Bevallen in december (ervaringen)

02-07-2013 15:49 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als alles goed blijft gaan verwachten we met kerst ons 1e kindje. Uit mijn omgeving krijg ik steeds vaker de reactie dat ik er wel van zal balen dat t kindje (wrs) in of na de feestmaand komt.



Zelf ben ik allang blij dat alles goed gaat nu en lijkt t me zelfs wel bijzonder om in die 'warme' maand een kind te krijgen. Verjaardag op een feestdag is wel een draai aan te geven.



Wel ben ik bang voor de donkere dagen waarin je miss meer aan huis gebonden bent dan bij een zomerkindje.



Wie is er rond december bevallen en hoe heb je dit ervaren?



Ik ben hoe dan ook erg blij met deze zwangerschap, maar ben toch benieuwd...
Mijn dochter is van eind november, een week voor Sinterklaas. Rondom zwangerschap, bevalling e.d. maakte het me weinig uit, al was het wel heul erg koud toen ze net geboren was. Ik mocht de eerste week niet naar buiten.

Met Sinterklaas vind ik het wel onhandig, kadootjes bedenken zo kort achter elkaar, de eerste jaren hebben we het overgeslagen. Straks wordt dat lastiger, als ze meer meekrijgt van Sinterklaas, maar ik denk dat we het toch bij kleinigheidjes houden. Zijn sowieso niet van het overspoelen met kadootjes. Maar das het enige wat ik wel eens jammer vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 x een kindje gekregen in december. Zelfs 1 op kerstavond. Destijds vond ik dat heel leuk, is ook wel heel speciaal op kerstavond een kindje krijgen. Nu vele jaren later is het niet altijd handig, wanneer vier je het? Op de dag zelf? Iedereen moet boodschappen doen, en kerstavond zijn ze vaak naar familie (zelf hebben we geen grote familie (meer) ).Of ze hebben het druk met voorbereidingen voor kerstdiner, of ze zijn al naar de wintersport.

Maar ja maakt niet uit, het is zoals het is, er zijn ergere dingen.



Maar geniet van je zwangerschap, het is al een mooie ervaring op zich een kindje krijgen, en december voegt daar mss toch wel iets aan toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:mariska85 schreef op 02 juli 2013 @ 16:57:

Onze dochter is op kerstavond 2010 geboren, heel speciaal! Het mooiste kerstcadeau dat je kon krijgen.

Mijn verlof van te voren vond ik niet echt leuk, omdat het glad was en ikzelf niet naar buiten durfde. Daarnaast werkten al mijn vriendinnen fulltime en kende ik weinig mensen uit de buurt.

Nadat de kleine geboren was, maakten we af en toe wel korte wandelingen, gewoon om er even uit te zijn. Het was wel koud, maar dan kan je tegen kleden. Verder idd lekker veel knuffelen, kaarsjes en met 5/6 maanden lag ze voor in de speeltuin op een kleedje en zaten er allerlei buurtkinderen te spelen met haar.



Dus: weinig nadelen, gewoon lekker genieten van je decemberkind!Ja Mariska, het is idd heel speciaal op kerstavond bevallen, zo heb ik het ook ervaren. Mijn "kerstkind" is in 1999 geboren.
Ik ben zelf van 2 december, en ik vind dat wel jammer. Ik stuur uitnodigingen voor mijn verjaardag altijd al in oktober, en zelfs dan is het nog de vraag of en hoeveel mensen er komen. Ik probeer om Sinterklaas heen te plannen, maar iemand uit mijn vriendengroep is ook op 2 december jarig, dus dat maakt het wel erg lastig. Ik vond het als kind ook altijd heel jammer dat alle cadeautjes (sinterklaas en verjaardag) dan bijna tegelijk waren. (En ik zou zooo graag mijn verjaardag in de tuin vieren! Ik ben gek op de zon!) Ik was liever in een andere maand jarig geweest.



Maar geniet van je zwangerschap! Komt vast helemaal goed.
quote:soley79 schreef op 02 juli 2013 @ 17:10:

Mijn dochter is van eind november, een week voor Sinterklaas. Rondom zwangerschap, bevalling e.d. maakte het me weinig uit, al was het wel heul erg koud toen ze net geboren was. Ik mocht de eerste week niet naar buiten.

Met Sinterklaas vind ik het wel onhandig, kadootjes bedenken zo kort achter elkaar, de eerste jaren hebben we het overgeslagen. Straks wordt dat lastiger, als ze meer meekrijgt van Sinterklaas, maar ik denk dat we het toch bij kleinigheidjes houden. Zijn sowieso niet van het overspoelen met kadootjes. Maar das het enige wat ik wel eens jammer vind.Zelfde jaar als mijn derde dochter? Het was verschrikkelijk koud toen eind november, begin december. Om in bad te gaan moesten we een extra elektrische kachel op de slaapkamer zetten om het lekker warm te houden. En alle tussendeuren dicht als iemand aan de deur stond. En pas na 2 weken mocht ze mee naar buiten en alleen maar om even snel de oudsten naar school te brengen. Maar wat was het heerlijk! Tot februari sneeuw gehad!
[quote]elein schreef op 02 juli 2013 @ 17:02:

Ik ben een paar dagen na oud en nieuw uitgerekend, maar hoop juist op december. Ik vind januari zo'n 'maandag'!



Juist door de geboorte van jouw kind wordt dat anders, juist een feestje in januari! Dan gaan je feestdagen nog even door!
Ik heb er een van vlak na Sinterklaas

Nadelen:

ik vond mijn verlof donker, koud, eenzaam en naar

altijd te druk met feestdagen en kinderfeestje

Lastiger kinderfeestje bedenken (speurtocht met -3 is niet leuk)



Voordelen:

Ik heb de beste zomer uit mijn leven gehad toen dochter een half jaar was: lekker op de fiets, buiten, wat een zaligheid

Je hebt bijzondere dagen rondom je bevalling, altijd leuke en feestelijke sfeer (al gaat die in de kraamweek totaal langs je heen, ik kwam na een week buiten en dacht: hè, een kerstboom??)
Alle reacties Link kopieren
Ik was uitgerekend op 1e kerstdag. Kreeg er ook veel commentaar op (alsof je dat zo plant...)



Ik vond het heel erg bijzonder juist.



Nu is dochter 7 jaar en iedere december is het wel stressen vind ik. Maar ook weer heel bijzonder.



Eerst sinterklaas, dan bijkomen en dan verjaardag (familieverjaardag, kinderfeestje , trakteren op school) en kerst.

Nu vieren we kerst niet uitgebreid gelukkig, dat zou too much worden.
Reisa, 2010 inderdaad. De dag dat dochter geboren werd, begon het met sneeuwen en hield het niet meer op

Ik mocht niet naar buiten ivm risico op borstontstekingen, dochter was vrij licht, dus ook liever nog wachten was het advies. Ik balen, ik zat al zo lang binnen met bekkenproblemen, dochter was geboren en hoezee ik kon weer lopen. In huis ja....
Alle reacties Link kopieren
Oh ja zowel mijn zwager als een ander kleinkind van mijn stiefmoeder zijn op dezelfde dag als mijn dochter jarig. Dus logistiek is het niet handig, maar dat zou op elke datum zo zijn.



Van kerst kreeg ik helemaal niks mee tijdens de bevalling nee. Man had hele koelkast vol lekkers, maar ik lag nog in het ziekenhuis en had bovendien geen enkele trek.



Kinderfeestjes moeten wel altijd binnen, minder mogelijkheden, maar afgelopen jaar hebben we met sleetjes een helling afgeroetsjt, was ook erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op 28 december uitgerekend, maar waarschijnlijk gaan ze de bevalling eerder opwekken. Ik gok dat ze dat niet doen tijdens de kerst, maar net ervoor.

Wat dis betekent dat ik ook een kerstkindje kan krijgen. Ach... Dat is voor een paar jaar vervelend, maar hoe ouder een kind wordt zullen ze er zelf ook vast creatiever mee worden.



Mijn zoon is van 28 oktober. Dat vond ik qua seizoen wel lekker. Nu in de zomer lekker buiten in t badje. Zittend in de kinderwagen. Lekker spelen in het gras.
Alle reacties Link kopieren
Het wat een boel "bekenden" hier!

Ik vond het een regelrechte ramp.

Zodra we een beetje mobiel waren en zoon naar buiten mocht lag er sneeuw die ook niet meer weg ging.

En ik vind het lastig dat zoon zo vlak voor Sinterklaas jarig is.

Maar afgelopen jaar kwam Sinterklaas dan wel weer op verjaardagsvisite.



Maar aan de andere kant is dochter vorig jaar in enorme hitte geboren en vond ik ook geen feestje.

Kortom, het is nooit goed

Maar mijn kindjes zijn leuk, ongeacht wanneer ze jarig zijn!
quote:soley79 schreef op 02 juli 2013 @ 17:39:

Reisa, 2010 inderdaad. De dag dat dochter geboren werd, begon het met sneeuwen en hield het niet meer op

Ik mocht niet naar buiten ivm risico op borstontstekingen, dochter was vrij licht, dus ook liever nog wachten was het advies. Ik balen, ik zat al zo lang binnen met bekkenproblemen, dochter was geboren en hoezee ik kon weer lopen. In huis ja....

Mijn jongste zoon is op 2 december 2010 geboren en op die dag lag er hier in Duitsland 40 cm sneeuw. Ik kijk s morgens nog uit het raam en ik zeg tegen mijn man "vandaag zeker niet bevallen". Ik was toen 38 +3 sMiddags om 15.00 werd hij geboren.

Pas eind maart was de sneeuw weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 02 juli 2013 @ 17:32:

[quote]elein schreef op 02 juli 2013 @ 17:02:

Ik ben een paar dagen na oud en nieuw uitgerekend, maar hoop juist op december. Ik vind januari zo'n 'maandag'!



Juist door de geboorte van jouw kind wordt dat anders, juist een feestje in januari! Dan gaan je feestdagen nog even door!Haha grappig dat je dat zegt, ik had er nog niet zo over nagedacht, en vanavond zei toevallig iemand exact hetzelfde tegen me
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 6 december uitgerekend van mijn eerste kindje en kan niet wachten!! Tuurlijk hoop ik dat 'ie niet op 5 dec wordt geboren, maar eigenlijk maakt het niets uit!!! Ik ben na anderhalf jaar en zes ziekenhuisbehandelingen zwanger geworden... Ik ben allang blij!!!



En nu ben ik blij dat ik met dit weer niet hoogzwanger ben, heb het nu al warm!

Daarnaast is er echt wel wat te bedenken voor feestjes, ik weet zeker dat de echt leuke mensen (familie) echt wel komen!!!



En de tip van een cadeau in de zomer is ook erg leuk!!! Misschien wel op de dag dat ik erachter kwam dat ik zwanger was... Dan een mini-feestje geven! :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begin januari jarig. Vond het juist leuk, na alle feestdagen, dat het dan nog niet helemaal voorbij is, maar dat er nog een feestje voor mij was in januari.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Hier eind november uitgerekend, kan dus zomaar ook op 5 december worden als kind een beetje laat komt. Of op mijn eigen verjaardag (net na Sinterklaas). Of op de verjaardag van mijn moeder, als kind een beetje vroeg komt... die is namelijk een paar dagen voor uitgerekende datum jarig ;) In de familie zijn de vrouwen blijkbaar supervruchtbaar eind februari/maart, want we hebben echt een verjaardagengolf altijd rond de feestmaanden hier.



Overigens vond ik het als kind echt GEEN probleem, mijn moeder vond het geloof ik erger omdat niet altijd iedereen op mijn verjaardag kon komen. Zal ik vast ook wel eens om hebben gehuild, maar dat doen kinderen die in juni zijn vast ook... maar dan is er weer een andere reden. Ik vind het zelf echt wat overdreven om aan geboorteplanning te doen om zo een gunstige verjaardag of verloftijd te plannen. Het is al een wonder genoeg als het goed gaat (hier ook ervaring mee), dus ik tel mijn zegeningen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf in december jarig en heb dat nooit leuk gevonden en nu ben ik zwanger en ook in december uitgerekend! Ik vond het onzin om een maand over te slaan om vooral niet in december uitgerekend te zijn. Je mag blij zijn als het überhaupt lukt om zwanger te worden. Bovendien lijkt in de zomer jarig zijn me ook niet leuk en in april/mei is onze halve familie al jarig, dus zo is er met meer maanden wel wat.



Verlof in de wintermaanden lijkt me juist wel weer fijn. Niet door de barre kou naar werk, maar lekker knus met de kleine bij de kachel en als er sneeuw ligt juist lekker en leuk om buiten te wandelen.
Alle reacties Link kopieren
Hier drie van de 6 kinderen in de wintermaanden geboren. En net als lousy was ik maar wat blij dat toen tijdens mijn verlof de wegen er niet goed bijlagen ik maar wat blij was dat ik er niet doorheen hoefde.

Niet naar buiten kunnen met de kleine vanwege de kou is daarin tegen volgens mijn nooit voorgekomen. Juist als ze zo klein zijn kun je ze nog gemakkelijk warm houden in de kinderwagen.

Hoogzwanger in de zomermaanden kan ook een nadeel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het niet onoverkomelijk om rond die periode te bevallen. Maar ik vind wel dat er nadelen aanzitten.



Hier een dochter van eind november. Het is al een gedoe om een feestje in te plannen met alle sinterklaas activiteiten. En het is gewoon een drukke, hectische en spannende maand voor kleine kinderen, vooral vanwege Sinterklaas. Toen mijn dochter vier werd en naar school ging was het echt een beetje veel.



Mijn zoontje is van eind maart en dat is toch heel anders. Lekker een rustige periode. En ik was na die bevalling veel sneller dit dan na de bevalling van mijn dochter. Eindeloos heb ik met hem gewandeld in mijn verlof, heerlijk.



Nu ben ik uitgerekend eind oktober. Als ik had mogen (en kunnen!!!) kiezen was ik liever in mei uitgerekend. We overleven het wel .
Alle reacties Link kopieren
quote:TessTan schreef op 03 juli 2013 @ 08:07:

Nu ben ik uitgerekend eind oktober. Als ik had mogen (en kunnen!!!) kiezen was ik liever in mei uitgerekend. We overleven het wel .

Ik kan uit ervaring melden dat als kind eind oktober/begin november echt ideaal is hoor:



- Niemand op vakantie

- Alle speelgoedfolders ruim op tijd binnen (september nl)

- Alles wat je ouders je niet gegeven hebben kan je aan Sinterklaas vragen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel ervaring met november en ik vond dat niet erg, ik vond dat juist wel iets gezelligs hebben, zo net voor de feestperiode.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook in die tijd bevallen en ik vond het niet zo handig. Toen ik eenmaal mobiel was, kwam ik bijna niet door de sneeuw heen. Maar ja, kind warm inpakken lost ook veel op. Ik vind het nu wel lastig met verjaardag vieren, omdat je snel in de knel komt met Sinterklaas. Veel mensen vieren Sinterklaar 2x, bij ouders en schoonouders en dan zijn de weekenden snel op.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante is trouwens 30 december jarig, dat is ook nog nooit een probleem geweest. Dan hebben we gewoon twee dagen achter elkaar feest.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en mijn nichtje is van 27 november, dus net voor Sinterklaas, is ook nooit een probleem eigenlijk. Hooguit dat mijn schoonmoeder 28 november jarig is en ons dan soms uitnodigt op precies dezelfde dag, maar dat heeft weer niks met de feestperiode te maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven