Werk & Studie alle pijlers

Zo onzeker geworden, stage

10-12-2016 12:07 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in juni klaar met de opleiding niveau 4 verpleegkundige. Deze heb ik verkort gedaan in twee jaar. Hiervoor heb ik de opleiding verzorgende ig gedaan, dus dat diploma heb ik al.



Momenteel loop ik het hele jaar stage, 3 dagen in de week en twee dagen school.

De stage past niet erg goed bij mij, er is weinig uitdaging en niemand van mijn collega's is een verpleegkundige maar allemaal verzorgenden. Ik word dus ook begeleid door iemand onder mijn niveau wat ik nu volg. Ik werk zelf in de weekenden en vakanties op vaste woningen in een verpleeghuis. Mijn werk bied mij meer uitdaging dan de stage en daar ben ik ook als verantwoordelijke aan het werk en leer ik meer dan op stage. Bij mij op stage wordt er erg geroddeld onderling over elkaar, ik kan en pas daar niet goed tussen. Ook zien sommigen mij echt als de stagiaire en moet ik de 'klusjes' doen die ze zelf ook kunnen doen maar minder leuk zijn.



Maar.. ik heb deze week mijn evaluatie gehad. Mijn begeleider van stage is heel tevreden over mij en vind dat ik het super doe. Nu kwam mijn leraar van school voor een gesprek dus ik was hier niet zenuwachtig voor omdat ik wist dat het goed ging.



Maar het gesprek was zo slecht. Deze leraar die ik heb is heel streng in alles, ik heb mij niet aan de planning gehouden qua opdrachten omdat het niet uit kwam dus heb ik opdrachten verplaatst maar ik heb haar daar niet van op de hoogte gehouden, dat vond ze niet leuk. Terwijl voorgaande jaren was dat geen probleem bij andere leraren. Ook moet ik een onderzoek presenteren als examen over een probleem op de afdeling. Dit is pas in april. Dus ik was er nog niet mee begonnen. Op school zeiden ze ook dat het binnenkort wel moet om te starten maar heeft nu nog niet veel haast. Maar die leraar was helemaal verbaasd dat ik nog niet begonnen was enzo.. wel heb ik het onderwerp voorgelegd en dat was wel goed. Ze viel mij zo aan op alles dat ik heel erg ben geschrokken. Ze dacht zelfs dat ik het niveau niet aan kon en was er bang voor of ik het wel zou halen dit jaar..



Terwijl ik echt van mezelf weet dat ik hele goede verslagen kan maken, met goede inhoud. En ik heb nooit problemen gehad qua achterstand van opdrachten. Ze lachte mij zelfs bijna uit met sommige dingen.



Ik ga nu bezig met de opdrachten en stuur haar alle informatie op, ook wil ze mij wel helpen met mijn onderzoek. Maar ik ben heel onzeker geworden! Ik ben heel bang dat ze mij tegen gaat zitten en ook al doe ik het goed ben ik bang dat het voor haar toch niet genoeg is om een goede verpleegkundige te worden. Ze vind mij echt nog een verzorgende en ziet het somber in, maar dit allemaal na dit gesprek en ze kent mij verder niet eens. Terwijl al mijn stages zo goed altijd zijn verlopen en ze altijd tevreden waren over mij. En zij moet mij beoordelen dus zij bepaald eigenlijk of ik mijn diploma haal of niet..
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft die stage geregeld, jijzelf of de opleiding. Sorry maar vind je beetje arrogant overkomen, je hebt opleiding nog niet afgerond, je praat over mensen die al jaren werkzaam zijn als onder je niveau, je denkt als stagiaire bovenaan de ladder te kunnen werken en je begint te piepen omdat je aangesproken wordt dat je aan bepaalde opdrachten nog niet bent begonnen. Doe wat er gedaan moet worden qua opdrachten, haal je diploma en dan kan je wellicht zo hoog van de toren blazen als dat je nu doet.
quote:cappi schreef op 10 december 2016 @ 12:20:

Wie heeft die stage geregeld, jijzelf of de opleiding. Sorry maar vind je beetje arrogant overkomen, je hebt opleiding nog niet afgerond, je praat over mensen die al jaren werkzaam zijn als onder je niveau, je denkt als stagiaire bovenaan de ladder te kunnen werken en je begint te piepen omdat je aangesproken wordt dat je aan bepaalde opdrachten nog niet bent begonnen. Doe wat er gedaan moet worden qua opdrachten, haal je diploma en dan kan je wellicht zo hoog van de toren blazen als dat je nu doet.



Hoezo arrogant? Als zij constateert dat degene die haar moet begeleiden niet voldoet is dat toch niet arrogant? Iemand die al jaren een bepaalde functie vervuld hoeft niet per definitie beter te werken/ het beter te weten dan TO. Het is niet voor niets dat zij deze vervolgopleiding doet, en de verzorgenden niet.

Als je een opleiding doet tot een niveau 4 verpleegkundige of dat al bent hoef je niet de k-klussen van de verzorgenden te doen. Het is beter om daar af en toe wel in mee te werken, maar het is niet jouw taak.
Alle reacties Link kopieren
Ook hebben wij op school bepaalde lessen gemist omdat ze die hebben gestopt. In die lessen zou je veel diepgang leren over de verpleegkundige zorg. Ze gaf mij een beetje de schuld Dat ik daarom niet veel kennis heb en achterloop op studenten die wel de lessen hebben gehad. Maar op school is het gewoon slecht geregeld, daar kunnen wij als leerling niks aan doen..
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het dat je geen verpleegkundige als begeleiding hebt? Dat lijkt me erg lastig. Ik zou nogmaals in gesprek gaan met die leraar om je zorgen uit te spreken en om samen te bekijken hoe je met deze stage toch het eindniveau van je opleiding kan behalen. Daarmee laat je je ook van je goede kant zien. Wat mis je precies qua uitdaging en diepgang? Spreek het uit en ga op zoek.
Alle reacties Link kopieren
quote:cappi schreef op 10 december 2016 @ 12:20:

Wie heeft die stage geregeld, jijzelf of de opleiding. Sorry maar vind je beetje arrogant overkomen, je hebt opleiding nog niet afgerond, je praat over mensen die al jaren werkzaam zijn als onder je niveau, je denkt als stagiaire bovenaan de ladder te kunnen werken en je begint te piepen omdat je aangesproken wordt dat je aan bepaalde opdrachten nog niet bent begonnen. Doe wat er gedaan moet worden qua opdrachten, haal je diploma en dan kan je wellicht zo hoog van de toren blazen als dat je nu doet.Ze blaast helemaal niet hoog van de toren. Ze zou begeleiding moeten krijgen van iemand die de diploma waar zij nu voor leert al heeft. Ze leert nu handelingen die verzorgende helemaal niet mogen uitvoeren. Hoezo is de begeleiding door verzorgenden dan niet onder niveau?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Het is een particuliere instelling voor dementerenden. Er zijn 11 bewoners en we zijn met zijn drieën als personeel. Dus je helpt gemiddeld maar 3 of 4 mensen. We zijn altijd al vroeg klaar met de zorg. Dan beginnen direct de spelletjes, die ik als stagiaire natuurlijk moet doen met de mensen. Ik vind het heel goed dat ze de mensen willen vermaken, maar daar leren wij gewoon niet voor. Dan had ik wel de opleiding activiteitenbegeleiding gedaan. Verder overdag is het ook heel rustig, veel met de was bezig, schoonmaken, spelletjes, verder helemaal geen verpleegtechnische handelingen.



Deze instelling heeft overlegd met school dat verzorgende de verpleegkundige studenten mogen begeleiden. Vind het ook eigenlijk raar maar goed daar is niks aan te doen. School zoekt je plek uit.



Ik ben gewoon bang dat ze geen vertrouwen meer in mij heeft, ze was al zo negatief over mij.
Alle reacties Link kopieren
Als school je plek uitzoekt, laat hen dan maar vertellen waarom zij vinden dat studenten zich hier tot beginnend verpleegkundige kunnen ontwikkelen. Zo'n kritische vraag mag je best stellen hoor, het gaat hier wel om jouw ontwikkeling. Ga het gesprek aan en onderzoek het samen. Betrek er desnoods een derde partij bij, je mentor bijvoorbeeld.
en jij trekt je mond niet open in dat tweede gesprek om aan te geven wat er eerder is besproken? Als stagiaire is het verstandig ELK gesprek te samenvatten en te laten ondertekenen, bewijslasten verzamelen.



Overigens MOET je leerplek je op kunnen leiden op niveau, hier krijgen zij geld voor. Als jij dus niet je verpleegtechnische handelingen kan uitvoeren, omdat die er niet zijn, voldoet jouw stageplek niet aan de eisen om jou op te leiden tot verpleegkundige. Trek aan de bel en kijk of er een andere plek mogelijk is.
Ga nogmaals in gesprek met die docent, geef aan waar je tegenaan loopt op je stage en dat je zorgen hebt over het te behalen niveau. Niet als in wat een vreselijke stage want alleen verzorgende taken maar feitelijk. Geef feitelijk weer waarom jij daar het niveau niet gaat behalen. Je mag kritisch zijn, je wordt namelijk opgeleid tot verpleegkundige.



Daarnaast kun je in gesprek gaan over je angst. Houdt dat bij jezelf. Mocht het allemaal niks uithalen betrek er dan een mentor of studieloopbaan begeleider bij.
Alle reacties Link kopieren
Qua begeleiding snap ik precies wat je bedoelt. Ik doe niveau 5 en heb alleen in mijn laatste stage ook begeleiding gehad van een niveau 5 verpleegkundige, in al mijn andere stages waren mijn begeleiders niveau 4 of lager. En nee daar is uiteraard niets mis mee, maar de kans is groot dat zij je niet de begeleiding kunnen bieden die je nodig hebt, wat logisch is. Pas in mijn laatste stage merkte ik hoe groot dat verschil is en hoe belangrijk dat is. Dus als ik jou was zou ik er voor pleiten dat er een verpleegkundige bij komt die jou kan begeleiden. Zodat je meer uitdagingen krijgt. En naast de verzorging kan je misschien binnen protocollen of zorgplannen wat verdieping vinden? Daar heb je zo te horen smiddags tijd zat voor als ze je geen spelletjes laten doen
Alle reacties Link kopieren
Volgens de docent van school is er genoeg uitdaging qua gedrag enzo. Leren omgaan met dementie etc. Mijn begeleider heeft tijdens het kennismaak gesprek gezegd dat als de plek mij niet bevalt of er geen klik is ik dan maar moet stoppen daar, want dan had het geen zin.



Het is voor school heel moeilijk om plekken te vinden dus ik heb helemaal geen zin in dat gedoe.. er zijn meer klasgenoten die bij zulke instellingen stage lopen.



Tijdens mijn werk bij het verpleeghuis ben ik heel zelfverzekerd en hoe langer ik er werk hoe meer ik dat word. Maar als ik dat dan vergelijk met mijn stage..

Ik voel mij daar dan stom over want ik weet dat ik het echt kan, maar de plek past ook niet zo goed bij mij, collega's roddelen veel..
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet bij je huidige werk je stageperiode afronden? School kan mooi praten, maar als je geeneens verpleegtechnische handelingen kan uitvoeren onder toezicht van begeleiding op niveau, dan is deze plek simpelweg niet geschikt om verpleegkundestudenten te begeleiden.
Ik snap dat het je frustreert dat je niet de handelingen kunt uitvoeren waarvoor je leert.



Wat ik niet snap is dat je zo neerkijkt op het werk wat je te doen krijgt. Ik snap heel goed dat je liever iets zou doen wat gerelateerd is aan je opleiding. Maar je zou ook kunnen kijken of je bijvoorbeeld iets kunt doen in het contact met de bewoners, dingen als bejegening en de grens tussen zelfstandigheid en overnemen, dat soort dingen. Daar zijn die spelletjes wel heel geschikt voor.



Wat ik ook niet snap is dat je je opdrachten zonder overleg verplaatst. Als het goed is heb je op de middelbare school al ervaren dat wat de ene docent oke vindt, de ander een reden kan vinden om je eruit te sturen. Dat is bij deze opleiding net zo. Dus begin altijd op 'hoe het hoort' en vul dan pas in 'hoe jij het graag zou zien'.
Alle reacties Link kopieren
Maar blueeyes, als je zelf in het ziekenhuis zou liggen en een ruggeprik zou moeten krijgen, wil je toch ook dat iemand dat doet die goed is opgeleid.

Ik vind het maar zorgelijk om hier te lezen dat een medische opleiding zo slecht in elkaar zit. Mag dat eigenlijk wel van de inspectie?

To, zou je misschien ook zelf een geschikte stageplek mogen zoeken?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
@kopjekoffie ik mag hopen dat de anesthesist die bij mij zou komen zetten, en niet de verpleegkundige

Maar on a more serious note, ik snap wat je bedoelt. Sommige verpleegtechnische handelingen moet je gewoon tijdens je opleiding krijgen, omdat er na je diploma uitreiking van je wordt verwacht dat je de handeling kunt uitvoeren. Maar ik denk dat een enkele stage in een andere setting ook heel waardevol kan zijn voor al je andere competenties. Want een verpleegkundige is zoveel meer dan alleen de handelingen. En daar gaan sommige studenten een beetje aan voorbij, die denken nou als ik die en die handeling kan uitvoeren heb ik het goed gedaan. Moet je natuurlijk binnen je andere stages uiteindelijk wel de mogelijkheid hebben gehad om aan al die competenties te werken en dus bepaalde handelingen kunnen uitvoeren. Maar zo heb ik bijvoorbeeld in vier jaar stages nooit daadwerkelijk een infuus geprikt. Dat klinkt misschien als een probleem, maar er zijn zoveel werkplekken buiten het ziekenhuis voor verpleegkundigen dat deze handeling misschien nooit noodzakelijk zal zijn (zoals voor mij als wijkverpleegkundige, hier worden nu eenmaal geen infuzen geplaatst). En mocht ik ooit toch in een ziekenhuis willen werken, zal ik dit gewoon moeten oefenen en leren, wat ook niet onoverkomelijk is.

Mijn tip aan to, probeer te kijken naar wat je wel uit deze stage kan halen, in plaats van wat je niet leert. En een vervelende sfeer is heel vervelend, daar heb ik helaas ook ervaring mee. Maar probeer daar 'boven' te staan door niet mee te gaan in het roddelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven