Werk & Studie alle pijlers

werkweigering?

23-01-2017 11:28 31 berichten
Mijn werkgever heeft mij gevraagd om mijn eigen ontslag om bedrijfseconomische gronden te regelen bij het UWV. Wel uit naam van de werkgever overigens... als ik dit niet wil doen... valt dit dan onder werkweigering? Ik vind het zo bijzonder dat ik het moet doen...
Ik neem aan dat 'ontslag nemen' niet tot jouw takenpakket behoort dus nee, het kan niet beoordeeld worden als werkweigering.

Als jouw werkgever van het personeel af moet wegens economische redenen, dan zal hij jou zelf moeten ontslaan lijkt mij. Ik zou me even goed laten voorlichten door je vakbond of het juridisch loket.
Idd, goed laten voorlichten. Bel anders ff het uwv op. Ik zou niet weten wat de gevolgen zijn voor een eventuele ww uitkering als je zelf ontslag neemt. Pas er in iedergeval mee op. Heb je rechtsbijstand? Misschien ook even bellen, kunnen ook helpen met werkgerelateerde dingen. Lijkt mij dat je werkgever goedkoop van je af wilt komen, terwijl jij je daarmee waarschijnlijk in je vingers snijdt.
Het hoort inderdaad niet tot mijn takenpakket, maar als rechterhand van de directeur misschien wel weer een beetje? Ik heb ze de afgelopen weken wel meer gewezen op zaken die niet kloppen....Ik heb al een advocaat in dienst genomen, maar ik vroeg het mij gewoon even af...



Dat ik als secretaresse zijn voorstellen moet gaan toetsen bij het UWV
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft nooit mee te werken aan je eigen ontslag. Je mag dit gerust weigeren.
Alle reacties Link kopieren
Als jouw werkgever jou wil ontslaan wegens bedrijfseconomische redenen via uwv zal HIJ ontagprocedure in werking moeten stellen. Hij moet namelijk gegevens aanleveren waaruit blijkt dat hij jou om bedrijfseconomische redenen niet kan behouden. Jij krijgt vervolgens de kans om daar tegen in verweer te gaan.
Enige voordeel dat als ik het doe.. het misschien gaat kloppen waar hij mij komt qua voorstel.
Je. hebt al een advocaat ingeschakeld zeg je, leg dan al dit soort vragen ook gewoon bij je advocaat neer. Niet zelf je ontslag gaan regelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou t niet doen, dit ben je niet verplicht. Anders bel je rechtsbijstand of het uwv even
Alle reacties Link kopieren
quote:Damselindistress schreef op 23 januari 2017 @ 11:36:

Ik heb ze de afgelopen weken wel meer gewezen op zaken die niet kloppen....Ik heb al een advocaat in dienst genomen, maar ik vroeg het mij gewoon even af...



Wat bedoel je hiermee? Zaken mbt jouw ontslag of zaken mbt bedrijfsvoering.



Klopt het dat het bedrijf in zwaar weer zit?
Volgens mij mag dat niet inderdaad. Ik zou wel gewoon even het uwv/rechtsbijstand/advocaat bellen en vragen wat jij in zo'n geval kan en mag doen.
Ik weet niet hoe ik dit uit moet leggen, maar het gaat niet helemaal volgens een normale werkwijze. Ik vrees dat ik straks in februari mijn werkgever failliet moet laten verklaren .



Ze hebben nl een vaststellingsovereenkomst opgesteld, maar die heb ik nog niet getekend. Eind januari is het geld op aldus de hoge heren. Echter hebben ze niet gelijktijdig een tweede spoor ingezet van ontslagaanvraag via het UWV.
quote:Girlmusic schreef op 23 januari 2017 @ 11:41:

[...]





Wat bedoel je hiermee? Zaken mbt jouw ontslag of zaken mbt bedrijfsvoering.



Klopt het dat het bedrijf in zwaar weer zit?Klopt dat het bedrijf in zwaar weer zit, maar er zijn ook vermoedens van fraude. Maar ik heb beide zaken aangegeven. Zowel de voorstellen in het ontslagtraject als de bedrijfsvoering heb ik (netjes) afgeschoten.
Als ik dit zo lees, zou ik als ik jou was toch een beetje rond gaan kijken naar wat anders...
quote:Flower3666 schreef op 23 januari 2017 @ 11:51:

Als ik dit zo lees, zou ik als ik jou was toch een beetje rond gaan kijken naar wat anders...Dag na de mondelinge aanzegging had ik mijn eerste sollicitatie al verstuurd. Dat heb ik uiteraard direct voortvarend opgepakt, maar ik heb nog niets anders.. ik moet er dus even doorheen.
Snap ik, je bent er momenteel in iedergeval goed mee bezig voor zover ik het lees. Ik weet niet of je het topic herkenbaar geschreven hebt? Misschien iets om rekening mee te houden...
Ik kan het altijd nog aanpassen qua tekst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flower3666 schreef op 23 januari 2017 @ 11:51:

Als ik dit zo lees, zou ik als ik jou was toch een beetje rond gaan kijken naar wat anders...Zou ik ook doen. Lijkt een zinkend schip. Hebben ze je een ontslagvergoeding aangeboden in de vaststellingsovereenkomst en per welke datum zouden ze willen dat je uit dienst gaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:milena1 schreef op 23 januari 2017 @ 11:36:

Je hoeft nooit mee te werken aan je eigen ontslag. Je mag dit gerust weigeren.

Waar staat dat?

Als TO een soort manusje van alles is, zie ik niet helemaal waarom ze deze opdracht zou mogen weigeren.....
Oh dear, how sad, never mind.
Hayak, is het dan geen verschil als ze uit zichzelf persoonlijk ontslag aan moet vragen bij het uwv. Of dat ze als werknemer de taak heeft om evt faillisements/ontslag dingen te regelen? Dus in naam van haar werkgevende haar werk doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Flower3666 schreef op 23 januari 2017 @ 12:10:

Hayak, is het dan geen verschil als ze uit zichzelf persoonlijk ontslag aan moet vragen bij het uwv. Of dat ze als werknemer de taak heeft om evt faillisements/ontslag dingen te regelen? Dus in naam van haar werkgevende haar werk doen?Lijkt mij wel. Het eerste (zelf ontslag nemen) hoeft ze natuurlijk nooit te doen. Maar namens haar werkgever een ontslagaanvraag indienen bij het UWV....ik zou niet weten op grond waarvan ze dat zou kunnen weigeren.
Oh dear, how sad, never mind.
- verkeerd gelezen -
Ik ga morgen gewoon bellen met het UWV. Als dit onder werkweigering gaat vallen, dan mogen ze mij doorverbinden met de afdeling werkgeverszaken. Als het niet onder werkweigering valt dan geef ik het stokje terug aan de directeur .



En qua details ga ik er even niet op in. Ik schaam mij gewoon voor de wijze waarop het gebeurt. Niet dat ik mij voor de situatie schaam, maar de wijze van uitvoering door de directie zeg maar.... een facepalm is hier zeer van toepassing.



Maar ik ga de tekst hier en daar even aanpassen.... wat flower zegt is wel waar natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
TO, voor de duidelijkheid.



Heeft jouw werkgever jou in de jouw hoedanigheid als secretaresse gevraagd om het papierwerk/ proces mbt ontslag bij uwv in werking te stellen?



Of heeft hij jou gevraagd om zelf ontslag te nemen op bedrijfseconomische gronden.



In het eerste geval vraagt hij jou niet om onslag te nemen maar waarschijnlijk om het voorwerk alvast te regelen. Iets wat je waarschijnlijk vaker doet? Daarna krijg jij bericht van uwv om je te verweren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Damselindistress schreef op 23 januari 2017 @ 12:13:

Ik ga morgen gewoon bellen met het UWV. Als dit onder werkweigering gaat vallen, dan mogen ze mij doorverbinden met de afdeling werkgeverszaken. Als het niet onder werkweigering valt dan geef ik het stokje terug aan de directeur .



En qua details ga ik er even niet op in. Ik schaam mij gewoon voor de wijze waarop het gebeurt. Niet dat ik mij voor de situatie schaam, maar de wijze van uitvoering door de directie zeg maar.... een facepalm is hier zeer van toepassing.



Maar ik ga de tekst hier en daar even aanpassen.... wat flower zegt is wel waar natuurlijk.

Jij hoeft je er niet voor te schamen dat je baas er een rotzooi van maakt.

Veel succes! Ik vermoed dat je aan je eigen executie moet meewerken en dat is natuurlijk niet leuk. Hopen dat je makkelijk iets anders (en beters!) vindt!
Oh dear, how sad, never mind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven