Werk & Studie alle pijlers

Werken bij de concurrent

26-04-2017 10:02 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Dit is allemaal heel nieuw voor mij, maar ik heb even de mening van anderen nodig.

Ik heb 5 jaar lang voor dezelfde baas gewerkt, ik ben kapster en ben heel lang degene geweest die alles draaiende heeft gehouden daar.

Er is ook heel veel gebeurd in die vijf jaar en vrienden en familie hebben mij ook ontelbare keren voor gek verklaard dat ik daar maar bleef werken. Ik hecht me snel aan mensen en omgevingen en ik vond het niet zo erg dat ik niet zo super veel verdiende en die uitbarstingen van mijn baas daar raakte ik ook na een tijdje aan gewend. Om een lang verhaal kort te houden... we hebben door de jaren heen een soort van rare vriendschap opgebouwd, maar we botsten te vaak.. vooral de laatste weken. Nou heeft hij mij zaterdag echt op een schandalige manier weggestuurd. (Wat hij nu gewoon ontkent ook) Ik heb zaterdag nog geprobeerd met hem te praten, maar deze man kan alleen maar schreeuwen. Ik ben uit woede naar een salon verderop gegaan, waar ze me al jaren aan het vragen zijn of ik daar wil komen werken. Ik ben daar maandag op gesprek geweest, en heb hem ook gezegd dat het me eigelijk helemaal niet lekker zit om bij hem te komen werken omdat hij toch concurrentie is. Ik ben ook al een paar jaar aan het denken om ipv van kapster barbier te worden en me alleen op het mannen vak te richten. En mijn oude baas die heeft 2 jaar geleden een meisje die een half jaar bij ons werkte naar een barbiers cursus gestuurd terwijl hij wist hoe graag ik me daar op wilde richten, en ik toen al 3 jaar zijn zaak zo goed als ik mijn eentje draaide. En daar waar ik dus nu ben aangenomen knippen ze alleen maar mannen dus nu heeft deze keuze ook niks meer met mijn woede te maken maar het is gewoon een super kans voor mij! Dat is mij maandag tijdens het gesprek wel duidelijk geworden, ik krijg daar meer betaald, ik mag mijn fooi houden en ik krijg mijn vakanties gewoon doorbetaald. Dat zijn allemaal dingen die ik op mijn oude werkplaats niet had. Ik zou vandaag beginnen bij hem. Maar ik voel me zo ontzettend slecht, ondanks wat mijn oude baas mij heeft geflikt weet ik niet of ik dit kan. Na al die jaren bij de concurrent gaan werken. Ik loop al de hele ochtend te snotteren omdat het zo erg aan me vreet. Ik heb ook add dus alleen al dat weggaan zo plots na 5 jaar is een grote klap voor mij, het was echt mijn thuis een beetje geworden ik was daar 45 uur per week 5 jaar lang. Iedereen in mijn omgeving verklaard mij voor gek dat ik me zo ellendig voel hierom... Ik hoop dat dit gevoel vanzelf weggaat maar ik ben zo ontzettend verdrietig hierom en ik walg ook een beetje van mezelf dat ik dit doe.

Wat vinden jullie hier van en hoe zouden jullie dit oplossen??

Groetjess????????
Alle reacties Link kopieren
Zolang je geen concurrentie beding in je contract hebt zou ik er lekker voor gaan, zonder schuldgevoel.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Heb je geen opzegtermijn?



En verder: lekker genieten van je nieuwe baan en je echt totaal niet schuldig voelen. Er is niets mis met ander werk zoeken.
Je hebt een loyaliteitsconflict. Echt, zet je hier zo snel mogelijk overheen en kies voor jezelf want de meeste mensen (zoals jij) die ik ken laten zich bij een slechte baas als voetveeg gebruiken of belanden in een burn-out.
Als je nog een opzegtermijn hebt kan je voor fikse schade komen te staan. Pas op.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een zakelijk contract met je werkgever, het is niet je vriend. Dat heb je maar weer gemerkt toen hij jou zo wegstuurde.



Ga in je nieuwe werkkring een nieuw 'thuis' opbouwen, dat lukt je echt wel. Ik zou er alleen wel voor waken dit keer dat je je niet weer gaat hechten aan een baas die dat niet waard is en die jouw loyaliteit niet verdient.
Je bent te goed voor deze wereld en je baas weet dat, en maakt misbruik van je. Bah, hij moet zich schamen.

Lekker naar je nieuwe baas gaan, er veranderen jaarlijks toch duizenden en duizenden mensen van baan omdat ze ergens anders meer kansen krijgen, meer verdienen, etc.? En die hebben dan vaak niet eens een conflict met hun baas.

Stop vandaag een brief in de bus dat je op staande voet ontslag neemt. Evt. kan je daar ook nog de redenen bijzetten.
Ik zou het gewoon doen. Jij voelt je heel loyaal naar je leidinggevende, maar hij gedraagt zich eigenlijk alleen maar als een eikel en laat een meisje dat een half jaar bij jullie werkt een cursus volgen die jij wilde volgen. Klinkt niet alsof hij je waardeert. Ik zou deze kans met beide handen aangrijpen!
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft er zelf van afgezien die maand uitwerken, dus dat zit gelukkig goed. En we hebben geen concurrentie beding dus hij kan mij verder ook niks doen eigelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even goed nagaan wat er precies in je contract staat hierover. En dan zo snel mogelijk weg daar
Je hebt neem ik aan geen contract in bloed getekend dat je tot het einde der dagen voor die ene werkgever beschikbaar bent?



Waar je wel voor moet opletten is of je oude arbeidsovereenkomst al wel gestopt is en je vrij bent om elders in dienst te treden. Dat je werkgever je wegstuurt betekent namelijk niet perse dat jullie arbeidsrelatie direct gestopt is. Een ontslag op staande voet is zeer uitzonderlijk en niet zomaar toegestaan, dus je ontslag is mogelijk niet rechtsgeldig. Of, als jij een ontslagtermijn hebt en nu zelf vertrekt, kan je oude werkgever je houden aan een uitwerkperiode.
quote:Winnieli schreef op 26 april 2017 @ 10:17:

Hij heeft er zelf van afgezien die maand uitwerken, dus dat zit gelukkig goed. En we hebben geen concurrentie beding dus hij kan mij verder ook niks doen eigelijk.Schriftelijk? Anders zou ik er geen rekening mee houden. Hij was er op terug gekomen zei je.
quote:Winnieli schreef op 26 april 2017 @ 10:17:

Hij heeft er zelf van afgezien die maand uitwerken, dus dat zit gelukkig goed. En we hebben geen concurrentie beding dus hij kan mij verder ook niks doen eigelijk.Heb je dat op schrift of met getuigen?
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft zelf afgezien van die maand uitwerken? Dat is geweldig! Niet van hem, hij is een profiteur die al die tijd misbruik van jouw goedheid en loyaliteit heeft gemaakt, maar wat een geweldige kans voor jou!

Een betere baan, meer geld, doorbetaald tijdens vakanties (dat is toch de normaalste zaak van de wereld, schandalig dat je oude baas dat niet deed!) en hoogstwaarschijnlijk werken in een prettige sfeer.

Geniet ervan en grijp deze kans met beide handen aan!
Raar soort loyaliteit. Daar moet je wat aan doen hoor, klinkt helemaal niet goed. Je laat jezelf toch niet als voetveeg gebruiken?



Zorg dat het formeel correct afgerond wordt en ga vervolgens je leukere baan tegemoet!
Echt hoor, dat jij dit allemaal gepikt hebt is bizar!
Even een juridische blik op dit verhaal. Je hebt een arbeidscontract en ook zonder concurrentiebeding mag een ex-werkgever van jou verwachten dat jij niet direct de concurrentie met hem aangaat. Hij heeft een barbier-service en jij wil bij de concurrent om de hoek gaan werken en diezelfde service aanbieden. Je kunt daarmee in de problemen komen.



Voor wat betreft het eind van jouw contract en het laten zitten van de uitwerkperiode: heeft hij dat schriftelijk bevestigd? Zo niet, dan kan hij ontkennen dat dit aan de hand is, en alsnog een schadevergoeding van jou claimen voor het niet komen werken.



Omdat jouw ex-werkgever niet klinkt als een makkelijke werkgever, zou ik niet teveel juridische risico's nemen. Hij kan het je nog wel eens moeilijk maken. Ik zou je daarom willen adviseren om juridische bijstand te zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Wat voor raar contract heb jij dat ke geen vakantiedagen krijgt doorbetaald?



Biten het feit dat je absoluut die andere baan moet nemen gezien de in alle opzichten betere voorwaarden, zou ik ook een met een coach oid gaan praten. Je moet echt weerbaarder worden, anders blijf je in dergelijke situaties terecht komen.



Succes met alles!
Computer says nooooo
quote:Joyce48 schreef op 26 april 2017 @ 10:27:

doorbetaald tijdens vakanties (dat is toch de normaalste zaak van de wereld, schandalig dat je oude baas dat niet deed!) Sterker nog, als TO geen vakantiedagen vergoed heeft gekregen, dan is dat hartstikke illegaal, en TO kan dan met terugwerkende kracht alsnog doorbetaling van haar vakantiedagen eisen.
TO, je zou zelfs je oude contract eens kunnen laten bekijken door een jurist. Fooi inleveren, niet doorbetaald krijgen tijdens vakanties klinkt allemaal wat raar. Wie weet heeft je oude baas zich wel niet helemaal aan de regels gehouden en valt er nog wat na te vorderen. Dat zou ik in jouw positie zijn verdiende loon vinden.
Klinkt als Stockholm syndroom.
Is dat een professionele diagnose Honingbijtje?
quote:honingbijtje schreef op 26 april 2017 @ 10:40:

Klinkt als Stockholm syndroom.Stochholm syndroom
Oude baas kan haar niks maken. Stel dat hij er toch een zaak van maakt (doet hij niet, kost hem alleen veel geld), kan TO met haar advocaat de rechter eens vertellen hoe alles gegaan is. Niet doorbetaald krijgen op vrije dagen, geen vakantiegeld? Oude baas mag dan nog een flinke schadevergoeding betalen.

+ transitievergoeding.

Gewoon ontslag nemen en wegwezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap zo'n concurrentiebeding in dit geval niet zo goed. Ik snap het als je informatie van je huidige werk mee kan nemen naar een nieuw bedrijf en je oude bedrijf daarmee kan benadelen, maar als je kapster bent, wat moet je dan? Als je dan ongelukkig bent in je werk moet je je laten omscholen of heel ver weg gaan wonen? Dat zijn toch geen opties? Ik zou het heel raar vinden als het daar ook zo gelden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven