Werk & Studie alle pijlers

Wennen aan slaapdiensten

29-11-2015 11:56 24 berichten
Goedemorgen allemaal. Ik heb een vraagje. Ik werk sinds november 2013 in de jeugdzorg. Met kinderen en jongeren. Sinds oktober dit jaar -nog maar kort dus- residentieel. Hierdoor heb ik tegenwoordig regelmatig slaapdiensten! De diensten zijn tot nu toe allemaal erg goed gegaan, de kinderen / jongeren zijn steeds zonder problemen gaan slapen. Heerlijk rustig. Ik heb me 's nachts nog geen zorgen hoeven maken over ze. Toch doe ik geen oog dicht! Nou ja, dat probeer ik natuurlijk wel, maar zonder resultaat.. Afgelopen vrijdag nacht was het wel héél extreem, ik bleef maar draaien, me aan geluidjes storen in mijn kamer (tikkende verwarming ofzo), etc. Op een gegeven moment ga ik er ook over nadenken en me afvragen hoeveel tijd ik überhaupt nog heb om te slapen.. Keek ik op mijn mobiel, was het 07:50. Om 08:00 had ik de wekker gezet! Niet fijn. Vooral omdat ik echt mijn nachtrust nodig heb, om die reden ga ik bijvoorbeeld ook zelden nachtenlang uit. Kan er niet tegen. Thuis is slapen nooit een probleem!! Wat er ook gebeurd, ik slaap gewoon lekker. Het lukt dus alleen niet tijdens de slaapdienst.



Wie heeft er nog meer slaapdiensten? Iemand tips om toch te kunnen slapen? Veel collega's zeggen dat ze nooit goed slapen, ook al doen ze het al jaren... Vind ik niet bemoedigend!
Oei, vervelend zeg!



Misschien je eigen kussen meenemen van thuis? En douchen/warme melk/thee voor het slapen gaan?
Ik sliep ook altijd onrustig tijdens diensten, het hoorde er voor mij een beetje bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap ook altijd slecht(er) tijdens slaapdiensten. Dezelfde doelgroep als jij, maar dan hele jonge kinderen. Heb er dan ook regelmatig een aan mijn bed staan door een enge droom, nat bed of een 'ik mis mama'... In mijn geval merk ik dat het helpt als ik op tijd naar bed ga. Ik heb op mijn werk altijd even tijd nodig om te wennen aan de geluidjes, te malen en het werk een beetje van me af te zetten voordat ik kan slapen. Ook zorg ik vooraf dat storende lichtjes en geluidjes zoveel mogelijk afgedekt of weg zijn. Bijvoorbeeld een tikkende klok leg ik tijdens mijn slaapdienst ergens anders en ik gooi iets over het modem van de computer. Kleine dingetje die er voor zorgen dat ik 's nachts als ik wakker word in ieder geval snel opnieuw in slaap kan vallen.



Ik denk dat ik nooit echt goed zal slapen omdat ik nou eenmaal in mijn eentje de verantwoordelijkheid voor 16 kinderen heb, dus slaap ik heel vluchtig en alert.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het inderdaad juist de verantwoordelijkheid is die ervoor zorgt dat je niet goed slaapt. En dat is natuurlijk ook helemaal niet gek. Weinig aan te doen, behalve misschien er aan wennen. En heel gek, maar je schrijft nu dat je er s nachts nog niet uit gehoeven hebt. Misschien dat dat het nog wel extra spannend maakt (word ik wel wakker/handel ik dan meteen goed etc). Als je eenmaal hebt ervaren dat dat een paar keer goed gaat, zijn die zenuwen er misschien af en slaap je iets beter.
Ik probeer zoveel mogelijk mijn eigen "naar bed gaan ritueeltje" van thuis te hanteren hahahahaha. Nogal uitgebreid, douchen hoort daar ook bij. Helaas werkt dat niet. Blijf het wel gewoon doen natuurlijk. Thee drinken ga ik inderdaad eens proberen, er bestaat geloof ik zelfs Slaap lekker thee of Welterusten thee ofzoiets..



Polydox, dat probeer ik inderdaad te accepteren. Slechter / onrustiger slapen hoort er nu eenmaal bij. Maar helemaal niet slapen vind ik toch wel ver gaan. Zeker omdat de kinderen / jongeren ook in de ochtend nog wat aan mij moeten hebben. Gelukkig functioneer ik tot nu toe verbazingwekkend goed "de morning after" en ben ik op de één of andere manier wel vrolijk maar.. Voel me een zombie. Nu nog steeds. Moet na afloop van de dienst ook ineens een stuk meer moeite doen om vrolijk te blijven.
Gsleutel en Nausicaa, jullie hebben gelijk! Het heeft veel te maken met de verantwoordelijkheid (in je eentje). Zeker als ik op een locatie werk met kinderen, wil ik natuurlijk niet dat er iets gebeurd en dat ik er dan doorheen slaap. Met de jongeren is dat weer op een hele andere manier, zij zijn minder "zorg behoevend" maar toch kan er van alles gebeuren waar je liever niet doorheen slaapt. Niet dat ik daar nou vanuit ga, ik vind vertrouwen hebben heel belangrijk! Maar toch.



Ik ga wat doen met de tips.
Zo herkenbaar!! Ik werk nu ongeveer 14 jaar met slaapdiensten erbij. Ik slaap niet. Kussen mee kleedje mee boek mee. Enz niks helpt. Ik heb het geaccepteerd dat ik gewoon een waker ben en bij thuiskomst als het kan een tukkie doen.☺



Sorry kan er niks mooiers van maken.
Alle reacties Link kopieren
Heb je meerdere slaapdiensten achter elkaar? Dat heeft mijn voorkeur. De eerste nacht slaap ik niet of nauwelijks, maar de nachten erna gaat het een stuk beter. Bij meerdere slaapdiensten achter elkaar is dat prima te doen, maar bij steeds losse diensten is het vervelend.



Voor mij werkt ook om juist niet te vroeg te gaan slapen en een overgang te creëren tussen werk en slapen door nog even series te kijken en dan dus maar wat later te gaan slapen. En ja, verder hoort het er gewoon een beetje bij.
Alle reacties Link kopieren
Hoe doe jij dat dan als je daar staat te douchen? Dan hoor jij toch ook niet wat er met die kinderen gebeurt en kun je er ook niet meteen naar toe.
cowandchicken wijzigde dit bericht op 24-05-2018 12:09
42.80% gewijzigd
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Ik draai al jaren slaapdiensten. Ik slaap wel, maar vaak slecht. Ik heb het geaccepteerd en doe na een heel beroerde nacht gewoon overdag een schoonheidsslaapje van een uur.



Over douchen: ik douch en de telefoon ligt gewoon in de badkamer, als hij gaat dan kan ik gewoon opnemen.
Oh, dus volgens jou mag er niet gedoucht worden? Ik douch maximaal een kwartiertje en als er ondertussen iemand gebeld heeft, bel ik terug zodra ik klaar ben. Mocht er iets gebeuren terwijl ik onder de douche sta, hoor ik dat en dan is het een kwestie van vliegensvlug reageren. Ik ga pas douchen als ik zeker weet dat iedereen slaapt. Ik zal sowieso altijd douchen wanneer dit maar even mogelijk is, want ik moet me de volgende dag wel kunnen vertonen.



Apart trouwens, dat je douchen onverantwoord vind. Hopelijk ben je geen moeder want dan zou je dus eigenlijk nooit kunnen douchen? Oh wacht, nu snap ik waarom sommige mensen vinden dat vrouwen geen alleenstaande moeder mogen worden.
Telefoon in de badkamer is ook een goeie!
Alle reacties Link kopieren
Het went, vind ik.

Ik neem mijn eigen kussen mee en zet net als thuis mijn radio op sleep. Dan hoor ik niet allerlei bijgeluiden
Je bent zelf een theepot
Douchen kan prima maar niet te lang en telefoon bij de hand.



Ow mijn doelgroep is volwassenen met een licht verstandelijke beperking met psychische problematiek.

Word bijna nooit gebeld trouwens. Ben er echt voor noodgevallen. Clienten willen ook graag dat ik slaap. 😆
quote:Libra1990 schreef op 29 november 2015 @ :

........... Nogal uitgebreid, douchen hoort daar ook bij.............

Uitgebreid douchen is iets voor thuis. Een snelle korte verfrissingsbeurt is op het werk voldoende. Onder de douche hoor je nml. echt niet alles.

Je bent op je werk, dat er wordt verwacht dat je iig. bereikbaar bent voor je cliënten.



........,ik vind vertrouwen hebben heel belangrijk........

Wat bedoel je daarmee?



......Ik zal sowieso altijd douchen wanneer dit maar even mogelijk is, want ik moet me de volgende dag wel kunnen vertonen.......

Hoezo, ben je anders niet toonbaar?
quote:limelight schreef op 29 november 2015 @ 14:00:

[...]





Ik zei dat mijn ritueel uitgebreid is. Douchen hoort bij dat ritueel. Nergens gezegd dat ik heel uitgebreid ga staan douchen.



Ik bedoel ermee dat ik niet de hele nacht vol spanning lig af te wachten of er iets gaat gebeuren. Daar ligt het niet kunnen slapen dus niet aan.



Ik vind het persoonlijk vooral onfris om niet te douchen. Maar mijn haar moet zeker wel gewassen worden anders vind ik het er inderdaad niet uit zien. Persoonlijk vind ik én een hele nacht niet slapen én je niet kunnen wassen wat veel van het goede. Gelukkig vindt mijn instelling dat ook. Het personeel heeft niet voor niets een badkamer met douche. Maar goed, voordat je het zo gaat draaien dat ik meer om mijn uiterlijk geef dan om cliënten: als het niet gaat omdat niet alle kids / jongeren slapen (omdat er eentje ziek is bijvoorbeeld) gaat dat uiteraard voor en douche ik thuis wel weer.
Vind ik ook Zomerelfje. Ik ben tot nu toe ook nog niet gebeld 's nachts! Op sommige locaties kan dit wel gebeuren, door de crisisdienst, mocht er een noodbed nodig zijn bijvoorbeeld. Dus telefoon meenemen is dan een goeie.



En bedankt allemaal voor jullie inbreng!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de nachtdiensten/ bereikbaarheidsdiensten en kon nooit slapen. Ik heb wel veel meegemaakt 's nachts en zeker bij jongeren mag je opletten. Vertrouwen is belangrijk maar een verstandig wantrouwen nog meer. Er bestaat een "dagcultuur" en "nachtcultuur". Daar is genoeg literatuur over geschreven. Ik weet niet zo snel meer een paar titels maar heb er ooit (veel) over gelezen.

Misschien kun je voor jezelf accepteren dat je niet echt kan slapen maar meer wat doezelt. Ik had bijvoorbeeld ook sokken aan in bed omdat ik altijd hele koude voeten had tijdens de nachtdienst.
Daar heb je gelijk in Paperlantern! Wie weet dat onbewust mijn "gezonde wantrouwen" ervoor zorgt dat ik niet slaap. Doezelen is het juiste woord inderdaad.. Ik weet ook dat er 's nachts van alles kan gebeuren! Wat dat betreft is het misschien wel goed dat er weinig/geen hulpverleners zijn die wel muurvast slapen tijdens zo'n dienst! Die literatuur lijkt me trouwens interessant, ik zal eens gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook even gaan zoeken maar kan het niet zo snel vinden. Ik zal eens even in mijn geheugen graven hoe de termen precies waren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 11 jaar lang slaapdiensten gehad op residentiële groepen met zowel pubers als jongere kinderen. Ik moest in het begin ook erg wennen en sliep slecht. Maar dat ging toch steeds beter. Ik had wel de regel dat ik in de avond ook gewoon mijn avond hield. Dus naast het naar bed brengen etc van kinderen was ik vooral bij de tv te vinden of aan tafel spelletjes spelen met de kinderen. Ik rapporteerde pas de volgende ochtend omdat ik daar juist erg actief van werd wat niet bevordelijk was voor mijn nachtrust.

Ik kon wel pas slapen als de kinderen/ jongeren lagen te slapen, anders was ik ook te alert om me over te geven. Dus allemaal op tijd naar bed, na een half uur na de laatste een rondje lopen langs de kamers en dan nog minimaal een half uur iets voor mezelf doen.



Oh ja, aan het begin van mijn dienst ging ik meteen naar de slaapkamer om mijn spulletjes klaar te leggen/ verwarming aan te doen etc. Dan was het niet meer de dienstkamer maar mijn slaapkamer.
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Zo pak ik het ook aan. Sowieso wil ik de avond echt bij de kinderen / jongeren zijn en zit ik helemaal niet op kantoor. Het rapporteren bewaar ik daarom ook voor 's ochtends. Dat is met jongeren natuurlijk ideaal omdat ze meestal uitslapen in het weekend (ik heb de komende tijd voornamelijk diensten in het weekend)! Dan kan ik in alle rust op kantoor en mijn dingetjes doen zoals wasje draaien etc. Ik houd me trouwens ook aan de vastgestelde bedtijden. Dat is belangrijk voor de rust op de groep denk ik. Pas als iedereen op hun kamer is ga ik beneden opruimen en afsluiten. Dan doe ik m'n rondje en daarna ga ik mezelf klaarmaken om te slapen.



Alvast mijn spulletjes klaarleggen ga ik voortaan ook doen. You never know. Ik ben al blij als ik helemaal kan ontspannen en tot rust komen, of dit nu betekent dat ik beter ga slapen of ga accepteren dat dat niet lukt haha!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, vooral de verantwoordelijkheid en de 'angst' dat je iets mist maakte dat ik altijd slecht sliep.

Nu klom er bij ons ook nog wel regelmatig een uit het raam...dat wil je toch wel graag horen.

Ik ging meestal thuis nog even een uurtje liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven