Werk & Studie alle pijlers

Wel of niet naar de uni?

07-09-2012 00:52 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,



Ik zit met een probleem.



Ik heb nu twee jaar HBO erop zitten en heb inmiddels mijn Propedeuse gehaald. Nu heb ik door te weinig studiepunten een jaar studievertraging opgelopen (verschillende omstandigheden, maar deed er ook niet veel voor), maar ik heb echt het idee van wat doe ik hier nog? Dit heb ik vorig jaar ook al allemaal gehad en het lijkt allemaal onder mijn niveau, dus dat motiveert me niet om nog iets voor mijn studie te doen.



Daarom ben ik erover aan het denken om dezelfde opleiding maar dan op de universiteit te doen.



Is het aan te raden voor mij om naar de universiteit te gaan?



Groetjes, Orchidee19
Alle reacties Link kopieren
Heb jij gymnasium gedaan?



Ik zou denken dat als jij "academisch materiaal" zou zijn dat jij je hbo propedeuse (welke cursus? ) met 2 vingers in je neus zou kunnen halen.



Wat denk je zelf?
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan te weinig gedaan te hebben tijdens je Hbo studie en vervolgens geef je aan het te gemakkelijk te vinden wat jou demotiveert. Ik vraag me dan af hoe kun je weten dat het te gemakkelijk is als je er weinig aan gedaan hebt? Feit is dat je twee jaar over je propedeuse hebt gedaan. Feit is dat er naast verplichte literatuur ook aanbevolen literatuur is voor extra verdieping, waarmee ik wil zeggen dat de moeilijkheidsgraad van je studie ook van jezelf afhangt. Veel Hbo's kennen ook excellentieprogramma's, waar je extra uitgedaagd kunt worden. Verder moet je je bewust zijn dat waar je op het Hbo al best zelfstandig moet werken, dat bij een uni nog veel meer het geval is. Er is niemand die je achter de broek aan zit of je op schema ligt. Het is vaak ook veel massale colleges en abstracter. Terwijl Hbo veel meer praktijkgericht is en concreter. Hou je van theorie en abstractie en haal je goede resultaten, dan kan dat een goede reden zijn om naar de Uni over te stappen. Anders, zou ik er nog eens goed over nadenken en een gesprek met je studieloopbaanbegeleider aanvragen. Die is er daarvoor. Mocht je daar niet bij terecht kunnen, ga dan langs bij de decaan. Ik zou het in ieder geval even met een professional van je opleiding bespreken als ik jou was. Succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oudzuid schreef op 07 september 2012 @ 00:59:

Heb jij gymnasium gedaan?



Ik zou denken dat als jij "academisch materiaal" zou zijn dat jij je hbo propedeuse (welke cursus? ) met 2 vingers in je neus zou kunnen halen.



Wat denk je zelf?Bovendien ademt je openingpost niet direct een academisch denkpatroon uit. De typische fout om al snel het herkennen van begrippen te gaan verwarren met het echte kennen ervan, leidt heel dikwijls tot een onderschatting of ook tot een student die(soms onbewust) veel te snel tevreden is over de eigen kennis. Wat me als prof ook tot nadenken stemt, is het feit dat iemand die overweegt om een universitaire studie te starten, waar men zelfstandig en diepgaand zal moeten leren werken, deze vraag op een algemeen forum werpt, waar reacties komen van volslagen onbekende mensen, waarvan je onmogelijk kan inschatten in hoeverre zij met de materie vertrouwd zijn. Hogescholen en universiteiten hebben daarvoor aanspreekpersonen, die wel terzake competent zijn.
Alle reacties Link kopieren
Om als reden aan te geven dat de opleiding nu te makkelijk is voor je en je daarom wil overstappen is echt onzin. Universiteit is veel (zelfstandig) onderzoek doen en jezelf stimuleren. Als je het nu al moeilijk vindt om iets te doen voor je studie zou ik eerst daaraan werken.
Alle reacties Link kopieren
De meeste studenten met enkel een HBO-P redden het niet op de uni. De uni gaat niet om inteligentie, maar om een denkpatroon, zelfstandig werken en eigen initiatief. Op het HBO kan je zelf ook verdieping zoeken, het is zo moeilijk als je het zelf maakt. Het is geen middelbare school die voor je beslist wat je moet leten en doen, je kan prima je eigen programma samenstellen en het daarmee uitdagend voor je maken. Als je 2 jaar over je P hebt gedaan (wat best wel lang is), dan moet je je afvragen if je de zelfdicipline en initiatief op de uni wel aankan.
Alle reacties Link kopieren
ben het helemaal eens met thomaaas en Yavaana. Op de uni moet je zelf gemotiveerd zijn om je studie te halen. daar zijn nauwelijks verplichte lessen, alleen op een bepaald moment een tentamen en zorg maar dat je het dan red. Als je nu al niet de motivatie hebt om door te gaan, waarom denk je dan dat je gemotiveerd genoeg bent om de uni wel te kunnen halen als het om dezelfde studie gaat?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Welke studie doe je? Ik ben zelf na propedeuse in een jaar overgestapt naar universiteit.

Ik vond het een verademing. Op het HBO had ik het idee dat ik niet diep genoeg op de stof kon ingaan.

Als ik ergens in geinteresseerd was zei de docent dat ik dat niet hoefde te weten voor tentamen.

Natuurlijk had ik HBO eerst kunnen afmaken, zeker na alle doemscenarios die

ik van alle kanten kreeg te horen.



Universiteit is veel meer leeswerk. Zelf plannen. Niemand die vraagt of je nog bij bent met de stof.

Dat jij propedeuse.in twee jaar hebt gedaan hoeft geen probleem te zijn. Is de bijzondere reden die

daarbij een rol speelde opgelost? Heb je idee al overlegd met studiebegeleider? Ik heb uitgebreid

gesproken over mijn overstap. Mijn studiebegeleider kwam min of meer zelf met het idee dat ik kon overstappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook na mijn HBO propedeuse overgestapt naar de Universiteit maar destijds moest je daarvoor je propedeuse binnen een jaar halen. Anders werd je gewoon niet toegelaten. Is Dat nu niet meer zo?
Alle reacties Link kopieren
De grote vraag is of je eigenlijk de studie niet interessant genoeg vindt (te veel vakken die je maar matig interesseren?), of dat je echt niet genoeg gemotiveerd wordt door een te laag niveau. Bij het eerste punt, krijg je op de universiteit hetzelfde probleem namelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven