hij zegt tegen mij dat hij een werkrooster opstelt en ik mij daar moet aan houden, ziek of niet ziek. Hij begon ook te zeggen dat elk jaar ziek zijn niet normaal is en dat ik zeker iets ergs heb zoals kanker enz... Ik heb daarop een zware hyperventilatieaanval gekregen tijdens het gesprek en kon bijna niet happen naar lucht. Ik vroeg of hij mij wou helpen en een dokter opbellen. ( ik had al heel de dag niet gegeten en gedronken)en ben op de grond gevallen en hij zat mij gewoon uit te lachen en deed niks. Hij liet mij daar zitten en zei dat ik maar best naar huis ga dan... Hij keek zelfs niet meer om en was weg. Ik slaap heel slecht de laatste tijd door al die stress en ben naar de dokter gegaan. Hij heeft bloed geprikt en in mijn bloed is duidelijk te zien dat bepaalde waardes zeer hoog staan en die in verband worden gebracht door hoge stress. Ik ben doorverwezen naar een psychiater om mij verder te behandelen want ik ben op. Na dit voorval heb ik nog hyperventilatieaanvallen gekregen en kan ik niet meer slapen.

Ik heb het gevoel dat mijn werkgever mij wilt wegpesten. Hij zei tijdens het gesprek ook dat mijn collega's al bang zijn als ik weer eens thuis ben met een ziekte of ongeval... Een nieuwe collega, waarmee mijn werkgever wel vriendelijk tegen is saboteert de laatste tijd ook mijn werk. (afspraken niet noteren, wachtwoorden veranderen op de pc om mijn werk te verstoren, roddels verspreiden die niet waar zijn zoals ik nooit op tijd ben op het werk terwijl ik altijd 10 min te vroeg ben. De nieuwe collega (hij is zelfs niet gekwalificeerd om deze job uit te oefenen)en werkt pas een half jaar in het bedrijf en wordt gepromoveerd tot teamleider. Ik heb hem moeten opleiden?! Ik kreeg deze promotie niet omdat mijn werkgever zogezegd niet op mij kan rekenen door mijn "verzuim". Ook mag ik mijn verlof niet zelf meer kiezen. In het begin van mijn tewerkstelling mocht ik wel verlof nemen in schoolvakanties enz. Nu mag ik enkel dagen opnemen wanneer het mijn werkgever past. Ik zie mijn man en kinderen bijna niet meer. Ik werk 11 u per dag in een variabel uurrooster en altijd 1 weekend op 2. Ik mag enkel verlof nemen op een maandag of dinsdag omdat het dan niet druk is in het bedrijf.



Ik begin echt het gevoel te krijgen dat ze mij willen wegpesten Ze zien dat ik de job goed doe en graag doe en waarschijnlijk omdat ik nooit zelf zou opstappen doen ze dit allemaal volgens mij. Het doet mij heel veel verdriet omdat ik deze job heel graag doe en goed deed volgens alle klanten (geschenken, wenskaarten). Ik zit nu met een dilemma, daar blijven of niet. Wat denken jullie? Ik zit nu momenteel thuis en start vandaag met psychotherapie want mijn gezondheid is fel achteruit gegaan... De dokters vermoeden een depressie en burn-out.

Groetjes
Als ik mij 1x ziek meldt scheldt hij mij uit



Hier ben ik gestopt met lezen. Schakel professionele hulp in.
Aan je taal te lezen ben je Belgische? Dan kan je toch gewoon een briefje bij de huisarts halen als je ziek bent? Hij kan je niks verplichten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ga mijn verhaal zo kort mogelijk houden.....





Das nie helemaal gelukt.



Ik snap je werkgever wel. Het is misschien een botte hork zoals ie het brengt maar je bent gewoon vaak ziek.
Alle reacties Link kopieren
Maar als ik moest kiezen zou ik toch voor de nier gaan

Altijd handig
Alle reacties Link kopieren
quote:BAMmetjebamie schreef op 22 februari 2017 @ 10:54:

Hoi allemaal,

Ik ga mijn verhaal zo kort mogelijk houden.....





Das nie helemaal gelukt.



Ik snap je werkgever wel. Het is misschien een botte hork zoals ie het brengt maar je bent gewoon vaak ziek.



Volgens mij heb jij het verhaal niet helemaal gelezen?



6 dagen ziek per jaar vind ik niet veel. Een ongeval of heupoperatie is niet iets waar je zelf iets aan kan doen.



Zoek hulp, juridisch denk ik. En ga weg daar, als je kan. Lijkt me een zeer ongezonde plek om te werken.
"Whatever happened back there is being managed and kicked right up into its own ass one way or another, I know that."
Jeetje wat een tegenslag.

Je bent nu ziek thuis begrijp ik?

Dan zou ik zeggen: neem eerst de tijd om goed te herstellen.

De rest komt daarna.
Alle reacties Link kopieren
quote:BAMmetjebamie schreef op 22 februari 2017 @ 10:54:

Hoi allemaal,

Ik ga mijn verhaal zo kort mogelijk houden.....





Das nie helemaal gelukt.



Ik snap je werkgever wel. Het is misschien een botte hork zoals ie het brengt maar je bent gewoon vaak ziek.Wat een rotopmerking. Ook al is iemand vaak ziek dat is nog geen reden om iemand zo te behandelen en iemand letterlijk op de grond te laten creperen... dit is gewoon mishandeling. een werkgever heeft zorgplicht naar medewerkers toe. en als hij jou uit dienst wil hebben dan moet hij dit op een professionele manier oplossen en niet door dit criminele gedrag. TO, meldt je ziek en werk ernaartoe niet meer terug te komen daar. dit is een uiterst zorgelijke situatie dus schakel professionele hulp in. veel sterkte!
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
quote:BAMmetjebamie schreef op 22 februari 2017 @ 10:57:

Maar als ik moest kiezen zou ik toch voor de nier gaan

Altijd handigSorry maar heb jij zelf issues ofzo? oprechte vraag hoor...
Don't cry, buy a bag and move on.
Volgens mij ben je Belgische? Ik weet niet helemaal hoe het daar is geregeld met ziekte en doorbetaling e.d. Ik zou me zo snel mogelijk ziek melden met een burnout. Vergeet niet "bewijsmateriaal" mee te nemen. Je werkmail bijvoorbeeld, waarop staat dat je geen vakantie mag, dat wachtwoorden veranderen etc. Misschien heb je er ooit nog wat aan, want je baas is overduidelijk een hork. Kun je dat in ieder geval bewijzen.



Een goede werkgever zou met je in (een eerlijk) gesprek moeten gaan over hoe hij het beter voor je kan maken, zodat jij op je best je werk doet.
O ja, als je ziek bent ben je ziek. NIET werken dus. Ook geen werkmail beantwoorden. Je baas moet dit zelf maar oplossen, dat is zijn verantwoordelijkheid als baas.
quote:daenerys79 schreef op 22 februari 2017 @ 11:03:

[...]

TO, meldt je ziek en werk ernaartoe niet meer terug te komen daar. dit is een uiterst zorgelijke situatie dus schakel professionele hulp in. veel sterkte!



Dit is niet de beste manier om een arbeidsconflict op te lossen.

TO, ga het gesprek aan. Ik heb geen kennis van de Belgische arbeidswetgeving, maar hier in Nederland kun je evt met ontslag met een transitievergoeding. Dan krijg je dus een zak(je) geld mee als jullie het eens worden, en kun je verder solliciteren. Ga in gesprek met je werkgever over je toekomst daar. Vraag wel eerst advies aan je rechtsbijstandverzekering of de vakbond (als je lid bent).





Ik vind 6 dagen per jaar ziek overigens wel best veel.
quote:Magneet schreef op 22 februari 2017 @ 11:00:

[...]





Volgens mij heb jij het verhaal niet helemaal gelezen?



6 dagen ziek per jaar vind ik niet veel. Een ongeval of heupoperatie is niet iets waar je zelf iets aan kan doen.



Zoek hulp, juridisch denk ik. En ga weg daar, als je kan. Lijkt me een zeer ongezonde plek om te werken.Nee maar ik snap wel dat ze die promotie niet krijgt want ze is nu eenmaal een bedrijfsrisico door haar ziekteverzuim. En als collega's al opmerkingen dat ze vaak ziek is, dan is het aan de werkgever hier iets mee te doen.
hyperventilerend neervallen en je baas om hulp smeken????? hoe moet iemand jou nu nog serieus nemen?
quote:BAMmetjebamie schreef op 22 februari 2017 @ 10:57:

Maar als ik moest kiezen zou ik toch voor de nier gaan

Altijd handigWhut? Leg die 's uit?
quote:Marana_ schreef op 22 februari 2017 @ 11:07:

[...]





Dit is niet de beste manier om een arbeidsconflict op te lossen.

TO, ga het gesprek aan. Ik heb geen kennis van de Belgische arbeidswetgeving, maar hier in Nederland kun je evt met ontslag met een transitievergoeding. Dan krijg je dus een zak(je) geld mee als jullie het eens worden, en kun je verder solliciteren. Ga in gesprek met je werkgever over je toekomst daar. Vraag wel eerst advies aan je rechtsbijstandverzekering of de vakbond (als je lid bent).





Ik vind 6 dagen per jaar ziek overigens wel best veel.Als je een burnout hebt door een manipulatieve baas dan kun je dit echt niet aan. Eerst beter worden en als je er sterk genoeg voor bent kun je alles verder regelen. Als TO dit nu doet loopt ze echt niet weg met de beste oplossing voor haarzelf.
en hoe ernstig is dat ongeval dat je eerst nog even een uur gaat werken en daarna naar de spoedeisende hulp gaat?
quote:Grobbekuiken schreef op 22 februari 2017 @ 11:10:

[...]





Whut? Leg die 's uit?



Spelfout in titel.

(Flauw he.)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestopt met lezen bij het uitschelden als je je ziek meldt. Gelijk gaan praten met je werkgever, en/of een andere baan zoeken en/of juridische hulp zoeken.

Of je ziek melden natuurlijk.
quote:daenerys79 schreef op 22 februari 2017 @ 11:03:

[...]





Wat een rotopmerking. Ook al is iemand vaak ziek dat is nog geen reden om iemand zo te behandelen en iemand letterlijk op de grond te laten creperen... dit is gewoon mishandeling. een werkgever heeft zorgplicht naar medewerkers toe. en als hij jou uit dienst wil hebben dan moet hij dit op een professionele manier oplossen en niet door dit criminele gedrag. TO, meldt je ziek en werk ernaartoe niet meer terug te komen daar. dit is een uiterst zorgelijke situatie dus schakel professionele hulp in. veel sterkte!mishandeling? nee zeg nu wordt die fraai. TO gaat een potje zitten hyperventileren en denkt dat haar baas haar daarmee kan helpen. Ze weet blijkbaar dat het hyperventilatie is dus ze weet ook hoe ze het op moet lossen en hoe ze het had kunnen voorkomen.
quote:SF_ schreef op 22 februari 2017 @ 11:12:

[...]





Spelfout in titel.

(Flauw he.)Ooooh! Die fout was al weg toen ik opende. Maar vandaar dus (beetje grappig was het dan wel )
quote:Marana_ schreef op 22 februari 2017 @ 11:07:

[...]





Dit is niet de beste manier om een arbeidsconflict op te lossen.

TO, ga het gesprek aan. Ik heb geen kennis van de Belgische arbeidswetgeving, maar hier in Nederland kun je evt met ontslag met een transitievergoeding. Dan krijg je dus een zak(je) geld mee als jullie het eens worden, en kun je verder solliciteren. Ga in gesprek met je werkgever over je toekomst daar. Vraag wel eerst advies aan je rechtsbijstandverzekering of de vakbond (als je lid bent).





Ik vind 6 dagen per jaar ziek overigens wel best veel.Ja inderdaad veel. nu weer ziek melden lost niks op
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 22 februari 2017 @ 11:13:

[...]



mishandeling? nee zeg nu wordt die fraai. TO gaat een potje zitten hyperventileren en denkt dat haar baas haar daarmee kan helpen. Ze weet blijkbaar dat het hyperventilatie is dus ze weet ook hoe ze het op moet lossen en hoe ze het had kunnen voorkomen.Sorry maar er ligt iemand op de grond waar het overduidelijk niet goed mee gaat, vraagt jouw hulp, en jij loopt weg. dat is normaal in jouw ogen? vind ik niet. ongeacht wat voor relatie op conflict er dan ook speelt.
Don't cry, buy a bag and move on.
quote:pangea schreef op 22 februari 2017 @ 11:10:

[...]





Als je een burnout hebt door een manipulatieve baas dan kun je dit echt niet aan. Eerst beter worden en als je er sterk genoeg voor bent kun je alles verder regelen. Als TO dit nu doet loopt ze echt niet weg met de beste oplossing voor haarzelf.





Ik heb zomaar het idee dat TO ook aardig kan manipuleren. De werksfeer is volkomen verziekt. Ook door omstandigheden waar TO niets aan kan doen (heupoperatie en het ongeval), en de werkgever is inderdaad bepaald niet netjes. Maar TO handelt nu ook al niet goed.

Je kunt jezelf niet ziek melden op het vermoeden van burn-out. Ik weet niet hoe dat in België gaat maar hier in Nederland is de bedrijfsarts degene die vaststelt of je kunt werken of niet. Als je revalideert na een ongeval is het niet ongebruikelijk dat je toch alvast ook wat re-integreert in je werk, voor zover mogelijk.

Nogmaals: het beste advies aan TO is contact opnemen met een juridische adviseur. En alleen ziek melden als die jurist dat in samenspraak met een arts adviseert.
Alle reacties Link kopieren
quote:pangea schreef op 22 februari 2017 @ 11:10:

[...]





Als je een burnout hebt door een manipulatieve baas dan kun je dit echt niet aan. Eerst beter worden en als je er sterk genoeg voor bent kun je alles verder regelen. Als TO dit nu doet loopt ze echt niet weg met de beste oplossing voor haarzelf.Dat bedoel ik. ze zegt dat ze ziek is (depressie en burn-out) dan kan ze toch niet aan het werk?
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven