Werk & Studie alle pijlers

Zorgverlof niet opnemen om carrière

04-02-2016 10:32 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een korte uitleg. Mijn schoonmoeder heeft kanker en moet hiervoor minimaal twee keer per maand naar het ziekenhuis. Dat was eerst vaker maar de behandeling loopt nu en lijkt ook te werken (echt heel blij mee) dus 2x per maand staat vast voorlopig. Haar kinderen (mijn man en zijn zussen) brengen haar met schoonvader erbij nu steeds met de auto en blijven erbij. Dat kost dus een vrije dag. Ze moet er al in de loop van de ochtend zijn en kan pas na 16.00 uur weg. Het is een uur rijden vanaf schoonouders. Bij belangrijke momenten (uitslagen van scans) proberen ze er allemaal bij te zijn.



Als het om de beurt zou gaan dan is mijn man 1x per 5-6 weken aan de beurt. Op zich prima natuurlijk. Ik zou ook kunnen gaan want eigen baas dus ik vul zelf in wanneer ik vrij ben, maar ik heb geen auto dus dan moet man met het OV. En schoonouders hebben liever een eigen kind (op zich begrijp ik dat).

Maar zijn vrije dagen zijn mij ook kostbaar dus ik dacht hij neemt zorgverlof. Ik besprak dat toen we met zijn allen (hij met zussen en aanhang) bij elkaar waren. Maar wat blijkt nu. Ze (alle 3 dus) doen dat liever niet, want dat vindt de baas niet zo leuk... En dan loop je zo een promotie mis. Dus dan maar een vrije dag.

Zeker bij een van mijn schoonzussen gaat het momenteel even wat minder en wordt er van het personeel dus extra inzet verwacht. Gewoon vrij nemen is al lastig. Ook als je moeder kanker heeft dus.



Is dat echt zo erg? Het is toch de wet? Daar moeten bazen zich toch aan houden of ben ik nu abuis?

Vrije dagen vind ik in loondienst altijd al zo karig, en dan lever je ze ook nog in om te mantelzorgen. Dat schrok ik best wel van dat men blijkbaar zo bang is voor zijn baan dat je niet eens zorgverlof meer op kan nemen.



Herkennen mensen dit?
Alle reacties Link kopieren
Is zorgverlof daarvoor bedoeld? Ik dacht dat het was als je iemand echt moet gaan verzorgen, als er geen andere mogelijkheid is. Je schoonmoeder kan ook met de taxi en een briefje met vragen naar de dokter.
Alle reacties Link kopieren
zorgverlof geldt hier niet voor, dat is als je voor een zieke kortdurend moet zorgen en niemand anders kan die zorg overnemen.
Zorgverlof lijkt mij hier inderdaad niet voor bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Oke dan ben ik verkeerd geïnformeerd. Ik dacht dat het per 1 juli was verruimd en dat begeleiding naar een arts daar ook onder viel, maar kan er zo snel niks over vinden.

Schoonouders willen absoluut niet alleen. We hebben het wel over een taxi gehad maar daar wilden ze dus niks van weten, ze waren beledigd dat we er überhaupt over begonnen. Vinden ook dat het een taak is van hun kinderen, want nu is het jullie beurt om te zorgen.

En de kinderen gaan daar in mee.

Gek want toen ik zorgverlof in de groep gooide dacht iedereen dat je dat ook hiervoor zou kunnen inzetten, maar dat doe je neit als je een positieve beoordeling wilt.... Maar dat is dus niet? Wanneer dan wel?



Schoonzus heeft er al gedoe mee gehad op haar werk. En man vindt het ook vervelend want vandaag was hij aan de beurt maar het komt heel slecht uit op zijn werk nu. Dus werkt hij de rest van de week over om het te compenseren. En het kost toch een vrije dag...
Alle reacties Link kopieren
Zorgverlof is hier niet voor bedoeld en ik zie ook niet waarom een werkgever hiervoor moet betalen. Als je geen vakantiedagen wilt gebruiken kun je ook onbetaald verlof nemen.
Daar is zorgverlof niet voor. En zoals je aangeeft is het maar een keer in de 5-6 weken noodzakelijk dat jouw man vrij neemt.

Overigens vind ik het gemiddelde aantal vrije dagen in Nederlland helemaal niet karig en ja, er zit wel eens een jaar tussen dat je die moet besteden aan minder leuke dingen. Zolang dat niet ieder jaar is, so be it.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen toch via de wmo deeltaxi aanvragen? Dan kunnen ze gewoon met z'n tweeën reizen.



Mosterd dus.
Alle reacties Link kopieren
Ow op de site rijksoverheid: https://www.rijksoverheid ... oord/zorgverlof-aanvragen



En daar staat : De werkgever mag niet oordelen over de zorg die u geeft of over de noodzaak van de zorg.



Best vaag dus.
Zorgverlof is voor noodzakelijke zorg, ik denk dat mee naar het ziekenhuis daar niet onder valt. Verder mag een werkgever zorgverlof niet weigeren maar al is het oneerlijk kan een werkgever dat wel laten meespelen in de beslissing een promotie te geven. Net zo goed als het hebben van kinderen een rol kan spelen omdat je misschien meer afwezig bent kan dat ook spelen als je een vaste zorgtaak voor je ouders hebt. Werkgevers kiezen dan de persoon waarvan ze verwachten dat die het best en meest inzetbaar is op die functie, als ze verwachten dat een medewerker vaak bij ouders moet zijn of misschien wel gaat uitvallen wegens langdurig zorgverlof dan kiezen ze wellicht voor iemand die geen kinderen of zieke ouders heeft. Zorgverlof opnemen klinkt wel als een heel serieuze zorgtaak en niet als iets dat je er gewoon bij doet. Ik snap wel dat je man en zijn zussen dus wat huiverig zijn verlof op te nemen in plaats van een vrije dag.



Ik vraag me ook wel af of je hier verlof voor moet opnemen. Dat verlof is beperkt en misschien heb je het op een ander moment veel harder nodig dan voor een ziekenhuisbezoek. Je moet er niet aan denken natuurlijk maar als het met moeder toch niet goed gaat en ze meer zorg nodig heeft of jullie kind (als je die hebt) of partner of die van je schoonzussen wordt ziek of krijgt een ongeluk dan heb je geen recht meer op (betaald)verlof.
quote:Lizziewizzie schreef op 04 februari 2016 @ 10:56:

En man vindt het ook vervelend want vandaag was hij aan de beurt maar het komt heel slecht uit op zijn werk nu. Dus werkt hij de rest van de week over om het te compenseren. En het kost toch een vrije dag...Wat is dit voor vaags? Moderne slavernij?
Alle reacties Link kopieren
quote:theinvasion schreef op 04 februari 2016 @ 10:58:

Ze kunnen toch via de wmo deeltaxi aanvragen? Dan kunnen ze gewoon met z'n tweeën reizen.



Mosterd dus.



Dat gaan ze echt niet doen. Ze willen er iemand bij hebben die meedenkt met de artsen. En zo raar is dat toch niet? Ik ga ook regelmatig met mijn moeder naar de longarts.



Ze is wel terminaal ziek, dus sowieso erg heftig. Ze was al opgegeven.

Ik snap dat werkgevers er niet blij mee zijn, maar dit hoort toch bij het leven? Ik vermoed dat er nog wel vaker vrij genomen moet gaan worden. En zelfs daar zit een baas dus al moeilijk over te doen.

Ja en nu is het 2x per maand. Maar man heeft nu al 10 dagen opgenomen om met zijn moeder mee te gaan. Als we nog op vakantie gaan is het op. En dan? Laat je ouders maar stikken?
Alle reacties Link kopieren
Kunnen ze niet hun uren op een ander moment inhalen? Dan hoeven ze geen verlof op te nemen en kunnen ze toch mee. Het lijkt me erg belangrijk dit te doen voor je schoonouders.
Zorgverlof is daar dus wel OOK voor bedoeld. Echt hoe komen jullie daar op.



En een promotie mislopen voor 1x in de 5/6 weken meegaan? Overdrijven is ook een vak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 04 februari 2016 @ 11:04:

[...]



Wat is dit voor vaags? Moderne slavernij?Ja moderne slavernij inderdaad. Maar hij doet het ook zelf. Het project moet af, en hij is projectleider. Ik ben er niet blij mee, want dan komt het huishouden en de kinderen op mij alleen neer. Effe heel ego van mij, maar ik loop op dit moment ook even teveel op mijn tenen (ik mantelzorg er ook nog effe bij want schoonouders zijn echt hulpbehoevend nu)
Alle reacties Link kopieren
quote:Lizziewizzie schreef op 04 februari 2016 @ 11:08:

[...]





Dat gaan ze echt niet doen. Ze willen er iemand bij hebben die meedenkt met de artsen. En zo raar is dat toch niet? Ik ga ook regelmatig met mijn moeder naar de longarts.



Ze is wel terminaal ziek, dus sowieso erg heftig. Ze was al opgegeven.

Ik snap dat werkgevers er niet blij mee zijn, maar dit hoort toch bij het leven? Ik vermoed dat er nog wel vaker vrij genomen moet gaan worden. En zelfs daar zit een baas dus al moeilijk over te doen.

Ja en nu is het 2x per maand. Maar man heeft nu al 10 dagen opgenomen om met zijn moeder mee te gaan. Als we nog op vakantie gaan is het op. En dan? Laat je ouders maar stikken?



Vandaar mijn toevoeging: mosterd dus. Toen had ik nog niet gelezen dat ze niet met de taxi wilden.



De vader is er toch bij? Ze kunnen het gesprek ook opnemen en later met de kinderen terug luisteren. Maar jullie moeten doen waar jullie het beste bij voelen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen reden voor verlof want moeders kan gewoon met de taxi gaan ipv haar werkende kinderen daarmee te belasten
Shoot first, ask questions later!
quote:Lizziewizzie schreef op 04 februari 2016 @ 11:08:

[...]





Dat gaan ze echt niet doen. Ze willen er iemand bij hebben die meedenkt met de artsen. En zo raar is dat toch niet? Ik ga ook regelmatig met mijn moeder naar de longarts.



Ze is wel terminaal ziek, dus sowieso erg heftig. Ze was al opgegeven.

Ik snap dat werkgevers er niet blij mee zijn, maar dit hoort toch bij het leven? Ik vermoed dat er nog wel vaker vrij genomen moet gaan worden. En zelfs daar zit een baas dus al moeilijk over te doen.

Ja en nu is het 2x per maand. Maar man heeft nu al 10 dagen opgenomen om met zijn moeder mee te gaan. Als we nog op vakantie gaan is het op. En dan? Laat je ouders maar stikken?Ja, sommige jaren is dat zo helaas. Je man zou onbetaald verlof op kunnen nemen als zijn vakantiedagen op zijn en bij sommige werkgevers is het mogelijk om extra dagen te kopen. Maar dat lijkt me iets wat je man en zijn zussen met hun werkgevers moeten bespreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 04 februari 2016 @ 11:04:

[...]



Wat is dit voor vaags? Moderne slavernij?

Zoiets. Sommige werknemers gaan heel ver in wat ze het probleem van hun werkgever willen maken. Andersom zijn er helaas ook veel werkgevers die per definitie alles in de privésfeer het probleem van de werknemer vinden, waar de werkgever onder geen beding iets van mag merken.

Ik ken iemand die vroeg of 'ie 36 uur kon gaan werken (i.p.v. 40) vanwege de komst van een kind. Leidde tot een arbeidsconflict en einde dienstverband, simpelweg omdat 'ie het gore lef had gehad om dat te vragen......
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 04 februari 2016 @ 11:11:

Zorgverlof is daar dus wel OOK voor bedoeld. Echt hoe komen jullie daar op.



En een promotie mislopen voor 1x in de 5/6 weken meegaan? Overdrijven is ook een vak.



Ja als dit schema nu zo blijft wel. Maar er zijn in de beginfase wel wat vaker ziekenhuismomenten geweest. En dat heeft bij twee van de drie werkgevers al gemopper opgeleverd. En het zal niet minder worden.

Ik verzin het niet zelf.
Alle reacties Link kopieren
En ik vind dat het idd bij het leven hoort. Als je carriere valt of staat bij een paar extra dagen vrij, moet je je afvragen of het uberhaupt meant to be was.
Alle reacties Link kopieren
Het kan trouwens wel;



Kortdurend zorgverlof is ervoor bedoeld om gedurende enkele dagen noodzakelijke zorg aan je (pleeg)kinderen, je partner of je ouders te kunnen geven. Als je voor je ouder(s) zorgt hoeven deze niet op jouw adres ingeschreven te zijn, je partner en je kind voor wie je wilt/moet zorgen moeten wel op hetzelfde adres als jij wonen. Voor pleegkinderen geldt zelfs dat er een pleegcontract moet zijn.



Je kunt hierbij denken aan de volgende situaties:



begeleiding bij dokters- of ziekenhuisbezoek

verzorging bij ziekte

verzorging bij revalidatie na een ziekenhuisopname

Kortdurend zorgverlof moet je van te voren aanvragen bij je werkgever. Dit kan zowel mondeling als schriftelijk, ik adviseer je echter om dit altijd schriftelijk te doen! Je zult het kortdurend zorgverlof alleen kunnen opnemen als duidelijk is dat jij de enige bent die deze zorg kan verlenen. Je werkgever is verplicht het zorgverlof te geven en hij moet je minstens 70% van je loon doorbetalen. Hierdoor wordt voorkomen dat werknemers geen zorg geven omdat dit financiële consequenties zou hebben. Je werkgever kan het kortdurend zorgverlof alleen weigeren als door jouw verlof het bedrijf of de organisatie in ernstige problemen zou komen.



Je kan meerdere keren per jaar kortdurend zorgverlof opnemen. Je hoeft het kortdurend zorgverlof dus niet in een keer op te nemen. In overleg met je werkgever kan je het verlof ook in gedeelten opnemen. Het maximum is 72 uur (per 12 maanden) bij een 36-urige werkweek. Per 12 maanden kan je maximaal 2 maal het aantal uren dat je in een week werkt opnemen.



Als het zorgverlof eenmaal is begonnen, mag je werkgever dit niet meer stoppen. Wel kan jouw werkgever achteraf vragen naar een doktersrekening of een afspraak-bevestiging voor een medisch onderzoek. Als je zelf ziek wordt tijdens het kortdurend zorgverlof kan het verlof in overleg met de werkgever wel worden stopgezet.



Als je het zelf niet eens kan worden met je werkgever over het opnemen van kortdurend zorgverlof kan je:



contact opnemen met de afdeling personeelszaken

contact opnemen met een mantelzorgmakelaar

contact opnemen met je vakbond

juridische bijstand zoeken

In het uiterste geval kan de rechter een uitspraak doen over de noodzaak van het verlof.



Let goed op:

In een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) kunnen andere afspraken staan over het opnemen van kortdurend zorgverlof. Zulke afspraken kunnen ook zijn vastgelegd in een regeling tussen uw werkgever en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. Een voorbeeld van zo'n afwijkende afspraak kan zijn dat de werknemer een deel van het kortdurend zorgverlof moet compenseren met bovenwettelijke vakantiedagen. Informeer bij je werkgever of bij personeelszaken welke regels voor jou gelden.
En verder begrijp ik ergens wel dat je schoonouders liever een eigen kind mee willen maar als dat echt moeilijk wordt op een gegeven moment, dan zouden de kinderen misschien toch eens met hen moeten praten over andere opties. Dus dat ze toch eens alleen gaan of dat er een schoonzoon/dochter meegaat.
quote:Lizziewizzie schreef op 04 februari 2016 @ 11:13:

[...]





Ja als dit schema nu zo blijft wel. Maar er zijn in de beginfase wel wat vaker ziekenhuismomenten geweest. En dat heeft bij twee van de drie werkgevers al gemopper opgeleverd. En het zal niet minder worden.

Ik verzin het niet zelf.



Nou dan nog, sorry hoor maar ik zou echt een beetje poep aan een mokkende werkgever hebben of een zogenaamde promotie als ik af en toe mee WIL met moeder in zo'n geval.

Netjes aanvragen en negeer de bokkepruik. Of willen ze gewoon alledrie eigenlijk niet?
Alle reacties Link kopieren
vrije dagen in loondienst karig? Je hebt tenminste nog vrije dagen en vakantie dagen, als zelfstandige heb je die al helemaal niet
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven