Bevallen in december (ervaringen)

02-07-2013 15:49 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als alles goed blijft gaan verwachten we met kerst ons 1e kindje. Uit mijn omgeving krijg ik steeds vaker de reactie dat ik er wel van zal balen dat t kindje (wrs) in of na de feestmaand komt.



Zelf ben ik allang blij dat alles goed gaat nu en lijkt t me zelfs wel bijzonder om in die 'warme' maand een kind te krijgen. Verjaardag op een feestdag is wel een draai aan te geven.



Wel ben ik bang voor de donkere dagen waarin je miss meer aan huis gebonden bent dan bij een zomerkindje.



Wie is er rond december bevallen en hoe heb je dit ervaren?



Ik ben hoe dan ook erg blij met deze zwangerschap, maar ben toch benieuwd...
Ik heb er eentje van begin november en eentje van begin december. Allebei dus van de 'donkere maanden'. Het zwanger zijn in de zomer, met de gematigde temperaturen hier in Europa, was goed te doen. Ik ben ook gewoon na de geboorte van de kinderen vaak naar buiten gegaan, of er nu sneeuw lag of niet. Winkelen, een wandeling maken. Nu ze wat ouder zijn is er wel standaard de vraag: wat krijgen ze voor hun verjaardag en voor Sinterklaas? En ze krijgen ook standaard een cadeau in juni/juli anders moeten ze zo lang wachten.

Het voordeel is dat de baby's in de zomer dan weer een maand of 7/8 zijn en je lekker met ze op een kleedje kan liggen in het gras, in een zwembadje ed.



We zijn nu bezig voor een derde en ik zal in ieder geval bewust de maanden januari t/m april overslaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik! Dat het in een feestmaand is vond en vind ik niet zo erg maar in de verlofperiode vond ik het niet zo leuk. Voelde me opgesloten met baby. Bij baby 2 en baby 3 hebben we het bewust gepland dat ik iniedergeval NIET in de winterperiode zou bevallen. Natuurlijk kun je niet alles plannen, maar wanneer niet is natuurlijk wel te doen
Alle reacties Link kopieren
Wat een geneuzel zeg. Alsof het ook maar iets uitmaakt in welke maand je geboren bent. Ik heb drie winterkinderen en het is geen seconde in mn hoofd opgekomen om dat anders te willen 'plannen'.
Alle reacties Link kopieren
Tja men kan zich er heel druk om maken...maar het is nu niet bepaald iets dat je kunt plannen.
Ik ben in de eerste week van januari jarig, dus netjes de feestmaand. Ik vond het fantastisch om met alle kinderen bij ons achter te kunnen schaatsen met mijn verjaardag :-)



Een kennis van ons is op 31 december jarig. Dat was vroeger wel vervelend want we moesten als kinderen altijd eerst mee naar die verjaardag en dan nog ergens oud en nieuw vieren. Maar het was wel altijd super gezellig en mochten heel de dag vuurwerk afsteken daar
Alle reacties Link kopieren
Ik was van mijn tweede uitgerekend op 27 december. Hij is 30 december geboren. Was blij met de zwangerschap, maar vond het inderdaad ergens wel jammer om in die periode uitgerekend te zijn.

Verlof vóór de bevalling vond ik wel knus. December heeft immers altijd wel een huiselijke warme sfeer en veel mensen hebben vrije dagen etc. Maar de kraamtijd vond ik jammer, het was die winter (2009/2010) vreselijk koud met veel sneeuw, dus lekker wandelen zat er niet in.

Zijn verjaardagen zijn ook een slapper aftreksel vergeleken met andere kinderverjaardagen. Vlak na de kerstdagen en met O&N de volgende dag, zitten veel mensen niet op weer een feestje te wachten. En zelf heb je daar ook iets minder puf voor. Kerst wordt bij ons ook wel uitgebreid gevierd in beide families.

Maar goed, cliché maar waar, hij is gezond en vrolijk en dat is het allerallerbelangrijkst en daar zijn we super gelukkig mee.
Ik vond het juist erg gezellig, lekker knus binnen. En als ze zichzelf een beetje op temperatuur kunnen houden kun je gewoon naar buiten.



December is bij ons idd wel een vrij hysterische maand, sinterklaas, verjaardag, kerst en dan oud en nieuw. En in.januari is de tweede jarig. En wij eigenlijk ook, maar dat vieren we niet meer met visite.
De mijne is twee dagen na nieuwjaar geboren, dus ook een 'donkere dagen' kindje. En een kerstvakantie-kindje dus. De andere is een zomervakantie-kind. Ik krijg ook wel eens opmerkingen dat ik het slecht heb gepland ivm vakanties en feestjes enzo. Lekker boeiend, er is inderdaad weinig te plannen aan wanneer je bevalt.



Ik vond mijn verlof in de winter niet erg, ik ben ook gewoon elke dag naar buiten gegaan, zelfs door de sneeuw. Kindje goed aangekleed in de wagen, eventueel een kruik erbij. Ik vond het ook wel gezellig, je bent toch wel veel thuis met een pasgeboren baby, dus kaarsjes aan, kopje thee erbij en lekker keutelen, knuffelen op de bank enzo. Ik rustte daardoor ook veel meer uit dan bij mijn zomerkind, ik had geen rust om met die warmte binnen te zitten op de bank met een baby op me. Dat voelt in de winter veel knusser, als je begrijpt wat ik bedoel. Het enige waar ik bang voor was, was dat het glad zou zijn op de weg als ik naar het ziekenhuis zou moeten. Dat was niet het geval gelukkig.



Geniet van je zwangerschap!
Ik bedacht me net dat het bij mij nu eigenlijk niet uitmaakt omdat we voorlopig gaan verhuizen naar het Midden Oosten. Daar is het altijd zomer, ook in december en januari
Ja hier ervaring! :D Afgelopen 31 december (bijna middernacht) bevallen van een zoon. Was 24 december uitgerekend. De kerstdagen zijn volledig langs mij heen gegaan, ik was alleen maar ongeduldig en vreselijk benieuwd wanneer de bevallig zou beginnen.



Zoon lag net op mij toen wij vuurwerk hoorden knallen buiten. Leuk!



Normaal vind ik de winter vreselijk lang duren (en dan woon ik nog in Italië, haha) maar dit jaar is het langs mij heen gegaan, de tijd vloog (en vliegt nog steeds) Het is mij super bevallen, met droog weer lekker baby in de draagdoek en naar buiten en nu het echt mooi weer is kunnen we er ook op uit. Naar het park, de meren, de bergen etc. Zoon is inmiddels dus net 6 maanden.
En en met zijn komende verjaardagen zijn wij van plan er gewoon dubbel feest van te maken :P
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het ook meer een gevoel van opgesloten was bij mij dan dat ik het daadwerkelijk was. In de periode dat de baby geboren was heeft het weken gesneeuwd en ik kwam elke dag wel met de kinderwagen buiten. Maar ik ben niet op m'n best in de winters en dan is een baby krijgen niet zo handig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit jaar in februari bevallen, toen was het ook min 3 en is het mijn hele verlof lang geen mooi weer geweest. Dus dat maakt nou ook weer niet zo veel uit in het Nederlandse klimaat



Ik was juist wel blij dat ik in de winter hoogzwanger was, ik had het tijdens mijn zwangerschap(pen) zo loeiwarm, liep met vrieskou zonder jas buiten.



Over de feestdagen verder geen mening, er is altijd wel wat. Ik heb twee kindjes jarig in dezelfde week, kregen we ook commentaar dat dat toch 'niet leuk' is. Tsja, doe je niks meer aan als je eenmaal zwanger bent



Oh, net als bij Liubi koop ik in juni/juli altijd wel nog wat groot zomer/buitenspeelgoed. Krijgen ze dan 'zomaar', omdat zowel sinterklaas als de verjaardag geen buitenspeelseizoen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een dag na mijn eigen verjaardag, vlak voor Kerst, uitgerekend. Dus misschien driedubbel feest. Ik heb het zelf altijd heel leuk gevonden vlak voor Kerst jarig te zijn en vind dit ook wel speciaal. Je kan er toch niks aan veranderen.



Heb ook een voorjaarskind en wat ik toen fijn vond, is dat je de zomer inging met kinderwagen ed. Mijn tweede is in het najaar geboren en dat vond ik wat dat betreft jammer. Het regende aan een stuk door, dus ik kwam amper buiten.



Mijn hele familie is trouwens in de winter jarig dus we zijn het wel gewend. Drank en taart staat makkelijk koud . En och, we grappen nu dat er nog wel eentje tussen paste.
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 02 juli 2013 @ 16:05:

De mijne is twee dagen na nieuwjaar geboren, dus ook een 'donkere dagen' kindje. En een kerstvakantie-kindje dus. De andere is een zomervakantie-kind. Ik krijg ook wel eens opmerkingen dat ik het slecht heb gepland ivm vakanties en feestjes enzo. Lekker boeiend, er is inderdaad weinig te plannen aan wanneer je bevalt.



Ik vond mijn verlof in de winter niet erg, ik ben ook gewoon elke dag naar buiten gegaan, zelfs door de sneeuw. Kindje goed aangekleed in de wagen, eventueel een kruik erbij. Ik vond het ook wel gezellig, je bent toch wel veel thuis met een pasgeboren baby, dus kaarsjes aan, kopje thee erbij en lekker keutelen, knuffelen op de bank enzo. Ik rustte daardoor ook veel meer uit dan bij mijn zomerkind, ik had geen rust om met die warmte binnen te zitten op de bank met een baby op me. Dat voelt in de winter veel knusser, als je begrijpt wat ik bedoel. Het enige waar ik bang voor was, was dat het glad zou zijn op de weg als ik naar het ziekenhuis zou moeten. Dat was niet het geval gelukkig.



Geniet van je zwangerschap!



Dank je, dit klinkt goed zeg! Leuk om te lezen allemaal. Ik geloof dat vooral schoonmoeders het nogal een probleem vindt. Ach, we zijn vooral heel erg blij :D



En de echte winter kan natuurlijk of niet komen of in februari, dus je weet t toch niet. Ik heb wel een hekel aan hitte dus I count my blessings dat ik wrs niet met 30 graden hoef te bevallen...
Alle reacties Link kopieren
Ach, je kan er toch niets meer aan doen Gefeliciteerd met je zwangerschap
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kinderen die allebei in de maand december zijn geboren. Wat betreft de donkere dagen: daar heb ik nog nooit bij stil gestaan en heb het ook niet zo ervaren als "gebonden zijn" aan huis. Wat je wel hebt dat je (als ze tussen de 4 en 8 zijn) erg veel verjaardagfeestjes De hele familie komt en dan nog een apart feestje voor vriendjes en vriendinnetjes. Dan geloven ze ook nog in sinterklaas dus dat wordt ook gevierd. Ik heb in die tijd wel eens het gevoel gehad dat ik in december continu in de supermarkt en speelgoedzaak rondloop. Was altijd wel weer blij wanneer het januari was.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leuk. Onze dochter is een week voor kerst geboren. In het begin kregen we gelukkig niet veel bezoek, omdat iedereen dacht: laat eerst die feestdagen maar voorbij gaan. Daardoor waren we als gezin heerlijk samen en konden we uitgebreid genieten van ons meisje. In januari kwam de bezoekersstroom op gang, dat was prima.



Ik hoop dat we straks met de kinderfeestjes wel naar buiten kunnen. Sneeuw en ijs is natuurlijk alleen maar leuk! En daarna lekker warme chocolademelk en pannenkoeken. Ik heb er zin in
Mijn derde is geboren op 30 november (gevoelsmatig heel anders dan in december, voor mij dan). Verjaardag vieren we het weekend ervoor, dan zit het wat verder van Sinterklaas vandaan.

Ik vond het heerlijk! Ik was 7 december uitgerekend en ik was al blij dat het niet 5 december was. Ze kreeg gelijk cadeautjes van Sinterklaas, daar maakte onze oudste zich erg druk om:' Zou Sinterklaas wel cadeautjes meenemen voor de baby? Ik schrijf hem nog wel een brief, mama.' Zo schattig!

Het zijn de meest geweldige feestdagen geweest, zo knus en gezellig met ons complete gezin. Wipstoeltje onder de kerstboom, wandelen in de sneeuw. Juist heerlijk om verlof te hebben in de donkerste dagen, lekker rustig aan doen ipv. vroeg opstaan en werken. En we hebben mijn verlof afgesloten met een skivakantie met z'n vijven.
Ben zelf in verwachting van een winterkindje, ben 12 januari uitgerekend. Ben zelf ook van januari. Kan dus van alles worden: kerst, oud&nieuw, kan ook met mijn verjaardag geboren worden. Ik ben zelf erg verbaasd dat er mensen zijn die daar moeilijk over doen. Vind het geen enkel probleem en vind het wel een beetje een voordeel dat ik niet in de zomer hoogzwanger ben. Tuurlijk is verlof in het voorjaar of in de zomer heerlijk als je lekker met je baby naar buiten kan maar ja, het kan ook de hele zomer regenen. En dan ben je net zo aan huis gebonden. Zie niet op tegen mijn verlof, helemaal niet zelfs. Normaal kom ik in de winter ook buiten, straks dus ook wel denk ik.



Toen ik klein was gingen we vaak schaatsen op mijn verjaardag, vond ik altijd super.
quote:tandpasta schreef op 02 juli 2013 @ 15:55:

Ik! Dat het in een feestmaand is vond en vind ik niet zo erg maar in de verlofperiode vond ik het niet zo leuk. Voelde me opgesloten met baby. Bij baby 2 en baby 3 hebben we het bewust gepland dat ik iniedergeval NIET in de winterperiode zou bevallen. Natuurlijk kun je niet alles plannen, maar wanneer niet is natuurlijk wel te doen



Tja, i.p. mss wel,

maar ik was eind februari uitgerekend, ruim weg dus van de december feestdagen, maar lag vervolgens wel met dreigende vroeggeboorte al voor de kerst in het ziekenhuis, dus als je zo gaat rekenen blijven er niet veel maanden over.

Uiteindelijk is het hier januari geworden, is soms wel lastig, want eerst kado's met sint, dan hier ook nog met kerst omdat dat in het land waar we wonen gebruikelijk is, en daarna nog een keer verjaardagskado's.

Ik vond de kraamperiode in de winter trouwens niet erg, liet wel altijd 's avonds de verwarming aan omdat ik niet midden in de nacht in een koud huis willde voeden/kolfen.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is op kerstavond 2010 geboren, heel speciaal! Het mooiste kerstcadeau dat je kon krijgen.

Mijn verlof van te voren vond ik niet echt leuk, omdat het glad was en ikzelf niet naar buiten durfde. Daarnaast werkten al mijn vriendinnen fulltime en kende ik weinig mensen uit de buurt.

Nadat de kleine geboren was, maakten we af en toe wel korte wandelingen, gewoon om er even uit te zijn. Het was wel koud, maar dan kan je tegen kleden. Verder idd lekker veel knuffelen, kaarsjes en met 5/6 maanden lag ze voor in de speeltuin op een kleedje en zaten er allerlei buurtkinderen te spelen met haar.



Dus: weinig nadelen, gewoon lekker genieten van je decemberkind!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar dagen na oud en nieuw uitgerekend, maar hoop juist op december. Ik vind januari zo'n 'maandag'!



Zal er trouwens wel niet van komen, een eerste kind met een moeder die 2 week te laat was, maar hopen kan altijd. Dat verlof in de donkere dagen ook wel knus is had ik nog niet bedacht, ik zie er best wat tegen op om niet (veel) buiten te komen tegen het eind/ in het begin, want ik ben zelf wel echt een buitenmens.



Zie mezelf wel zitten met een hummel onder de kerstboom, maar dan moet het niet half januari pas komen (of de boom laten staan)



Oh en nier nog een voordeel van december: je kan met oud en nieuw tenminste proosten met een glaasje èchte alcohol. Ik was vorig jaar ook al zwanger met O&N, maar kreeg vijf dagen later een miskraam. Dit wordt dus waarschijnlijk mijn tweede broodnuchtere jaarwisseling. Niet het belangrijkste, maar toch
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een heus kerstkind (en een Australia-Day-kind, maar dat bekt minder lekker ).



Niets anders dan andere kinderen, lijkt me. Ook tijdens de "donkere dagen" is er daglicht hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven