Werk & Studie alle pijlers

Werkoverleg

24-02-2017 20:01 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Mijn werk wilt in het weekend, op een zaterdag, een werkoverleg doen. Dit omdat het doordeweeks druk is en de telefoon vaak gaat en het in het weekend rustig is om het een en ander te bespreken hoe het met het bedrijf gaat. Dit duurt 2 a 3 uurtjes en kan gecompenseerd worden door bijvoorbeeld eerder van werk weg te gaan.



Hoe kijken jullie hier tegen aan als je 40 uur per week werkt en dit op een zaterdagochtend georganiseerd wordt?
quote:Vergeten schreef op 24 februari 2017 @ 21:04:

[...]





Hoe kan dit gezien worden als werkweigering als een overleg in het weekend wordt gepland en mijn eigen tijd is?Niet groter maken dan het is. Jij wil niet in het weekend terugkomen dus doe je dat niet. Dat hoef je niet te verantwoorden. Ga gewoon achter je beslissing staan
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op het werk doen ze dit ook 1 A 2 keer per jaar. Met als reden dat er veel parttimers werken met kinderen die s avonds niet langer willen werken of terug willen komen of het zijn dan altijd dezelfde die terug moeten komen omdat ze een bepaalde dag niet werken. En op zaterdag moet iedereen gewoon terugkomen. Ze koppelen dit wel aan het jaarlijkse teamuitje, dus in één zaterdag heb je alles gehad.

Volgens mij staat er zelfs iets in mijn contract daarover beschreven. Dat je ook aan dingen moet deelnemen wat bedrijfsmatig beter is ofzo. (Zal vast anders beschreven staan)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook echt niet blij mee zijn. Echter, als je dan 2 uur eerder weg mag van je werk en die wél gewoon uitbetaald krijgt.. zou ik het wel doen. Als ik het niet betaald kreeg zou ik niet zomaar instemmen.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
quote:Niceday76 schreef op 24 februari 2017 @ 21:02:

[...]



Klopt, van mensen in de zorg is het ook algemeen bekend dat zij hun grenzen niet aangeven.



Tsja niet zozeer mijn grens, maar gewoon geen keus. Bepaalde overleggen en scholingen zijn nu eenmaal belangrijk voor mij. En de enige die ik dupeer als ik dus niet in mijn vrije tijd terug kom, ben ik zelf. Zie het dus meer als een investering in mijzelf.



@sosa85 mee eens, erg jammer dat het onbetaald werk is. Maar is helaas bij alle instellingen in de omgeving ook zo, dus het is niet zozeer gerelateerd aan mijn werkgever. En ik denk, dat het verkrijgen van meer competenties, een verrijking van mijzelf als verpleegkundige is. En dat is ook wat waard!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vergeten schreef op 24 februari 2017 @ 20:42:

[...]





Klopt wel wat je zegt. Als zij paar jaar geleden ermee was gekomen om het overleg op een zaterdag te doen was ik wel gegaan. Toen had ik het naar mijn zin, kwam altijd vrolijk naar werk. Maar nu ik het minder vind voel ik mij niet verplicht om mijn vrije dag hiervoor op te geven.



Ben inderdaad bezig om uit te zoeken met wat ik wil.





Goed dat je daar mee bezig bent. Ik kan mij voorstellen dat het nu vervelender is om terug te komen, daar je motivatie voor je dagelijkse werkzaamheden al ver te zoeken is. Heb ook in een dergelijke situatie gezeten, dat ik dagelijks met lood in de schoenen de werkvloer betrad. En ook toen had ik zeker niet bereid geweest om op een vrije dag terug te komen voor wat dan ook.

Ik hoop dat je snel vind wat je zoekt en je motivatie in het werken weer terugkrijgt!
quote:littlethingsmatter schreef op 24 februari 2017 @ 21:22:

[...]





Tsja niet zozeer mijn grens, maar gewoon geen keus. Bepaalde overleggen en scholingen zijn nu eenmaal belangrijk voor mij. En de enige die ik dupeer als ik dus niet in mijn vrije tijd terug kom, ben ik zelf. Zie het dus meer als een investering in mijzelf.



@sosa85 mee eens, erg jammer dat het onbetaald werk is. Maar is helaas bij alle instellingen in de omgeving ook zo, dus het is niet zozeer gerelateerd aan mijn werkgever. En ik denk, dat het verkrijgen van meer competenties, een verrijking van mijzelf als verpleegkundige is. En dat is ook wat waard!Echt een verrijking. Nergens is het ziekte verzuim zo hoog als in de instellingen Vd zorg.
quote:Sosa85 schreef op 24 februari 2017 @ 21:09:

[...]





Ik vind dat ook behoorlijk veel onbetaald werk. Belachelijk. In het onderwijs gebeurt het ook veel en hoewel ik echt niet elk uurtje bijhoud ga ik niet mee in die gekte.

Ik heb dan ook nog nooit overspannen thuis gezeten en veel van mijn collega's wel en ik doe m'n werk prima.

Maar ik ga nu een beetje off topic Zouden je collega's ook moeten doen;)
Is er eigenlijk een thema? Of een echte reden om te overleggen?

En hoe belangrijk is die?

Of is het meer "vergaderen om te vergaderen"?
quote:littlethingsmatter schreef op 24 februari 2017 @ 21:22:

[...]





Tsja niet zozeer mijn grens, maar gewoon geen keus. Bepaalde overleggen en scholingen zijn nu eenmaal belangrijk voor mij. En de enige die ik dupeer als ik dus niet in mijn vrije tijd terug kom, ben ik zelf. Zie het dus meer als een investering in mijzelf.



@sosa85 mee eens, erg jammer dat het onbetaald werk is. Maar is helaas bij alle instellingen in de omgeving ook zo, dus het is niet zozeer gerelateerd aan mijn werkgever. En ik denk, dat het verkrijgen van meer competenties, een verrijking van mijzelf als verpleegkundige is. En dat is ook wat waard!Dat is zeker waar, en dat zal vast aan de sector liggen. En als je er voor jezelf iets uit kunt halen is het fijn. Maar juist dit soort belangrijke beroepen worden zo enorm uitgeknepen. Je moét wel van je werk houden.
quote:Niceday76 schreef op 24 februari 2017 @ 21:27:

[...]



Zouden je collega's ook moeten doen;)Eens! Maar in plaats daarvan heb ik juist altijd het gevoel dat ik me moet verantwoorden als ik zeg genoeg is genoeg
Alle reacties Link kopieren
quote:Sosa85 schreef op 24 februari 2017 @ 21:28:

[...]



Dat is zeker waar, en dat zal vast aan de sector liggen. En als je er voor jezelf iets uit kunt halen is het fijn. Maar juist dit soort belangrijke beroepen worden zo enorm uitgeknepen. Je moét wel van je werk houden.Ja daar heb je zeker gelijk in, als je niet van je werk houdt, valt deze sector enorm tegen om in te werken. En daar komen inderdaad steeds meer beroepen bij, waar steeds meer van de mensen wordt verwacht en waar, verhoudingsgewijs, weinig tegenover staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:wolkie schreef op 24 februari 2017 @ 20:27:

Het is eenmalig, jullie zijn een klein team. Wel zo fijn als iedereen even meewerkt. Komt de sfeer alleen maar te goede. 2 uurtjes, doe niet zo moeilijk. Maar goed, dat is mijn mening en ik doe mijn werk met plezier dus dat is wel anders dan dat je er geen plezier in hebt.Eens. Wat rups ook al zegt, het kan zijn dat er iets over in je contract staat. Los daarvan zou ik gewoon gaan, eenmalig die twee uurtjes, en dan lekker die week erop die twee uur eerder weg inplannen. Daarnaast zou ik wel verder kijken naar ander werk, want als je niet gemotiveerd bent, word je dus op werkdagen ook niet blij van je werk.
Kun je niet een alternatief voorstellen? Bijvoorbeeld op een werkdag om 18u, na werktijd eerst een pizza eten samen en dan vergaderen.

Wij hebben altijd werkoverleg buiten werktijd, een keer of 5 per jaar, steeds op een andere werkdag zodat parttimers soms wel moeten komen op hun vrije dag en soms na hun werkdag kunnen blijven.

Er zijn nou eenmaal beroepen waar vergaderen met het hele team onder werktijd erg moeilijk gaat. Bijv winkels, en in de zorg inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 24 februari 2017 @ 21:38:

Kun je niet een alternatief voorstellen? Bijvoorbeeld op een werkdag om 18u, na werktijd eerst een pizza eten samen en dan vergaderen.

Wij hebben altijd werkoverleg buiten werktijd, een keer of 5 per jaar, steeds op een andere werkdag zodat parttimers soms wel moeten komen op hun vrije dag en soms na hun werkdag kunnen blijven.

Er zijn nou eenmaal beroepen waar vergaderen met het hele team onder werktijd erg moeilijk gaat. Bijv winkels, en in de zorg inderdaad.Maar waarom zou het na werktijd moeten? Doordeweeks is iedereen er de hele dag van sochtends tot een uur of 5/6. Dan lijkt mij dat het vanaf 4 uur kan tot 6.
quote:Sosa85 schreef op 24 februari 2017 @ 21:29:

[...]



Eens! Maar in plaats daarvan heb ik juist altijd het gevoel dat ik me moet verantwoorden als ik zeg genoeg is genoegNegeren dat gevoel;) maar snap het wel
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in de zorg, maar vergadertijd is bij ons zeker geen eigen tijd. Wel moeten er altijd veel mensen voor terugkomen, omdat er altijd maar 1 persoon tegelijk werkt. Als een vergadering/bijscholing/cursus toevallig op een (rooster)vrije dag valt ben je wel verplicht om aanwezig te zijn, deze tijd wordt wel ingeroosterd en dus betaald, maar je komt dan wel voor anderhalf uur terug op het werk. Wij hebben namelijk nooit momenten waarop het hele team aan het werk is.
Alle reacties Link kopieren
Gaat het overleg over de reorganisatie?
Alle reacties Link kopieren
Gaat over wat beter kan in het bedrijf. Met zn allen meedenken hoe we profesioneler kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eenmalig zou ik het okay vinden, maar niet periodiek. En ik zou het redelijk vinden dat je in ieder geval ook je reistijd meeneemt in de uren dat je een andere keer eerder weggaat. Tenzij je ook kan skypen.
Nee zou ik niet doen. In het weekend heb ik tijd met het gezin en voor een werkoverleg offer ik mijn weekend niet op. Punt.

Zou er verder ook geen woorden aan vuil maken, soms is "nee" gewoon goed genoeg.
quote:Vergeten schreef op 24 februari 2017 @ 21:58:

Gaat over wat beter kan in het bedrijf. Met zn allen meedenken hoe we profesioneler kunnen zijn.



En dat kan niet tijdens een broodjeslunch besproken worden?

Desnoods op 2 middagen?
ik zou het niet doen en me netjes verontschuldigen: 'Oe, de zaterdag wordt lastig...! Ik kijk thuis even of het gaat lukken en kom er nog op terug!'. Volgende dag: 'Voor mij gaat het niet worden zaterdag, ik zit helaas al vol!'. Geen details, gaat ze niet aan.

Als je wel gaat, draag je bij aan het succes van de zaterdagmeeting en hoe groter het succes, hoe meer voor herhaling vatbaar...
Alle reacties Link kopieren
quote:Suykerspin schreef op 24 februari 2017 @ 21:56:

Ik werk ook in de zorg, maar vergadertijd is bij ons zeker geen eigen tijd. Wel moeten er altijd veel mensen voor terugkomen, omdat er altijd maar 1 persoon tegelijk werkt. Als een vergadering/bijscholing/cursus toevallig op een (rooster)vrije dag valt ben je wel verplicht om aanwezig te zijn, deze tijd wordt wel ingeroosterd en dus betaald, maar je komt dan wel voor anderhalf uur terug op het werk. Wij hebben namelijk nooit momenten waarop het hele team aan het werk is.



Is volgens mij erg werkveld gerelateerd. In het ziekenhuis werd overleg wel altijd uitbetaald. In de thuiszorg, waar ik werk, lang niet altijd. Wil niet zeggen dat ik al mijn vergaderingen in eigen tijd doe, maar veel wel. Idem voor bijscholing. En inderdaad, het team werkt nooit tegelijkertijd dus er zullen altijd mensen voor terug moeten komen op hun vrije dag. En ook ik vind het lang niet altijd prettig om terug te moeten komen, maar zie het zeker niet als onoverkomelijk.



To als je het echt niet ziet zitten, idd gewoon zeggen dat je al afspraken hebt staan? Dat zou toch voldoende moeten zijn
Alle reacties Link kopieren
Hier werkt het team(klein) wel tegelijkertijd
Op zaterdag heb ik helaas altijd andere verplichtingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven