Borstvoeding en ongesteld

24-05-2016 11:44 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier maanden geleden ben ik bevallen van mijn zoontje en ben nog steeds niet ongesteld geworden. Ik geef borstvoeding wat het lijkt te vertragen. Hoe vruchtbaar ben ik nu? En hoe lang duurde het bij jou dat je weer ongesteld werd (met of na de borstvoeding)?



Een vriendin van mij werd pas twee(!) jaar na de bevalling weer ongesteld. Dus ik maak me een beetje zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde pijler.. Hoort bij "kinderen" Hoe kan ik dit verplaatsen?
Iedereen is anders, bij mij elke keer binnen een paar maanden. Hoe vruchtbaar je bent is niet te zeggen, als nu net je cyclus weer opgang komt dan kun je nu zwanger raken. Je hoeft niet eerst ongesteld te zijn om weer vruchtbaar te zijn.
Je eisprong zit vóór je menstruatie. Aangezien je niet weet wanneer die is, ben je dus gewoon vruchtbaar. Het is een fabeltje dat borstvoeding ervoor zorgt dat je niet vruchtbaar bent. Wil je nog geen kind erbij, dan zul je dus een vorm van anticonceptie moeten kiezen.

Oh en doe anders eerst een zwangerschapstest. Je zal niet de eerste zijn die al zwanger is omdat ze niet weet hoe het werkt.
Alle reacties Link kopieren
Bij de 1e werd ik na 4 maanden pas weer ongesteld. Bij de 2e was dat na 6 maanden. Het verschilt per vrouw en per kind en idd kan borstvoeding ook invloed hebben. Bij de eerste ben ik vrij snel gestopt met borstvoeding, bij de 2e met 6 maanden 1 voeding eraf. Vruchtbaar kun je wel zijn. Meestal krijg je eerst een eisprong en wordt je dan ongesteld. 2 jaar is idd wel erg lang om niet ongesteld te zijn, de meeste vrouwen worden wel eerder weer ongesteld. Ik zou me nu nog geen zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
Je bent nu hartstikke vruchtbaar, en je hoeft je geen zorgen te maken, je kan nog jarenlang ongesteld zijn. En bij mij was het bij ieder kind anders, en ja ik ben ondanks borstvoeding (on) geplant weer zwanger geworden.
Alle reacties Link kopieren
Het kan inderdaad langer dan een jaar duren, bij mij duurde het nog geen drie maanden wisselt heel erg van vrouw tot vrouw en is echt geen reden om je zorgen over te maken! Of je vruchtbaar bent is lastig te voorspellen, als je nu niet zwanger wil worden is het aan te raden om voorbehoedsmiddelen te gebruiken ook al ben je nog niet ongesteld geweest. Je eerste eisprong/vruchtbare periode komt immers voor je eerste menstruatie en wanneer dat is weet je achteraf pas.
Ik werd 2 maanden na de bevalling weer ongesteld met volledige borstvoeding. Maar dat is volgens mij relatief snel.

Je bent verminderd vruchtbaar als je nog niet ongesteld bent geworden, maar je merkt het natuurlijk ook niet op het moment dat je wel weer een eisprong hebt en vruchtbaar bent, maar nog niet ongesteld bent geworden.
Bij mijn tweede duurde het 11 maanden... Die gaf ik heel lang volledig borstvoeding (elke twee uur, ook 's nachts).
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je dan niet aan de pil? ( of mag dat niet als je bv geeft? heb hier geen verstand van dus wellicht domme vraag)
Alle reacties Link kopieren
quote:proudmama33 schreef op 24 mei 2016 @ 11:47:

Je eisprong zit vóór je menstruatie. Aangezien je niet weet wanneer die is, ben je dus gewoon vruchtbaar. Het is een fabeltje dat borstvoeding ervoor zorgt dat je niet vruchtbaar bent. Wil je nog geen kind erbij, dan zul je dus een vorm van anticonceptie moeten kiezen.

Oh en doe anders eerst een zwangerschapstest. Je zal niet de eerste zijn die al zwanger is omdat ze niet weet hoe het werkt.Ik ben niet bang dat ik zwanger ben hoor, en ik weet wel hoe het werkt want ben al een keer zwanger geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ter info; ik geef volledige borstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
quote:Shantea schreef op 24 mei 2016 @ 11:50:

Waarom ga je dan niet aan de pil? ( of mag dat niet als je bv geeft? heb hier geen verstand van dus wellicht domme vraag)Je kunt gewoon de pil gebruiken als je bv geeft, de Cerazette. Was het eerste wat ik huisarts vroeg toen die op huisbezoek kwam na de bevalling.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Lize1991 schreef op 24 mei 2016 @ 11:51:

[...]





Ik ben niet bang dat ik zwanger ben hoor, en ik weet wel hoe het werkt want ben al een keer zwanger geweest.



Blijkbaar niet want je komt hier vragen hoe vruchtbaar je bent. Denk je soms dat je niet vruchtbaar bent als je borstvoeding geeft? Dat is een fabeltje.

Vraag bij je huisarts wat kan qua pil, de minipil mag met borstvoeding namelijk. En anders condooms
quote:proudmama33 schreef op 24 mei 2016 @ 11:55:

[...]





Blijkbaar niet want je komt hier vragen hoe vruchtbaar je bent. Denk je soms dat je niet vruchtbaar bent als je borstvoeding geeft? Dat is een fabeltje.

Vraag bij je huisarts wat kan qua pil, de minipil mag met borstvoeding namelijk. En anders condooms



Zolang je geen eisprong hebt, kun je niet bevrucht worden. Borstvoeding kan ervoor zorgen dat je een tijd geen eisprong krijgt en dat je dus een tijd niet zwanger kunt worden. Je weet alleen niet precies hoe lang de cyclusremmende werking van borstvoeding bij jou als individu duurt. Het is dus geen fabel, het effect is alleen niet meetbaar of inzichtelijk en verschilt per individu, dus je kunt er niet op vertrouwen als anticonceptie.



Ik werd na 10 maanden volledige borstvoeding weer ongesteld.
quote:Pantax schreef op 24 mei 2016 @ 12:00:

[...]





Zolang je geen eisprong hebt, kun je niet bevrucht worden. Borstvoeding kan ervoor zorgen dat je een tijd geen eisprong krijgt en dat je dus een tijd niet zwanger kunt worden. Je weet alleen niet precies hoe lang de cyclusremmende werking van borstvoeding bij jou als individu duurt. Het is dus geen fabel, het effect is alleen niet meetbaar of inzichtelijk en verschilt per individu, dus je kunt er niet op vertrouwen als anticonceptie.



Ik werd na 10 maanden volledige borstvoeding weer ongesteld.





Maar voor je ongesteld wordt zit je eisprong. En dan ben je dus vruchtbaar. Tenzij je een glazen bol hebt, weet je dus niet wanneer je ongesteld wordt. En dus óók niet of je een eisprong hebt gehad.



Het is niet zo moeilijk allemaal, maar de vraag kan dus niet beantwoord worden omdat niemand hier kan zeggen wanneer TO ongesteld gaat worden.

Zoals je zegt, bij jou na 10 maanden, bij de ander 2 jaar. Misschien bij TO na drie maanden en is ze nu pril zwanger. Niemand weet het dus.
quote:proudmama33 schreef op 24 mei 2016 @ 12:04:

[...]





Maar voor je ongesteld wordt zit je eisprong. En dan ben je dus vruchtbaar. Tenzij je een glazen bol hebt, weet je dus niet wanneer je ongesteld wordt. En dus óók niet of je een eisprong hebt gehad.



Het is niet zo moeilijk allemaal, maar de vraag kan dus niet beantwoord worden omdat niemand hier kan zeggen wanneer TO ongesteld gaat worden.

Zoals je zegt, bij jou na 10 maanden, bij de ander 2 jaar. Misschien bij TO na drie maanden en is ze nu pril zwanger. Niemand weet het dus.Precies, je weet het niet. Stellen dat TO wel gewoon vruchtbaar is, zoals je in je eerste post deed, heeft dus net zoveel relatie met de realiteit als stellen dat ze niet vruchtbaar is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lize1991 schreef op 24 mei 2016 @ 11:51:

[...]





Ik ben niet bang dat ik zwanger ben hoor, en ik weet wel hoe het werkt want ben al een keer zwanger geweest.



Sorry hoor, maar hier moest ik echt even om lachen.



Waarom stel je de vraag dan als je zo goed weet hoe het werkt
If you can dream it, you can do it.
quote:Pantax schreef op 24 mei 2016 @ 12:07:

[...]





Precies, je weet het niet. Stellen dat TO wel gewoon vruchtbaar is, zoals je in je eerste post deed, heeft dus net zoveel relatie met de realiteit als stellen dat ze niet vruchtbaar is.





Weet je wat? Dan zeggen we dat ze niet vruchtbaar is. En dan schrijft TO binnenkort een topic 'ik wist niet dat ik zwanger kon worden want ik was nog niet ongesteld.'

Prima hoor. Lize, je bent niet vruchtbaar.
Alle reacties Link kopieren
Je zult in ieder geval niet de eerste zijn die per ongeluk zwanger werd tijdens volledige BV.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Bij de eerste na 5 maanden (volledige bv) bij de tweede na 6 weken (ook volledige bv). Je kunt aan de pil of in overleg met je huisarts (afhankelijk van de nog aanwezige verweking van de baarmoeder) een spiraaltje laten plaatsen. Of gewoon condooms.
Volgens mijn apotheker was ik niet vruchtbaar zolang ik nog niet ongesteld was geworden..
quote:proudmama33 schreef op 24 mei 2016 @ 12:33:

[...]





Weet je wat? Dan zeggen we dat ze niet vruchtbaar is. En dan schrijft TO binnenkort een topic 'ik wist niet dat ik zwanger kon worden want ik was nog niet ongesteld.'

Prima hoor. Lize, je bent niet vruchtbaar.Nee, dat is net zo onzinnig. Je weet het niet. Punt.
Alle reacties Link kopieren
quote:kwartje schreef op 24 mei 2016 @ 12:38:

Volgens mijn apotheker was ik niet vruchtbaar zolang ik nog niet ongesteld was geworden.. Wees blij dat de man/vrouw in kwestie je apotheker is en niet je huisarts
quote:kwartje schreef op 24 mei 2016 @ 12:38:

Volgens mijn apotheker was ik niet vruchtbaar zolang ik nog niet ongesteld was geworden..



Zooo... Dat is slecht.....





Ik werd na een maand of 15 weer ongesteld. Toen dochter door ging slapen en ik overdag niet meer kolfde op mijn werk.

(Alleen het niet ongesteld worden vond ik al een reden om lekker lang door te voeden)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven