Werk & Studie alle pijlers

Werken onder behoud van uitkering en nu contract

06-05-2016 15:34 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,



Ik schets even de situatie van iemand die heel dichtbij mij staat:



Ze was helaas langdurig werkloos, 50+, en ging van uitkering naar bijstand. Opgeven moment werd ze opgeroepen om te werken onder behoud van uitkering, ofwel 'tegenprestatie'. Dit bedrijf gaf aan haar een vast contract aan te bieden na de periode van 6 maanden voorbij is.



Zo gezegd, zo gedaan. Ze heeft vaak feedback van het bedrijf gekregen: ze doet het super. Natuurlijk een hele opluchting. Een aantal keer heeft ze aangegeven dat ze 4 dagen moet werken om 'financieel onafhankelijk' te worden, m.a.w. dat ze niet hoeft worden aangevuld met ww, maar ze heeft het nooit voor elkaar gekregen met het bedrijf om de tafel te zitten omtrent het contract: ze hadden steeds geen tijd of iets anders.



Nu zijn de 6 maanden voorbij en heeft ze net haar contract gezien: 24 uur p/w. Ze is teleurgesteld en eigenlijk voelt ze zich 'genaait' (weet het even niet beter te verwoorden). Ze heeft 6 maanden gratis voor het bedrijf gewerkt, zij wilden niet met haar praten/onderhandelen over het contract en nu krijgt ze uren aangeboden die voor haar gewoon niet genoeg zijn om haar rekeningen van te betalen.



We weten niet wat ze nu kan doen. Ligt het aan ons of is dit inderdaad niet helemaal eerlijk? Iemand tips/advies/whatever hoe om te gaan met deze situatie of wat ze kan doen? Kan ze stappen ondernemen of kan het bedrijf het contract dan weer terugtrekken (wat dus inhoud dat ze weer werkloos wordt, wat absoluut geen optie meer is).



Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
Hakuna Matata
ja het is jammer maar volgens mij doet het bedrijf niks verkeerd.

ze hebben 24 uur beschikbaar en bieden haar dat aan.

Dan wordt ze dus aangevuld maar ja het is iig beter dan nu.

Ze heeft minder uitkering nodig dan nu

Van een baan zoeken naar een baan is vaak makkelijker dan vanuit de bijstand
Alle reacties Link kopieren
Als haar inkomsten niet voldoende zijn om in haar levensonderhoud te voorzien kan ze een aanvulling vanuit de bijstand krijgen.
Ik begrijp niet zo goed wat hier oneerlijk aan is.
Alle reacties Link kopieren
Wel erg lullig, maar denk niet dat je er iets tegen kan doen. Bovendien denk ik dat ze al heel blij moet zijn met die 24 uur (is ze ook vast wel hoor). Is het een vast contract? Kan het me bijna niet voorstellen, maar als het wel zo is kan ze in haar handjes knijpen. Ik neem aan dat ze inmiddels al wel met ze om de tafel is geweest dat ze eigenlijk meer wil dan die 24 uur? Tja, dan houdt op.



Ik heb er verder geen verstand van, maar als die 24 uur niet genoeg is kan de rest dan niet aangevuld worden met ww? Dan is opzich een redelijke tussenoplossing toch? En dan in de tussentijd gewoon doorzoeken naar een baan met meer uren / salaris?
Alle reacties Link kopieren
Dat zij 4 dagen nodig heeft om rond te komen, daar heeft het bedrijf natuurlijk geen boodschap aan: zij hebben plek voor 24 uur.



En dat ze zich genaaid voelt omdat ze 'er 6 maanden gratis heeft gewerkt' is ook onzin. Ze heeft werkervaring opgedaan, het bedrijf heeft kunnen kijken hoe ze werkte en op basis daarvan hebben ze haar een contract aangeboden. Een win-win situatie volgens mij.



Maar ze lan natuurlijk altijd gaan solliciteren naar iets van 32 uur.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:prik schreef op 06 mei 2016 @ 15:38:

Als haar inkomsten niet voldoende zijn om in haar levensonderhoud te voorzien kan ze een aanvulling vanuit de bijstand krijgen.niet als de inkomsten boven bijstandsniveau liggen
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 06 mei 2016 @ 15:44:

Dat zij 4 dagen nodig heeft om rond te komen, daar heeft het bedrijf natuurlijk geen boodschap aan: zij hebben plek voor 24 uur.



En dat ze zich genaaid voelt omdat ze 'er 6 maanden gratis heeft gewerkt' is ook onzin. Ze heeft werkervaring opgedaan, het bedrijf heeft kunnen kijken hoe ze werkte en op basis daarvan hebben ze haar een contract aangeboden. Een win-win situatie volgens mij.



Maar ze lan natuurlijk altijd gaan solliciteren naar iets van 32 uur.Dit inderdaad.
Anyway. Ik zou die 24 aanpakken en voor 8 uur wat anders zoeken. Laat haar zich inschrijven bij het uitzendbureau of zo.
Dit is gewoon pech, als het bedrijf maar 24 uur heeft, dan is het gewoon jammer. Het is wel fijn dat zij als 50+er nu uit de bijstand is en weer werkervaring opdoet. Van hieruit kan ze ook verder solliciteren naar iets met meer uren. Nu ze gewoon werknemer is kan ze vast ook beter in gesprek met haar leidinggevende om meer uren te krijgen mochten deze vrij komen.



Maar, wat ik niet snap, ze heeft in die 6 maanden geen 1 keer iemand kunnen spreken hierover? Ze heeft daar geen leidinggevende gehad? Ze heeft in het hele proces van overgaan van bijstand naar werknemer nooit iemand gezien of gesproken? Ze kreeg gewoon een contract op de post? Dat kan toch niet? Ergens een keer heeft ze toch zeker iemand gesproken? Zag ze alleen maar collega's als ze aan het werk was?
Gewoon baan aanvaarden (als ze dat niet doet, heeft ze een groot probleem met de gemeente!!) en 24 uur gaan werken met een kleine aanvulling vanuit de bijstand. Ze geeft dan aan de werkgever aan dat ze graag voor urenuitbreiding in aanmerking komt, zodra er uren beschikbaar zijn. Ik zie het probleem ook niet. Ze heeft niet de luxe positie om hierover te klagen, wees blij dat ze een baan krijgt.
Alle reacties Link kopieren
De 24 uur aannemen en aangeven dat mochten er meer uren beschikbaar komen zij daar graag voor in aanmerking wil komen. Aanvulling zoeken met een andere baan (post/kranten/folders bezorgen bijvoorbeeld), zoeken naar een andere baan waar zij wel het aantal uren kan krijgen wat zij wil. Het bedrijf heeft nu eenmaal werk voor 24 uur. Ze zijn gek als ze dan iemand aannemen voor 32. Want dan zou ze dus 8 uur per week niets te doen hebben, dus het bedrijf zou dan voor 8 uur per week te veel kosten maken. Zo gek zijn ze echt niet.
quote:Starshine schreef op 06 mei 2016 @ 15:52:

[...]



niet als de inkomsten boven bijstandsniveau liggenMaar dan heeft ze dus meer of bijna evenveel als ze nu heeft, dan snap ik het argument van niet rondkomen, niet. Ze moet nu toch ook al met zo weinig rondkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet zo goed waarmee ze dan precies genaaid is. Ze heeft een dienstverband gekregen, dat had niet gehoeven hoor.
quote:gizzmo-returns schreef op 06 mei 2016 @ 15:56:

[...]





Maar dan heeft ze dus meer of bijna evenveel als ze nu heeft, dan snap ik het argument van niet rondkomen, niet. Ze moet nu toch ook al met zo weinig rondkomen.ja dat weet ik ook allemaal niet
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar was ze 'gratis' wel welkom voor een volledige werkweek. Dan kan ik me voorstellen dat het niet eerlijk voelt als je vervolgens een contract krijgt voor maar 24 uur. Ik vind dat een uitkeringsinstantie meer bindende afspraken met zo'n organisatie moet maken. Tegen gratis werken (waar ik sowieso al tegen ben) mag best een tegenprestatie staan van het bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 06 mei 2016 @ 15:56:

[...]





Maar dan heeft ze dus meer of bijna evenveel als ze nu heeft, dan snap ik het argument van niet rondkomen, niet. Ze moet nu toch ook al met zo weinig rondkomen.



Maar dit is te weinig. Ondertussen moeten er al een aantal dingen vervangen worden (kleding, schoenen, koelkast) en hier heeft ze gewoon geen geld voor. Laat staan een keer een terrasje of een weekendje weg. In geen jaren meer gedaan. Ze keek er naar uit nu weer iets meer te besteden te hebben, maar nee dus.



Waarom ze niemand te spreken heeft gekregen omtrent haar contract is inderdaad vaag. Het is een bedrijf met heel veel winkels verspreidt over Nederland en buitenland. Ze werkt dus in één van de winkels en niet in een (hoofd)kantoor. In totaal heeft ze drie keer iemand gezien van het kantoor, omdat zij langs kwamen, maar waren te druk om haar te woord te staan.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 06 mei 2016 @ 16:12:

Blijkbaar was ze 'gratis' wel welkom voor een volledige werkweek. Dan kan ik me voorstellen dat het niet eerlijk voelt als je vervolgens een contract krijgt voor maar 24 uur. Ik vind dat een uitkeringsinstantie meer bindende afspraken met zo'n organisatie moet maken. Tegen gratis werken (waar ik sowieso al tegen ben) mag best een tegenprestatie staan van het bedrijf.Alsof een bedrijf daar wat aan kan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kwejeebo schreef op 06 mei 2016 @ 16:15:

[...]





Alsof een bedrijf daar wat aan kan doen.Ze werkt daar toch? Gratis? Waarom zou dat bedrijf daar niets aan kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnetje_ schreef op 06 mei 2016 @ 16:15:

[...]

Maar dit is te weinig. Ondertussen moeten er al een aantal dingen vervangen worden (kleding, schoenen, koelkast) en hier heeft ze gewoon geen geld voor. Laat staan een keer een terrasje of een weekendje weg. In geen jaren meer gedaan. Ze keek er naar uit nu weer iets meer te besteden te hebben, maar nee dus.Terrasje of weekendje weg is luxe. Kleding of schoenen kan van de kringloop (weet niet hoeveel ze te besteden heeft, anders weggeefhoek), eten bij de voedselbank (als ze daarvoor in aanmerking komt).
Ik lees niet terug dat ze 40 uur 'gratis' moest werken. Maar ja, ik weet dat dit wel gebeurt.

En of het salaris voor 24 nou wel of niet rond bijstandsniveau is.. Je wil na al die tijd ook wel eens wat meer te verteren hebben dan alleen bijstand.

Of misschien is het wel meer, maar raakt ze daardoor een deel van haar toeslagen kwijt zodat ze per saldo misschien wel minder overhoudt.
Ik geloof niet dat het helemaal gratis is in deze constructies. Volgens mij moet het bedrijf wel wat betalen aan de gemeente.

En ze nemen natuurlijk de moeite en de gok om iemand die lang uit het arbeidsproces is geweest er weer in te krijgen, door te investeren in het inwerken van iemand etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat erom dat ze een contract krijgt waar met haar niet gesproken is over het aantal uur. Als een soort verrassingscontract?



Ja ze zal inderdaad aangevuld moeten worden met ww. Maar na 6 maanden onder behoud van uitkering werken (en eigenlijk een betaalde baan bezet houden) hoop je toch wel dat je een keer uit die ellende komt.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 06 mei 2016 @ 16:17:

[...]

Ze werkt daar toch? Gratis? Waarom zou dat bedrijf daar niets aan kunnen doen?



Ze hebben haar de kans geboden om werkervaring op te doen en nu dan een baan aangeboden. Ze moet blij zijn dat ze die kans heeft gekregen, anders zat ze nu nog thuis op de bank.



Dat de overheid mensen volgens jou niet "gratis" moet laten werken is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnetje_ schreef op 06 mei 2016 @ 16:19:

Het gaat erom dat ze een contract krijgt waar met haar niet gesproken is over het aantal uur. Als een soort verrassingscontract?

Inderdaad niet erg netjes, zegt wel het één en ander over het bedrijf. Ik heb daar net als anderen hier ook zo m'n mening over. Maar daar kun je helaas geen rechten aan verlenen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven