Als de eerste vruchtbaarheidsonderzoeken goed zijn...

15-09-2014 20:07 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
... maar een zwangerschap toch uitblijft.



Mijn vriend en ik proberen sinds een jaar en vijf maanden een baby te krijgen. Start was dus ongeveer in mei 2013.



In de zomer ben ik naar het ziekenhuis gegaan voor een echo, bloedtest, hcg en baarmoederfoto. Alle uitslagen waren goed. Het zaad van mijn vriend is getest en ook dat was goed.



We zijn nu weer naar huis gestuurd met de boodschap om het nog een aantal maanden zelf te proberen. Logisch natuurlijk, want op papier zou het gewoon moeten lukken. Maar waarom lukt het dan toch maar niet?



Wie zit er in hetzelfde schuitje? Positieve verhalen zijn overigens ook erg gewenst!
quote:mientje070 schreef op 15 september 2014 @ 20:29:

In mijn omgeving zijn stellen er zoveel mee bezig geweest dat je door de stress niet lukt. Wanneer ze het "los" lieten werden ze ineens zwanger.



Op papier moet het lukken. Jullie mankeren niks. Ik zou het nu even loslaten en er niet te veel mee bezig zijn. Wellicht hebben jullie dan snel een positieve test in handen'





Dit is echt de domste opmerking die je kunt maken. Als je hier mee bezig bent kun je niet even aan iets anders gaan zitten denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pelikaan schreef op 15 september 2014 @ 20:53:

Ik wens je liever hcg toe dan hsg ;)Wishful thinking
Klompje, ik heb wel een positief verhaal: bij mij werden geen afwijkingen gevonden, bij mijn partner wel. De samenlevingstest was dramatisch. Drie keer IUI zonder resultaat. Toen we na 10 jaar IVF wilden gaan proberen bleek ik opeens spontaan zwanger te zijn. Onze zoon is inmiddels 7



Geef de moed niet op (ook makkelijk gezegd, dat weet ik) want het kan nog alle kanten op.
Alle reacties Link kopieren
Na tien jaar spontaan zwanger? Wauw, dan verbleekt mijn 1,5 jaar. Wat ontzettend fijn dat het bij jullie goed gekomen is!
Ik heb ook een eisprong, toch hielpen de hormooninjecties fantastisch Maar bekijk gewoon wat op je pad komt. De medische weg is lang en hobbelig, vooral omdat er meestal niet naar de oorzaak wordt gezocht, maar er meteen gestart wordt met behandelingen. In mijn kliniek in ieder geval. Omdat de meeste vruchtbaarheidsbehandelingen helpen bij de meeste afwijkingen is het vaak ook niet nodig (en onnodig duur) om de precieze oorzaak te achterhalen. Het nadeel is dat het soms erg voelt als trial and error: ze proberen gewoon wat. Als het werkt is het fijn, zo niet, dan proberen ze wat anders.



Sterkte in ieder geval straks. Ik duim voor je dat die hsg werkt!
Ik zeg het niet om jou het gevoel te geven dat jouw 1,5 jaar niet telt. Integendeel. Ik herinner me de wanhoop nog goed. Ook de eerste jaren. Ik wil alleen maar zeggen dat er ook positieve verhalen bestaan zoals die van mij. Ik hoop dat jullie niet zo lang hoeven te wachten op een baby.
quote:Pantax schreef op 15 september 2014 @ 21:06:

De medische weg is lang en hobbelig, vooral omdat er meestal niet naar de oorzaak wordt gezocht, maar er meteen gestart wordt met behandelingen. In mijn kliniek in ieder geval. Omdat de meeste vruchtbaarheidsbehandelingen helpen bij de meeste afwijkingen is het vaak ook niet nodig (en onnodig duur) om de precieze oorzaak te achterhalen.Ik denk ook dat ze daar vaak niet achter komen. Ik heb het al vaker om me heen gezien bij vrienden/kennissen/familieleden dat er bij beide niets aan de hand was en er toch niet spontaan een baby kwam.
Alle reacties Link kopieren
quote:nachtvlinder1977 schreef op 15 september 2014 @ 21:08:

Ik zeg het niet om jou het gevoel te geven dat jouw 1,5 jaar niet telt. Integendeel. Ik herinner me de wanhoop nog goed. Ook de eerste jaren. Ik wil alleen maar zeggen dat er ook positieve verhalen bestaan zoals die van mij. Ik hoop dat jullie niet zo lang hoeven te wachten op een baby.Toch helpt het mij ook een andere kant te zien. Ik vergelijk mijn 1,5 jaar altijd met vriendinnen die binnen drie maanden zwanger zijn. Eenmaal in het medische circuit is 1,5 jaar misschien nog niet zo lang.
Als er niet naar gezocht wordt, komen ze er inderdaad niet achter, hè



De meeste afwijkingen zijn wel te achterhalen hoor, het zal alleen niet zo rendabel zijn als de oplossing ligt in de standaard vruchtbaarheidsbehandelingen. Alleen bij schildklierafwijkingen en genetisch defecten is het meestal wel noodzakelijk omdat dan niet alleen zwanger worden maar ook zwanger blijven een probleem is. Of blijkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mientje070 schreef op 15 september 2014 @ 20:29:

In mijn omgeving zijn stellen er zoveel mee bezig geweest dat je door de stress niet lukt. Wanneer ze het "los" lieten werden ze ineens zwanger.



Op papier moet het lukken. Jullie mankeren niks. Ik zou het nu even loslaten en er niet te veel mee bezig zijn. Wellicht hebben jullie dan snel een positieve test in handen'



Dat knipoogje erbij ook echt.



In gevallen van zéér extreme stress kan de eisprong uitblijven, als de cortisollevels zo hoog worden dat het ongezond is om een kind te huisvesten in zo'n stressvolle omgeving. Dan hebben we het over mensen met een trauma ofzo.

Welke idiot dat ooit heeft doorgetrokken naar dat stellen teveel stressen over het zwanger worden verdient echtt billenkoek want dat is toch zo kwetsend tegenover sub/infertiele stellen.



Hóé zou de 'stress' van het proberen daar van invloed op moeten zijn? De cortisol levels van die spanning kunnen nooit een zodanige hormonal shift veroorzaken dat de eicel minder goed of niet uitrijpt of niet springt. Het zal niet de mucusdraden van de cervix beïnvloeden of de stand van de portio, of de kwaliteit van het sperma. Om daar de meest minimale change in te kunnen veroorzaken moet je chronisch enorme elevated stress levels hebben.



Alleen maar omdat iets onverklaard is betekent niet dat het stress is. Dat betekent alleen maar dat we de biologie van de mens nog niet goed genoeg snappen.



TO, sterkte! Ik hoop maar dat jullie snel ook jullie kindje in jullie armen mogen sluiten. Probeer een beetje bij jezelf te blijven en goed met elkaar te blijven praten tijdens deze onderzoeken en eventueel behandelingen. Verder geen tips, zelf niet meegemaakt.
quote:Pantax schreef op 15 september 2014 @ 21:18:

Als er niet naar gezocht wordt, komen ze er inderdaad niet achter, hè



De meeste afwijkingen zijn wel te achterhalen hoor, Oké, ik bedoelde juist te zeggen dat ik denk dat dat misschien niet zo is. Maar misschien is dat wel zo. Nee, dat doen ze natuurlijk niet als een 'gewoon' medisch traject een zwangerschap oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Wat een zielige vrouwen hier zeg.



Ik heb ook niet gezegd dat het makkelijk is om "los" te laten! Ik zeg dat het in mijn omgeving op die manier vaak is gelukt. En met los laten bedoel ik.. Gewoon vrijen wanneer je zin hebt en niet omdat het "moet", even niet je vruchtbare dagen bijhouden en ff niet testen voor je NOD.
The world is not what it seems....
Alle reacties Link kopieren
ik zit in het zelfde schuitje.. ook alle testen gehad.. alles was goed.. nu moesten we het weer ern half jaar proberen. nu 4 dagen overtijd.. en ern negatieve test..:(
Alle reacties Link kopieren
Hoi klompje.

Hier een positief verhaal.

In juni 2005 besloten om er voor te gaan, en nadat zwangerschap uitbleef in september 2006 de MMM ingestapt. Alle onderzoeken die in het NL protocol stonden gehad, maar geen reden voor waarom het niet lukte. Zijn gestart met IUI en dat is alle zes keren (zowel met als zonder hormonen) mislukt. Toen gestart met IVF, resultaat was niet zo goed. Wel veel eitjes, maar er waren maar twee bevrucht en van zeer matige kwaliteit. Daarna twee keer ICSI met hetzelfde teleurstellende resultaat. Na die drie keer hebben we de overstap gemaakt naar Gent. Daar zijn aanvullende onderzoeken gedaan waaruit bleek dat mijn schildklier iets te langzaam werkte. Moest eerst een aantal maanden aan de thyrax en daarna starten met ICSI. Ook die had hetzelfde resultaat. Omdat we heel graag wilden weten waarom het niet lukte is het voorstel gedaan om donorzaad te gebruiken, dit om te zien of de kwaliteit van de embryo's zou verbeteren. Dat was niet het geval. 'Logische' conclusie was dat het aan mijn eicellen zou liggen. Een paar maanden later is mijn vriendin de molen in gegaan omdat ze ons wilde helpen dmv eiceldonatie.

Uiteindelijk werd haar eerste afspraak mijn eerste echo omdat ik spontaan zwanger bleek na 5,5 jaar!

Ik ben bijna drie jaar geleden bevallen van een kerngezonde zoon. Inmiddels ben ik drie maanden zwanger van onze tweede, niet gepland maar ontzettend gewenst.



Ontzettend veel sterkte, de MMM is heftig. Ik hoop dat je die snel de rug kan toekeren.
Alle reacties Link kopieren
Mientje070. Jij bent gynaecoloog zeker?
Alle reacties Link kopieren
Nou ik kan je vertellen dat wij ook in hetzelfde schuitje hebben gezeten. Dus spreek uit ervaring. Hoef je geen gyn voor te zijn.
The world is not what it seems....
Alle reacties Link kopieren
quote:mientje070 schreef op 15 september 2014 @ 20:29:

In mijn omgeving zijn stellen er zoveel mee bezig geweest dat je door de stress niet lukt. Wanneer ze het "los" lieten werden ze ineens zwanger.



Op papier moet het lukken. Jullie mankeren niks. Ik zou het nu even loslaten en er niet te veel mee bezig zijn. Wellicht hebben jullie dan snel een positieve test in handen'



Sorry, maar dit wil je echt niet horen na een jaar en 3 maanden proberen en met de onzekerheid dat je niet weet wat er is.. Ik denk dat ze dit advies al tig keer hebben gehad..



TO.. Het lijkt me heel erg lastig waar je nu in zit! Ik hoop dat het alsnog lukt..
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik. Maar 1,5 jaar is niet zo lang. Voor je gevoel wel. Werk zelf met zwangere vrouwen, en je hoort het echt heel vaak.



Jammer dat sommige vrouwen het zo negatief opvatten.
The world is not what it seems....
Alle reacties Link kopieren
Fantastisch dat het voor jullie wel gewerkt heeft Mientj, voor 95% is dat niet zo. Maar als ervaringsdeskundige zou je dan ook moeten weten dat dat soort uitspraken enorme dooddoeners zijn.

Als hef echt allemaal zo makkelijk zou werken zouden er geen fertiliteitsafdelingen bestaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:mientje070 schreef op 15 september 2014 @ 22:15:

Begrijp ik. Maar 1,5 jaar is niet zo lang. Voor je gevoel wel. Werk zelf met zwangere vrouwen, en je hoort het echt heel vaak.



Jammer dat sommige vrouwen het zo negatief opvatten.

Misschien omdat het gewoon ononderbouwde kletspraatjes zijn? Ik hoop dan dat je met zwangere vrouwen werkt en niet met vrouwen die moeite hebben om zwanger te worden.



TO, ik hoop dat het snel wel lukt en dat je een goede behandeling kunt krijgen. Vraag vooral een second opinion aan als je twijfelt!
Alle reacties Link kopieren
@ mientje070.. Ik denk ook niet dat je het negatief bedoeld. Ik denk ook dat er vast veel gevallen zijn bij wie dat zo is gegaan, maar voor de vrouwen die echt al heel lang bezig zijn, die krijgen dit misschien zo vaak te horen dat ze wellicht denken; Oh, dus het lukt niet omdat ik zo gestrest ben.. Dat verhoogt eigenlijk alleen maar je schuldgevoel!



Maar ik neem aan dat je het vast heel goed en positief bedoelt hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:Doortjee schreef op 15 september 2014 @ 22:22:

@ mientje070.. Ik denk ook niet dat je het negatief bedoeld. Ik denk ook dat er vast veel gevallen zijn bij wie dat zo is gegaan, maar voor de vrouwen die echt al heel lang bezig zijn, die krijgen dit misschien zo vaak te horen dat ze wellicht denken; Oh, dus het lukt niet omdat ik zo gestrest ben.. Dat verhoogt eigenlijk alleen maar je schuldgevoel!



Maar ik neem aan dat je het vast heel goed en positief bedoelt hebt Er zijn natuurlijk genoeg vrouwen bij wie het zo gaat. Als je maar lang genoeg wacht wordt een groot doel van die groep alsnog zwanger. En dan heet het ineens loslaten, in plaats van statistische waarschijnlijkheid. Het kleine groepje wat dan nog niet zwanger is,moet dan "loslaten", want zo lukte het bij hun ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 15 september 2014 @ 22:25:

[...]



Er zijn natuurlijk genoeg vrouwen bij wie het zo gaat. Als je maar lang genoeg wacht wordt een groot doel van die groep alsnog zwanger. En dan heet het ineens loslaten, in plaats van statistische waarschijnlijkheid. Het kleine groepje wat dan nog niet zwanger is,moet dan "loslaten", want zo lukte het bij hun ook.True!
Alle reacties Link kopieren
Hi Klompje, jouw verhaal had, op 1 maand na, wij zijn april 2013 gestart, mijn verhaal kunnen zijn. Zelfs de HSG heb ik 2 maanden geleden gehad en wij zijn nu voor 6 maanden 'weggestuurd'...



Ik kan je dus geen advies geven, en ook geen positief ervaringsverhaal, maar ik zit in precies, maar dan ook precies hetzelfde schuitje
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij geldt voor de meeste koppels in de MMM dat er geen reden gevonden kan worden. Hier 3x zwanger geweest. 2x in ronde 0 en de laatste keer in ronde 2. Sinds die miskraam inmiddels al net zo lang bezig als jullie. En geen reden gevonden. Wij zijn nu met onze eerste ivf behandeling bezig. Sterkte! Het is klote.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven