Werk & Studie alle pijlers

Zucht... tentamens

01-10-2016 18:14 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zucht... ik wil even klagen. Ik heb volgende week tentamens. Ik ben als dertigjarige weer met een universitaire studie begonnen in september. Ik ben er nog een beetje aan het inkomen en nu moet ik volgende week al presteren. Ik heb alle colleges gevolgd en ik heb al een universitaire studie succesvol afgerond, dus je zou denken dat ik dit wel zou kunnen.... maar ik kom er maar niet toe om alle kleine feitjes erin te stampen die ik voor de tentamens moet weten... De grote lijnen lijken er wel in te zitten, maar daar ga ik er dit keer niet mee komen.



Gezocht: hippe of traditionele studiestrategieën of wat bemoediging? Ik ben momenteel aan de gang met flashcards.
Je kunt dingen als Anki gebruiken voor echt stampwerk. Is eigenlijk gewoon hetzelfde als flashcards. Voor echt literatuur doornemen e.d. zou ik vooral goede tijdplanning maken met pomodoro's bijvoorbeeld. Verder is het een kwestie van bijhouden en is hoe je moet leren ook erg afhankelijk van hoe je tentamen in elkaar zit. Voor een mc-tentamen leer ik anders dan voor een essay-tentamen.



Verder zijn er op internet echt talloze websites met alle mogelijke studiemethodes. Hangt ook af van hoe jij het beste leert . Je kunt eens kijken op reddit via /r/getstudying of /r/student bijvoorbeeld!
Alle reacties Link kopieren
Het is een tentamen met heel veel feiten. Anki ga ik eens even googlen. De pomodoro's is inderdaad ook wel een goede. Nog niet aan gedacht.
Ik mag hopen dat de meeste tentamens toch over feiten gaan . Nee grapje, het is natuurlijk alsnog best wel een verschil of het open of meerkeuze is. Voor mij maakt dat echt veel uit in leren. Voor tentamens waar ik bijvoorbeeld heel veel onderzoeken voor moet leren worden bij meerkeuzetentamens júist hele kleine feiten gevraagd. Die oefen ik dan meestal met Anki. Met open vragen wordt juist vaker gevraagd naar redeneringen en verklaring voor die hele kleine feiten, dus die schrijf ik dan voor mezelf uit.
Alle reacties Link kopieren
Ben bang dat het bij mij verder vooruit ook nooit lukte om de motivatie op te brengen ...Maar een dag of twee voor de examens slaat de stress dan toe en dan stamp ik het er in 48 uur in.
Alle reacties Link kopieren
Kernwoorden op de voorkant van een post-it schrijven en een korte uitleg/onderbouwing op de achterkant en ze dan op verschillende plekken in huis hangen, bijv de badkamerspiegel. Elke keer als je een post-it tegen komt jezelf overhoren. Zo krijg je al veel herhaling van de stof terwijl je gewoon met je dagelijkse dingen bezig bent.
Alle reacties Link kopieren
Pomodoro gebruik ik inderdaad ook soms om te leren!

Je kan ook kleine kaartjes erop met op de voorkant iets, vb. een vraag, en op de achterkant dan het antwoord, dus het feitje ofzo (als dit lukt natuurlijk!) Dan kan je jezelf hele tijd ondervragen door ze door alle kaartjes door elkaar te gooien.

Alle belangrijke dingen die je gewoon moet onthouden kort op een blad schrijven, dus allemaal samen, helpt mij ook heel veel!

Dat ik deze zeker veel kan herhalen
Alle reacties Link kopieren
Voor mij inderdaad ook de post-its. Daarnaast ben ik visueel ingesteld dus veel grafieken, tijdlijnen, tekeningen etc. Zelfs bij zeer abstracte vakken heeft me dat geholpen. Ik zie het dan letterlijk voor me tijdens examen.
Alle reacties Link kopieren
Chentolove, dat bedoel ik met flashcards. :-)



Het is een tentamen met korte, open vragen. Geen essayvragen.
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO,



Oh, wat snap ik jouw situatie goed. Ik ben ook opnieuw begonnen met studeren en ik word volgende maand 28. Ik was professioneel ballerina, maar nadat ik 2 jaar geleden een bloedvergiftiging opliep en gediagnosticeerd werd met een autoimmuunziekte die mijn organen en botten aantasten, moest ik noodgedwongen omschakelen. Nu leer ik voor forensisch arts.



Om mezelf tot studeren te dwingen, leg ik mijn plank met boeken, schriften en etui altijd naast me. Als ik ga slapen, naar de woonkamer ga en zelfs in de auto. Om te leren voorr tentamens maak ik samenvattingen en highlight ik de kernwoorden die ik echt moet herinneren of dreig te vergeten. Zo lees je alle stof, maar blijft het ook nog eens beter handen doordat je het opschrijft. Heb je op jullie portal instap- of deeltoetsen? Zo kun je je kennis testen.



Ik gebruik de Penzu app om per dag mijn werktaken op te schrijven. Hij stuurt je iedere dag een herinnering, waardoor je je toch gedwongen voelt om aan de slag te gaan. Het verdelen van de stof werkt voor mij beter dan op één dag 6 hoofdstukken door te werken.



Wat ook wil helpen is een studybuddy. Hoeft niet per se van je eigen opleiding te zijn, maar het kan een heel fijn gevoel zijn dat je iemand hebt om tegen te klagen of die je even een schop onder je...jeweetwel geeft zodat je gemotiveerd bent om aan de slag te gaan. Dan ben je minder alleen tijdens het blokken en misschien kun je zelfs tips uitwisselen.



En het allerbelangrijkste...neem voldoende pauze! Voor ieder uur leren neem je een kwartiertje pauze. En als je 's avonds leert en dan merkt dat je al je geleerde stof bent vergeten, ga dan direct naar bed! Als je dan 's ochtends weer op staat zul je zien dat al je kennis weer terug is.



TO, je komt er wel hoor! Ik weet hoe lullig het kan vullen als je de oudste in de klas bent en al je vrienden de perfecte baan, lease auto, huwelijk en 2.4 kinderen hebben, maar houd gewoon vol en blijf in jezelf geloven. Je kunt het!
Alle reacties Link kopieren
ADancersBlogs, wat een heftig verhaal. Kan je nog wel privé dansen? Ik heb jarenlang geballet (amateur).

Bedankt voor je hart onder de riem en je tips. Ik kende de Penzu app nog niet. Die ik ga ik ook googlen :-)

Anki is ook al binnen :-)



Mijn man is een hele lieve studybuddy (L).
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig dat je zo'n goede steun hebt aan je man! Zou hij je ook kunnen helpen bij het overhoren? Mijn universiteit is vanuit mijn woonplaats zo'n roteind weg, dat ik mijn partner altijd de moeilijke stukjes nogmaals op laat lezen terwijl ik de auto bestuur. Als ik je ooit ergens bij kan helpen, laat maar weten, hoor!



Penzu is echt perfect, vergelijkbaar met een papieren agenda. Verspreid je workload over alle dagen van de week en dan word je dagelijks herinnert aan je to-do list. Lukt het je goed om al je werk over een hele week te verspreiden? Als je woorden of termen uit je hoofd moet kennen, dan raad ik je Wozzol aan. Heeft veel meer en betere opties om te overhoren en je kennis te testen dan flashcards.



Ik heb heel veel moeite met amateurdansen. Ik heb er zolang voor geleerd, danste 5 uur per dag en het steekt me dat mij dat nu niet meer lukt. Lessen eindigden bij mij zo vaak in tranen (omdat ik plotseling niet meer kon wat ik voorheen automatisch goed deed), dat ik er echt een tijd volledig afstand van heb moeten doen. Toen ik voor het eerst op mijn benen stond nadat ik uit mijn coma ontwaakte, weet ik nog dat ik dacht "Dit is niet mijn lichaam; zo heb ik het niet achtergelaten". Toen naderhand bleek dat er nog heel veel meer mis was, wist ik dat ik nooit meer door een medische keuring zou komen. Bedankt voor je belangstelling! Vind ik lief!
Alle reacties Link kopieren
Goeie tips, Dancer, dankjewel. Dat Wozzol ziet eruit als koekiemonster van Sesamstraat
Alle reacties Link kopieren
Ja dat klopt! Bijlesstudenten vinden het ook wel lijken op een vliegend spaghettimonster... maar het is een perfecte app die je op zoveel manieren overhoort! Als je op al die wijzen succesvol weet te scoren, dan moet je wel slagen, kan niet anders! Ik heb wel de betaalde versie, want hij was niet superduur en je hebt er veel profijt van. En wat jou betreft... jij gaat het ook gewoon helemaal halen!
quote:ADancerBlogs schreef op 01 oktober 2016 @ 19:51:

Nu leer ik voor forensisch arts



....



TO, je komt er wel hoor! Ik weet hoe lullig het kan vullen als je de oudste in de klas bent en al je vrienden de perfecte baan, lease auto, huwelijk en 2.4 kinderen hebben, maar houd gewoon vol en blijf in jezelf geloven. Je kunt het!



Je bedoelt neem ik aan de profielopleiding tot forensisch arts. Dan ben je dus al arts en zijn je "klas"(?)genoten ook minimaal 28, hebben kinderen en the works, toch? Dat is althans bij de profielopleiding die ik deed wel zo.



Of ben je net met geneeskunde begonnen? Dat deed ik ook op mijn 28e en zo waren er meerderen in mijn jaar, nog wel ouder zelfs.
Alle reacties Link kopieren
Update: alle tentamens in één x gehaald en de cursussen goed afgerond met zessen en zevens.
Alle reacties Link kopieren
quote:blauwebes schreef op 11 november 2016 @ 16:53:

Update: alle tentamens in één x gehaald en de cursussen goed afgerond met zessen en zevens.







Heeerlijk ! Proficiat !
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel! Nu ik de eerste tentamens heb gehaald ben ik weer wat zekerder van mijn zaak.
Alle reacties Link kopieren
Coursera heeft regelmatig een gratis cursus 'learning how to learn'. Hij duurt maar een paar weken en ze geven er best handige tips. Ik heb er in ieder geval wel interessante dingen van geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip persoon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven