Werk & Studie alle pijlers

Zou hij van jullie nog moeten?

22-06-2016 09:39 236 berichten
Mijn zoon zit in 4 havo en staat er zo slecht voor, dat hij een 9,7 voor wiskunde moet halen en zijn andere vakken een punt op moet krikken, wil hij nog een kans hebben op overgaan. Nu gaar hij zo en zo volgend jaar naar het mbo, de opleiding doen, die hij vorig jaar al wilde, maar toen voor afgewezen was.



Nu is vandaag de toetsweek begonnen, waar hij dus niet meer naar toe wil. Ergens wel logisch, maar ik wil gewoon dat hij gaat, hij is tenslotte leerplichtig, maar ergens vind ik het ook onzin en zou ik hem net zo goedziek kunnen melden. (Hij gaat voor zijn slechte vakken toch niet zijn best doen.



Ik ben benieuwd hoe andere ouders hier in zouden doen, overigens is hij nu gewoon, maar niet echt gemotiveerd.
Alle reacties Link kopieren
Ziek melden? Terwijl hij niet ziek is? Dat vind ik echt een heel slechte mentaliteit. Of je bent een grote vent en je zegt dat je niet komt opdagen omdat je het onzin vindt, of je gaat, maar geen halfslachtig gedoe en smoesjes en leugens.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Je zegt het zelf al: hij is leerplichtig en niet ziek. Gaan dus.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk gaat hij gewoon. Wat voor signaal geef je af als ouder als "geen zin" een reden is om niet te gaan? Daar komt bij dat je hoogstwaarschijnlijk gewoon de leerplichtambtenaar in je nek krijgt als je m thuishoudt.

Het idee alleen al. Echt...
...
Alle reacties Link kopieren
Een schop onder z'n kont zou hij kunnen krijgen...

Never nooit niet dat ik hem ziek zou melden. Lijkt me niet bepaald het juiste voorbeeld.
Overleg met de mentor.



Gaat hij sowieso naar het MBO? Is hij al aangenomen? Laat je zoon er ook van doordrongen zijn dat de leverende school een onderwijskundig rapport in moet vullen. Sommige OKR's staan vol met vragen over doorzettingsvermogen, concentratie, studiehouding. Andere OKR's zijn heel summier. Een negatief OKR kan invloed hebben op de aanname en start van het MBO. En dan is het de vraag: Wat wil je zoon dat de mentor doorgeeft? Niet op komen dagen op de toetsweek zonder overleg met de mentor, is geen positief signaal.
Alle reacties Link kopieren
Zo wordt ie nooit een vent natuurlijk. Gewoon gaan en je best doen. Alles eruit halen wat erin zit en niet opgeven.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er geen probleem mee hebben als mijn kind die toetsweek zou skippen.

Hangt natuurlijk wel van het kind af.

Die toetsweek voegt qua resultaat niets toe aan het vervolg, dus kan best gemist worden.

Een kind wel die toetsen laten maken terwijl hij weet dat hij ze slecht gaat maken kan heel erg deprimerend zijn.

Gebrek aan motivatie kan allerlei oorzaken hebben en afhankelijk van de oorzaak zou ik bekijken of ik hem wel of niet doe toetsweek zou laten doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
hij is leerplichtig, dus hij moet gewoon naar school.



ziek melden terwijl hij niet ziek is, is dus gewoon fraude. en een heel slecht voorbeeld voor je zoon.



hij moet zijn verantwoordelijkheid nemen.



een examen is niet alleen om "te halen", maar ook een mooi meetmoment om te zien hoe het met je kennis gesteld is. wat weet je wel en wat weet je niet. grote kans dat hij (een deel van) de vakken volgend jaar ook heeft en belangrijk kan zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
1 dagje geen zin hebben, mag van mij 1 x per jaar. Wij noemen dat de joker inzetten. Maar niet in een toetsenweek. Zelfs niet als je al weet dat het zinloos zou zijn.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Hier komt het weleens, heel af en toe, voor dat een zeer ongemotiveerde leerling, leerling die in de put zit, het echt niet meer ziet zitten, de toetsweek niet doet, of zelfs lessen skipt, in overleg met de school.



Dat zijn wel de serieuze gevallen trouwens.
ziek melden
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt school erover? Dat lijkt me het belangrijkst. Het staat dus vast dat hij volgend jaar naar het MBO gaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 22 juni 2016 @ 09:45:

Ik zou er geen probleem mee hebben als mijn kind die toetsweek zou skippen.

Hangt natuurlijk wel van het kind af.

Die toetsweek voegt qua resultaat niets toe aan het vervolg, dus kan best gemist worden.

Een kind wel die toetsen laten maken terwijl hij weet dat hij ze slecht gaat maken kan heel erg deprimerend zijn.

Gebrek aan motivatie kan allerlei oorzaken hebben en afhankelijk van de oorzaak zou ik bekijken of ik hem wel of niet doe toetsweek zou laten doen.Eeuhm hij zit in 4 havo en is geen klein kind meer. Hoezo deprimerend? Nou en? Hij is ws al een jaar of 17. Geen teer kinderzieltje.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Hij is niet ziek dus waarom zou je hem ziek melden? Geen zin in school of school nutteloos vinden is geen reden om niet te gaan.



Even totaal iets anders, maar waarom werd je zoon afgewezen voor de mbo-opleiding (vorig jaar)? Weet je zeker dat hij volgend jaar wel met deze opleiding mag beginnen?



Je zoon geeft namelijk niet zo'n sterk signaal van motivatie af door niet op te komen dagen tijdens de toetsweek, weet je zeker dat je zoon (hierdoor) niet meer geweigerd kan worden bij de mbo opleiding?
Vivo per lei
Overleg met school. Ziekmelden zou ik niet doen. Dan leer je hem dat vluchten een optie is in moeilijke situaties.
Hij is al aangenomen op het mbo. Mentor, ziet dat hij wel inzet toont, maar dit Wiskunde (.B) echt niet snapt, Mavo diploma had hij een 8 voor Wiskunde. Motivatie is echt 0,0.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn zoon het zelf laten overleggen met zijn mentor. Ik zou hem echt never nooit een hele week ziek melden.

Mocht hij de toetsweek niet hoeven doen dan zou ik zorgen dat hij zou werken, vakkenvullen of schoonmaken of klusjes in huis. Ik zou in ieder geval duidelijk maken dat die extra vrije tijd goed besteed moet worden.
Ja van mij wel. Maar misschien denkt school daar anders over. Gok van niet.
quote:renate73-nw schreef op 22 juni 2016 @ 09:51:

Hij is al aangenomen op het mbo. Mentor, ziet dat hij wel inzet toont, maar dit Wiskunde (.B) echt niet snapt, Mavo diploma had hij een 8 voor Wiskunde. Motivatie is echt 0,0.Is Wiskunde het enige vak wat problemen geeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 22 juni 2016 @ 09:47:

Hier komt het weleens, heel af en toe, voor dat een zeer ongemotiveerde leerling, leerling die in de put zit, het echt niet meer ziet zitten, de toetsweek niet doet, of zelfs lessen skipt, in overleg met de school.



Dat zijn wel de serieuze gevallen trouwens.

Uit de OP is niet af te leiden of het hier een 'serieus' geval betreft.

Ik ben echt allergisch voor de reacties voor mij: hij moet zijn verantwoordelijkheid nemen; anders wordt ie nooit een vent; wat een mentaliteit; enz. enz. enz.

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat er juist meer empathie en begrip komt voor mensen die het (om wat voor reden dan ook) even niet redden.

Juist op de lange duur is het van belang om niet constant over je grenzen te gaan vanwege bovenstaande redenen, maar te kijken wat haalbaar is en wat zinvol is.



Nu kan het natuurlijk best dat kind van TO 'gewoon' een dwarse puber is, dan kan het heel prima zijn om hem die toetsweek wel te laten doen, maar daarvoor weten we hier gewoon te weinig van de situatie af.



Mijn zoon moest dit jaar examen doen en stond er voor een paar vakken zo slecht voor dat het geen zin had om die examens te gaan doen. Er was al afgesproken dat hij die vakken volgend jaar gaat doen, maar school vond dat zoon wel naar die examens toe moest om iig een poging te doen.

Ik heb mijn kind daarop onderuit zien gaan. Nu heeft hij autisme en aanleg voor depressiviteit, dus ik ben niet geheel objectief, maar ik heb hem bij het laatste examen afgemeld.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:rechthoek schreef op 22 juni 2016 @ 09:52:

[...]





Is Wiskunde het enige vak wat problemen geeft?Nederlands en Engels staat hij een krappe 6, overige vakken 7 of hoger. Wiskunde een 3 of zo. Hij zegt Jin makkelijke vakken serieus te gaan makken, maar Wiskunde heeft hij dus echt geen zin meer in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamglasses schreef op 22 juni 2016 @ 09:49:

[...]





Eeuhm hij zit in 4 havo en is geen klein kind meer. Hoezo deprimerend? Nou en? Hij is ws al een jaar of 17. Geen teer kinderzieltje.

Ow, alle 17-jarigen zijn stevige, stoere mannen?

Dit is waar onze maatschappij aan ten onder gaat: dat alle mensen over één kam geschoren worden en alles maar moeten kunnen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Iets anders: Er zal toch een regeling zijn voor zieken? Stel dat je echt ziek bent, dan organiseren ze vast een alternatief voor je. Grote kans dat hij dus de week erna alsnog moet komen opdagen om een persoonlijke toetsweek te doen?



Als je samen met hem besluit dat hij niet 'hoeft' (slappe beslissing, maargoed), dan moet je er gewoon voor staan. Hij gaat naar mentor, vertelt dat hij niet komt omdat hij het onzin vindt, vertelt dat ouders daarmee ingestemd hebben, mentor belt jou, jij bevestigt verhaal, klaar.



Ik heb echt een afschuwelijke hekel aan smoesjes en ziekmelden zonder ziek te zijn. Slap gedoe..
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn zoon. Ik zou het even overleggen met zijn mentor wat nu te doen. Ziek melden vind ik zelf een heel slecht voorbeeld naar je zoon toe. Hij moet leren dat er over dingen gepraat moet worden, ziek melden vind ik heel zwak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven