Werk & Studie alle pijlers

Werkgever stelt kunstvoeding baby voor ipv borstvoeding

16-01-2017 20:51 416 berichten
Alle reacties Link kopieren
3 maanden geleden ben ik bevallen van een zoontje, hij krijgt borstvoeding en dat gaat heel erg goed. Binnenkort moet ik weer aan het werk en vandaag sprak ik mijn werkgever even over hoe we dat praktisch gaan invullen.



Ik werk al 9 jaar bij een klein bedrijf en ben voor mijn baan veel onderweg naar klanten toe (gemiddeld 4 tot 8 klanten per dag). Ik ga 3 dagen in de week werken. Op het werk is geen kolfruimte aanwezig en ze zijn ook niet van plan om dat te maken. En aangezien ik veel onderweg ben, kom ik soms maar een uurtje per dag op mijn werk zelf. Vaak ga ik ook vanaf een klant weer naar huis bijvoorbeeld.



Mijn voorstel was om tussen de middag thuis borstvoeding te geven, en mijn route daar dan op aan te passen. Werkgever vond dit prima (die is allang blij dat ie geen kolfruimte hoeft te maken). Maaaaaar.... werkgever vond dat ik me daar wel wat 'flexibel' in moest opstellen. 25% van mijn werktijd (wat wettelijk mag) vond hij sowieso al véél te veel en hij vond ook dat ik flexibel moet zijn in de tijden dat ik dan naar huis ga.

25% van mijn werktijd ga ik waarschijnlijk ook niet nodig hebben, want mijn zoon is een snelle drinker en ik denk dat het gaat lukken om dan tussen de middag te voeden (en vlak voor ik naar mijn werk toe ga 's ochtends en als ik 's middags weer thuis kom uiteraard).



Maar ja, ik kan natuurlijk moeilijk mijn zoon de ene dag om 12 uur voeden en de volgende dag pas om 14 uur. Werkgever reageerde daarop dat ik dan maar kunstvoeding moest gaan geven.

Ik was zo verbouwereerd door dit voorstel dat ik niet echt adequaat heb gereageerd door de telefoon. Maar hoe langer ik er over na denk, hoe belachelijker ik vind. Ik heb er wettelijk gewoon recht op. Daarom wil ik morgen hier even een mail over sturen want ik wil gewoon borstvoeding geven én ik heb daar tot 9 maanden na de geboorte van mijn zoon recht op.



Hebben mensen tips? Vergelijkbare verhalen?
Alle reacties Link kopieren
Kun je geen voorraad kolven en dit invriezen?
Alle reacties Link kopieren


Dit is erg zeg...
Is thuis kolven een optie, zodat je kindje op de goede tijd een fles bv krijgt? Dat je zelf dan bijv. 2 leer langs huis gaat om te kolven?
Is een werkgever niet verplicht om mogelijkheden te bieden voor bv of kolven?
Je hebt er inderdaad gewoon recht op. ( Voorzie zelf ook al problemen tzt, waarom zijn sommige werkgevers zo moeilijk)
Ik zou een gesprek aanvragen en aangeven dat je even van je stuk was gebracht door het voorstel, maar dat je gewoon borstvoeding wilt blijven geven. En dat je best wil meedenken hoe dat praktisch in te vullen, maar dat de optie kunstvoeding daar geen plaats in heeft.



Het siert je dat je wilt meedenken met je werkgever, maar hou in je achterhoofd dat je werkgever geen poot om op te staan heeft als hij gaat weigeren of moeilijk gaat doen. Dat hoef je niet zo op tafel te leggen maar wel goed om te weten dat je in je recht staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je recht, maar ik snap eigenlijk ook wel dat dit voor een werkgever niet echt een prettige regel is. Kan je hem niet tegemoet komen door af te spreken dat als je je klanten af kan stemmen op 12 uur thuis, zoon voeden, je dan dat doet, en dat je op dagen dat dat niet lukt je onderweg kolft?



Ik snap wel dat ze geen kolfruimte gaan maken voor die éne dame die nauwelijks op kantoor is.
Alle reacties Link kopieren
Werkgever heeft pech, stel je mail op en laat hem eventueel hier nog eens nalezen
Alle reacties Link kopieren
moeilijk omdat je voor een kleinwerkgever werkt. Ik zou er samen er zien uit te komen en borstvoeding blijven geven. Dus soms thuis voeden, soms kolven enz
Alle reacties Link kopieren
Geen woord meer aan wijden en gewoon doen wat goed is voor je kind. Je maakt zelf je planning toch? Regel het gewoon en dan zal je hem er niet over horen vermoed ik.

Een mail met rechten: alleen als je zin hebt in gedoe. Hij heeft geen handige dingen gezegd maar uit je post spreekt wel vertrouwen dat hij vindt dat jij zelf dit kunt regelen.
Alle reacties Link kopieren
Artikel 4:8 Voedingsrecht uit de Arbeidstijdenwet (2007)

Een vrouwelijke werknemer die een borstkind voedt heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste negen levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de moedermelk te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.

De onderbrekingen, bedoeld in het eerste lid, vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.

De duur van de onderbrekingen, bedoeld in dit artikel, gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon behoudt.

Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.



Artikel 1:42 Organisatie van de arbeid

Zwangere vrouwen en vrouwen die hun baby de borst geven hebben volgens het Arbobesluit recht op extra bescherming



Onverminderd artikel 4:5 van de Arbeidstijdenwet, organiseert de werkgever de arbeid van een zwangere werknemer en een werknemer tijdens de lactatie zodanig, richt de arbeidsplaats zodanig in, past een zodanige productie- en werkmethode toe en laat zodanige arbeidsmiddelen gebruiken, dat de arbeid voor die werknemer geen gevaren met zich kan brengen voor haar veiligheid en gezondheid en geen terugslag kan veroorzaken op de zwangerschap of lactatie.

Indien nakoming van het eerste lid redelijkerwijs niet mogelijk is, wordt door een tijdelijke aanpassing van de arbeid of door een tijdelijke aanpassing van de arbeids- en rusttijden voorkomen dat gevaar voor de veiligheid en gezondheid van de zwangere werknemer en de werknemer tijdens de lactatie wordt veroorzaakt, en wordt voorkomen dat een terugslag kan worden veroorzaakt op de zwangerschap of lactatie.

Indien nakoming van het tweede lid redelijkerwijs niet mogelijk is, wordt aan de zwangere werknemer en de werknemer tijdens de lactatie tijdelijk andere arbeid gegeven.

Indien nakoming van het derde lid redelijkerwijs niet mogelijk is, worden de zwangere werknemer en de werknemer tijdens de lactatie tijdelijk vrijgesteld van het verrichten van arbeid.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg anti de borstvoedingsmaffia en vind dat moeders veel vaker en sneller op flesvoeding zouden moeten overstappen als je hoort of leest wat voor ellende borstvoeding kan zijn.



Maar in dit geval zeg ik ga op je strepen staan.

Het is gewoon een wettelijk recht en het zou belachelijk zijn dat jij geen borstvoeding meer zou kunnen geven omdat je werkgever dat niet goed uitkomt.
Waarom niet gewoon in de auto kolven tussen je afspraken door?
Alle reacties Link kopieren
Hij vindt dat jij flexibel moet zijn maar das helemaal niet nodig als je zelf de boel gewoon goed regelt toch?

Dan roep je gewoon dat je reuze flexibel bent en werk je gewoon precies volgens je planning.
Dat je in je recht staat ben ik met je eens. Dat het niet Altijd op Exact dezelfde tijd zult kunnen live voeden lijkt me dan weer heel begrijpelijk van je werkgever. Ik zou inzetten op live voeden waar mogelijk en anders kolven in de auto/ op kantoor in een ruimte die je af kunt sluiten. Flexibiliteit van beide kanten.
Alle reacties Link kopieren
Jahaaaa, je staat in je recht en die kerel is een hork... Dat weten we allemaal.

Regel je recht gewoon en dan hoor je hem echt niet.
quote:valerievaldera schreef op 16 januari 2017 @ 21:02:

Waarom niet gewoon in de auto kolven tussen je afspraken door?TO is geen robot he? Niet iedere moeder kolft zomaar overal, ik moest bv echt ontspannen zijn, als er geen geschikte plek is en je kan niet ontspannen is de productie soms nihil.
Je hebt kolfrecht, maar niet het recht om onder werktijd naar huis te gaan en je kind te voeden. Je kan gewoon in de auto kolven, tussen je afspraken door, daar mag je best ruim de tijd voor nemen. Probleem opgelost.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 16 januari 2017 @ 21:04:

Jahaaaa, je staat in je recht en die kerel is een hork... Dat weten we allemaal.

Regel je recht gewoon en dan hoor je hem echt niet.Dit. Echt hoor, gewoon laten lullen en doorvoeden maar.
Alle reacties Link kopieren
bijzondere reactie van je werkgever.



Wie past er op jullie kindje als jij aan het werk bent? Geeft diegene die oppast dan geen afgekolfde melk?
Alle reacties Link kopieren
Wat snel al reacties! Superfijn!



Mijn voorstel was om 1x daags thuis borstvoeding te geven, maar dan wel elke dag op hetzelfde tijdstip. Maar daar wil werkgever dus niet in mee gaan. Die vind dat ik flexibel moet zijn in het tijdstip dat ik naar huis ga, zodat er wel een 'logische' route is en ik niet 'onnodig' veel kilometers maak. Dan zou ik de ene dag om 11.30 uur thuis zijn en een andere dag pas om 14.00 uur zeg maar.

Ik heb geen 2 uur per dag nodig om borstvoeding te geven, ik denk dat het mij hooguit een uur per dag gaat kosten (en dan maar 1x). Dat kan ik dan combineren met mijn lunch. Mijn lunch deed ik vroeger altijd ergens even snel in de auto, daar nam ik ook nooit tijd voor. Ik wil dus eigenlijk elke dag op hetzelfde tijdstip een uur pauze kunnen nemen (bijv. elke dag van 12.00 tot 13.00 uur).



Ik kan zeker een voorraad kolven en invriezen, maar kolven is veel meer gedoe én ik heb gewoon recht om hier tijd voor te nemen totdat mijn zoon 9 maanden oud is. Daar wil ik dan ook van gebruik maken.



Elein: 'onderweg' kolven: hoe dan? In mijn auto ergens op een parkeerplaats? Ik vraag ook niet om een kolfruimte, dat is het hele punt ook niet. Maar ik voel me er ook niet echt prettig bij om ergens in mijn auto op een parkeerplaats te kolven. En bij een klant thuis kolven kan al hélemaal niet. Dus ik wil eigenlijk ál mijn werkdagen gewoon thuis kunnen zijn tussen de middag. Mijn werkgever kennende gaat hij volledig aan de haal met "de dagen dat het niet lukt". In de praktijk gaat het dan 9 van de 10 dagen "niet lukken". Mijn lunchpauze schiet er ook 9 van de 10 dagen bij in namelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 16 januari 2017 @ 21:02:

Waarom niet gewoon in de auto kolven tussen je afspraken door?



Waarom wel?

Als jouw baas zegt ik vind dat jij wel voor 80% van het minimum loon kan werken zeg je dan ook oke baas is prima?
In de auto kolven? Hahaha.

Jullie zijn gek.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 16 januari 2017 @ 21:02:

Waarom niet gewoon in de auto kolven tussen je afspraken door?Om eerlijk te zijn voel ik me daar niet zo heel prettig bij en op mijn gemak om dat ergens op een parkeerplaats te doen. Of is dat gek?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven