Werk & Studie alle pijlers

Werk en WhatsApp

18-01-2017 23:12 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ja ik weet het, weer een werkgerelateerd topic van mij . Ik kom zoveel nieuwe dingen op m'n nieuwe werk tegen en ben gewoon benieuwd naar de mening van anderen, want vandaag werd eigenlijk een beetje gedaan alsof ik gek/ouderwets ben en daar houd ik niet zo van.



Ik ben assistent manager in een bedrijf, ik heb een manager en een director boven me. Ik geef leiding aan 6 teamleaders, en onder hen valt weer een team van in totaal 45 wekemers, waar ik dus ook leiding aan geef.



Ik ben best wel traditioneel ingesteld (denk ik nu) wanneer het komt op management/leidinggeven. Basically gaat het naar mijn idee zo; de director krijgt iets (een memo, verandering van sop's noem maar op) via een director meeting. Dit geeft hij dan door aan mijn manager en die filtert dit weer door aan mij of mijn collega assistent managers. Dan is aan ons de taak om te zorgen dat het personeel hiervan op de hoogte is, danwel via een briefing, trainingen of persoonlijke begeleiding. Daarna test je bij je team of de nieuwe informatie goed binnen is gekomen en of deze ook daadwerkelijk toegepast wordt.



In dit bedrijf hebben ze een app waar iedereen in zit, vanaf mijn manager en alles daaronder. Mededelingen worden in die app dus te pas en te onpas gedaan. En dat niet alleen, maar ook zaken waar het personeel tegenaan loopt, zoals een collega die de dag ervoor niet goed afgesloten heeft or you name it, alles. Op deze manier krijg je dus gesprekken van teamleden die zich aangesproken voelen, of verongelijkt of iets dergelijks. En dan is er weer een manager, op die app dus! die dat weer wat sust.



Ik heb vandaag aangegeven bij mijn manager dat ik dit een ongezonde manier van communiceren vind. Ten eerste ontvangt iedereen de godganse dag door werkgerelateerde berichtjes op een privé telefoon, want niemand heeft een telefoon van de zaak. Ook als je vrij bent dus. Ten tweede vind ik niet dat je kan verwachten van iemand die vrij is dat hij of zij de informatie absorbeert en verwerkt. Ten derde, op de sms/app voelt iedereen zich ook wat vrijer en zegt misschien dingen die men niet tijdens een face to face zou zeggen. Eigenlijk vind ik het dus vooral onprofessioneel en niet constructief.



Mijn manager vindt dus dat ik te conventioneel/traditioneel denk over leidinggeven en communiceren. Dat ik meer open zou moeten staan voor de hedendaagse manier van communiceren en eigenlijk vindt hij dat ik zeur, volgens mij . Maar ik vind dit echt geen goede manier, en ik word trouwens ook mallotig van de onzinnige gesprekken die in die groeps app plaatsvinden. Vooral op m'n vrije dag. Ik check m'n e-mails al op m'n vrije dag en vind dat dat genoeg is.



Is dit het nieuwe communiceren binnen een bedrijf? Vinden jullie dit normaal? Moet ik standvastig zijn of het laten gaan? Ik weet dat de director (mijn opperbaas) het er ook niet mee eens is, maar ik wil mijn manager niet passeren uiteraard.



Alvast bedankt voor de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook gek van worden. Iedereen bemoeit zich dan met iedereen. En ik hou prive en werk graag gescheiden.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
Nee ik vind dit niet normaal. Ik zou zeggen: geen discussies, ruzies of gedoe via de app (of mail). Zo'n app kan handig zijn voor feitelijke mededelingen of nieuws, maar ik zou niet zitten te wachten op tientallen of honderden appjes per dag en gezanik op mijn vrije dag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn director heeft me trouwens gezegd dat hij het er ook niet mee eens is en dat ik met een nieuwe blik dingen moet gaan veranderen. Maar ik wil zoals ik al zei, ik wil mijn directe manager niet passeren.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik ben het met je eens, maar ben dan ook geen hoge pief in de management wereld.
Ik ben het compleet met jou eens. Ik heb zo'n app gehad enkele jaren terug en ik werd er horendol van.



Ik vraag me echter af het jouw positie is om er iets van te vinden, veranderingstechnisch gewijs. Met andere woorden: kijk uit voor het 'ik ben nieuw en vertel wel even hoe het echt moet' gedoetje.
Moet je persé al die berichten lezen?

Ik zou er geen zin in hebben.



Je kan anderen niet tegenhouden, maar als 't echt belangrijk is geven ze je maar live en mondeling een korte samenvatting.
Ik denk overigens niet dat ze je kunnen verplichten om met je privé nummer in die app te zitten.



Ik vind het nog steeds zo gek dat je een whatsappgroep niet hoeft te accepteren maar je er gewoon in kan worden gedonderd en vervolgens gek bent als je er uit wil/gaat.
Alle reacties Link kopieren
App behouden voor korte zakelijke mededelingen die niet anders kunnen. Als je om 18 uur ziek bent en iemand je afspraak de volgende ochtend om 9 uur moet overnemen ofzo.



Verder: email en alleen hoogst noodzakelijke dingen. Niet eindeloos mailen of reageren.
Alle reacties Link kopieren
Op deze manier krijgt iedereen een overkill aan berichtjes, waardoor echt belangkrijke info gemist kan worden.

Wat heeft teamlid nr. 3 van team A te maken met bijv. 'de dag ervoor niet goed afgesloten heeft"?

Niks, het belemmert de productiviteit. En op vrije uren/dagen wil je niet je privé mobiel uit moeten zetten om de werkappjes te vermijden.

Waarom zouden veranderingen/vernieuwingen altijd verbeteringen zijn?



Als je op je werk constant privé zit te appen/surfen, vind de baas vast ook niet dat hij met die vernieuwing mee moet gaan.

Da's een ergernis toch? Privé mobiel gebruik op het werk?

En nu wil baas zelf constant appen over van alles en nog wat. Appen is een prima manier om snel even iets over te brengen, maar niet elk scheet.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Dit is waarom ik mijn telefoon al 2 jaar standaard op stil heb staan.



Ik wil niet de hele dag door app berichten en mail horen binnen komen.
Wij gebruiken het wel binnen teams, dus in jouw geval zou dat zijn: 6 groepen waarin jouw ondergeschikte managers zitten, 1 groep met jou en die 6 managers, en eventueel 1 met jou en je leidinggevende en/of gelijken. Zo val je elkaar niet lastig met irrelevante zaken, maar kun je toch snel communiceren met mensen die voor jou wel van belang zijn. In jouw geval dus alleen de 6 managers, en niet iedereen die daaronder valt.
Overigens is het daarin wel normaal om niet te reageren op je vrije dag, en ook mails beantwoord ik niet op vrije dagen. Sommige collega's doen dat anders, maar ik heb nog nooit problemen gekregen door mijn relatief strikte scheiding tussen werk en prive.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben het met je eens maar zou het niet te hoog opspelen. Dat is het zeker niet waard.



Verder is het ook wel afhankelijk van wat voor soort werk de werknemers doen. Zit men op een werkdag veel achter een pc dan is e-mail ook een goed communicatiemiddel. Is dat helemaal niet het geval, zoals men werkt de hele dag buiten, staat in een winkel of is de gehele dag onderweg o.i.d. dan is WhatsApp een prima communicatiemiddel, maar met mate. Wellicht kleinere WhatsApp groepen maken dan.
Ik ben ook ouderwets dus ik kan me heel goed vinden in jouw standpunt maar voor nieuwtjes wat iedereen a la minute moet weten, en ook de thuisblijvers zodat ze kunnen starten de dag erop vind ik een ap of groepsemail or you name it het wel een toevoeging. Maar op het moment dat het een probleem wordt omdat iemand zich aangevallen voelt of over die gene gesproken wordt dan zetten ze het verkeerd in en vind ik onwenselijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lou- schreef op 18 januari 2017 @ 23:19:

Ik ben het compleet met jou eens. Ik heb zo'n app gehad enkele jaren terug en ik werd er horendol van.



Ik vraag me echter af het jouw positie is om er iets van te vinden, veranderingstechnisch gewijs. Met andere woorden: kijk uit voor het 'ik ben nieuw en vertel wel even hoe het echt moet' gedoetje.Dat is ook mijn probleem in deze. Mijn director zegt eigenlijk 'doe er wat aan' maar mijn directe manager vindt deze manier van communiceren geweldig. Ik wil niet als een betweter worden gezien.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
quote:Boogschutter10 schreef op 18 januari 2017 @ 23:35:

Ja, ik ben het met je eens maar zou het niet te hoog opspelen. Dat is het zeker niet waard.



Verder is het ook wel afhankelijk van wat voor soort werk de werknemers doen. Zit men op een werkdag veel achter een pc dan is e-mail ook een goed communicatiemiddel. Is dat helemaal niet het geval, zoals men werkt de hele dag buiten, staat in een winkel of is de gehele dag onderweg o.i.d. dan is WhatsApp een prima communicatiemiddel, maar met mate. Wellicht kleinere WhatsApp groepen maken dan.Het is een hotel, en ik leid dus een restaurant team, de werknemers zijn dus op de vloer of vrij. Hoe dan ook, in mijn vorige banen was een briefing tijdens de shift, face to face dus, altijd genoeg om het personeel op de hoogte te stellen van wat dan ook. Managers kunnen altijd via email communiceren en die lezen wanneer nodig.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bladora- schreef op 18 januari 2017 @ 23:41:

[...]





Dat is ook mijn probleem in deze. Mijn director zegt eigenlijk 'doe er wat aan' maar mijn directe manager vindt deze manier van communiceren geweldig. Ik wil niet als een betweter worden gezien.Dan moet de director dit met de manager bespreken lijkt me? Misschien appen ze wel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heb je deze baan?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Vraag eens aan je teamleiders hoe zij erover denken en ga met elkaar in dialoog hierover.



Als het merendeel vind dat het goed werkt dan prima toch? Eventueel kun je wat groundrules bedenken. Bv geen onzin berichtjes .
Alle reacties Link kopieren
Helaas wordt dit steeds normaler op de werkvloer merk ik. Werd er gek van. Ik ben bij mijn vorige baas uit de groep gestapt.

Verontwaardiging, discussies, argumenten, allemaal gehad en toch volgehouden dat ik weigerde hieraan mee te doen. Werd uiteindelijk mondjesmaat geaccepteerd, maar niet van harte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 18 januari 2017 @ 23:46:

Hoe lang heb je deze baan?Ik zit net in m'n tweede week. Wil me dus ook nog wel even rustig houden. Ik heb al paar keer iets gesuggereerd (onafhankelijk van deze app situatie) en mijn manager gaf aan tijdens mijn eerste week evaluatie dat hij me soms betweterig vond overkomen. Ik kom uit een veel groter bedrijf waar processen wél goed liepen, en om deze ervaring ben ik ook aangenomen. Maar in deze wereld zijn het allemaal ego's en alfa mannetjes, dus ik moet me nog even koest houden.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een werkgerelateerde groepsapp en daar hebben we specifiek dus de afspraak gemaakt dat er geen onzinberichten komen, geen geklets maar alleen praktische vragen zoals:

-we vergaderen vandaag in ruimte x

-wil iemand die en die mail doorsturen

- waar zijn de sleutels

- enz
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bladora- schreef op 18 januari 2017 @ 23:56:

[...]





Ik zit net in m'n tweede week. Wil me dus ook nog wel even rustig houden. Ik heb al paar keer iets gesuggereerd (onafhankelijk van deze app situatie) en mijn manager gaf aan tijdens mijn eerste week evaluatie dat hij me soms betweterig vond overkomen. Ik kom uit een veel groter bedrijf waar processen wél goed liepen, en om deze ervaring ben ik ook aangenomen. Maar in deze wereld zijn het allemaal ego's en alfa mannetjes, dus ik moet me nog even koest houden.

Zorg er eerst voor dat je goed samen werkt voordat je een ander gaat vertellen hoe het beter kan.

En als jij je al zo lang staande houdt binnen deze wereld kunnen we er gevoegelijk vanuit gaan dat jij een ego en alfavrouwtje bent toch? Dan weet je dat vertrouwen winnen (faken as you wish) de enige wijze naar verandering is. Of samen met de director de manager skippen, dat kan natuurlijk ook. Jij op zijn plek en alle veranderingen vinden plaats.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bladora- schreef op 18 januari 2017 @ 23:56:

[...]





Ik zit net in m'n tweede week. Wil me dus ook nog wel even rustig houden. Ik heb al paar keer iets gesuggereerd (onafhankelijk van deze app situatie) en mijn manager gaf aan tijdens mijn eerste week evaluatie dat hij me soms betweterig vond overkomen. Ik kom uit een veel groter bedrijf waar processen wél goed liepen, en om deze ervaring ben ik ook aangenomen. Maar in deze wereld zijn het allemaal ego's en alfa mannetjes, dus ik moet me nog even koest houden.Ja, even pas op de plaats maken en goed alles bestuderen zodat je weet hoe het in dit bedrijf er aan toe gaat . Pas over een paar weken kun je hier en daar wat veranderingen gaan doorvoeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven