Werk & Studie alle pijlers

Woorden in je mond leggen....verandering / miscommunicatie

29-06-2008 00:17 54 berichten
Hallo allemaal,



Het is even leesvoer….dus bedankt alvast!!



Wie kan mij ondersteunen in hoe om te gaan met èn een leidinggevende èn een office manager die je woorden in de mond leggen. Daarmee bedoel ik, zodanig de dingen verdraaien dat het verhaal nog net klopt alleen niet de gehele waarheid betreft? Andere mensen duidelijk de hand boven het hoofd houden?



Voor de duidelijkheid: leidinggevende is iemand die het liefst alleen maar vrouwen om zich heen heeft en bij het zien van een vleug decolleté al een weekdier wordt, de mening volgt van diegene en dan vervolgens alles voor zoete koek slikt (het is net happen naar Pijnenburg) en OM wil het liefst alleen maar net-van-school-af jonge meiden die ze geheel kan kneden naar haar eigen maatstaven.

In mijn optiek een killing combination want beide niet geheel in staat om te rationaliseren. Ik ondervind daar last van wat ik niet had zien aankomen vantevoren. D.w.z. is mij niet zo direct verteld tijdens sollicitatie procedure.



Ik voel me inmiddels zo op mijn hoede hierin dat ik dus even mezelf minder laat horen/zien. Dit wordt dan weer direct gezegd als in: je neemt geen initiatief, je wil niet, je hebt het zeker niet leuk gevonden etc. Kortom, alvast gaan invullen over wat ik zou denken….

Ik ben alleen zo'n persoon die niet direct na afloop van iets met feedback komt. Ik vind het prettig om de dingen eerst te laten bezinken, de revue te laten passeren en dan erop terugkomen. Heb ik ook al diverse keren aangegeven.



Het voelt zo jammer aangezien ik, na wat omzwervingen, nu zo duidelijk alles herkende in deze baan wat ik graag wilde. Dat is overigens nog steeds zo dus daar ligt het niet aan. Ook niet aan mijn directe collega's.

Binnen het bedrijf zijn we nl. bezig met een zgn. efficiency-slag. Prima en als dingen beter of makkelijker kunnen, waarom niet. Ik kijk binnen onze afdeling ook alleen zeg ik het niet direct omdat ik het voor mezelf eerst op een rijtje wil hebben en concreet wil kunnen aantonen wat ik denk. Dus geen losse flodder idee.



Dit wordt dan gelijk vertaald als: foutenvermijdend. Nou nee, want ik schaam me (niet meer) om fouten te maken. Jammer dat ik dat inmiddels al 4x heb mogen aanhoren. OM ziet en hoort nl niet dagelijks wat er bij/op onze afdeling gebeurd, een mening vormen lijkt me daarom heel lastig tijdens een functioneringsgesprek. Zij heeft heel erg moeite ermee dat ze niet alle secretaresses daar kan krijgen zoals zij het wil. Op een bepaalde manier niet lijkt te kunnen accepteren dat iedereen anders in elkaar steekt, eigen sterke punten heeft.



Hoe moet je alleen in godsnaam iets verbeteren wat al gebleken is dat dat goed loopt? Dus stel ik vragen als: wie heeft er binnen ons team zodanig last van dat het zijn/haar directe werkzaamheden belemmert, daarmee in de problemen komt, zijn werk niet afkrijgt?

Af en toe komt het over alsof ik de vraag krijg hoe ik beter zou kunnen fietsen…



Ik heb nog een hoop te leren want zo lang werk ik er nog niet. Hoe doorbreek ik dit het beste en wat is een goede aanpak? Bij mijn leidinggevende kom ik niet ver, dat weet ik al wel. X-D

Zelf heb ik het idee om met OM, als zij en ook ik weer terug zijn van vakantie (begin aug.) eens een langer gesprek aan te gaan en haar uit te leggen dat ik nog steeds het commerciele in me heb zitten (lastig binnen een non-commercieel bedrijf), wat zij tijdens het sollicitatiegesprek zag en hoe ik als persoon in elkaar steek om zo nader tot elkaar te komen en meer begrip te verkrijgen van en over elkaar.



Maandag heb ik een gesprek met P&O en ik wil wel dat zij weten hoe sommige dingen overkomen.



Alvast bedankt voor het (kritische) meedenken want dit is uiteraard mijn kant van het verhaal. Ik maak het echter niet mooier dan het is.
Alle reacties Link kopieren
Alvorens inhoudelijk te reageren komen bij mij de volgende vragen op. Hoe oud ben je en wat is je werk- en denkniveau? Waarom ga je een gesprek aan met P&O? Is dat op jouw initiatief?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees je verhaal 2 keer en snap er niet zoveel van.

Wat is er nu precies aan de hand? En wat verwacht je van dit topic?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Wat is nu het probleem? Ik vind het niet zo'n duidelijk verhaal.



Je kan het niet vinden met je office manager..

Heb je het idee dat je haar verwachtingen niet kan waarmaken?
Dank voor de reacties. Ik zal het aangeven met een voorbeeld:



Een paar weken geleden hadden we een externe bijeenkomst. Voor mij was er op een bepaald moment even niets te doen en ben ik naar buiten gegaan, na gevraagd te hebben of dat kon.



Na 5 minuten stond ik voor een gesloten deur. Er was op dat moment niemand verder te zien qua personeel, geen bel of iets anders. Daardoor heb ik uiteindelijk bijna een half uur buiten gestaan.

Collega en ik hebben op de terugweg de dag doorgenomen en uit niets bleek dat ze er moeite mee had dat ik lang buiten was. Er zat een reden achter tenslotte. Ook later op kantoor verteld aan andere collega's hoe het was gegaan etc en het voorval verteld.



Een week later kreeg ik de opmerking van leidinggevende en OM dat ik het zeker niet zo leuk had gevonden of leerzaam omdat ik een tijd afwezig was.

Dat bedoel ik met woorden in de mond leggen of conclusies trekken, net hoe je het noemen wilt.



Dus ja het klopt dat ik afwezig was en nee, dat had niets met desinteresse te maken. Zo wordt het alleen wel terugvertaald.



Het gesprek met P&O staat hier verder los van, dat stond al eerder gepland.

Ik wil graag leren hoe ik het beste kan omgaan met mensen die feedback geven op basis van een net niet kloppend verhaal.
Het is niet zo dat we het niet met elkaar kunnen vinden. We hebben denk ik de juiste manier van praten met elkaar nog niet gevonden en ik wil graag een manier of tips & trucs horen om te leren hoe ik dat wel zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met 'net niet kloppend'? Vanuit haar oogpunt klopt het namelijk wél.

Zij ziet bepaald gedrag van jou, kan dat niet plaatsen en geeft je dat terug. Daarbij verteld ze hoe zij jouw gedrag interpreteert. Op de één of andere manier lukt het jou niet om haar interpretatie te veranderen.

Integendeel, het lijkt erop dat veel van wat jij doet haar interpretatie juist bevestigd.

Ik krijg een beetje het idee dat jij niet al te bereid bent om je aan te passen aan de eisen / wensen van je werkgever en aan de heersende cultuur.

Ik lees heel veel 'ja maar' in je posts (niet letterlijk, hopelijk begrijp je dat dit míjn interpretatie is) Zij zeggen iets, geven feedback en jij zegt 'ja maar.........' en gaat er tegenin. Dat wekt niet bepaald de indruk dat je openstaat voor feedback.

Het lijkt erop dat je werkgever zich maar aan moet passen aan jou en dat jij geen stappen in hun richting wilt zetten.



Over je voorbeeld; als je al een paar keer te horen hebt gekregen dat men vindt dat je te weinig initiatief neemt, dat het lijkt of je hetniet leuk vindt, dat het lijkt of je niet wilt (en dat vind ik echt heel serieuze feedback) waarom ga je dan in godsnaam meteen naar buiten tijdens een meeting als er voor jou even niets te doen is? Dan bevestig je het bestaande beeld alleen maar.

En dat het dan net (buiten jou schuld) fout loopt, tja da's lullig, maar in het licht van de eerder genoemde feedback snap ik de reactie wel.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Dibbes1 schreef op 29 juni 2008 @ 00:17:

Wie kan mij ondersteunen in hoe om te gaan met èn een leidinggevende èn een office manager die je woorden in de mond leggen.
Als de weg vol spookrijders zit, kan je overwegen of je zelf wel aan de goede kant zit.
Voor de duidelijkheid: leidinggevende is iemand die het liefst alleen maar vrouwen om zich heen heeft en bij het zien van een vleug decolleté al een weekdier wordt, de mening volgt van diegene en dan vervolgens alles voor zoete koek slikt (het is net happen naar Pijnenburg) en OM wil het liefst alleen maar net-van-school-af jonge meiden die ze geheel kan kneden naar haar eigen maatstaven.
Je klinkt niet erg aardig, eerlijk gezegd. Eerder als het soort zeurkous dat nog geen stap carriere gemaakt heeft, maar wel alvast weet wat er niet deugt aan ieder ander die wel al zijn of haar positie bevochten heeft. Ben je toevallig recent begonnen?
In mijn optiek een killing combination want beide niet geheel in staat om te rationaliseren. Ik ondervind daar last van wat ik niet had zien aankomen vantevoren. D.w.z. is mij niet zo direct verteld tijdens sollicitatie procedure.
Nee, dat komt vaker voor hoor, dat de sollicitant niet vooraf haar oordeel mag geven over haar leidinggevenden. Veel organisaties vinden dat mensen die nieuw zijn zich aan het team moeten zien aan te passen, niet andersom. Betweters zijn niet overal razend populair.
Ik voel me inmiddels zo op mijn hoede hierin dat ik dus even mezelf minder laat horen/zien. Dit wordt dan weer direct gezegd als in: je neemt geen initiatief, je wil niet, je hebt het zeker niet leuk gevonden etc. Kortom, alvast gaan invullen over wat ik zou denken….
Ja, dat is vrij normaal menselijk gedrag. Zo communiceren we met elkaar. De één doet iets, de ander probeert daar chocolade van te maken. Wen er maar aan.
Ik ben alleen zo'n persoon die niet direct na afloop van iets met feedback komt. Ik vind het prettig om de dingen eerst te laten bezinken, de revue te laten passeren en dan erop terugkomen. Heb ik ook al diverse keren aangegeven.
En omdat jij dat prettig vindt moet de organisatie die jouw salaris betaalt zich maar aanpassen?
Het voelt zo jammer aangezien ik, na wat omzwervingen, nu zo duidelijk alles herkende in deze baan wat ik graag wilde. Dat is overigens nog steeds zo dus daar ligt het niet aan. Ook niet aan mijn directe collega's.
Misschien dan je maar eens gaan richten op je eigen gedrag, in plaats van hier op tamelijk grove en beledigende wijze leidinggevenden in de zeik te zetten? Sorry hoor, maar je klinkt als iemand waarvan de houding behoorlijk niet deugt.
Binnen het bedrijf zijn we nl. bezig met een zgn. efficiency-slag. Prima en als dingen beter of makkelijker kunnen, waarom niet. Ik kijk binnen onze afdeling ook alleen zeg ik het niet direct omdat ik het voor mezelf eerst op een rijtje wil hebben en concreet wil kunnen aantonen wat ik denk. Dus geen losse flodder idee.
Beetje bang om fouten te maken, denk ik dan.
Dit wordt dan gelijk vertaald als: foutenvermijdend.
Ah, dat denken dus meer mensen.
Nou nee, want ik schaam me (niet meer) om fouten te maken. Jammer dat ik dat inmiddels al 4x heb mogen aanhoren.
Nog jammerder dat jij 4 keer iets moet horen, en dan nog niets beters weet dan er hier over klagen. Je zou er ook iets mee kunnen doen.
OM ziet en hoort nl niet dagelijks wat er bij/op onze afdeling gebeurd, een mening vormen lijkt me daarom heel lastig tijdens een functioneringsgesprek.
Ja, maar je wordt dan ook OM omdat je Heel Lastige Dingen kan.
Zij heeft heel erg moeite ermee dat ze niet alle secretaresses daar kan krijgen zoals zij het wil. Op een bepaalde manier niet lijkt te kunnen accepteren dat iedereen anders in elkaar steekt, eigen sterke punten heeft.
Kritiek niet kunnen accepteren als leer-mogelijkheid, en op een forum je leidinggevenden totaal in de zeik nemen reken je tot je sterke punten?
Hoe moet je alleen in godsnaam iets verbeteren wat al gebleken is dat dat goed loopt? Dus stel ik vragen als: wie heeft er binnen ons team zodanig last van dat het zijn/haar directe werkzaamheden belemmert, daarmee in de problemen komt, zijn werk niet afkrijgt?

Af en toe komt het over alsof ik de vraag krijg hoe ik beter zou kunnen fietsen…
Maar vooral niet overwegen of kritiek een aangrijpingspunt zou kunnen zijn om je te verbeteren? Gewoon voor jezelf beslissen dat je leidinggevenden een door testosteron gedreven geilaard en een über-bitch zijn, en je verder nergens iets van aantrekken. Teamplayertje ben je!
Ik heb nog een hoop te leren want zo lang werk ik er nog niet. Hoe doorbreek ik dit het beste en wat is een goede aanpak?


1. Stop met je arrogante houding naar je leidinggevenden

2. Stop met je oordelen over wie kritiek geeft, maar probeer kritiek te zien als een kans om je te ontwikkelen

3. Accepteer kritiek, en als je die niet begrijpt, stel dan vragen tot je het wel begrijpt.

4. DOE iets met kritiek.



Bij mijn leidinggevende kom ik niet ver, dat weet ik al wel.
Ja, je bent de koning! Toppert!
X-D

Zelf heb ik het idee om met OM, als zij en ook ik weer terug zijn van vakantie (begin aug.) eens een langer gesprek aan te gaan en haar uit te leggen dat ik nog steeds het commerciele in me heb zitten (lastig binnen een non-commercieel bedrijf), wat zij tijdens het sollicitatiegesprek zag en hoe ik als persoon in elkaar steek om zo nader tot elkaar te komen en meer begrip te verkrijgen van en over elkaar.
Ah ja, jij gaat OM wel eens vertellen wat ze allemaal fout ziet, en hoe ze met jou dient om te gaan. Heel constructief he?
Maandag heb ik een gesprek met P&O en ik wil wel dat zij weten hoe sommige dingen overkomen.



Alvast bedankt voor het (kritische) meedenken want dit is uiteraard mijn kant van het verhaal. Ik maak het echter niet mooier dan het is.
Nee, je maakt het een stuk erger dan je zelf door hebt.



Voorlopige indruk: een plaat van minstens 10 cm voor je kop.



Maar he, dat is maar mijn indruk he.
Dibbes1 schreef op 29 juni 2008 @ 12:13:

Een paar weken geleden hadden we een externe bijeenkomst. Voor mij was er op een bepaald moment even niets te doen en ben ik naar buiten gegaan, na gevraagd te hebben of dat kon.
8-O



je vond het niet boeiend genoeg, daar in je nieuwe geweldige baan???



Oh zeker, als je dat vraagt zal het best kunnen. Maar snap je werkelijk niet welke indruk je hiermee wekt?



Een week later kreeg ik de opmerking van leidinggevende en OM dat ik het zeker niet zo leuk had gevonden of leerzaam omdat ik een tijd afwezig was.

Dat bedoel ik met woorden in de mond leggen of conclusies trekken, net hoe je het noemen wilt.
Ik noem dat: ben blij als je proeftijd voorbij is.
Dus ja het klopt dat ik afwezig was en nee, dat had niets met desinteresse te maken. Zo wordt het alleen wel terugvertaald.
boehoehoe wat is de grotenmensenwereld toch gemeen!
Het gesprek met P&O staat hier verder los van, dat stond al eerder gepland.

Ik wil graag leren hoe ik het beste kan omgaan met mensen die feedback geven op basis van een net niet kloppend verhaal.


Hoe lang denk je met deze houding nog een baan te houden?



Voorlopige indruk update: naast een plaat voor je kop, oogkleppen op.



Maar goed, ook dat is natuurlijk alleen maar mijn indruk. Je bent vast een aanwinst voor je werkgever.
Bedankt voor jullie reacties wederom.



Zo blijkt maar weer dat dingen op iedereen verschillend overkomen en daar een mening over vormt. Om kritische reacties heb ik gevraagd, daar ben ik dus niet bang voor en ook gekregen.



Onder collega's en ook prive sta ik helemaal niet bekend als dat ik arrogant over zou komen, dat ik het beter zou weten en dat te pas en te onpas zou laten blijken of dat ik iemand ben aan wie je je maar hebt aan te passen. Dat het hier zo overkomt is voor mij een nieuwe insteek. Ik ben eerder het type kat uit de boom kijken, luisteren, opnemen, verwerken, leren hoe ik met iedereen afzonderlijk het beste om kan gaan.

Ik evalueer juist veel en hoor dat ik meewerkend ben, luister naar feedback, er wat mee en aan doe.

En als je ergens nieuw bent krijg je ook te maken met de regels van dat bedrijf en dat ik me die eigen maak is logisch.

Wat betreft de fouten: dat waren los van elkaar staande fouten, niet dezelfde. Het is niet meer voorgekomen want daar heb ik van geleerd dat het anders moest. Ik denk bij mezelf zeker wel oh, dat was niet zo slim of handig, niet meer doen. Is dat dan foutenvermijdend of veranderd gedrag?



Dat ik OM daarom maar even wil vertellen hoe ik het zie, dat is juist niet de insteek. Ik ben op zoek naar een manier om elkaar beter te begrijpen, naar elkaar te luisteren. Ook al komt het zo over, het is niet mijn bedoeling geweest om OM of leidinggevende in de zeik te nemen. Beiden zijn een kei in hun werk en daar kan ik van leren en ben ook zeer bereid om dat te doen.



Ik snap heel goed dat gedrag een bepaald effect heeft en dat dat op een bepaalde manier wordt vertaald. Is menselijk. Ik neem dat zeker serieus en pak dat aan, dus ook in gedragsverandering.
Alle reacties Link kopieren
OOk hier lees ik weer dat het niet aan jou kan liggen. Ik kan het verkeerd lezen hoor, maar je komt niet echt over als iemand die écht open staat voor feedback.

Ik krijg een beetje het idee dat jij alleen iets met feedback doet als je denkt dat degene die het geeft het 'recht heeft verworven' die feedback aan je te geven. Dus dat je het wel pikt als je OM of leidinggevende je op vakinhoudelijk gebied feedback geeft, omdat zij daar tenslotte veel van af weten.

Maar als het gaat om jouw gedrag dan pik je het niet, omdat jij hun gedrag zo afkeurt.

Zo van; jij wil alleen maar mooie meiden / volgzame meiden en je kijkt niet naar het individu. Dat vind ik onprofessioneel gedrag, waarom zou jij mjij dan feedback kunnen geven over mijn gedrag?

Ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar zo 'lees' ik je.



WB die fouten: jij zegt dat ze los van elkaar staan. Daar ga je de mist in. Ook al gaat het over 10 verschillende dingen, je laat wel een bepaalde indruk achter.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
Moet ik hieruit begrijpen dat je jezelf wél in staat acht te rationaliseren en dat je dit als positief beoordeelt?
Hoi Pippilangkous,



En dat sta ik wel. Ik mag toch aannemen dat degenen om mij heen een eerlijke mening geven, net zoals jullie dat nu doen vanuit verschillende invalshoeken. Dat dat ook eens minder positief kan uitvallen is een zaak voor mij om daar wat mee te doen en mijn voordeel uit te halen. Vind ik prettig.



Wat betreft voorkeur van leidinggevende en OM: het is door henzelf zo verteld. Prima. Het is geen gevormde mening van mij. Dat ik hen zo typeerde geeft inderdaad geen fijne indruk af want ik waardeer hen beide zeker wel en ook hun feedback.

Wat beiden tot nu hebben gegeven, daar werk ik weldegelijk aan en al doende leer ik.



Je hebt gelijk dat verschillende fouten een bepaalde indruk achterlaten. En om te leren, zorg ik ervoor dat het een volgende keer niet meer gebeurd, beter voorbereid ben, nog meer informatie heb.

Wat ik daarmee bedoel is: doe ik iets fout dan zeg ik dat, met excuses. Ik heb ook geleerd: als je ziet dat bij herhaling blijkt dat het inmiddels wel goed is gegaan, diegene ervan heeft geleerd en zich heeft aangepast, er ook een moment komt om te stoppen met meerdere keren op diezelfde fout terug te komen.



Waar ik tegen aanloop is om duidelijk en helder uit te leggen dat wanneer ik bijv. eens wat stiller ben dan gewoonlijk, door een nacht slechter te hebben geslapen en dat dan ook uitleg, het dan helaas al is vertaald naar 'je vindt het zeker niet leuk'. Dan sta ik met mijn mond vol tanden en ik weet niet hoe ik dat anders aan kan pakken, behalve dan inderdaad doorvragen.
Dibbes1 schreef op 29 juni 2008 @ 16:22:

Bedankt voor jullie reacties wederom.



Zo blijkt maar weer dat dingen op iedereen verschillend overkomen en daar een mening over vormt.
Dat heb je nu al ontdekt? Geweldig!
Onder collega's en ook prive sta ik helemaal niet bekend als dat ik arrogant over zou komen, dat ik het beter zou weten en dat te pas en te onpas zou laten blijken of dat ik iemand ben aan wie je je maar hebt aan te passen. Dat het hier zo overkomt is voor mij een nieuwe insteek.
En, wat leer je daar van?
Ik ben eerder het type kat uit de boom kijken, luisteren, opnemen, verwerken, leren hoe ik met iedereen afzonderlijk het beste om kan gaan.

Ik evalueer juist veel en hoor dat ik meewerkend ben, luister naar feedback, er wat mee en aan doe.
Behalve natuurlijk van testosteronchef en OM-bitch?
En als je ergens nieuw bent krijg je ook te maken met de regels van dat bedrijf en dat ik me die eigen maak is logisch.

Wat betreft de fouten: dat waren los van elkaar staande fouten, niet dezelfde. Het is niet meer voorgekomen want daar heb ik van geleerd dat het anders moest. Ik denk bij mezelf zeker wel oh, dat was niet zo slim of handig, niet meer doen. Is dat dan foutenvermijdend of veranderd gedrag?
Lees even rustig terug wat je zelf schreef.
Dat ik OM daarom maar even wil vertellen hoe ik het zie, dat is juist niet de insteek. Ik ben op zoek naar een manier om elkaar beter te begrijpen, naar elkaar te luisteren. Ook al komt het zo over, het is niet mijn bedoeling geweest om OM of leidinggevende in de zeik te nemen.
Ik denk dat je leidinggevende het echt geweldig zou waarderen als hij wist hoe hij hier door jou beschreven is, denk je niet? En OM al helemaal. Tranen van ontroering zullen in hun ogen opwellen als ze zichzelf hier beschreven zien worden door jou, toppertje.
Beiden zijn een kei in hun werk en daar kan ik van leren en ben ook zeer bereid om dat te doen.
Zo, dat is nieuws.
Ik snap heel goed dat gedrag een bepaald effect heeft en dat dat op een bepaalde manier wordt vertaald. Is menselijk. Ik neem dat zeker serieus en pak dat aan, dus ook in gedragsverandering.
Kan je dan voor de eenvoudige knurften onder ons herhalen wat precies je vraag was?
HoiPippiLangkous schreef op 29 juni 2008 @ 16:47:

Ik krijg een beetje het idee dat jij alleen iets met feedback doet als je denkt dat degene die het geeft het 'recht heeft verworven' die feedback aan je te geven.
TO kan het niet weten, maar ik weet vrij zeker dat degenen die hier in dit topic gereageerd hebben, dat recht allang verworven hebben. Van mezelf weet ik dat wel 100% zeker, en als ik geen poep in mijn ogen heb, weet ik het van de anderen die reageerden ook vrij zeker.
Dibbes1 schreef op 29 juni 2008 @ 20:03:

Wat betreft voorkeur van leidinggevende en OM: het is door henzelf zo verteld.
Wat, dat de één een testosteron-probleem heeft, en de ander alleen met klei wil werken?
Prima. Het is geen gevormde mening van mij. Dat ik hen zo typeerde geeft inderdaad geen fijne indruk af want ik waardeer hen beide zeker wel en ook hun feedback.
Prima, ben dan nu even een grote meid, en laat hen beiden dit topic lezen. En vertel dan eens eerlijk hier hoe ze gereageerd hebben.
Wat beiden tot nu hebben gegeven, daar werk ik weldegelijk aan en al doende leer ik.
Dus wat was je vraag nu eigenlijk?
Wat ik daarmee bedoel is: doe ik iets fout dan zeg ik dat, met excuses.
Eh, nee. Niet volgens je eigen verhaal. In tegendeel, wat doe jij? Je loopt weg uit een bijeenkomst omdat het je niet kan bekoren allemaal, en als je dan vervolgens een half uur weg bent, ga je bij collega's je gelijk lopen verdedigen, en hier vertellen dat die stoute OM en chef de verkeerde conclusies trekken. DAT doe jij blijkbaar als je een enorme domme beginnersfout maakt.
Ik heb ook geleerd: als je ziet dat bij herhaling blijkt dat het inmiddels wel goed is gegaan, diegene ervan heeft geleerd en zich heeft aangepast, er ook een moment komt om te stoppen met meerdere keren op diezelfde fout terug te komen.
Nu nog leren dat als JIJ vindt dat je een fout niet meer maakt, dat nog niet wil zeggen dat je die fout niet meer maakt.
Alle reacties Link kopieren
Jemig, sluit me maar gewoon bij Rider en HPL aan. Je hebt een blinde vlek meid. Niet dat dat heel erg is, mits je bereid bent hier iets mee te doen.



Je zet hier tekst neer en als je er op wordt aangesproken, is het ineens niet waar en hebben desbetreffenden het zelf zo gezegd. Ik stel mezelf altijd heel anders voor, best gek.



Heb je nog meer voorbeelden van dat wat jij problematisch vindt? Ik kan me niet voorstellen, dat het bezwaar puur en alleen zit in de opmerking, dat je stiller bent dan normaal en je het daarom 'wel niet naar je zin zal hebben'.



De directe aanpak wel eens geprobeerd?

- Nee hoor, moest net vreselijk poepen, ben er stil van.

- Nou, omdat je het nu 3x gezegd hebt, zeg ik wel dat het klopt.

- Joh, wel gedeelte van NEE heb je niet begrepen?

- Gaat dit nog steeds om het voorval bij dat overleg? Ja, dat is een stomme beslissing van me geweest. Wil je mijn excuses nogmaals? Geen probleem hoor. Ik wek niet graag de verkeerde indruk.
Alle reacties Link kopieren
@TO, je hebt nog niet gereageerd op mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
CL2 schreef op 30 juni 2008 @ 11:30:

De directe aanpak wel eens geprobeerd?

- Nou, omdat je het nu 3x gezegd hebt, zeg ik wel dat het klopt.

- Joh, wel gedeelte van NEE heb je niet begrepen?

- Gaat dit nog steeds om het voorval bij dat overleg? Ja, dat is een stomme beslissing van me geweest. Wil je mijn excuses nogmaals? Geen probleem hoor. Ik wek niet graag de verkeerde indruk.




Ik krijg ook de indruk dat je te omslachtig en omzichtig bent. Zelfs als je niet weet wat je ervan vindt, kun je dat gewoon zeggen.



Ben je bang voor conflicten?
Alle reacties Link kopieren
Dibbes, sommige reacties zijn wat bot geformuleerd, maar in principe ben ik het er wel mee eens.



Kort gezegd: als meerdere mensen jouw gedrag interpreteren op een manier die jij niet bedoeld hebt, dan moet je daar iets aan doen. En dat is niet door met ze te gaan praten en ze te vertellen dat ze het verkeerd begrijpen. Je moet in je gedrag, dus niet met woorden maar met daden, laten zien hoe het wél zit.



Als jij wegloopt uit een vergadering omdat er even niks interessants voor jou gebeurt, komt dat ongeinteresseerd over. Ik vind het zelf bloedirritant als mensen er tussenuit knijpen als het éven niet over hen gaat, zo kun je niet vergaderen. Nou kun je praten als Brugman om mensen te proberen te overtuigen dat je wel geinteresseerd bent, maar dat helpt niet. Iedereen kijkt naar wat een ander doet, niet naar wat ie zegt. Remedie:blijf erbij bij vergaderingen, en interesseer je wél voor wat er gebeurt, ook al heb jij er niet direct mee te maken. Misschien heb je zelfs wel een nuttige bijdrage.



Bijdragen over het werk idem dito. Praat mee, en als je ergens nog over na wilt denken dan kun je dat rustig erbij zeggen, maar praat wél! Dus zeg dan liever iets van "plan x klinkt me goed in de oren, want zusenzo, maar plan y kan ook wel heel interessant zijn, maar ik wil het ook wel even goed doordenken, zullen we er morgen nog eens op terugkomen?". En neem dan ook zelf initiatief daarin.



Echt, ik ben ook ooit zo'n Stille Willie geweest, en je kan anderen niet kwalijk nemen dat zij dat opvatten als gebrek aan interesse. Je zult zelf iets moeten doen om dat beeld bij te stellen. De sleutel zit bij jou, niet bij anderen.
Alle reacties Link kopieren
Rider, zonder sarcasme komt je boodschap beter over hoor, denk ik. Ik bedoel: als je dan toch serieus op TO d'r verhaal in wilt gaan...
Alle reacties Link kopieren
Maargoed, nog even mijn 2 centen voor TO.



Als je merkt dat jouw gedrag "verkeerd"geinterpreteerd wordt door anderen, dan mankeert er iets aan JOUW communicatie. De zender is verantwoordelijk namelijk, voor het begrip van de ontvanger. Als je boodschap (gedrag) niet goed of duidelijk overkomt, moet je een manier bedenken om het anders te doen.



Probeer in de schoenen van die ander te gaan staan. Bedenk hoe jij kennelijk op hun overkomt. Probeer te begrijpen hoe zij de (gewend zijn) dingen (te) interpreteren zodat je je gedrag daar op af kan stemmen.



Zonder uiteraard jezelf helemaal te veranderen, dat is nou ook weer niet de bedoeling. Maar je kan je wel aanpassen aan de cultuur daar op je werk, daar is niks vreemds aan dunkt me.
Nijntje schreef op 30 juni 2008 @ 12:43:

Rider, zonder sarcasme komt je boodschap beter over hoor, denk ik. Ik bedoel: als je dan toch serieus op TO d'r verhaal in wilt gaan...
Gek genoeg ben ik altijd serieus, en steek ik mijn energie in reacties altijd met de beste bedoelingen. de toon die ik daarbij kies, kies ik vrij bewust, op basis van de manier waarop iemand een vraag stelt. Mijn ervaring is dat het soms vrij nuttig en nodig is, de zaken scherp te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Dat dacht ik ook al hoor Rider. Ik vind je ook altijd meestal erg serieus. Maar misschien heb je, net als TO, zelf niet door hoe je overkomt ;-) Te weten; nogal een beetje cynisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik onderschrijf wat Nijntje zegt, zowel topic-inhoudelijk als toon-inhoudelijk.

Ben benieuwd of je er iets mee kan Dibbes?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven